Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Näen aikapaljon unia, joissa on sama teema mutta eri ympäristössä.
Ehdin junaan viime tipassa, mutta se ei menekkään sinne minne pitäisi.
Ostan asunnon ja menen parvekkeelle ja olenkin sademetsässä tai viidakossa. Tai sitten ostettu asunto on hirveä läävä ja hissin tilalla on vain kuilu.
Hyppään korkealle ilmaan ja pysyn siellä.
Sitten välillä on unia, joita kutsun repeat-uniksi. Minun pitää valita jotakin, mutta en pysty valintaa tekemään ja aloitan taas alusta.
Olen nähnyt usein unta lapsuudenkodistani maalla. Sinne oli tehty uusi tie jonka varrella oli kymmenisen hiekkakuopan tyyppistä uimapaikkaa.
Joskus unessa löysin omenapuun ja yritin saada omenoita. Rakastin omenoita mutten saanut niitä syödäkseni. Joo, takana köyhä lapsuus.
Näen taas pelkkiä painajaisia. Lasten menetys, ex, viranomaiset, kuolema...ja totta vaan.... Viime yönä heräsin kauhuun taas.
Kammottavan työsuhteen päättymisen jälkeen näin unia, joissa entinen esihenkilö vainosi minua. Hän mm.tuli meille kotiin asentamaan kameravalvontaa seuraamaan minua. Huh, vieläkin puistattaa, vaikka ko.unet ovat jo loppuneet ja muutenkin olen päässyt toipumaan mokomasta kammotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on usein käynyt niin, että kun katselen televisiota pitkälläni, nukahdan, ennen kuin ehdin sammuttaa sen. Se asetus, jolla televisio menisi kiinni tietyn ajan sisällä, ei oikein toimi. Näen sitten koko yön unia, joissa uniin punoutuu se puhe, jota televisiosta unen läpi kuulen.
Kun televisiosta tuli keskellä yötä tunnin mittainen dokumentti sarjamurhaajasta, näin kaiken siinä kuulemani painajaisunena... Kerran minulla oli koko yön ollut päällä kristillinen televisiokanava! Unessa ihmettelin, kun en saanut mitään suunvuoroa yrittäessäni keskustella uskovien kanssa, ja olin lopulta aivan raivoissani. On outoa, etten herää sulkemaan televisiota, vaan kuulemistani televisio-ohjelmista tulee unieni käsikirjoituksia... Käykö kenellekään muulle näin? Yritän tietysti sulkea television ennen nukahtamistani, jotta äänet ja puhe eivät häiritsisi nukkumista, mutta joskus televisio jää päälle.
Mulle käy näin ja miten hauskaa lukea, etten ole ainoa 😁 ne unet ovat itselläni yleensä aika levottomia ja väsyttäviä, luulen johtuvan siitä että tulee liikaa jotain aitoa tietoa jota aivoni käsittelevät samalla, eikä alitajuntani saa rauhassa syöttää täysin omiaan mulle pitkin unia.
Hyvä kuulla, etten ole ainoa, jolle käy niin, että nukahtaessa televisio jää auki. Olen huomannut, ettei television jääminen auki tee todellakaan hyvää yöunille. Ei ole yhtään levännyt olo sellaisen yön jälkeen, jonka aikana aivot joutuvat koko ajan prosessoimaan televisiosta kuuluvaa ääntä ja puhetta ja keksimään unia, johon ne saa liitettyä... Ehkä ei iltaisin pitäisi katsella televisiota pitkällään, jos on vaarana, että nukahtaa ennen kuin ehtii sulkea television yöksi.
Minä kanssa joskus nukahdan televisio avoinna, siksi etsinkin jonkun rauhallisen ohjelman katsottavaksi, koska ne äänet sitten tulevat uneen ja öisin on usein kaikkia kauhuelokuvia. Joskus vain ruokaohjelmia on tarjolla food-kavavalla ja olen osallistunut johonkin kakun leipomiskilpailuun unissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on usein käynyt niin, että kun katselen televisiota pitkälläni, nukahdan, ennen kuin ehdin sammuttaa sen. Se asetus, jolla televisio menisi kiinni tietyn ajan sisällä, ei oikein toimi. Näen sitten koko yön unia, joissa uniin punoutuu se puhe, jota televisiosta unen läpi kuulen.
Kun televisiosta tuli keskellä yötä tunnin mittainen dokumentti sarjamurhaajasta, näin kaiken siinä kuulemani painajaisunena... Kerran minulla oli koko yön ollut päällä kristillinen televisiokanava! Unessa ihmettelin, kun en saanut mitään suunvuoroa yrittäessäni keskustella uskovien kanssa, ja olin lopulta aivan raivoissani. On outoa, etten herää sulkemaan televisiota, vaan kuulemistani televisio-ohjelmista tulee unieni käsikirjoituksia... Käykö kenellekään muulle näin? Yritän tietysti sulkea television ennen nukahtamistani, jotta äänet ja puhe eivät häiritsisi nukkumista, mutta joskus televisio jää päälle.
Mulle käy näin ja miten hauskaa lukea, etten ole ainoa 😁 ne unet ovat itselläni yleensä aika levottomia ja väsyttäviä, luulen johtuvan siitä että tulee liikaa jotain aitoa tietoa jota aivoni käsittelevät samalla, eikä alitajuntani saa rauhassa syöttää täysin omiaan mulle pitkin unia.
Hyvä kuulla, etten ole ainoa, jolle käy niin, että nukahtaessa televisio jää auki. Olen huomannut, ettei television jääminen auki tee todellakaan hyvää yöunille. Ei ole yhtään levännyt olo sellaisen yön jälkeen, jonka aikana aivot joutuvat koko ajan prosessoimaan televisiosta kuuluvaa ääntä ja puhetta ja keksimään unia, johon ne saa liitettyä... Ehkä ei iltaisin pitäisi katsella televisiota pitkällään, jos on vaarana, että nukahtaa ennen kuin ehtii sulkea television yöksi.
Minä kanssa joskus nukahdan televisio avoinna, siksi etsinkin jonkun rauhallisen ohjelman katsottavaksi, koska ne äänet sitten tulevat uneen ja öisin on usein kaikkia kauhuelokuvia. Joskus vain ruokaohjelmia on tarjolla food-kavavalla ja olen osallistunut johonkin kakun leipomiskilpailuun unissani.
Voititko leipomiskilpailun? : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten "näin" unta, josta jäi mieleen vain voimakas rakkaudellinen tunne; tai paremminkin tunsin hyvin intensiivisesti itseni rakastetuksi. Puhdas tunne. Ei mitään seksuaalista tai muuta muihin ihmisiin tai mihinkään asiaan liittyvää. Oli erittäin hämmentynyt, joskin levollinen ja miellyttävä, herääminen. Kummallista. Ja en ole mitenkään uskonnollinen.
Ei ole toistunut. Valitettavasti.Mieskirjoittaja kertoo, että jotain samankaltaisia unia nähnyt kanssa. Unessani olen saanut viettää aikaa erittäin mukavan tytön/naisen kanssa, noissakaan ei mitään seksuaalista ole tapahtunut. Jokunen vuosi sitten nähty, että istun erään naisen kanssa kesämökkini terassilla ja katsottiin järvelle auringonlaskua ja tämä tyttö tuntui oikein sielunkumppanilta, asiasta kun asiasta pystyi hyvin sulavasti juttelemaan. Herättyä hyvä, ettei ollut vedet silmissä, tiesi ettei taida todellisuudessa tuollaista tyyppiä vastaan tulla. Kokenut kovia muuten ihmissuhteissa joten olen siksi aika varovainen kenet päästän nykyään lähelle ja vaatii syvempää tutustumista nykyään ennenkuin luottamus ansaitaan. Siksi oli olo, että nyt ainakin unimaailmassa onnisti.
Tämä sai kyyneleet nousemaan silmiin. Olen itsekin kokenut kovia ihmissuhteissa ja jäänyt yksin. Kun näkee jotain tuollaista unta, tuntuu varmaan kipeältä herätä siitä. Toivon sinulle kaikkea hyvää.
Toivon sitä samaa sinulle ja eiköhän se aurinko näissä asioissa paista kummallekin, tässä siis tämä unen näkijä. Koitan toki pitää ketjun aiheen ihan asiassa, mutta totta, että lähihistoriaan mahtuu kaksi ikävää ihmistä joten siksi olen luonut vahvemman suojamuurin ympärilleni ja tuntuukin, että vain harvat ja valitut enää sitä läpäisee.
Jännä lukea, miten monet palaavat opiskelemaan unissaan. Olen itse suorittanut yhden tutkinnon ryhmän parhaana, ja kuitenkin joskus unissani olen sinne ilmoittautunut parantamaan arvosanoja. Tunnen unessa jotenkin noloksi itseni, kun mietin, että eihän tässä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten "näin" unta, josta jäi mieleen vain voimakas rakkaudellinen tunne; tai paremminkin tunsin hyvin intensiivisesti itseni rakastetuksi. Puhdas tunne. Ei mitään seksuaalista tai muuta muihin ihmisiin tai mihinkään asiaan liittyvää. Oli erittäin hämmentynyt, joskin levollinen ja miellyttävä, herääminen. Kummallista. Ja en ole mitenkään uskonnollinen.
Ei ole toistunut. Valitettavasti.Mieskirjoittaja kertoo, että jotain samankaltaisia unia nähnyt kanssa. Unessani olen saanut viettää aikaa erittäin mukavan tytön/naisen kanssa, noissakaan ei mitään seksuaalista ole tapahtunut. Jokunen vuosi sitten nähty, että istun erään naisen kanssa kesämökkini terassilla ja katsottiin järvelle auringonlaskua ja tämä tyttö tuntui oikein sielunkumppanilta, asiasta kun asiasta pystyi hyvin sulavasti juttelemaan. Herättyä hyvä, ettei ollut vedet silmissä, tiesi ettei taida todellisuudessa tuollaista tyyppiä vastaan tulla. Kokenut kovia muuten ihmissuhteissa joten olen siksi aika varovainen kenet päästän nykyään lähelle ja vaatii syvempää tutustumista nykyään ennenkuin luottamus ansaitaan. Siksi oli olo, että nyt ainakin unimaailmassa onnisti.
Tämä sai kyyneleet nousemaan silmiin. Olen itsekin kokenut kovia ihmissuhteissa ja jäänyt yksin. Kun näkee jotain tuollaista unta, tuntuu varmaan kipeältä herätä siitä. Toivon sinulle kaikkea hyvää.
Toivon sitä samaa sinulle ja eiköhän se aurinko näissä asioissa paista kummallekin, tässä siis tämä unen näkijä. Koitan toki pitää ketjun aiheen ihan asiassa, mutta totta, että lähihistoriaan mahtuu kaksi ikävää ihmistä joten siksi olen luonut vahvemman suojamuurin ympärilleni ja tuntuukin, että vain harvat ja valitut enää sitä läpäisee.
Kiitos! Itse aion ryhtyä etsimään psykoterapeutin apua niiden todella kipeiden kokemusten työstämiseen, joiden takia olen viime aikoina käpertynyt palloksi kuin siili ja nostanut piikit pystyyn itseäni suojellakseni. No, se siitä, minäkin koetan pitää ketjun aiheen ihan asiassa, niin kuin sanoit. Halusin vain kertoa, ettet ole yksin noiden tuntemustesi kanssa, jotka tulevat myös uniin ja niistä heräämiseen.
Etten saa avainta lukkoon, en saa nappeja kiinni. Myös että olen metsässä ja morsojoukkio ajaa takaa, joudun juostessa jyrkänteelle ja lähdenkin lentoon ja selvisin.
Heräsin monta kertaa kello 5:30 kunnes sain soiton että hyvä ystäväni on kuollut kello 5:30.
Sen jälkeen en enää herännyt tuohon kelloaikaan.
Lapsena näin unen että koulun jälkeen lähdin kotiini, mutta ovessa lukiki vieras nimi, avaimeni ei sopinut lukkoon, ja oven avasi vieras ihminen.
Pari viikkoa tuosta muutimme, se muutto tuli ihan puskista, en heti muistanut tuota vaan kävelin vanhalle kodillemme ja näin vieraan nimen, sitten muistin ai niin me muutimme.
Lapsena näin aika usein unta, että joku perheenjäsenistä kuolee, joskus oli äiti, joskus isä ja joskus veli. Kai oli joku yksinjäämisen pelko alitajunnassa.
Ainakin nämä unet jääneet mieleen. Kävelin äidin kanssa synkässä syyssäässä mutaista kylätietä pitkin kunnes astui johonkin vesilätäkköön ja upposi sinne ja jäi vaan limaklöntti jäljelle. Tuosta hieman eteenpäin niin näin unen, että isä oli sairastunut tappavaan tautiin ja perheen kanssa käytiin sairaalassa katsomassa ja makasi siinä sairaalasängyssä hyvin hauraan näköisenä. Sitten uni jossa veli kuoli niin siinä istuin keittiössä syömässä ja hän olohuoneessa katsoi Tv:tä kunnes sai jonkun kohtauksen ja kaatui siihen sohvalle.
Niin, vanhemmat eläkeläisiä, mutta hyvissä ruumiin ja sielun voimassa kuin myös velikin. Heille kuitenkin vielä vuosia ja maallisia kilometrejä toivottaen.
Jonotusta ja ahtautta koskien linja-autoja ja junia. Kamalia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi todella kammottava... olen päässyt töihin tai muutoin saanut jotain kivaa elämää ja ykskaks tajuan, että olen aikoinaan tap.panut ihmisen (esim. äitini) ja nyt tämä vanha hirmuteko uhkaa paljastua. Siinä samassa en myöskään enää yhtään ymmärrä, miksi olen tehnyt mitään sellaista ja kaduttaa kauheasti. Samalla pelottaa paljastuminen ja kaiken sen hetkisen onnen menetys. Olen niin helpottunut joka kerta herätessäni ja tajutessani, että se oli vain kauheaa unta.
Tuli ihan kylmät väreet kun oli kun omasta unestani, sillä tavalle eroten että olen tappanut unessa oman lapseni! Samaan aikaan mietin, että miten ihmeessä olen mennyt tekemään jotain niin kauheaa ja kuinka tätä ei enää voi perua ja samaan aikaan pelkään paljastumista. Lähinnä siis pelkään sitä että ihmisille paljastuu millainen oikeasti olen. Vaikka oikeassa elämässä tuollaisen teon jälkeen suru olisi niin suuri, ettei paljastumisella olisi mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä lukea, miten monet palaavat opiskelemaan unissaan. Olen itse suorittanut yhden tutkinnon ryhmän parhaana, ja kuitenkin joskus unissani olen sinne ilmoittautunut parantamaan arvosanoja. Tunnen unessa jotenkin noloksi itseni, kun mietin, että eihän tässä ole mitään järkeä.
Mun koulu unissani uneni keskittyy stressaamiseen ja muutamaan kaveriin.
Edes kaikkia luokkakavereita ei ole unissani.
Joitain varjonomaisia hahmoja voi olla ja ne ehkä ovat niitä muita tuttuja kavereitani.
Aina unissani ovat ne samat kaverit ja joissakin unissani sekoittuu peruskoulun ja ammattikoulun tyypit samaan uneen. Mä en edes tiedä miksi mä nään unia joistain amis"kavereista", sillä ne olivat ikäviä ihmisiä minulle.
Takuulla viikottain useana yönä nään samantyyppistä unta. Olen töissä ja minulla on koko ajan tunne, että teen väärin, kun olen töissä. En saisi olla. ( olen normaalilla työeläkkeellä)
Työunissa on useimmiten samat työkaverit, eikä ketään vieraita tai outoja. Työuraan ei liittynyt koskaan ikäviä muistoja vaan hyviä ja mukavia, eikä koskaan tullut tunnetta että ikävää mennä työhön. En tiedä miksi unet.
Toinen toistuva uni on entinen kotitalo. Ja naapurit jollain tapaa tai vain naapurista talon emäntä. Iäkäs jo silloin ja viime yönä näin unessa, jossa sanoin, että olet varmaan jo satavuotias.
Kolmas toistuva uni on, että ajan jostain syystä autoa ja siinä on ongelmia. En ole ajanut 15 vuoteen autoa oikeasti.
Karmea vessahätä ja wc on aina joku ihmeen epäilyttävä likainen törkypesä, pönttö tulvii yli ja lattiat lainehtii jne. Ja kun unesta herään ei ole edes oikeasti hätä.
Tässä kun on lukenut toisten alastomuus ja vessahätä unia, niin tulin ajatelleeksi, että itse en ole nähnyt sellaisia todella pitkään aikaan.
Mä oon nähnyt sellaisia unia kouluaikoinani, mutta en niiden jälkeen.
Ei kylläkään ole ikävä nähdä niitä unia.
Viinaputkien jälkeen tuli ennen erilaisia unia. Usein olin putoamassa jostakin, kunnes opin sitten lentämään. Sitten oli keijuja. Sellaisia tyhjästä ilmaantuvia, pelottavia, pyöriviä cd-levyjä, jotka onneksi katosivat hetkeksi kun soitti sellaista pientä tiukua kuin joulukellosysteemissä.
Ja viimeksi on ollut niitä erilaisia liskoja, joista on kuitenkin tullut jo kesyjä eikä niistä ole enää mitään pelkoa.
Nykyään en näe enää unia, mutta putketkin ovat jääneet useimmiten alle viikon mittaisiksi, jos niitä silloin voi edes putkeksi sanoa. Hyvä alku, ehkä.
Tämä ei ole oma uneni, mutta kerrottakoon silti varsin humoristisena juttuna. Isäni, nyt jo edesmennyt, inhosi sydämensä pohjasta suomalaisia viihdeohjelmia. Hän inhosi luonnollisesti myös 80-luvulla TV:stä tullutta Älywapaata Palokuntaa (ÄWPK). Yksi tämän sarjan unohtumattomista hahmoista on niin sanottu "Viljon Etsijä", jota esitti Heikki Kinnunen.
No, mitä tulee itse uneen, niin olessamme kesämökillä, kuulin isäni puhuvan unissaan hitaasti ja vaikeasti. Sisältö oli sanatarkasti ja vieläpä kirjaintarkasti "Ooonko Viljoa näkynyt? ... Ahaaa ... ". Huvittavan asiasta teki isälleni ominainen kirjakielinen ilmaisu.
Isäni kielsi ehdottomasti nähneensä millään tavalla asiaan liittyvää unta.
On kova vessahätä ja kun istun pöntöllä huomaan, että vessa on paikassa, jonne muut ihmiset näkee suoraan. Joskus se on ollut asunnon parvekkeella, joskus sellainen lasinen koppi, joka menee vaijerin varassa jossain ostoskeskuksen katossa. Ja hävettää kovasti.
Yksi toistuva uni on sellainen, jossa juoksen kilpaa jonkun kanssa, olen vähän edellä mutta toinen kilpailija hengittää koko ajan niskaan ja yritän epätoivoisesti ottaa isompia askelia, jotta pääsisin kovempaa, lopulta harpon usean metrin askelia ja koko ajan tuntuu, etten pääse kovempaa, mutta pakko on vain mennä.
Sitten on kaksi sellaista toistuvaa unta, joissa lennän, toisella ihan ilman apuvälineitä ja lyhyitä matkoja vaan, se alkaa aina niin että juoksen ja loikatessa huomaankin, että pääsenkin lentämään aina vaan pitempiä matkoja. Tässä unessa lentäminen on helppoa ja kivaa, ja nautin siitä.
Toisessa unessa lennän sellaisen hyppykepin tapaisella kepillä, siinä loikin ihan valtavia hyppyjä monen sadan metrin korkeutueen ja katselen maata alaspäin, se näyttää samalta kuin lentokoneen ikkunasta. Sitten taas käyn maassa ottamassa uuden hypyn jne. Jokainen hyppy menee korkeammalle ja korkeammalle, ja minua alkaa jo pelottaa, mutta en tiedä miten voisin sen hyppimisen lopettaa. Tässä unessa lentäminen ei ole kivaa vaan pelottavaa.