Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?

Vierailija
09.11.2022 |

Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.

Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.

Kommentit (911)

Vierailija
41/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt juuri näitä samoja, vessaa ei löydy tai se on mahdoton käyttää, hampaita irtoaa, olen jossain alasti ja nolottaa, uusia huoneita löytyy. Uudet huoneet ovat mahtavia! Näen unia myös tulvista ja ne ovat aina pelottavia. Olen nähnyt nuorempana noita murhaunia ja niissä ahdistavinta oli se, että muut saavat tietää. Ehkä kuvastaa täydellistä epäonnistumista elämässä?

Vierailija
42/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joko lukiossa tai yliopistossa. Muut valmistuvat, mutta mulla on ties mitä kursseja suorittamatta. Jotain olen tehnyt väärin, mutten tiedä mitä, joten jään harhailemaan yksin tyhjiä käytäviä, ikuisesti. Mulla on valmistumisen pelko, toisaalta valmistumattomuuden. Yleensäkin suuren elämäntilanteen muutoksen. Näen myös sotaunia, mutta ne on tosi rentoja ja suorastaan hermolepoa koulu-unien rinnalla :) Avaruusuneni ovat hiukan ahdistavampia, mutta avaruuden rannaton tyhjiökin on koulua parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessaan pääsyn vaikeus.

Joku uhkaava eläin jota pakenen. Sonni, lehmä isoine sarvineen, hirvi, karhu tms. Ei koskaan koira kuitenkaan.

Joku kone jonka läheltä pitää kulkea tai joka on ahdistanut minut johonkin nurkkaan. Esim kaivinkoneen heiluva kauha josta pitää päästä ohi. Pelottavaa.

Pakenen jotain kasvotonta uhkaavaa ihmistä henkeni edestä. Yritän piiloutua ovelasti/päästä karkuun.

Vierailija
44/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tuo, että menen toisten taloihin. Usein vielä niin, että yksi asukkaista on siellä yhtä aikaa kanssani, mutta talo on iso ja olemme koko ajan eri huoneissa. Menen koko ajan piiloon ja yritän vältellä, ettei hän huomaisi minua.

Kaikkein useimmin unieni tapahtumapaikka on kuitenkin kirjasto.

Vierailija
45/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näen aika usein unta levitoimisesta ja lentämisestä. En kuitenkaan räpyttele unessa lentäessäni käsiäni, vaan liikkeeni muistuttavat yleensä enemmän vedessä sukellettaessa tehtäviä liikkeitä. Joskus kun näen unta, että kävelen, jalkani vain yhtäkkiä irtoavat maasta ja käveleminen jatkuu ilmojen halki.

Mulla ei ole enää näitä, nuorempana oli! Ja mullakin unessa lentäminen oli hyvin samanlaista kuin kuvaat.

Ap

Noita leijumis- ja lentämisuniahan selitetään usein sillä, että makuulla ollessaan ihminen kokee painovoiman vaikutuksen vähäisempänä kuin pystyasennossa, mutta varmaan niillä voi ajatella olevan myös jotain symbolisia merkityksiä.

Vierailija
46/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin näin usein unia, joissa olin myöhästymässä jostakin. Ahdistava tunne. Nyt en hetkeen ole niitä unia nähnyt. Unissani toistuvat jostain syystä seuraavat teemat tai ympäristöt, vaikka ne muuten vaihtelevat: 1) Olen huvipuistossa (etenkin vuoristoradalla) 2) Olen uimahallissa tai kylpylässä uimassa 3) Olen laivalla. Laivauniin liittyy usein jotain vaaran tunnetta, olen joutumassa veteen tms.

Vierailija
47/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättimäisessä hotellissa jossa on kaikkea toimintaa esim kauppoja, ravintoloita, leikkipaikkoja. Niinkuin jättimäinen risteilyalus.

Lähes joka kerta näen unta tuosta paikasta.

Käyn suihkussa paikassa jossa ei ole suihkua oikeassa elämässä. Esim työpaikallani tai vanhoissa kouluissani. Suihkutila on iso ja viihtyisä jossa on turvallinen olla.

Nämä kaksi unta ovat mukavia ja tuo hotelliuni on semmoinen jota ihan toivon näkeväni.

Sitten epämiellyttäviä unia:

En pysty kävelemään kunnolla ja minulla on kiire. Jalat on kömpelöt ja joskus kuljen potkulaudalla tai pyörätuolilla mutta pyörätuoli on todella raskas ja siitä puuttuu ne kelausvanteet ja joudun kelaamaan likaisia pyöriä.

Unohdan laukkuni matkan varrelle esim. penkille pysähtyessäni sitomaan kengännauhoja. Vasta perillä huomaan että unohdin sen ja lähden takaisin päin

Asuntoni ulko-ovi ei mene lukkoon tai ovi ei pysy kiinni vaan menee raolleen. Ja aina on ilta tai yö.

Vierailija
48/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättimäisessä hotellissa jossa on kaikkea toimintaa esim kauppoja, ravintoloita, leikkipaikkoja. Niinkuin jättimäinen risteilyalus.

Lähes joka kerta näen unta tuosta paikasta.

Käyn suihkussa paikassa jossa ei ole suihkua oikeassa elämässä. Esim työpaikallani tai vanhoissa kouluissani. Suihkutila on iso ja viihtyisä jossa on turvallinen olla.

Nämä kaksi unta ovat mukavia ja tuo hotelliuni on semmoinen jota ihan toivon näkeväni.

Sitten epämiellyttäviä unia:

En pysty kävelemään kunnolla ja minulla on kiire. Jalat on kömpelöt ja joskus kuljen potkulaudalla tai pyörätuolilla mutta pyörätuoli on todella raskas ja siitä puuttuu ne kelausvanteet ja joudun kelaamaan likaisia pyöriä.

Unohdan laukkuni matkan varrelle esim. penkille pysähtyessäni sitomaan kengännauhoja. Vasta perillä huomaan että unohdin sen ja lähden takaisin päin

Asuntoni ulko-ovi ei mene lukkoon tai ovi ei pysy kiinni vaan menee raolleen. Ja aina on ilta tai yö.

Lisään tuohon hotelliuneen että myös kuvaisin sitä sanalla 'oikean elämän Habbo-hotel'

Vierailija
49/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jossain likaisessa julkisessa vessassa jossa ei lukot toimi jokaisessa jonka huomaan kun on housuja heittämässä ja pitää etsiä toinen. Lamppu on himmeä kuin kauhuelokuvassa ja jotkut vessat on huussimaisia ja joissain jopa maalattia. On kiire johonkin, joku odottaa ja yritän olla ripeä mutta reunalle laittamani paperi ei pysy siinä ja yritän uudelleen. Tahdon jo luovuttaa kun on niin kauheeta ja en ole koskaan saanut selville selviydyinkö asioinniltani kun herään silloin.

Vierailija
50/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeanpaikan kammo ja aina olen jossain Kiinassa kahden vuoren välissä kilometrin korkeudessa kävelemässä junaradalla ilman kaiteita ja hups. Aina putoan jostain ja herään tuskanhikisenä. Mikä diagnoosi?

Vierailija
51/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli joku toinenkin akvaariouneksija! Olen lapsuudesta asti nähnyt unia joissa löydän itseni paikasta jossa on vioittuneita tai likaisia akvaarioita, ja kalat kärsivät. Mitä tämä oikein symboloi???

Vierailija
52/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen TODELLA usein unta muutosta. Muutan nykyisestä asunnosta huonompaan. Myös vanha vuokrakämppä viime vuosikymmeneltä tulee uniin, muistan yhtäkkiä unessa että sekin on siellä vielä hylättynä ja lemmikit (hamsterit) asunnossa hoitamatta puolikuolleena. Vähintään kerran viikossa näen vastaavaa unta. Sitten se alastomuus. Todella usein hoksaan olevani alasti ihmisten joukossa.

Vierailija
53/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ja läheinen mummoni kuoli yli 20 vuotta sitten. Näen unta, että onkin elossa. Minä vaan olen jotenkin unohtanut hänet vuosikymmeniksi, en ole pitänyt mitään yhteyttä. Ahdistaa kauheasti. Yritän päästä hänen luokseen käymään, mutta se onnistu, soittaminenkaan hänelle ei onnistu. Kävellen pääsen joskus hänen asuntonsa pihaan, mutta jalat ei kulje perille asti.

Vierailija
54/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli joku toinenkin akvaariouneksija! Olen lapsuudesta asti nähnyt unia joissa löydän itseni paikasta jossa on vioittuneita tai likaisia akvaarioita, ja kalat kärsivät. Mitä tämä oikein symboloi???

Hylätyt lemmikit kuvastavat sitä, että et ota omia tarpeitasi huomioon tai sivuutat tunteitasi ja niiden käsittelyä.

Vierailija
55/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen paljon unia ja muistan useimlat niistä erittäin tarkasti edelleen. Toistuvia teemoja on näin äkkiä seuraavia:

-Oma talo on jotenkin tutulla tavalla erilainen. Melkein sama kuin oikeasti mutta ei ihan

-Paluu lukioon, kokoan rohkeutta kun tiedän että ihan turhaahan tämä on kun on jo perhe ja vakityö. Silti en saa lopetettua.

-Kalastamassa tutulla järvellä joka on kuitenkin taas erilainen. Pieniä saaria on paljon ja tiheässä, vesi korkeintaan pari metriä syvää ja kalaa tulee paljon

-Tapahtuu joku pieni vältettävissä oleva onnettomuus, vaikka ojaanajo. Mietin, että untahan tämä on ja kelaan tilannetta taaksepäin ja vältän vaaratilanteen.

Olen parhaita kirjannut vihkoon ylös. Valitettavasti en osaa piirtää ollenkaan, niin ei saa sen paremmin taltioitua parhaita paloja.

Vierailija
56/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen on se että lukio on jäänyt kesken. Joskus myös pitänyt palata ala-asteelle ja käydä samaan aikaan amk:ta xD Yhtä sellasta koulu-unta näin yhdessä vaiheessa niin usein että aloin melkein uskoa sen olevan totta (äikän/ruotsin kurssista puuttuu osia ja ne pitöisi vielä tehdä ennenkuin valmistun amk:sta).

Joskus aiemmin näin myös usein sellaista unta että olin vastoin tahtoani ja ilman syytä sairaalassa. Tämä kumpuaa varmasti siitä että olin teininä anoreksian takia osastolla. Ne unet ovat kyllä ahdistavia kun yritän aina selittää hoitajille etten ole sairas.

Vierailija
57/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy palata tähän ketjuun jos satun taas näkemään jotain. Nyt ollut hiljaisempaa unien osalta. Usein ne voivat liittyä esim lukioon tai yläkouluun. Näen niitä ihmisiä ja elän tilanteita uudestaan. Välillä jopa alakouluun liittyen. Olin kiusattu yläkoulussa ja lukiossa. Unissa en ole kiusattu, mutta aina jotain vääntöä on eri ihmisten kanssa. Ei mitään todella ikäviä unia, mutta silti omalla tavallaan raskaita. Olen miettinyt, että kun muutenkin nuo ajat ja asiat pyörivät mielessä niin sen vuoksi tulevat uniinkin. Tuttua on myös joidenkin mainitsema hampaiden irti lähteminen sekä putoaminen.

Vierailija
58/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutamia asioita mitkä toistuu unissani todella usein, jos joku palstan unitutkija osaa kertoa miksi nämä asiat toistuu unissani usein niin saa kertoa.

-Kyky lentää tai osittainen kyky lentää eli hypin korkealle ja räpiköin hetken aikaa ilmassa.

-Hampaiden tippuminen pois.

-Kivekset tippuu pois.

-Olen laivalla ja on hirveä myrsky, koko laiva meinaa kaatua ja tipun lopulta kaiteen yli mereen. <- Tämän ymmärrän koska pienenä pelkäsin olla laivan kannella ja pelkäsin että tipun mereen.

M32

Vierailija
59/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuvia painajaisia:

- kaahailen autolla mutkaista  ja mäkistä pikkutietä, menetän auton hallinnan ja putoan rotkoon

(tähän   yleensä herään)

- olen putoavassa hississä tai kiipeän kalliota ja putoan korkealta (taas herään ennen maahantuloa)

- olen oudossa  koulussa/ työpaikassa; eksyilen, myöhästyn, panikoin, en saa tarvittavia asioita hoidettua

- joskus olen isossa, tutussa talossa ja löydän sieltä aina uusia huoneita (ei yleensä kovin paha uni)

Vierailija
60/911 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistuvia tilanteita unissa ovat sellaiset että muistaa yhtäkkiä olleensa aiemminkin jossain toisen unen sisällä samassa paikassa. Esim"jaa tää on tää sama paikka josta näin unta kun olin lapsi".

Minulla on tätä samaa! Usein se liittyy paikkaan, mutta saattaa olla myös sellaisia unia, joiden aikana muistan: "Ai niin, tämä on tämä uni, jota olen nähnyt ennenkin." Enkä siis herää siihen ajatukseen, vaan valveilla muistan.