Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Vierailija kirjoitti:
Monet omat toistuvat uneni ovat samanlaisia kuin täällä on jo mainittu:
Lähden tarkoituksella alasti tai yläosattomissa johonkin, esim. urheilemaan. Sitten siellä paikan päällä tajuan, että tämähän on tosi noloa olla täällä alasti, mitä oikein olen ajatellut?!
Sitten nuo hissiunet, että hissi ei pysähdykään vaan menee ihan liian ylös tai lähtee menemään sivuttain. Myös siskoni näkee näitä unia. Ehkä samaan kategoriaan menevät unet, joissa olen huvipuistolaitteessa tai liitovarjossa ja turvalaitteet pettävät. Putoan tosi korkealta tosi kauan, mutta lopulta en koskaan kuole.
Kolmannessa toistuvassa unessa olen lapsuudenkodissani, jota ympäröi metsä. Metsässä on leijonia tai karhuja, joita joudun pakenemaan. Pääsen aina nipin napin sisälle turvaan.
Muitakin toistuvia unia on, ja usein ne sijoittuvat joko lapsuudenkotiini tai mummolaan. Nuorempana näin myös usein unta, jossa olin koulussa, mutten millään meinannut saada silmiä auki. On kyllä mielenkiintoista, miten monet ihmiset näkevät samanlaisia toistuvia unia!
Jänniä ovat eläinunet. Mitäköhän sekin viestii, jos näkee aggressiivisista eläimistä unta?
Ei varmaankaan ihmismielet niin kovin erilaisia ole, kun kerran nähdään samanlaisia unia.
Yksi toistuva uni on minulla rahanlöytämisuni. Unessa kävelen kadulla tai pengon jotain kaappia tms. kun huomaan jonkin pikkukolikon tai pari. Niitä talteen noukkiessa ilmaantuu kolikoita lisää. Ja aina vain enemmän ja enemmän. Koitan saada rahat mahtumaan taskuihin tai johonkin talteen, mutta ikinä en saa niitä kaikkia otettua. Usein seassa on erikoisia rahoja tai koruja tms. Tämä on mukava uni.
Ajattelen tämän unen liittyvän lapsuuteen, kun oltiin melko köyhiä, ja pienikin kolikko ilahdutti
Minullakin on näitä muilla toistuvia unia. Vessaa etsin todella usein. Availen ovia ja kaikissa on jotain vikaa. Yleensä seinät puuttuvat tai joku asia häiritsee niin, että jatkan sopivan pöntön etsimistä.
Akvaariounet ovat ahdistavia. Olen unohtanut kalani ja ne sätkivät lähes vedettömässä, limaisessa liejussa tai ovat kutistuneet pieniksi rusinoiksi. Joskus olen unohtanut, että omistan hevosen ja kun ryntään hädissäni talliin, siellä on nälkiintynyt hevoseni. Samantapaisia unia näen muistakin elämistä, yleensä koirista.
Minä näen toistuvana unena selalisen unen missä harrastan törkyseksiä jonkun työpaikan yökkösedän kanssa. Mm. Tupakalta ja hieltä haiseva esimies, hilseilevä (paha psori, pöytä ihan lumessa hänen päivystysvuoronsa jälkeen) hiutuneisiin vaatteisiin pukeutuva it-tuki, pahahengityksinen ja vähän väliä vetokertuauki kulkeva työkaveri.... kaikki, jotka ovat lähes sukupuolettomia, kun ovat niiin.. inhoja.
Sitten näiden kanssa harrasta 69, riisun pois kusen polttamia black horseja jne. HRRR.
Säännöllisesti toistuva aihe on laiminlyödyt/unohdetut lemmikkieläimet, marsuja tai kaneja häkeissään ilman ruokaa, vettä tai kuivikkeita.
Alan unessa välittömästi hoitamaan niitä ja tunnen suurta ahdistusta ja katumusta, etten ole huolehtinut rakkaista lemmikeistäni :(
Toinen on kouluaihe. Olen koulussa, mutta minulla ei ole mitään hajua millä tunnilla/kurssilla minun pitäisi sillä hetkellä olla, koska lukujärjestys on hukassa. Läksyt tekemättä, kirjat jääneet kotiin tai tajuan etten tiedä yhtään mitään juuri pidettävän kokeen aiheesta :D
Tunnen olevani ihan väärässä paikassa, vaikka kaikki muut ovat kuin mikään ei olisi vialla.
Näen joskus myös selkounia, joissa tiedostan, että näen unta, jolloin voin vaikuttaa unen tapahtumiin, tai ehkä enemmän siihen mitä itse unessa teen (= ihan mitä tahansa, ellei uni "pistä vastaan" 😄).
Vessauni minullakin. Olen menossa pissalle sovituskoppiin vaikka se olisi täynnä vaatteita. Tai ihan vessakoppiin, mutta seinät ovat liian lyhyet ja kaikki näkevät minut tai ei ole seiniä ollenkaan tms.
Todella ahdistavia, ei niin usein toistuvia, mutta ahdistavuutensa takia mieleenpainuvia, ovat unet, joissa jotain läheistäni on sattunut tai läheiseni on sairas ja jostain syystä läheinen ei kerro siitä ja saan sen muuten selville. Esim. isääni on ammuttu ja yhtäkkiä huomaan, että hän on kuolemaisillaan ampumahaavan takia. Tai joku on saanut sairaskohtauksen ja yrittää esittää, että kaikki on hyvin ja vain minä tajuan tilanteen vakavuuden.
Seksiunet, joissa seksikumppani on yleensä joku tuttu, jota kohtaan en siis tunne mitään vetoa. Vaikka joku vanha koulukaveri vuosien takaa. Jostain syystä ajaudun harrastamaan seksiä, koska en kehtaa kieltäytyä ja tunnen kauheaa katumusta aktin aikana.
Äskeinen kommentoija jatkaa:
Toistuvia ovat myös laivaunet. Usein niin, että laiva kaatuu tai uppoaa tai ajaa karille ja joudun merihätään. Joskus vain seuraan sivusta karille ajautuvaa laivaa.
Vierailija kirjoitti:
Näen talon, josta löytyy aina uusia huoneita jasalakäytäviä. Joskus sieltä löytyy myös salattuja kerroksia tai upeita alueita esim spa ja uima-altaita.
Mystisesti välillä omissa unissani miljööt vaihtuu kesken tilanteen tai uni vaihtuu, kuin elokuvan päälle oltaisiin nauhoitettu toista elokuvaa.
Nämä mun uneni on ihan verrattavissa noihin uniisi, mutta erona on se, että sä tietoisesti vaihdat miljöötä, mutta mä en.
- olen muuttamassa takaisin ex-miehen luo, ja siivoan hänen omakotitaloaan (entistä kotiani). Siivoan sitä muka jotenkin takaisin omakseni. Talo on aina jotenkin erilainen, välillä siinä on uusia huoneita ja hienoja huonekaluja. Välillä unissa on mukana myös ex-mieheni vaimo, jonka olemassaolo ei haittaa mitään! :D
- olen lähdössä etelänlomalta kotiin ja on kiire. Lentokone on lähdössä pian ja mun pitää pakata. Hotellihuoneesta löytyy koko ajan lisää ja lisää mun tavaroita. Seinillä on jopa mun omia tauluja ja ihmettelen, miks nekin oli pitäny ottaa mukaan
-Yritän soittaa hätänumeroon mutta se ei onnistu
-Kun onnistun soittamaan ja alan kertoa päivystäjälle mitä on tapahtunut, alan epäillä, että onkohan tää unta vai puhunko nyt hätäkeskukseen läpiä päähäni
Vierailija kirjoitti:
Ahtaat hissit tai oudot ahtaat, rikkinäiset ja korkeat reitit paikasta toiseen, johon pitäisi päästä, mutta aika on tiukilla. Metrot, jotka menevöt vääriin paikkoihin. Lukio edelleen suorittamatta ja puuttuu monta kurssia matematiikkaa. Tai yliopistosta ei valmistuksen kun roikkuu monen vuoden biologian tai muun luonnontieteen opinnot! Huh huh 😅
Mulla muuten sama kurssihomma, eli ammattikorkean todistuksesta puuttuukin vielä matematiikan tai jonkun biologian käytännön tuntien suoritus, enkä olekaan valmistunut kuten luulin. Painajainen toistuu vaikkei siitä todistuksesta oo ees ollut mitään hyötyä. 😀
Vierailija kirjoitti:
Olen silloin tällöin unissani Hyvinkäällä. Aurinko paistaa, kylänraitilla on isoja puita. Muutaman kerran olen työskennellyt Hyvinkään sairaalassa, jossa on kivat valkoisiksi kalkitut seinät.
Ainut vaan että paikka ei ole oikea Hyvinkää, jossa sielläkin olen viettänyt paljon aikaa, etenkin sen sairaalassa, joka on ihan erilainen kuin unessani. Tiedättekö sen tunteen, kun vaan tiedän, että se ei ole yhtään sama paikkia. Jossain henkisessä kartassani jopa sijoitan nuo Hyvinkäät eri kohtaan - unien Hyvinkää sijaitsee siinä missä oikeasti olisi Espoo. Unet tulevat ilmeisesti siitä, että kauan ennen kuin menin ensimmäistä kertaa oikealle Hyvinkäälle, naapurin mummolla oli lapsenlapsia, jotka asuivat Hyvinkäällä. Alitajuntani ei ilmeisesti koskaan yhdistänyt tuota paikannimeä siihen Hyvinkääseen, jonne menin myöhemmin oikeasti töihin, vaan mieltää sen edelleen paikaksi, jossa en ole ikinä käynyt, ja jonne voi siksi keksiä kylänraittia ja sairaalaa ihan omasta päästä.
Hauskaa oli lukea untasi Hyvinkäästä, sillä itse oon koko elämäni asunut Hyvinkäällä ja asun vieläkin. Mä en kummiskaan ole koskaan nähnyt unta Hyvinkäästä ja joissakin unissani on kotini. Kotini ei ole niissä unissani Hyvinkäällä vaan jossain ihan fiktiivisessä paikassa ja oma kotinikin näyttää niissä unissa ihan joltain muulta kuin miltä kotini oikeasti näyttää.
Ihmeellisiä satujen maita noi unet ovat, vaikka vertailisivat todellisuuteen.
Aikoinaan näin jatkuvasti unta matkoista tyttöystävän kanssa.
Eron jälkeen näin unta miten olin kärpäsenä katossa ja kuuntelin häntä ja tuntematonta miestä keskustelemassa sängyssä. Samana aamuna töihin mennessä näin hänet ja kyseisen unen miehen kävelevän vastaan. Ehkä oudoin uneni koskaan.
Kun hän jätti minut, näin päivittäin unta miten vielä reissattiin tai tehtiin sovinto 1,5v eron jälkeen, kunnes unien näkeminen loppui kuin seinään. Sen jälkeen en ole enää nähnyt yhtään unta yli 15v aikana.
Minulla oli lapsuudessa akvaario. Saatan vieläkin nähdä unta, että se olikin vain unohtunut jonnekin ja löytyy täynnä kuolleena lilluvia kaloja.
Olin nuorena baarissa ja ravintolassa töissä. Inhosin sitä. Vieläkin joskus unissani palaan sinne koska pikkujouluruuhkaan tms on pyydetty ja aina ihmettelen, miksi ihmeessä suostuin.
En ole koskaan osannut matikkaa. Joskus öisin olen taas lukion matikan kokeessa.
Nämä ovat olleet vuosia on-off kesto teemoja.
Ettei pääse eteenpäin kulkemaan... yleensä jaloin/juosten
Viime yönä unessa auto ei kulkenut vaikka kuinka yritin polkea (kuin pyörää).
- Korkokengillä kävely
- uiminen ja meri
- hyppääminen korkealta
- matkustaminen
- lentäminen
Menen vessapytylle asioimaan. Vessa on avoimella paikalla. En koe siinä olevan mitään kummallista.
Näen usein unta hevosista jotka laukkaa kohti.
Koetilanteet...
Eli alkamassa on vaikea matikan koe. Tai yo kirjoitukset.
Laskinta ei löydy, ei edes konseptipaperia.
Kello tikittää ja on kiire.
Tuo tunne on raskas ja ahdistava.
Hermopaine on päällä, kuten oli lukiossakin kun koe oli matikka, fysiikka tms...sama inssi amk tasolla jossa vielä vaikeammat matemaattiset aineet...
Sellaista että menetän rakastamani henkilön, siis niin että menee vaan pois, on jonkun muun kanssa eikä edes huomaa minua, huudan hänen nimeään, hän vaan loittonee minusta, joskus ei katso edes jälkeensä tai vaan vilkaisee ja menee kavereidensa kanssa poispäin. Joskus näin jotain todella pitkää ja seikkaperäistä unta siitä että hän oli menossa jonkun muun kanssa naimisiin ja minä jouduin olemaan siellä häissä, näkemään kuinka hän on alttarilla sen jonkun muun kanssa ja kuulin kuinka hän sanoo "tahdon" sille toiselle.
Ihan hirveitä unia. Mutta olen nähnyt näitä unia niin monesti vuosikymmenien aikana, että tiedän jo siinä unessa että tämä on taas tämä sama uni jolloin se ei tunnu enää niin pahalta.
Monet omat toistuvat uneni ovat samanlaisia kuin täällä on jo mainittu:
Lähden tarkoituksella alasti tai yläosattomissa johonkin, esim. urheilemaan. Sitten siellä paikan päällä tajuan, että tämähän on tosi noloa olla täällä alasti, mitä oikein olen ajatellut?!
Sitten nuo hissiunet, että hissi ei pysähdykään vaan menee ihan liian ylös tai lähtee menemään sivuttain. Myös siskoni näkee näitä unia. Ehkä samaan kategoriaan menevät unet, joissa olen huvipuistolaitteessa tai liitovarjossa ja turvalaitteet pettävät. Putoan tosi korkealta tosi kauan, mutta lopulta en koskaan kuole.
Kolmannessa toistuvassa unessa olen lapsuudenkodissani, jota ympäröi metsä. Metsässä on leijonia tai karhuja, joita joudun pakenemaan. Pääsen aina nipin napin sisälle turvaan.
Muitakin toistuvia unia on, ja usein ne sijoittuvat joko lapsuudenkotiini tai mummolaan. Nuorempana näin myös usein unta, jossa olin koulussa, mutten millään meinannut saada silmiä auki. On kyllä mielenkiintoista, miten monet ihmiset näkevät samanlaisia toistuvia unia!