Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Seuraavaksi somessa turha varovaisuus pois. Teretulemas h u i j a r i t .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.
Tämä on totta, esimerkiksi lääkärikeskukset tekevät näin että tulee tekstari perään että yritimme tavoittaa.
Lisäksi useat numerot joihin en ole vastannut, on sellaisia joista ei löydy mitään tietoja numeropalveluista. Siitä tietää että joko puhelinmyyjiä tai ulkomaan huijareita jotka kaappaa suomalaisia kännynumeroita käyttöön.
On kyllä osattu tehdä elämä vaikeaksi, vaikka asia seliväisi vastaamalla puhelimeen ja lisäksi laittamalla telemarkkinointikiellän, niin ne lehtitilausten kalastukse lähes loppusivat.
Mutta onhan se päivän kohokohta, kun tuntemattomasta numerosta soitetaan ja ei uskalleta vastata, vaan yritetään sitten netistä etsiä, kuka soitti, vaikka sen vastaamalla olisi heti saanut selville. Epätoivotun puhelun voi aina vastata tai tietysti voi sanoe, että kiitos vain tarjouksesta, mutta en tilaa mitään puhelinmyyjiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.
Tämä on totta, esimerkiksi lääkärikeskukset tekevät näin että tulee tekstari perään että yritimme tavoittaa.
Lisäksi useat numerot joihin en ole vastannut, on sellaisia joista ei löydy mitään tietoja numeropalveluista. Siitä tietää että joko puhelinmyyjiä tai ulkomaan huijareita jotka kaappaa suomalaisia kännynumeroita käyttöön.
Itsekin katson finderista löytyykö numeroa. Todella harvoin löytyy. Siitä ja ettei tule viestiä perään, tietää ettei ole tärkeä yhteydenotyoyritys.
Tavallinen kännykkänumero on aina kaupparatsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi "en vastaa puheluihin"-tyypit on varmaan lapsettomia. Mitä jos omalle lapselle sattuu jotain, esim. on ryöstetty tai kännykkä kadonnut tms. Ja äiti/isä ei vaan viitsi/uskalla vastata puhelimeen. En antaisi itselleni anteeksi.
Ei vaan lapsellisia muttei siinä mielessä että niillä välttämättä olisi lapsia :)
En tosiaan ymmärrä että mitä väliä sillä on että välillä joutuu tokaisemaan puhelimeen ettei nyt kiinnosta joku lehti, tuoksukynttilät, villasukat, milloin minkäkin järjestön tukeminen tai uusi puhelin/sähkösopimus. Pikemminkin tuollainen tuntemattomien välttely viittaa siihen että aletaan olla sosiaalisesti epäterveellisen eristäytyneitä muusta maailmasta kun koitetaan vältellä edes satunnaisia kohtaamisia niiden kanssa joita ei tunneta.
Ohis, mutta joo, voisin vastata välillä puhelimeen että ei kiinnosta. Mutta kun näitä puheluja tulee päivässä vähintään 3 ja pahimmillaan 8, en vastaa enää koskaan yhteenkään tuntemattomaan numeroon. Pidän sitä oikeutenani.
Oh no, 3 x 10 sekunttia meni päivästäsi hukkaan kolmeen puheluun. Olet tuhlannut pelkästään tuohon kommenttiisi yli 30 sekunttia ja se on taatusti turhempaa pätemistä koska kukaan meistä ei tunne sinua emmekä siis voi ihailla eeppistä asennettasi livenä edes teoriassa.
Mistä sinä tiedät kestääkö jokainen puhelu 10 sekuntia? Jokainen noista kolmesta puhelusta on lisäksi sosiaalinen tilanne jossa olen tietyn ajan poissa muusta toiminnasta. Olen vuorovaikutuksessa ihmisen kanssa jonka kanssa en alunperinkään halunnut olla minkäänlaisissa tekemisissä.
Enkä ymmärrä miksi koet että minua pitäisi ihailla. Tosi omituinen kommentti, mutta tuskin osaat sitä selventääkään.
Minusta vielä kummallisempaa on että tuo odottaa muiden olevan aina se puhelin äärellä valmiina vastaamaan. Ihan kuin ihmisen päivään ei muuta kuuluisi kun odottaa seuraavaa tuntematonta soittajaa.
Minun puhelimeni on aina äänettömällä, aika sattuma saa olla että huomaan soittajan. Mitään en ole koskaan menettänyt kun todellakin ne terveyskeskukset, poliisit, opettajat ja ihan kaikki muut paitsi puhelinmyyjät ja tutkimushaastattelijat osaa sen viestin pistää.
Muuttakoon lakia niin, että sairaalan, palokunnan ja poliisin numeroista operaattori näyttää kuka soittaa! En edelleenkään vastaa jos numero ei ole näkyvissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä osattu tehdä elämä vaikeaksi, vaikka asia seliväisi vastaamalla puhelimeen ja lisäksi laittamalla telemarkkinointikiellän, niin ne lehtitilausten kalastukse lähes loppusivat.
Mutta onhan se päivän kohokohta, kun tuntemattomasta numerosta soitetaan ja ei uskalleta vastata, vaan yritetään sitten netistä etsiä, kuka soitti, vaikka sen vastaamalla olisi heti saanut selville. Epätoivotun puhelun voi aina vastata tai tietysti voi sanoe, että kiitos vain tarjouksesta, mutta en tilaa mitään puhelinmyyjiltä.
Kaikki puhelinmyyjät eivät noudata telemarkkinointikieltoa.
Minulla on vastaaja, johon annan mennä sellaisten puheluiden, jotka tulevat tuntemattomasta tai minulle vieraasta numerosta. Koska oma numeroni on salainen JA minulla on varmuuden vuoksi puhelinmarkkinointikielto (enkä jakele numeroani osallistumalla kilpailuihin), myyntipuheluita tulee harvemmin kuin kerran vuodessa.
En ole kenenkään lähiomainen, joten viranomaiset eivät soita minulle ilmoittaakseen, jos joku läheinen on joutunut onnettomuuteen tms.
Jos odotan jotain puhelua, vastaan tietysti myös vieraisiin ja tuntemattomiin numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puhelinmyyjät eivät noudata telemarkkinointikieltoa.
Heille voi sanoa, että seuraavasta yhteydenotosta lähtee ilmoitus tietosuojavaltuutetulle. Jos heillä on rekisteri, jossa on ilman sinun lupaasi sinun yhteystietosi, se on GDPR:n vastainen.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vastaan kaikkiin suomalaisiin numeroihin. Pidän vähän kummallisena sitä, että joku jättää vastaamatta, ja sitten menee googlaamaan, tai muilla keinoin etsi tiedon soittajasta. Sehän selviää välittömästi, kun vastaa siihen puheluun. Eikä siitä synny maksuvelvoitteita, jos siihen puhelimeen vastaa. Ne on aivan höpöhöpö pelotteluja.
Yleensä ottaen asiat selviää parhaiten puhumalla.No kun ärsyttää väitellä puhelinmyyjien kanssa. Ei yksinkertaisesti jaksa. Joskus se sana ei tehoa, että nyt en tilaa mitään ja sitten tuntuu epäkohteliaalta katkaista puhelu kun tyrkyttäminen vaan jatkuu...
"Kiitos tarjouksesta, mutta ei kiitos, hyvää päivänjatkoa, hei!" sitten puhelu poikki.
Tuon olen opetellut vastaukseksi puhelinmyyjille.
En tuhlaa kummankaan aikaa.
Itse yleensä sanonut että on kiire. Sehän ei sitten kiinnosta puhelinmyyjiä yhtään.
"Tämä vie vain minuutin"
Aha no oota hetki ja laitan puhelimen pöydälle ja jatkan mitä olin tekemässä.
Ne harvat kerrat (harvemmin kuin kerran vuodessa), kun puhelinmyyjä jotenkin pääsee läpi ja soittaa numerooni ja erehdyn vieläpä vastaamaan, osaan kyllä sanoa heti kun hän esittelee itsensä, että "En osta koskaan puhelinmyynnistä, hyvää päivänjatkoa." Vielä parempi, jos lisää väliin, että "En osta koskaan puhelinmyynnistä ja haluan, että poistatte minun tietoni rekisteristänne, hyvää päivänjatkoa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.
Ei kiinnosta vastata puheluihin, jossa minua neuvotaan kuin pikkulasta "säästämään sähköä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit soittavat usein tuntemattomasta numerosta valitettavasti näihin on pakko vastata jos haluaa keskustelun onnistuvan
Mutta lääkärit eivät soita, jos et ole edes käynyt muutamaan vuoteen lääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit soittaa tuntemattomasta numerosta kuten eilen minulle. Kannatti vastata.
Eiköhän me ihmiset osata käyttää ihan tervettä järkeä. En muista, milloin olisin viimeksi käynyt lääkärissä, ehkä 2018 tai 2019. Millä todennäköisyydellä seuraava salatusta numerosta tuleva puhelu on tärkeä puhelu lääkäriltä? Alaikäisiä lapsia ei ole. En ole kenenkään lähiomainen. En ole lähettänyt työpaikkahakemuksia. Eli voin ihan huoletta antaa soittajan kertoa asiansa vastaajaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuikku1 kirjoitti:
Hieman riippuu soittajan puhelinnumerosta, kellonajasta ja tilanteesta, milloin suostun vastaamaan puhelimeen.
Pääsääntöisesti en vastaa puheluihin klo 8-16, koska olen töissä. Voin vastata puhelimeen, jos vaikka lapseni soittaisi. Harvoin soittaa. Laittaa yleensä whatsapp viestiä.
Kaverit soittavat lähinnä viikonloppuina tai laittavat whatsapp viestiä. Tämän takia mikään minulle merkityksellinen soitto ei jäisi väliin.
Jos puhelu tulee ulkomailta, en vastaa. Minä en odota keneltäkään puhelinsoittoa ulkomailta.
Jos puhelu tulee kotimaasta ja minulle tuntematon numero, ehkä vastaan ehkä en. Riippuu fiiliksestä. Usein vastaan vaikka, tiedän että soittaja on todennäköisesti jokin kaupallinen taho. Heillekin voi olla ystävällinen.
Ystävät laittavat yleensä messenger-viestiä, jos eivät tiedä minun puhelinnumeroani. Sen takia kannattaa kyllä olla tarkkana, kenen puheluun vastaa.
No jos me esim. Työterveyshuollosta koetettaisiin sinua tavoitella, soitto tulee tasan 8-16 välillä ja varmaan myös monelta viranomaistaholta tavoitellaan virka-aikaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Suomessa kuluu vuosityöaikaa yhteensä siihen kun koetetaan tavoittaa ihmisiä jotka eivät suostu vastaaman puhelimeen!! Ihan absurdia, aikuiset ihmiset eivät vastaa vaikka näkevät että puhelin soi!
Miksi työterveyshuolto soittaisi privanumeroon? Ei kai tässä ketjussa kukaan screenaakaan työpuheluita vaan henkilökohtaisia! Työpuhelimeen vastataan tottakai aina kun voidaan (työajalla).
Vierailija kirjoitti:
Ylen ylen sankiat prihat ei edes tiedä montako sähkönmyyntipuhelua tavan rahvas saa päivässä.
Minulle ei ole tullut ensimmäistäkään tuollaista puhelua ja olen alhainen työläinen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistan esim. Kukasoitti-palvelusta löytyykö tietoa. Yleensä kyseessä joku viemäriremontin tarjoaja tai lehtimyyjä.
Jonkun iltapäivälehtiartikkelin innostamana katsoin kerran omaa puhelinnumeroa ko. palvelusta, ja sen jälkeen alkoi tulla huijauspuheluita ja puhelinmyyntiä hurjasti. Selvä yhteys, sillä en muuten koskaan osallistu mihinkään arvontoihin tai mielipidekyselyihin, missä pyydetään yhteystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.
Asiasta olisikin otettava opiksi täsmälleen toisin päin: niiden, jotka soittavat "oikeasti tärkeitä" puheluita, pitäisi sallia numeronsa näkyminen vastaanottajan puhelimessa.
Numeron näkymisessä ei ole mitään mieltä jos se numero on salattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot
Tämä olikin yksityisyydensuojan vuoksi aivan asiallista sellaisella aikakaudella, jolloin sama puhelin saattoi olla useamman henkilön käytössä. Ei enää, kun käytännössä jokaisella on henkilökohtainen kännykkänsä.
Eri
Ajatteles nyt hiukan : jos lääkäri soittaisi ja hänen henkilökohtainen numeronsa näkyisi, siis aina kaikille, niin sen jälkeen hänellä ei olisi enää aikaa muuhun kuin vastailla potilaiden tai näiden omaisten puheluihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot
Tämä olikin yksityisyydensuojan vuoksi aivan asiallista sellaisella aikakaudella, jolloin sama puhelin saattoi olla useamman henkilön käytössä. Ei enää, kun käytännössä jokaisella on henkilökohtainen kännykkänsä.
Eri
Ajatteles nyt hiukan : jos lääkäri soittaisi ja hänen henkilökohtainen numeronsa näkyisi, siis aina kaikille, niin sen jälkeen hänellä ei olisi enää aikaa muuhun kuin vastailla potilaiden tai näiden omaisten puheluihin!
Jo nyt on mahdollista soittaa numeroista, joihin ei voi soittaa takaisinpäin. Mutta parempi kuin numeron näkyminen olisi, jos soittajan kohdalla tuossa tapauksessa näkyisi esim. "keskussairaala" tai "terveyskeskus" tms. Eikä numeroon voisi soittaa takaisin.
Tosin luultavasti olisi hyvin helppoa laittaa huijauspuheluiden yhteyteen joku samanlainen nimi.
Nykyään toki omakannasta voi katsoa.
Mutta jos odottamatta löytyy vaikkapa syöpä(vaimollani kävi näin, tosin omakanta ei ollut silloin vielä käytössä), harvoin lääkäri jättää asiaa sen varaan, että potilas tsekkaa asian kannasta.
No, oma nivelrikkodiagnoosini ja lääkemääräys meni omakantaan, eikä soittoa tullut.