Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla samanlaisissa tehtävissä vaihtelevia etätyökäytäntöjä

Vierailija
23.11.2022 |

Meillä on etätyösopimukset. Jotkut kuitenkin tekevät paljon enemmän etänä töitä, kuin mitä sopimus mahdollistaa. Miten sopimusta voidaan soveltaa naamakertoimella?

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse isossa firmassa ja meillä saa tiimeittäin päättää, miten etää tehdään tai ei tehdä. Meidän tiimissä saa tehdä vaikka 100% etää jos haluaa. Joissain tiimeissä saa tehdä vain max 3 pv etää viikossa ja maanantai ja perjantai ei voi olla etäpäiviä - ilmeisesti sen tiimin esimies epäilee, että voisi mennä viikonloppujuhlinnat pitkiksi jos ei tarvi tulla konttoriin näyttäytymään. Eihän näitä mitenkään voi vaatia, että kaikilla tiimeillä pitäisi olla samat käytännöt. Vain ne, jotka on erityisesti tehneet etätyösopimuksen, voi aina vaatia että saa tehdä etätyötä, usein nämä asuvatkin eri paikkakunnilla kuin konttori.

Nämä perehdytys- yms. ongelmat tuntuu vähän keinotekoisilta, tai siltä että ei ole vaan vielä tottumusta etänä kommunikointiin. Niin, sait linkkilistan, hyvä. Perehdy materiaaliin, sitten kerro perehtyneesi siihen, ja tarvittaessa kysy voitaisiinko ottaa etäkokous jossa käytte läpi sinulle vielä epäselviä asioita. Tai vaikka asennetaan jotain ohjelmia yms. yhdessä siinä etäkokouksessa, jos tarvit sellaista apua. Samoin kun saat sitten ekan työtehtävän, niin pyydät siellä Teamsissa tai vastaavassa mitä käytetään apua, perehdyttyäsi tehtävään sen verran etä osaat kysellä. Ja ei mitään pelkkää huutelua Teamsissa vaan kokoat kysymykset, ja kerralla ne sitten joko videopuhelun aikana tai ihan viesteillä. Kenenkään tehtävä ei ole päivystää jotain "huutelukysymyksiä" ja vastata jatkuvasti, eihän siinä muuten saisi keskityttyä omaan työhönsä.

Olen sopinut kalenteriajat. Toinen henkilö on tehnyt töitä vuosia täällä, mutta nyt ottanut täysin passiivisen roolin. Teams-palaverit ovat yksinkertaisesti aivan hirveitä. Ihan kuin yrittäisit saada opastusta lobotomiassa käyneeltä, kun mihinkään ei oikein saa vastauksia.

Vierailija
42/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse isossa firmassa ja meillä saa tiimeittäin päättää, miten etää tehdään tai ei tehdä. Meidän tiimissä saa tehdä vaikka 100% etää jos haluaa. Joissain tiimeissä saa tehdä vain max 3 pv etää viikossa ja maanantai ja perjantai ei voi olla etäpäiviä - ilmeisesti sen tiimin esimies epäilee, että voisi mennä viikonloppujuhlinnat pitkiksi jos ei tarvi tulla konttoriin näyttäytymään. Eihän näitä mitenkään voi vaatia, että kaikilla tiimeillä pitäisi olla samat käytännöt. Vain ne, jotka on erityisesti tehneet etätyösopimuksen, voi aina vaatia että saa tehdä etätyötä, usein nämä asuvatkin eri paikkakunnilla kuin konttori.

Nämä perehdytys- yms. ongelmat tuntuu vähän keinotekoisilta, tai siltä että ei ole vaan vielä tottumusta etänä kommunikointiin. Niin, sait linkkilistan, hyvä. Perehdy materiaaliin, sitten kerro perehtyneesi siihen, ja tarvittaessa kysy voitaisiinko ottaa etäkokous jossa käytte läpi sinulle vielä epäselviä asioita. Tai vaikka asennetaan jotain ohjelmia yms. yhdessä siinä etäkokouksessa, jos tarvit sellaista apua. Samoin kun saat sitten ekan työtehtävän, niin pyydät siellä Teamsissa tai vastaavassa mitä käytetään apua, perehdyttyäsi tehtävään sen verran etä osaat kysellä. Ja ei mitään pelkkää huutelua Teamsissa vaan kokoat kysymykset, ja kerralla ne sitten joko videopuhelun aikana tai ihan viesteillä. Kenenkään tehtävä ei ole päivystää jotain "huutelukysymyksiä" ja vastata jatkuvasti, eihän siinä muuten saisi keskityttyä omaan työhönsä.

Ongelmat ovat jatkuneet pidempään, en ole ensimmäistä viikkoa täällä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyden suosituksesta saa työskennellä enemmän etänä.

Vierailija
44/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sopinut kalenteriajat. Toinen henkilö on tehnyt töitä vuosia täällä, mutta nyt ottanut täysin passiivisen roolin. Teams-palaverit ovat yksinkertaisesti aivan hirveitä. Ihan kuin yrittäisit saada opastusta lobotomiassa käyneeltä, kun mihinkään ei oikein saa vastauksia.

Aiemmassa työpaikassa perehdyttäjä oli upea. Tuli ensin paikan päällä opastamaan. Etänäkin vaikutti olevan mielellään uuden työntekijän apuna, jos tuli jotain kysyttävää.

Vierailija
45/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole avattu sitä miksi osastolla osa porukasta on etänä paljon enemmän kuin mitä työpaikan etätyösopimus mahdollistaa.

Vierailija
46/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole avattu sitä miksi osastolla osa porukasta on etänä paljon enemmän kuin mitä työpaikan etätyösopimus mahdollistaa.

Ei sitä sinulle tarvitse avatakaan.

Vierailija
47/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai, mutta ei ole edes kerrottu keitä kaikkia poikkeukset koskevat. En tiedä yhtään milloin toimistolla sattuu olemaan porukkaa paikalla ja millaisella kokoonpanolla. Yhteisiä lähitapaamisia ei käytännössä pysty sopimaan. Ns. hiljainen tieto ei meillä sitten siirry lainkaan.

Vierailija
48/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voi olla vaikka terveyteen liittyviä syitä. Eihän niitä tietenkään sinulle avata.

Vierailija
49/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voi olla vaikka terveyteen liittyviä syitä. Eihän niitä tietenkään sinulle avata.

Olisi yhteisiä tehtäviä,.mutta niitä on yllättävän hankala hoitaa Teamsissa mykistyneiden kanssa.

Vierailija
50/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai, mutta ei ole edes kerrottu keitä kaikkia poikkeukset koskevat. En tiedä yhtään milloin toimistolla sattuu olemaan porukkaa paikalla ja millaisella kokoonpanolla. Yhteisiä lähitapaamisia ei käytännössä pysty sopimaan. Ns. hiljainen tieto ei meillä sitten siirry lainkaan.

No sellaiset asiat sun kuuluu puhua suoraan tiimin kanssa. *Mä haluaisin tavata f2f ens vkolla. Pääsiskö kaikki keskiviikkona toimistolle?* Ei kukaan voi sulle kertoa milloin kukakin pitää toimistopäiviään.

Vierailija
51/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi yhteisiä tehtäviä,.mutta niitä on yllättävän hankala hoitaa Teamsissa mykistyneiden kanssa.

Tuo ei ole etätyöstä riippuvaista vaan työyhteisöstä. Meillä melkein 100 % etää, perehdytys, tiedon jakaminen jne toimii todella hyvin. Paremmin kuin lähityössä.

Vierailija
52/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sellaiset asiat sun kuuluu puhua suoraan tiimin kanssa. *Mä haluaisin tavata f2f ens vkolla. Pääsiskö kaikki keskiviikkona toimistolle?* Ei kukaan voi sulle kertoa milloin kukakin pitää toimistopäiviään.

Olen yrittänyt, mutta siihen sanotaan ettei vielä tässä vaiheessa tietää miten ensi viikolla olisi tulossa toimistolle jne. Eikä kollegana sinne pysty ketään vaatimaan tulemaan.

Vierailija
53/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna alan menettää mielenkiintoani. Olen yrittänyt sopeutua uuden työpaikan käytäntöihin, mutta täällä suhtaudutaan uusiin työntekijöihin mielestäni melko tylysti.

Vierailija
54/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna alan menettää mielenkiintoani. Olen yrittänyt sopeutua uuden työpaikan käytäntöihin, mutta täällä suhtaudutaan uusiin työntekijöihin mielestäni melko tylysti.

Päällimmäisin tunne on oikeastaan valtava pettymys. Uusi työpaikka taisi olla virheliike.

Vierailija
55/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai sulla koeaika on, lähde lätkimään sitten?

Vierailija
56/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähden, kunhan löydän uuden työn. Tyhjän päälle en viitsi hypätä.

Vierailija
57/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähden, kunhan löydän uuden työn. Tyhjän päälle en viitsi hypätä.

Alan pitää silmiä auki mitä mahdollisuuksia muualla avautuu. Ehkä entisessä tulee jotain sopivaa hakuun.

Vierailija
58/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku sihteerimies voi olla koko ajan etätöissä käymättä tuskin koskaan toimistolla? Onkohan julkisella puolella niin joustava työaika, että voi lopettaa hommat viimeistään klo 14? Ihmettelen tätä, kun yksityisellä pitää toimistollakin työskennellä 1-2 päivää viikossa ja oltava tavoitettavissa ainakin klo 8-16 välisenä aikana, joskus myöhempäänkin tarvittaessa. 

Vierailija
59/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku sihteerimies voi olla koko ajan etätöissä käymättä tuskin koskaan toimistolla? Onkohan julkisella puolella niin joustava työaika, että voi lopettaa hommat viimeistään klo 14? Ihmettelen tätä, kun yksityisellä pitää toimistollakin työskennellä 1-2 päivää viikossa ja oltava tavoitettavissa ainakin klo 8-16 välisenä aikana, joskus myöhempäänkin tarvittaessa. 

Jos työhön ei kuulu asiakastapaamisia?

Vierailija
60/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työhön ei kuulu asiakastapaamisia?

Etätyössä ei ole mitään vikaa, mutta yhteisten pelisääntöjen mukaan pitäisi työpaikalla mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä