Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Vierailija kirjoitti:
Nuorudenrakkaani, avopuolisoni (ehkä koko elämäni ainoa oikea rakkaus) vierailee unissani vielä 30 vuoden jälkeenkin ehkä noin kuukausittain.
Joskus nään hänestä unta monta x viikossa, josku voi olla puoli vuotta eten ole nähnyt. Unet ovat usein surullisia, kaipaavia, epätoivoisia, hän menee poispäin minusta millon yksin millon kavereidensa kanssa, loittonee eikä edes käänny kun huudan hänen nimeään. (hän peti ja jätti silloin minut joka oli ilmeisesti kovin traumaattinen kokemus.)
Joskus me olemme palaamassa yhteen tai hän jotenkin lohduttaa minua tunnustaen edelleen rakkauttaan tms. Unet eivät ole koskaan seksuaalisviritteisiä vaan aina tunteeseen vetoavia jompaan kumpaan suuntaan.Eli koko ikäni on tämä sama mies pyörinyt elämässäni.
Sama täällä, kuulosti kuin omalta tarinalta.
Vaikka fyysisesti erottiin joskus ysärin puolessa välissä enkä 500 km päähän muuttoni takiakaan nähnyt häntä 23 vuoteen se "saakelin kolli" on pyörinyt elämässäni säännöllisin väliajoin unissa.
Eteenkin kun olen ollut yksineläjä sinkkuna, hän toistuu unissani kuukausittain jossain muodossa.
Unen sisältö vaihtelee pitkistä "kokoyön elokuvista" muutamiin lyhyihin häivähdyksiin. Joskus uni on tuskaista ikävää, raastavaa tunnettä siitä etten saa häntä enää, muutamia kertoja väkivaltaisiakin minun taholtani, joskus hän on palaamassa luokseni jolloin minä olen aina hyvin empivä ja epäuskoinen => en luottanut häneen nuorena, miksi luottaisin unessakaan!
Välillä molemmat tunnustetaan toisillemme edelleen rakastavamme toisiamme.
Mitä enemmän mistelen häntä valveilla, sitä enemmän hän pyörii mukana unissa.
-Kusihätä ja lähden etsimään vessaa ja ne on AINA törkyisiä eikä niissä ole ovea :D
-Seikkailen erilaisissa taloissa missä on yleensä jotain salaovia ja tuntuu että siellä on jokin henki läsnä
-Myöhästyn kokeesta, menen aina entiseen lukiooni enkä koskaan löydä oikeaa luokkaa ajallaan
-Vähissä vaatteissa/alasti seikkailu. Aina ahdistavia unia enkä koskaan tajua miksi taas olen lähtenyt liikkeelle ilman vaatteita..
Minä matkustan joka yö ja aina tulee jokin tilanne, esim. lentokentän ympärillä on korkea aita, jossa ei ole porttia. Yleisin on kuitenkin se, että en saa pakattua lomalta lähdettäessä matkatavaroitani tai eksyn seurueesta enkä tiedä, miten pääsen takaisin kotiin. Nuo unet voivat johtua traumasta. Jouduin kauan sitten pakenemaan Tukholmasta kaksiviikkoisen ja kolmevuotiaan lapsen kanssa Suomeen ja viskelin vaatteita laukkuun paniikissa miehen lähdettyä töihin. Koko ajan pelkäsin, että hän tulee satamaan ennen kuin laiva lähtee. Onneksi ei ollut ajoissa arvannut, minne katosimme. Unesta herättyä on ahdistava olo ja tietysti myös helpottunut, kun huomaan olevani kotona omassa sängyssä ja kaikki ok.
Myöhemmin, lasten ollessa jo aikuisia, näin unia, että olivat vauvoja ja taaperoita ja putosivat milloin jokeen, milloin minkinlainen vaaratilanne. Nyt en ole nähnyt enää niitä unia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän että nämä unienselittäjät ja tulkitsijat ja diagnosoijat ovat pseudotieteellisiä eli hatusta vedettyä?
Juu ei niitä kannata liian tosissaan ottaa.
Vessat, joissa ei ole seiniä. Pönttö on esimerkiksi keskellä olohuonetta, jossa muitakin ihmisiä. Eksoottisin taisi olla huvipuistolaite, jonka istuimet olivat pönttöjä. Myös likaiset julkiset vessat esiintyvät joskus, eli lainehtiva lattia tai liian täysi pönttö.
Näen toistuvasti sellaista unta, että hampaani irtoavat ja syleskelen niitä ulos suustani. Ällöttävää. Uni saattaa liittyä siihen, että minulla on hampaat, joista en pidä (vinot ja keltaiset, helposti reikiintyvät).
tämä toistuu eniten: asun lapsuudenkodissa aina uudestaan, kerran jopa vuokrasin naapurilta toisen asunnon juuri samasta vanhasta talosta joksikin aikaa. Sama uni on toistunut vuosikausia aina uudestaan. Ja taloon on aina "pakko" muuttaa uudestaan joko samaan tai naapurin asuntoon. Tosiasiassa muutin ihan mielelläni pois.
Toinen viime aikoina toistunut uni on poikalapsesta, joka ilmestyy aina jostain olen rattaiden kanssa jollain pihalla ja en tiedä kenen lapsi oli, sitten olin ruokakaupassa lapsen kanssa ja mietin onko se oma vai toisen. Sama lapsi ilmestyy aina välillä uneen vaikka olen sinkku ja lapsen isää ei unessa näy jota myös ihmettelen.
Olen asunut aikuisikäni ulkomailla. Unessa olen lähes aina Suomessa, teini-ikäisenä tai nuorena aikuisena. Asun edelleen äidilläni. Tiedän aina että kohta minun pitää lähteä. Unet alkoivat kun muutin Suomesta pois. Toivon että nämä unet joskus loppuvat koska niistä tulee niin haikea olo.
Muuten ei ehkä ole mitään toistuvia unia tai teemoja mutta saatan vierailla samoissa paikoissa, kuten muissa maailmoissa (joissa erilaista avaruusväkeä) tai tuntemattomissa kapungeissa useampaan kertaan vuosien varrella. Ja aina on tuttu, kotoisa fiilis. Tiedän missä olen ja mitä milloinkin tekemässä.
Enneunia olen nähnyt joskus. Nuorena enemmän, nykyään harvemmin. Ne eroaa perus unista selvästi ja tiedän herättyäni, että kyseessä on enne.
Monesti en muista uniani, se on yleisintä. Tai sitten vain pienen pätkän jotain.
Onko teillä aina unessa keho? Mulla ei. Monesti vaan katselen tapahtumia kuin elokuvaa. Välillä on keho, mutta se ei välttämättä ole omani. Mielestäni vähän erikoista.
En esim. pelaa tietokonepelejä tai omista edes tv:tä, harvoin katson edes elokuvia. Mistä vaikutteet uniin tulevat? Ainakin koen, että mulla on mielenkiintoinen alitajunta ja hurjan rikas unimaailma, silloin kun uneni muista.
T. Unimatkaaja
Näen usein unta että joku petoeläin ajaa mua takaa. Koitan juosta pakoon mutta en tahdo saada itseäni vauhtiin ja juokseminen on kuin hidastetussa filmissä. Näen myös unia missä lennän. Valitettavasti vain en koskaan silloin kun peto ajaa takaa.
Mä käyn toistuvasti unessa eräässä suurkaupungissa, jossa asuin vuoden teininä. En ole käynyt oikeasti sen jälkeen. Vähän väliä palaan sinne.
Olen aina myöhässä. Minulla on oikeasti taipumusta olla myöhässä ja tätä kompensoidakseni olen yleensä aina reilusti etuajoissa paikalla.
Minun unissa toistuu vesiteema: olen aina uimassa ja pinnan alla alkaa jossain vaiheessa tapahtua / löytyä jotain jännää tai sitten muuten vaan tiedostan että nyt ei kannattaisi uida täällä tms.
Viimeyönä näin unta että olin korkealla vesihyppytornissa ja varmistelin alhaalla uivilta, että veteen on turvallista hypätä. Samassa kuitenkin huomasin, että vedestä nousee valtavia teräviä kiviä ja yhtäkkiä en ollutkaan enää hyppytornissa vaan laiturin päässä, ja edessä aukeava järvi oli täynnä terävänä pinnalle nousevia kivipylväitä.
En pelkää vettä enkä muista mitään uimiseen liittyvää traumaa.
Unessa kävelen vieraassa kaupungissa. Kun käännyn palatakseni takaisin samaa reittiä niin katu ja kaupunki ovat muuttuneet ja samaa reittiä ei ole enää olemassa. Sitten kauheaa harhailua ja eksymistä. Vieras kaupunki on aina erilainen joka unessa joten en edes opi tutustumaan paikkoihin ja reitteihin.
Kovas pissahätä enkä löydä vessaa. Joskus löydän ja alan pissata, mutta se tuntuu jotenkin oudolta...silloin herään sänky märkänä. Nykyään valitettavan usein.
Ensirakkaudestani näen haikeita unia, joissa tunnustan hänelle rakkauteni. Hän vastaa että hänellä on vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Näen toistuvasti sellaista unta, että hampaani irtoavat ja syleskelen niitä ulos suustani. Ällöttävää. Uni saattaa liittyä siihen, että minulla on hampaat, joista en pidä (vinot ja keltaiset, helposti reikiintyvät).
Sama, siis ihan sama.
Nämä unet kyllä liittyy niihin elämänjaksoihin kun on muutenkin voimakasta stressiä.
Ja ainakin sen verran olen purrut stressin takia hampaita yhteen että leuat on jumissa ja toiselta puolelta takahampaat jo ihan sileät.
Kun aloitin uudessa työssä, näin myös jatkuvasti unia että olen siellä alasti. Ne toistuivat usein samalla lailla, olen alasti, mutta kukaan ei oikeastaan kiinnitä siihen huomiota. Jossain vaiheessa tajuan sen itse, ja koitan jotenkin peitellä itseäni, mutta edelleenkään kukaan muu ei tunnu tajuavan tilannetta.
Myös vessaunet ovat tuttuja, istun pöntöllä tyyliin keskellä huonetta ja olen asiasta häpeissäni, mutta taaskaan muut eivät tunnu huomaavan koko asiaa.
Olen tehnyt itse analyysiä näistä unista, veikkaan että liittyy stressaavaan elämäntilanteeseen, mutta koska stressi on oman pääni sisällä, muut eivät sitä huomaa, ja unissa se stressi esiintyy noina alastomuus- ja vessajuttuina.
Usein matkalle lähtiessä näen edeltävinä öinä unia että yritän lähteä, mutta tielleni tulee esteitä, jonka vuoksi en pääse esim lentokentälle. Milloin tavarat ovat hukassa enkä saa pakattua, en löydä tietä kentälle jne. Etenkin matkalle lähtiessä olen superstressaaja, joten nämä unet eivät ole mikään yllätys.
Näitä kommentteja lukiessa ei voi välttyä huomaamasta miten suuri osa unista on negatiivisia. Johtunee siitä että olemme oikeasti lapsesta saakka, huolestuneita, stressaantuneita, häpeissämme, kaipaavia, ikävöiviä, peloissamme jne....
Miksi unet eivät voisi olla rauhoittavia, positiivisia, jolloin alitajuntamme (tai joku) kettoisi meille ettei ole mitään hätää, kaikki hyvin, olet hyvä eikä tarvitse hävetä ja voisimme edes unessa olla hetken onnellisia ja tyytyväisiä.
Paljon kivempi ois aamulla herätä.
Toistuvat teemat unissa:
- Hampaissani on reikä tai hammasta särkee (huolehdin hammashygieniasta, mutta hampaiden kanssa on silti ajoittain ongelmia)
- Jos ajan autoa unessa, en koskaan osaa ajaa kunnolla ja olen vähällä ajaa ulos tieltä
- Olen joko englannin tai ruotsin tentissä/ yo-kirjoituksissa enkä ymmärrä millään lukemaani. Samaa lausetta luen monta kertaa enkä millään ymmärrä sitä (olen oikeastikin huono kielissä)
Kesälomalla näin useamman kerran unen, jossa menen töihin ja töissä ollessa tajuan, että minullahan on loma menossa. Sitten huikkaan työkavereille, että menen jatkamaan lomaani.
Bussi lähtee nenän edestä, tai en löydä tietoa aikatauluista.
Etsin yleistä vessaa, mutta vessa on joko törkyinen, pönttö rikki, tai pönttö on ilman seiniä kaikkien nähtävillä.