Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Mulla aika usein unissa hampaat putoilevat.
Uskoisin sen johtuvan siitä, että unissani narskutan hampaitani ja tämä tunne sitten jotenkin välittyy uneen.
Nostan kun joulupyhien aikaan näin muutama yönä tämän unen.
Unissa oli vihainen koira rodultaan dobermanni/rottweiler/susikoira. Muuten en koirakammoinen, mutta nämä rodut joskus arveluttaa oikeastikin. Yhdessä unessa koira oli varsinaisella asunnollani ja kun yritin silittää niin murisi ja kävi käteen kiinni. Noin pari yötä tuosta eteenpäin niin näin unen, että olin muuttanut kimppakämppään ja yhdellä kämppiksellä oli juuri tuommoinen agressiivinen koira joka myös murisi ja näykki kädestä.
Tiedä sitten mitä unet merkitsevät. Kaveri sanoi, että jos on koirakuume ja semmoinen pitäisi hankkia, mutta ei ainakaan vielä suunnitelmissa.
Yleensä olen unissani kylässä tai jollain leirillä,siellä on tuttavat ja perheenjäsenet mukana,alasti en ole ollut koskaan tai sitten tutustutaan tuttujen tai perheenjäsenten kanssa erilaisiin taloihin,siis joka unessa joku eri talo :)
Näen usein unta, että olen jossakin epämääräisessä rakennuksessa, yleensä sellaisessa, jossa on remontti käynnissä, tai sitten rakennus on rakenteilla. Kuljen ylöspäin korkeassa rakennuksessa, jossa kerros kerrokselta portaat ja rappuset muuttuvat huonommiksi ja huonommiksi, kunnes aivan ylhäällä kiipeän rakennustelineille. Rakennustelineet muuttuvat ylempänä jälleen huonommiksi ja huterammiksi, kunnes lopulta tasapainoilen muutamalla laudalla tyhjän päällä. Yleensä tässä vaiheessa jään jumiin, koska en uskalla enää jatkaa, ja takaisin päin kääntyminen on vaikeaa, tai mahdotonta. Yritän kontaten peruuttaa, ja koko rakennelma huojuu. Tässä vaiheessa herään, tai putoan ja herään.
Kyllä, minulla on korkean paikan kammo.
Seksiä tai väkivaltaa. Ei yhtä aikaa, vaan joko tai. Keski-ikäinen mies.
Joko rakastelen, tai sitten minut ammutaan tai muuten yritetään teloa.
Erikoista, että todella monella toistuvat nuo WC-unet, joihin liittyy häveliäisyyttä tavalla tai toisella. Joku ei uskalla mennä vessaan, joku ei halua mennä liian likaiseen vessaan, monet pelkäävät, että muut ihmiset näkevät alasti. Alasti näkemisen pelko on näköjään todella yleistä.
Mistä se kertoo? Häveliäisyydestä? Estyneisyydestä? Siitä, että ei pysty käsittelemään eritteisiin, likaan, alastomuuteen, seksuaalisuuteen liittyviä asioita?
Onko tulkitsemaan kykeneviä?
Karhu jahtaa.
Se ei ole aikomassa syödä eikä hyökkää, mutta se silti tulee koko ajan.
Välillä pentu tulee polulle teen ja emo perässä, ja silloinkaan ei käy kimppuun.
Mutta ne tulee ja mun pitää lähteä siitä.
Uhkaavaa ja ei yhtäaikaa
Olen varmaan jo kirjoittanutkin tästä toistuvasta unesta jollekkin sivulle,, Lapsena minulla oli monta vuotta toistuva uni jossa olin maanalaisessa labyrintissä josta en koskaan löytänyt ulos. Heräsin monesti paniikissa ja se pahin oli että kun nukahdin uudelleen niin uni jatkui siitä mihin se oli katkennut. Nyt minulla on ollut toistuvia unia joissa joku eläin hyppää kimpuun ja puree minua. esim. kaksi eri kissaa, kettu joka iski jalkaan kiinni, orava joka kauppakeskuksessa hyppäsi katosta alas ja tarrasi hampaillaan käsivarteen,, Siinä orava unessa se puraisu kävi niin kipeää että heräsin siihen ja yritin vielä herättyäni' kiskoa' sitä oravaa irti käsivarrestani. Monesti sanotaan että unien maailmalla on oma tarkoituksensa mutta enpä vielä ole hoksinut mitä nuo unet voisivat tarkoittaa.
Olen nähnyt melko usein toistuvasti unia joissa joku täysin random nainen (aina eri joka unessa) tekee jotakin ja on aina se dominoivampi osapuoli.
Esimerkiksi nyt lähiaikoina niin, viime viikolla tulin tyrmätyksi ja heräsin naisen kotoa jossa selitty ummet ja lammet kuinka on aina halunnut "lemmikin" ja että pakenemisesta on turha edes haaveilla.
Viime yönä joku nainen saartoi minut hississä ja teki sen elokuvista jne tutun jutun että pistää kädet molemmille puolille kehoasi seinää vasten.
Olen itsekin nainen.
Minä usein tipun, kaadun tai hyppään jostain todella korkealta. Todella ahdistava tuntemus ja usein herään juuri ennen kuin tömähdän. Toinen on että siskoni yrittää tap..paa minut oli se sitten moottorisaha, haarukka, lumipallo katse... ja lopulta minulta leikkautuu jokin raaja irti ja joudun puolustautumaan ja sitten herään juuri kun sisko on tainnuttumassa. Ihan kauhea uni sillä meillä ei ole koskaan ollut mitääb riitoja tai kaunoja.
Kirkas valo paistaa silmiini ja en saa unessa silmiäni auki. En pysty näkemään unessani mitään kun valo on niin kirkas, tai pystyn juuri ja juuri siristämään silmiäni.
Pakenen jotain (dinosaurus, sota, murhaaja) ja mikään piilopaikka, mihin menen, ei ole tarpeeksi hyvä. Etsin unessa koko ajan tarpeeksi hyvää piilopaikkaa.
Myös aloittajan kuvaamat unet ovat tuttuja ja toistuvat joskus.
Olen juuri työntymässä Claudia Schifferiin, kun herään.
Mä näen usein sellaista unta, että meidän kodissa on "toinen puoli", jossa ei asuta. Siellä sitten vaan kuljeskellaan hämähäkin seittien ja pölyn lomassa. Unessa tuntuu luonnolliselta. Toinen, mitä näen usein, on saunaosasto, jota ei käytetä. Joskus sielläkin kävellyt ja ihaillut näkymää. Outoja unia, todella! Kertooko tämä siitä, että minussa on toinen puoli, joka ei pääse esiin?
Vierailija kirjoitti:
Monet esimerkit täällä on tuttuja.
Yksi toistuva mutta muotoaan muuttava painajainen on että olen ulkona ja siellä on karhu. Pelkään tod paljon. Yhden kerran näin unen että ratsastin karhulla kaupungista toiseen, mutta se on ainoa karhu-uni joka ei ollut painajainen. Jotkut painajaistyypit on jo loppunut. Viime vuosina on tullu unet että kuolen oikeesti. On ammuttu ja lentokone syöksynyt ja jotain muuta kans.
Yhteen aikaan näin Hitleristä. Joko se itse tuli paikalle tai sen joukot. No sotaan liitty sekin uni kun Venäjän joukot tuli Viroon ja pisti kaiken matalaksi, tää oli kauan sitten, ennen Krimin valtausta.
Usein nään unta että menen työpaikalle uuteen tai vanhaan, hoitajaksi ja työvuoron päättyessä työt tekemättä, lääkkeet jakamatta, potilaita ihan kauheasti.
Mulla on lentämistä, auton rattiin joutumista takapenkiltä(kuski vaan syystä tai toisesta katoaa tai puuttuu, usein puuttuu koko etupenkkikin, en osaa siis ajaa oikeassa elämässäkään). Karhu-unia oli joskus, kerran semmoinen haukkasi mun käden suuhunsa ja vedin sen kurkusta ulos jännän lasihelmen tai kiven, läpinäkyvän ja kuin öljyä pyöreilisi sen sisällä. Silloin olin vielä naisimissa miehen kanssa jonka sukunimi viittasi karhuihin, mitähän lie tarkoitti.
Mä kanssa kuolen kivuaalisti, usein. On puukotettu, ammuttu, kolaroin aina ajounissa, tipun, hukun. Se sattuu kamalasti. Varsinkin ampuminen, kuin kuumaa hiilihankoa työnnettäisiin hitaasti lihan läpi.
Pitkään etsin unissa kotia tai paikkaa ja löysin aina vaaleanpunaisia vanhoja taloja jotka sijaitsivat kukkuloiden ja mäkien päällä. En päätynyt vaaleapunaiseen enkä korkealla sijaitsevaan taloon, ja olen haikea aina kun semmoisen näen. Usein mun unissa on jokin kauhea paha, hirviö tutun ihmisen sisällä. Heijastelevat parisuhdeasioita, uskoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksiunet päättyvät aina kesken kaiken.
Mun seksiunissa miehen penis onkin aina jotakin omituista. Vaikkapa venyvä, keltainen, tosi ohut muoviletku joka menee rullalle, tai kukka, tai mikä tahansa erittäin hämmentävä ja epäkäytännöllinen esine. Koetan sitten kohteliaasti käyttäytyä kuin siinä ei olisi mitään erikoista.
Mun seksiunet on kanssa aina jotenkin vastenmielisiä, outoja pippeleitä, seksipartneri on joku kauhea otus tai hirviö tai joku pappa tai kerran, mun todella (kaikella rakkaudella nyt) ylipainoinen isosisko. Siinä siskoseksiunessa se oli jokseenkin sammakon muotoinen, raajat taipuneet sammakkoeläinmäisesti ja nahka oli vihertävää ja limaa huokuvaa kelmeää ällökettä. Oli koko päivän hirveä mind fuck että mistä tää nyt tuli. Olen siis itsekin nainen ja miellän itseni heteroksi. Kerran koitin kyllä tytön kanssa mutta ei ollut minun laji.
Olen todella usein sodassa. Paikka on jossain päin keski-afrikkaa ja tilanne samankaltainen joka kerta.
Täysi kaaos eikä oikein kukaan tiedä ketä vastaan soditaan. Mutta sen verran tilannetta käynyt läpi, että ei ole oma sota jota sodin. Eli olen jostain syystä vieraalla maalla.
Ikinä en ole käynyt Afrikassa, enkä juurikaan katso sotaelokuvia. Armeija käyty n 30 v sitten ja siitäkin suurin osa talvella.
Uniini tupsahtelee säännöllisesti tyyppejä, joiden olemassaolon olen tavallaan täysin jokapäiväisessä elämässäni jo unohtanut.
Unissani on monesti kiire jonnekin, sellainen "pitää mennä nyt, tulkaa jo" -tunnelma, mutta mitään vaaraa tai uhkaavaa tilannetta ei ole.
Menen johonkin hienoon juhlaan, mikä edellyttää iltapukukoodia tms. Paikan päällä huomaan, että olen unohtanut laittautua ja päällä on yöpuku (tietenkin likainen ja reikäinen). Ja hiukset sekasin jne
Minä olen usein eksyksissä.
Viime yönä entisen työpaikkani kellarikäytävillä, päädyin aina umpikujiin ja olisi ollut kiire jonnekin.
Oikeastikin mulla on huono suuntavaisto joten tuttua on eksyminen.
Täällä on mielenkiintoista keskustelua aiheesta,
Millaisia toistuvia unia näette?
https://tiedepalsta.fi/viewtopic.php?t=179