Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?

Vierailija
09.11.2022 |

Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.

Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.

Kommentit (911)

Vierailija
561/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin aikoinaan usein unta tappamisesta. Tapoin vahingossa jonkun, yleensä pyssyllä tai puukolla. Pyssy vain laukesi vahingossa tai veitsi jotenkin kummasti lipsahti.

Menin ihan paniikkiin ja suurin huoleni oli ruumiin piilottaminen. Yleensä löysin jonkun lehti- tai hiekkakasan, johon piilotin ruumiin ja pakenin paikalta. Jotenkin piilottamiseen myötä koko asia oli taputeltu piiloon ja minä olin pelastunut. Mieleeni ei tullut koskaan soittaa poliisille eikä paikalla ollut koskaan ketään todistamassa tilannetta.

Muistan vieläkin sen paniikin ja ahdistuksen, joka unessa oli. En ole nähnyt näitä unia vuosiin, mutta yhdessä vaiheessa näin näitä viikottain.

Ajatelkaa, jos me joita tapetaan unissa kohtaa aina jonkun tappaa unissa. Jos me ollaan jotenkin oudosti yhteydessä.

Vierailija
562/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unissa on voimakas jännite jonkun tuntemattoman miehen kanssa. Herään hyvään oloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
563/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympyrässä juoksen karkuun jtn ihmeellistä, en osaa selittää mitä.

Varsinkin lapsena näin aina tätä unta silloin kun olin kuumeessa

Vierailija
564/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi unta toistuu, toisessa multa lähtee etuhampaat irti, toisessa löydän omasta kodistani huoneen jonka olemassaoloa en ole muka ennen tajunnut. Mitä nämä nyt sitten merkitsevät jos mitään... 

Huone on ihminen itse, ehkä olet löytänyt itsestäsi uusia puolia. Muistaakseni hampaat liittyvät jotenkin rahaan..

Jos haluaa unien merkityksiä ymmärtää, niitä varten on olemassa kirjoja. Mutta voi myös itse miettiä, mitä on hiljattain tapahtunut, unet heijastavat lähimenneisyyden tapahtumia ja tunteita. Joillakin harvoilla ne voivat olla myös enteitä.

Vierailija
565/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Silloin kun jotain ikävää on tapahtunut elämässä, näen usein unia, että juoksen pakoon leijonaa tai karhua.

Kerran unessa leijona suljettiin häkkiin ja itkin unessa kun se häkki loittoni kauemmas, leijona katsoi minua surullisena. Olen joskus luopunut vaikeasta ja vaarallisesta suhteesta, ehkä se uni johtui siitä.

- Silloin kun olen tehnyt jotain luovaa, maalannut tai piirtänyt, olen nähnyt unia, että lennän ilmassa ilman lentokonetta. Tai nousen kävelemään ilmaan ja ihmettelen, kuinka helppoa se on, ja miksi en ole ennen sitä tajunnut. Kerran lentounessa katselin alla levittyviä laajoja vihreitä niittyjä, se oli uskomattoman kaunis uni. Lentounet ovat aina onnellisia, enkä laskeudu niissä alas.

- Joskus näen unia isosta talosta jonka korkeissa valoisissa huoneissa vaeltelen. Huoneet eivät tunnu loppuvan. Joskus niissä on paljon tavaraa, joskus vähemmän. 

- Nuorena näin toistuvia unia alastomuudesta julkisella paikalla, olisikohan liittynyt silloiseen ujouteen.

- Lapsena näin toistuvia unia kuumeisena, että horisontti oli kaukana, eikä ketään ihmistä ollut missään ja olin yksin.

Vierailija
566/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useampiakin. Kun oli pitkään isoja huolia elämässä, näin säännöllisesti unia, joissa minulla oli uusi asunto. Tähän liittyi aina ongelmia; avaimet hukassa/unohtuneet, unohdin sanoa entisen asunnon irti, uusi asunto olikin bunkkeri maan alla. Kun elämä keveni, nämä unet jäivät pois.

Toinen edelleenkin toistuva uni on sellainen, että osaan lentää. En mitenkään räpytä käsiä tms. vaan leijailen. En unessa halua, että kukaan tietää tästä mutta joskus esim. kadulla kävellessä en pysty estämään lentämistä vaan lähden leijailemaan yhtäkkiä.

Muita minulla toistuvia teemoja ovat mm. raskaus, synnytys ja häät.

Vierailija
567/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija unet, joskus olen ensimmäisessä työpaikassani ja ihmettelen ei kai taas tätä paskaa.

Vierailija
568/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt unia meidän akvaariosta varmaan yhtä kauan, kuin se on talossa ollut. Olin silloin ehkä 12v, yli kymmenen vuotta on ehtinyt jo kulua ja yhä näen unia. Unissa toistuva teema on jonkin hirveän tapahtuvan akvaariolle, oli se sitten lasin särkyminen tai jonkun kalan tappavan ja syövän kaikki muut kalat. Välillä vanhemmat ovat vahingossa tappaneet kaikki kalat, vaikka pistämällä pesuainetta tai jtn vastaavaa akvaarioon.

Taitaa varmaan kertoa jostain traumoista, kun en kumminkaan ole vuosien aikana ollut kaikkein tunnollisin akvaarion hoitaja. Kaloja on kuollut, mutta ei ikinä mihinkään tavanomaiseen. Taidan vain olla todella herkkä ja pelkään usein pahinta.

Vierailija
569/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun seittemänvuotias poika kärsii jatkuvasti painajaisista, on siis aina ollut iso , viikottainen ja joskus päivittäinen ongelma. Näki sellaista vakio painajaisunta että isänsä muuttuu kummitukseksi ja oli aina aivan kauhuissaan. Vuotta myöhemmin isänsä sairastui skitsofreniaan. Käytännössä se ihminen joka meillä oli kuoli, ja nykyään tilalla on joku ihan vieras otus. Muuttui fyysisestikin sairastumisen myötä omituisesti. On pidempi, harteikkaampi, kasvot ja silmät varsinkin muuttui hyvin kulmikkaaksi. Oli ennen semmonen hento ja hoikka, nyt semmoinen harteikas kaappi, vaikka painoavei juuri ole tullut tai liikuntaa ei ole merkittävästi ollut huonon toimintakyvyn vuoksi. Täytyy sanoa, että kivulias tapa menettää läheinen, kun sitä miestä ei todella ole ollut mikä oli ennen lopullista sairastumista. Sairastuminen ei tapahtunut mitenkään hetkessä, vaan nykytiedon valossa voi itse nähdä vuosia kestäneen hitaan suistumisen syvemmälle ja syvemmälle, kunnes henkilö oli ihan eri todellisuudessa. Ja kuin eri henkilö. Jos uskoisin rinnakkaistodellisuuksiin, ajattelisin että noiden ja meidän ihminen meni sekaisin ja vaihtoi paikkaa.

Kun vuosia myöhemmin pikkuveli syntyi, on alkanut nähdä unta jossa veljelle tapahtuu kamalia, kaapataan tai kuolee. Joskus unissa tulee koulusta kotiin ja sekä minä, isäpuoli että veli ollaan karhun tappamina pihamaalla.

Tämä sama lapsi puhui hirveän aikaisin, pulivuotiaana alkoi tulla sanoja, vuotiaana kahden sanan lauseita, verbaalisesti ketterä ja jokseenkin vanhanaikainen tapa ilmaista itseään. Mun muut lapset puhui lauseita tai ylipäänsä mitään tunnistettavaa vasta reilusti yli kaksi vuotiaana. Sama poika puhui kovasti ehkä kaksi-neljä vuotiaana edellisistä elämistään. Siitä miten hänet heitettiin vauvana kaivoon. Siitä miten viimeksi kun hän oli vanha hän asui kauniissa vaaleanpunaisessa talossa jossa oli ruusutarha. Siitä, miten kerran, kun hän oli pieni tyttö, hän jäi suojatiellä auton alle,mutta se ei sattunut,hän vaan kuoli. Musta se oli aina mielenkiintoista ja vähän kammottavaa. Lapsen mummo, isänsä äiti säikähti juttuja niin että sanoi että ne on vaan semmosia satuja ja ei niistä saa puhua ja lapsi sitten lakkasi puhumasta. Enää ei muista mitään noista jutuista. Minusta tosi harmi että pojalle tärkeä mummo lyttäsi puhumisen, en nähnyt siinä mitään pahaa. En johdatellut tai sanonut että joo tämä on totta ja näin, vaan kuuntelin ja annoin lapsen kertoa.

Vierailija
570/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää mitään. Olen setvinyt traumani. 😊

Vierailija
571/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- olen myöhässä jostakin

- saan vauvan ja olen ihan paniikissa että mitä oikein teen sillä jne

En muista kuin kerran nähneeni unta että olisin alasti jossain julkisella paikalla, vaikka tämä skenaario on kuulemma erittäin yleinen painajaisissa.

Vierailija
572/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa top-listassani on monta täällä mainittua:

- Etsin vessaa mutta jokainen löytämäni on liian avoin/ahdas.

- Olen ihan liian vähissä vaatteissa julkisella paikalla. Spiidoissa kauppakeskuksessa tms.

- Huomaan että opinnoistani puuttuu kursseja (valmistuin 20 v sitten) ja joudun takaisin kouluun.

- Olen armottomasti myöhässä enkä saa kenkiä jalkaan tai löydä tavaroita.

- Asunnostani löytyy uusia huoneita varmaan kartanon verran.

- Koitan juosta, mutta jalkani eivät kanna, leijun hieman ilmassa paikallani vain.

- Pyörin myös usein kuolleen kaverini kanssa ja unessa aina ilmenee, että kuolema olikin pelkkä huhu. 

Silloin tällöin ymmärrän näkeväni unta, ja hyödynnän sen tekemällä jotain erikoista. Ymmärrän unessa, että tulen heräämään pian joten koitan hyödyntää tilanteen. Hauskinta kun unessa mietin, että mikäli tämä on unta, osaan varmastikin sitten lentää. Ja onnistuuhan se :)

Vierailija
573/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toistuu omituisen usein sellainen kaava, että yritän ehtiä johonkin, mutta en löydä tietäni ulos sieltä missä satun olemaan. Tai pitää löytää jotakin, mutta haahuilen ympäriinsä ja jää löytymättä.

Kerran miljöönä oli valtava rakennuskompleksi/kauppakeskus, jossa oli valtavasti kerroksia ja osastoja. Piti löytää uimahousut... ei löytynyt. Toisen kerran piti löytää Finnairin check-in automaatti, jonne ajelin taksilla vaikka mitä reittejä ja aika oli tiukalla. En ehtinyt ennen kuin heräsin...

Saman teeman variaatioita olen nähnyt unissani lukemattomia kertoja. Kyse ei ole varsinaisesti painajaisista, mutta ahdistavaa on.

Vierailija
574/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen toistuvasti unta, että tapaan ventovieraan miehen jonka kanssa ollaan ensin kavereita ja samalla taajuudella. Kaikki sujuu kuin tanssi toisin kuin ikinä todellisessa elämässä ja siksi olen ensin epäluuloinen ja varuillani. Sitten alan luottaa miehen puheisiin ja tekoihin ja kaikki vaan paranee, kunnes yhtäkkiä jostain tulee ihminen (tämäkin siis vaihtuu aina ja on ns. kasvoton) joka tuntee mut ainakin jonkun mutkan kautta ja onnistuu mustamaalaamaan minut tälle miehelle ihan hetkessä ja mies menettää kiinnostuksensa.

Sitten herään, joskus itkuuni ja aiemmin meni oudossa raivossa/pettymyksessä/pahassa mielessä yleensä koko seuraava päivä koska tuo uni ja etenkin sen loppu jää niin selvästi mieleen.  

Olisi kiva tietää mistä tämä uni kertoo, koska olen nähnyt tätä erilaisina variaatioina varmasti yhden kymmenen vuotta ja useamman kerran kuukaudessa. Muita uniani harvemmin edes muistan, mutta tämä ensin oikein kiva uni, joka muuttuu painajaiseksi ei unohdu.

Vierailija
575/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen  työpaikkani  saasteineen  kummittelee  2-3 x  vkossa .  Alipalkattua  pakkotahtia  sikamaisissa  oloissa .  Jättimäinen  kommuuni  ei  jätä  rauhaan  eläkkeelläkään .

Vierailija
576/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin  kuumeisena  lapsena  tulevani  norsun  tassun  rusentamaksi ?!  Syytä  en  tiedä ,  aikuisena  hallusinaatio  poistui ,  onneksi .

Vierailija
577/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen unta, että hyvä ystäväni, joka muutti aikanaan toiseen maahan, on eronnut miehestään. Hän on myös palannut asumaan Suomeen. Tämä lienee toiveuni.

Palaan kouluun omanikäisenäni ja ihmettelen, miksi ketään ei häiritse, että osaan kaikesta kaiken ja olen jo peruskoulun suorittanut. Lukiossa taas aloitan ykkösluokan, menen siellä jollekin ihanalle kielikurssille ja lopetan siellä käymisen yhden viikon jälkeen. Hirveä morkkis, kun vien jonkun lukioikäisen oppilaan opiskelupaikan... 

Välillä tapaan ensirakkauteni ja hänen nykyisen kumppaninsa. Joskus olen heidän kodissaan tai sitten jossain bileissä, jossa hekin ovat. Ajoittain exä suhtautuu minuun hyvin nuivasti, mutta toisinaan hän sanoo jotain viisaan lohduttavaa. 

Välillä unohdan, että olen naimisissa ja kenen kanssa. Tunnen siis tunteen, että minullahan on kumppani, mutta ahdistun, kun en muista kuka. 

Vierailija
578/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on rahahuolia näen unia, jossa minulta varastetaan kukkaro ja löydän sen tyhjänä korteista. Sitten paniikissa etsin pankkien puhelinnumeroita korttien sulkemiseksi. Nykyisin ko. unissa mietin, että vain yksi pitää sulkea, eihän muissa ole varastettavaa, jännää, että unissa voi "järkeillä".

Painajaisia näen harvoin, mutta joskus olen herännyt siihen, kun kauhuissani huudan, että tämä on vain unta.

Vierailija
579/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen unta että vaimoni on leiponnut pullan minulle

Vierailija
580/911 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun afrikkalaisen sotanorsun rais kaamaksi, ja unessa sen jälkeen päätän, etten enää koskaan mene Afrikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi