Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Nään toistuvasti unia jossa olen jonkilaisessa buffetruokailussa, esim. kouluruokalassa. Tarjolla on kaikkea tosi hyvää ja erilaista ja kerään niitä innoissani lautaselle. Kun pääsen linjaston loppuun alkavat ongelmat. Lounas pitäisi maksaa, mutta minulla ei ole rahaa. Jos saan ruoat maksettua ja pääsen istumaan, lautaseni onkin yhtäkkiä tyhjä. Tai sitten olen syömässä kavereideni kanssa, mutta en löydä heitä mistään tai mahdu heidän pöytäänsä.
Myös näitä aiemmin mainittuja vessaunia näen usein. Vessat ovat tosi likaisia, oudon avoimia tai varattuja.
Myös koulu-unet ovat yleisiä. Minulta on tyyliin jäänyt suorittamatta jokin kurssi lukiosta. Tunneilla on yleensä sellaisia ihmisiä, joiden kanssa olen ollu esim. ala-asteella lukion sijaan. Myös usein luokat ovat hukassa ja meinaan myöhästyä bussista.
Ei unessa, mutta nukkuessa. Joku/jokin herättää minut kosketuksella. Viimeksi poskea koskettaen. Herään ja silmät räpsähtää auki. Ei sinänsä ole pelottavaa. Vielä kun ymmärtäisin tämän tarkoituksen.
Osaan lentää, siis ilman mitään lisälaitteita. Muut eivät osaa ja olen todella tyytyväinen ja iloissani taidostani, kunnes herään ja naureskelen hauskalle unelleni.
Vierailija kirjoitti:
Yksi toistuva uni on minulla rahanlöytämisuni. Unessa kävelen kadulla tai pengon jotain kaappia tms. kun huomaan jonkin pikkukolikon tai pari. Niitä talteen noukkiessa ilmaantuu kolikoita lisää. Ja aina vain enemmän ja enemmän. Koitan saada rahat mahtumaan taskuihin tai johonkin talteen, mutta ikinä en saa niitä kaikkia otettua. Usein seassa on erikoisia rahoja tai koruja tms. Tämä on mukava uni.
Ajattelen tämän unen liittyvän lapsuuteen, kun oltiin melko köyhiä, ja pienikin kolikko ilahdutti
Tästä tulee mieleen serkkuni uni kun oltiin pienempiä. Hän oli meillä yökylässä ja oltiin muutaman päivän päästä lähdössä meidän vanhempien kanssa Lapin mökille. Elettiin silloin vielä markka-aikaa ja unessa me käveltiin kadulla kunnes alkoi löytymään rahaa, ensin markan ja 5 kolikoita kunnes summat kasvoi hiljalleen, vastaan tulee jo 20, 50 ja 100 seteleitä ja lopulta tonneja ja niitäkin pitkästi. Lopuksi serkku oli päässyt kotiin unessa ja äitinsä kysyi haluatko matkarahaa Lapin reissua varten.
Tämä uni on seurannut minua vuosikymmeniä: polkaisen ylös maasta, ja siitä sitten lähden ilmassa "uimaan selkää". Siellä ilmassa siis selälläni potkuttelen. Katselen maahan, ja olo on levollinen.
Luulen, että se liittyy oikean elämäni vaikeuksiin ja haluun päästä niistä eroon. Oikeassa elämässä nukun vatsallani. Pitäisikö vaihtaa selälleen?
Oon jossain tunkkaisessa, harmaassa huoneessa ja siellä on selkeesti jokin painostava, paha, näkymätön henki tms. Huudan tai oikeestaan vaivalloisesti yritän huutaa sille, että mene pois, jumalan nimessä mene pois! Enkä edes kuulu kirkkoon :D
Mä näen monesti unia tsunamista, ollaan rannalla ja näen horisontissa aallonharjan nousevan. Lähdemme juoksemaan pakoon ja pelastumme aina jotenkin täpärästi. Paniikinomainen tunnelma.
Sitten näen myös tosi usein talo/huoneunia, jotka on mun EHDOTTOMIA SUOSIKKEJA. Siis oikein odotan ja toivon aina iltaisin että näkisin tällaisen unen. Olemme siis kotona (nyk. tai edellisessä asunnossa), ja yhtäkkiä löydän talostamme lisäsiiven, josta en ollut tietoinen. Ovi johtaa kauan koskemattomana olleeseen tilaan, jossa on yleensä käytävä ja ovia kalustettuihin pikku huoneisiin. Kalusteet ovat edellisen asukkaan niilleen sijoilleen jättämiä.
Kerran oli kyseessä 50-luvun pölyisiä ja karuja huoneita pedattuine metallisänkyineen, ja öljymaalauksia seinällä.
Kerran oli 90-luvun alun lastenhuoneita, joiden sängyissä oli kuvioidut, tikatut päiväpeitteet ja selkeästi joulun odotus menossa; huoneessa oli joululahjoja ysärityylisiin papereihin käärittynä. Jotkin lahjat oli avattu; näkyi VHS-kasetteja ja muuta ysäritavaraa.
Kerran oli kasarikämppä, jossa pramea satiiniverhoiltu makkari jossa rekkitangoilla roikkui sen ajan tyylisiä rimpsumekkoja.
Nämä unet on aina erittäin aidon oloisia, ihan kuin olisin oikeasti siellä. Mutta sama teema toistuu; löydän siis yhtäkkiä uusia mielenkiintoisia huoneita, ja koska kämppä on meidän, se tarkoittaa että pääsen tutkimaan ja sisustamaan huoneita uudelleen :D. Outoa, eikö?
Mulla on purukumi suussa ja se tarttuu hampaisiin. Koitan sormin nyppiä sitä pois. Uni toistuu melko usein.
Minulla oli työstressin aikana aina samantyylinen uni eli tulin ensimmäisenä onnettomuuspaikalle ja yritän soittaa 112 mutta puhelin ei toimi tai näppäilen väärin. Nykyään näistä on tullut livetilanteita eli aika usein olen ensimmäinen paikalla ja onneksi livenä puhelin on toiminut hyvin.
Mulla on toistuva ilmiö tuo puhelin, millä ei saa mitenkään soitettua mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Osaan lentää, siis ilman mitään lisälaitteita. Muut eivät osaa ja olen todella tyytyväinen ja iloissani taidostani, kunnes herään ja naureskelen hauskalle unelleni.
Mulla sama, toisinaan käytän lentokonetta kuitenkin.
Kaiken maailman mukavan pehmoiset tilanteet.
Lepäilen tiikerin kyljessä.
Makoilen naama vasten nättiä sukkahousujen verhoamaa peppua.
Pikkulusikkana jonkun valtavan Amatsonin sylissä.
Pikkulapsi torkkuu rintakehän päällä.
Leijailen jossain epämääräisen pehmeässä materiaalissa.
Syynä varmaan painopeitto, halityynyt ja nukkumaan menoa ennen tehty rauhoittuminen.
Outoa mutta mukavaa.
Hämmentävää, miten samanlaisia unia ihmiset näkee!
Minulla toistuu usein:
-saastainen tai muuten kummallinen vessa. Liittyy varmaankin vessahätään. Tosin joskus näen myös unta, että pissaan salaa ihan vähän vaan, esimerkiksi jossain sohvalla istuessa ja sitten unessa havahdun, että hitto nyt tulikin lammikko. (siis unessa, ei oikeasti)
-uudet huoneet kotona tai oikeammin jossain vieraassa paikassa, mutta se on kuitenkin unessa kotini. Pari yötä sitten näin unta, että kodissani oli veranta, josta pääsi kahteen pieneen huoneeseen. Verannan naulakossa oli Tikrun S-kokoinen topattu naamiaisasu, jonka pingotin päälleni. Ja ihmettelin, että miten en ole tuota asua ennen löytänyt, vaikka tässä talossa jo 15v ollaan asuttu.
-syyllisyys jonkun tappamisesta. Itse tapahtumasta en unessakaan tiedä, mutta syyllisyys kalvaa ja kiinnijäämisen pelko on valtava. Onneksi en näitä unia ole nähnyt vähään aikaan.
-puhelimen käyttö on mahdotonta. Ei pysty soittamaan eikä saa otettua valokuvaa.
-hampaat irtoaa. Tästä myös joskus versio, että ikenet on täynnä jotain töhnää, jota kaivan kuin nuuskaa huulesta. Töhnää on paljon ja se on vähän niin kuin suussa pureskelua reissumies-leipämössöä. Eikä se lopu millään.
-liikkuminen korkeilla paikoilla. Jotenkin temppuilemalla pitää siirtyä vaikka parvekkeelta toiselle. Korkeus ei kuitenkaan unessa huimaa, vaan tuntuu ihan normaalilta mennä jotain kummallista temppureittiä.
Vessaunet tulee siitä kun on pissa- tai kakkahätä oikeasti. Yleensä noihin herääkin sitten kun sen vessan on pakko löytyä. Siksi ne tosin jäävät sitten mieleenkin.
Vanha opiskelupaikkakunta, keskikokoinen kaupunki, joka näyttää aivan erilaiselta unessa. Kuin joutuisin hypätä 15 vuotta taaksepäin. En löydä koulurakennusta, en asuntoani, en löydä bussipysäkkiä :D Ei ketään tuttuja ihmisiä. Seurustelen muka taas miehen kanssa jonka kanssa seurustelin silloin, mutta häntä ei kuulu eikä näy unessa. Eikä toki haittaakaan.
Kuljen pitkin kaupungin katuja, torin laitaa, katselen liikkeitä ja ihmettelen mistä noi uudet pitkään jatkuvat tiet vaan ilmestyvät.
Olen matkalla, hotellihuoneessa, minulla on älyttömästi tavaraa siellä. Saan ilmoituksen että lento Suomeen lähtee tunnin päästä, eikä nuo tavarat mahdu minun kasseihin eikä matkalaukkuihin! Paniikki iskee. Pakkaan ja pakkaan, tavaraa ilmestyy vaan lisää enkä saa niitä pakattua mitenkään järkevästi.
Tämä uni toistuu vähintään kerran kuussa.
Joskus olen päässyt lentokentälle asti mutten löydä porttia. Tai ihmettelen miksi matkalaukkuni näyttävät oudoilta. Välillä lompakko tai passi on hukassa.
Oikeassa elämässä olen kontrollifriikki, täydellisyyden tavoittelija, puhdas koti, sopivasti tavaraa, noudatan aikatauluja kotona ja töissä, minulla on aina kaikki tavarat tallessa niille varatuilla paikoilla ja tiedän tarkkaan laukkujeni sisällöt. Varustaudun aina erinomaisesti matkoille, jopa tutut kadehtivat tätä järjestelmällisyyttäni.
Tiedän että tämän takia siis näen tuota kaoottista PAINAJAISunta. :D
Aiemmin näin toistuvasti unta, että olin huoneessa valokatkaisijan vieressä, kuitenkin kaukana ovista. Huoneessa oli pimeää ja hyvin uhkaava tunnelma ja valokatkaisijasta ei tapahtunutkaan mitään, vaikka kuinka sitä napsuttelin. Koin suunnatonta kauhua ajatuksesta, että joutuisin liikkumaan pimeässä huoneessa ja seisoin vain lamaantuneena unessa. Onneksi ne unet ovat loppuneet stressin lievenemisen myötä.
Olin kerran päivällä puoliunessa kun tv oli auki. Tuli joku mainos missä perhe on piknikillä ja perheen äiti huutaa iloisesti "Children! Lunch is ready!" Ja unessa joku iso pelottava möreä miesääni sanoikin tuon. Heräsin siihen.