Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Toistuva uniteema mulla on että yhtäkkiä tajuan asunnossani olevan muitakin huoneita kuin ne joita olen käyttänyt. Tai että asuntoni on oikeastaan talo ja siinä on valtava takapiha. Välillä olen jopa huomannut että asun vanhassa linnassa. Tulen yleensä tosi iloiseksi siinä mutta toisaalta jotenkin epäilen että tämä olisi minun kotini.
Unissani ex-säätöni asuu toistuvasti pohjalaisen lapsuudenpaikkakuntani tietyllä syrjäkylällä omakotitalossa. Oikeasti asuu siis ihan Helsingissä eikä ole juuri koskaan missään kehä III:n ulkopuolella käynytkään. Talossa asuu myös hänen uusi tyttöystävänsä. Jotenkin stalkkerimaisesti aina päädyn jollakin ihme tekosyyllä menemään kyläilemään. Jos tyttöystävä on paikalla, olen aina jotenkin kauhean surullinen ja yllättynyt, vaikka olen koko ajan tiennyt, että asuvat siellä yhdessä. Toisaalta tyttöystävä on myös hirveän mukava ja unista jää usein loppujen lopuksi mukava muisto. Viime yönä olimme ex-säätöni kanssa heidän talossaan parisängyssä nukkumassa niin, että minä olin alasti. Kun tyttöystävä tuli, selitimme totuudenmukaisesti, että tämä ei ole sitä miltä näyttää. Onneksi tyttis uskoi ja aloimme yhdessä hyvässä hengessä järjestellä hänen jotain bileitään, jotka pidettiin myöhemmin illalla.
Mä muutan joka yö. Aina sama juttu. Pakata pitää. Milloin pitää kävellen tehdä se muutto, milloin junalla. Jotain kirjaston kirjoja ihmettelen että nämä pitäisi viedä kirjastoon muuton alta. Ei välttämättä edes selviä, MIKSI tai MINNE olen muuttamassa. Muuttounet ovat jatkuneet koko aikuisiän.
Nuorempana näin usein unia, että olen joutunut takaisin armeijaan. Johtui varmasti siitä, että en juurikaan pitänyt siitä turhasta komentelusta rauhan aikana, näytin sen alokasaikana, enkä päässyt sitten niihin hommiin siellä mihin olisin halunnut.
Unet loppuivat siinä neljänkympin korvilla kun tajusin, että olen jo liian vanha rivisotilaaksi, ja että seuraava sukupolvi joka sotaan lähtee ovat omat lapset. Edes Ukrainan sodan alkaminen ei enää heilattanut tätä tilannetta.
Kauhea vessahätä, mutta en joko
A) Meinaa löytää vessaa
B) sitten kun löydän vessan, se on ihan törkyisessä kunnossa, siinä ei ole kunnollista ovea, tai ovesta näkee läpi tai se on tyyliin sellainen todella matala, että muut näkevät pääni oven yläpuolelta.
Minulla on ujo pissa, mikä vaikuttanee tähän.
Sama kuin ylläolevalla :D kauhea vessahätä mutta vessat on aina liian likaisia/ lukko ei toimi tms.
Toinen toistuva uni on lentokoneessa oleminen. Kone lähtee nousukiitoon ja se tuntuu aivan todelliselta! Sitten siinä epätoivoisesti yritän pitää kiinni kun penkissä ei meinaa pysyä :D tätä en ole selvittänyt miksi näen tälläisen unen niin usein.
Vaeltelen ja yritän löytää jotakin, usein unet tapahtuu kesämökkimäisessä ympäristössä, järven rannalla, mäntymetsässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä muutan joka yö. Aina sama juttu. Pakata pitää. Milloin pitää kävellen tehdä se muutto, milloin junalla. Jotain kirjaston kirjoja ihmettelen että nämä pitäisi viedä kirjastoon muuton alta. Ei välttämättä edes selviä, MIKSI tai MINNE olen muuttamassa. Muuttounet ovat jatkuneet koko aikuisiän.
elämäsi etsii uusia uomia ja koet sisäistä tyytymättömyyttä. Uuteen taloon muutto on hyvä enne jos talo on tilava ja kunnossa. Kirjan nimestä tai ulkoasusta voit saada vihjeen mikä viittaa elämäntilanteeseesi tai tiettyyn ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaeltelen ja yritän löytää jotakin, usein unet tapahtuu kesämökkimäisessä ympäristössä, järven rannalla, mäntymetsässä.
vaeltelu kertoo suunnan etsimisestä. Metsäjärvi jonka rannalle joudut on toivon vertauskuva.järvessä uiminen on uudistumista,puhdistumista. Järvi kirkkaana ja tyynenä on suotuisa enne. Mietit ehkä hengellisiä asioita.
Pystyn unissani hyppäämään/leijumaan kauas. Joskus ihmettelen, miksi en tätäkään ole tiennyt, että osaan...
Olen osa-aikatöissä, varhennetulla osa-aika eläkkeellä. Tosi usein unissani olen mitä kummallisemmissa töissä ja unessanikin tiedän, että aion lopettaa tai olen jo irtisanoutunut. Aina pähkäilen, olenko varmasti kerännyt kaikki tavarani ja ilmoittanut ylityötuntini...
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin ylläolevalla :D kauhea vessahätä mutta vessat on aina liian likaisia/ lukko ei toimi tms.
Toinen toistuva uni on lentokoneessa oleminen. Kone lähtee nousukiitoon ja se tuntuu aivan todelliselta! Sitten siinä epätoivoisesti yritän pitää kiinni kun penkissä ei meinaa pysyä :D tätä en ole selvittänyt miksi näen tälläisen unen niin usein.
Lentokoneélla matkustaminen viittaa haluun päästä uuteen ympäristöön ja muuttaa nykytilanne kiireesti. Myös nostaa asemaansa maailmassa . Toivoon korkeammasta asemasta. Lentokone on myös miehisyyden symboli muotonsa vuoksi. Se voi viitata erektioon ja sukupuolisiin fantasioihin.
Toistuva uni on ollut minulla se, että olen lukiossa ja muistan, ettei minun tarvitsekaan siellä enää olla. Olen sen jo käynyt. Hirveä helpotus.
Toinen toistuva uneni on, että huomaan olevani julkisella paikalla hameella ja jaloissani näkyy hirveät ihokarvat, olisin unohtanut ajella ne aivan täysin.
Katson taivaalla lentokonetta ja näen sen putoavan. Juoksen karkuun, ettei päälle putoa. Siitä tulee ahdistava tunne.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea vessahätä, mutta en joko
A) Meinaa löytää vessaaB) sitten kun löydän vessan, se on ihan törkyisessä kunnossa, siinä ei ole kunnollista ovea, tai ovesta näkee läpi tai se on tyyliin sellainen todella matala, että muut näkevät pääni oven yläpuolelta.
Minulla on ujo pissa, mikä vaikuttanee tähän.
ulostaminen kuvaa oman tahdon ilmausta. Et saa tahtoasi läpi jossain asiassa jos et pääse vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Katson taivaalla lentokonetta ja näen sen putoavan. Juoksen karkuun, ettei päälle putoa. Siitä tulee ahdistava tunne.
lentoturma voi viitata pelkoon äkillisestä tuhosta,totaalisesta epäonnistumisesta
Olen jossain päin kaupungilla, oletettavasti kotikaupungissa, olen eksynyt, yritän koko ajan kovasti päästä johonkin, mutta en tiedä minne enkä miten sinne pääsee. Yritän löytää bussi- ja ratikkapysäkkejä, ei löydy. Kuvastaa varmaan ajatuksiani, että en tiedä missä olen ja minne menen elämässäni.
Olen kerrostalon rapussa, en tunne taloa, yritän päästä ylös ja päädyn kummalliseen vinttiin, tai yritän päästä viereiseen rappuun. Sahaan edes takaisin. Joissain asunnoissa ei ole ovea tai ovi on auki, jotain pimeää voi siellä näkyä. Vähän pelottavaa joskus.
Olen asunnossa, joka on jollain tapaa minun, mutta näyttää vieraalta, kuin olisin juuri saapunut sinne. Oudon ja epäviihtyisän näköisiä huoneita, mutta tilaa on paljon enemmän kuin oikeassa kodissani.
Valokuvailen unissani kauniita usvamaisemia jonka läpi aurinko paistaa ja värit ovat pastellia tai ruskaa. Ja usein myös törmään karhuun, joka lähtee perään tai vaan tuijottaa.
Vierailija kirjoitti:
Toistuva uni on ollut minulla se, että olen lukiossa ja muistan, ettei minun tarvitsekaan siellä enää olla. Olen sen jo käynyt. Hirveä helpotus.
Toinen toistuva uneni on, että huomaan olevani julkisella paikalla hameella ja jaloissani näkyy hirveät ihokarvat, olisin unohtanut ajella ne aivan täysin.
karva on aistillisuuden,maskuliinisuden vertauskuva. Vaatekappale edustaa kuvaa jonka haluat antaa itsestäsi. Hame räikeänä ja mauttomana kertoo turhamaisuudesta ja liioittelusta.hameella on myös eroottinen merkitys. Kenties haluaisit olla naisellisempi?
Vierailija kirjoitti:
Olen jossain päin kaupungilla, oletettavasti kotikaupungissa, olen eksynyt, yritän koko ajan kovasti päästä johonkin, mutta en tiedä minne enkä miten sinne pääsee. Yritän löytää bussi- ja ratikkapysäkkejä, ei löydy. Kuvastaa varmaan ajatuksiani, että en tiedä missä olen ja minne menen elämässäni.
Olen kerrostalon rapussa, en tunne taloa, yritän päästä ylös ja päädyn kummalliseen vinttiin, tai yritän päästä viereiseen rappuun. Sahaan edes takaisin. Joissain asunnoissa ei ole ovea tai ovi on auki, jotain pimeää voi siellä näkyä. Vähän pelottavaa joskus.
Olen asunnossa, joka on jollain tapaa minun, mutta näyttää vieraalta, kuin olisin juuri saapunut sinne. Oudon ja epäviihtyisän näköisiä huoneita, mutta tilaa on paljon enemmän kuin oikeassa kodissani.
aivan,eksyksissä unessa tarkoitttaa ettet ole selvillä mihin olet menossa elämässäkään. Talo kuvaa näkijää itseään ja kaikki se mitä siellä on.
Ahdistavia toistuvia teemoja unissani
- Korkeat paikat, todella jyrkät ja kaltevat tasot, joista lopulta putoan esim. jäinen mäki, laituri, laiva
- Petoeläimet, joskus jahtaavat ja välillä muuten vaan pelottavat
- Menen myöhässä töihin tai jalkapalloharjoituksiin, tai olen katsomassa esim. jonkun muun peliä ja menen vahingossa kentälle pelaamaan -> kauhea häpeän tunne
- alastomuus julkisilla paikoilla
Muita toistuvia teemoja mitä täällä myös aiemmin mainittu
- Uuden aiemmin tietämättömän huoneen löytyminen lapsuudenkodistani. Mulla ei ollut koskaan omaa huonetta, joten oon aina niissä unissa silleen jes nyt tästä uudesta huoneesta voi tulla mun oma huone.
Näen tosi usein painajaisia/ahdistavia unia, onkohan se kuinka normaalia :D