Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Etätyö syö jaksamista", kolumni, mitä mieltä?

Vierailija
29.10.2022 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000009161864.html
Itse en usko tuohon yhtään. Pakkososiaalisuus ei tuo mitään hyvää.

Kommentit (366)

Vierailija
281/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on parasta, mitä korona on tuonut. Ennen koronaa etätyö oli omassa työpaikassa hyvin harvinaista. Jokaisesta etätyöpäivästä tuli sopia erikseen ja niille piti tehdä oma työsuunnitelmansa. Etätyöpäiviä tuli siis pidettyä todella satunnaisesti.

Nyt etätyöstä on tullut uusi normaali. Käytössä on hybridimalli, eli suositus on olla toimistolla 4-6 päivää kuukaudessa. Itse pyrin pitämään toimistopäivän kerran viikossa, muuten etänä. Etänä säästyy paljon aikaa ja energiaa. Riittää, kun nousee sängystä ja siirtyy koneen ääreen. Saa nukkua pidempään, mutta silti pääse aloittamaan työpäivän ajoissa ja näin lopettamaankin sen järkevään aikaan. Kotona on täydellinen työrauha. Myös puoliso on etätöissä (100 %), mutta meillä on omat työhuoneet ja teemme työtä omissa rytmeissämme. Joskus saattaa mennä koko päiväkin, että emme vaihda sanaakaan, kun ruokatauotkin osuvat eri aikaan.

Rakastan etätyötä, sillä on ihan valtava merkitys omaan työhyvinvointiini ja työssä jaksamiseeni. Ihan varmasti vaihtaisin työpaikkaa, jos nykyisessä työssä siirryttäisiin täysin lähityöhön. Siihen en suostu enää palaamaan.

Uskon, että etätyön toimivuus on monessa paikassa nähty jo ihan työtehon perusteella. Itse ainakin olen huomattavasti tehokkaampi etäpäivinä kuin toimistolla, jossa tulee (avotilassa) jatkuvasti keskeytyksiä ja häiriöitä.

Tärkeää varmaan kuitenkin on, että ihmisellä on (töiden niin salliessa) mahdollisuus valita. Meilläkin osa tekee täysin lähinä, koska he taas kokevat sen omalta kohdalta toimivaksi. Lähityötä tekevillä onkin oma työpiste, meillä etäilevillä ei, vaan työpiste pitää aina varata etukäteen ja voi olla mikä vain. Tulevaisuudessa työn tekemisen mallit tulevat varmasti elämään vielä paljon. Esim. itse kaipaisin joustavampaa työaikaa. Vaikka olenkin etänä, on työaika normaali toimistotyöaika ja silloin on oltava tavoitettavissa. Arvostaisin mahdollisuutta jaksottaa ja jakaa työpäiviä vapaammin. 

Meillä on pakko olla toimistolla 3 päivänä viikossa, mulle riittäisi juurikin tuo yksi päivä viikossa Oikeastaan vain juuri maanantaisin toimistolla on pakollista tekemistä. Lisäksi minulla on lähityössä käyvä huonekaveri, joka huudattaa radiota eikä pomo tee asialle mitään. 

Ensi vuoden alusta meillä siirrytään täyteen lähityöhön ja olen jo etsimässä uutta työpaikkaa. En ole nykyisessäkään työpaikassa ollut kuin reilu puoli vuotta.

Minäkin kaipaisin joustavaa työaikaa. Meillä ei oikein tuo liukuva työaika ole toiminut. Kun olen ollut päivälenkillä, niin puhelin on soinut monta kertaa ja pomo motkottaa, että miksi en tee töitä.

Kun teet joustavaa työaikaa ja käyt esim. tunnin lenkillä niin teetkö oikeasti myös töitä tunnin pidempään? Jos teet, niin kaikki kunnossa. Minun kokemusteni mukaan nämä "pidän saldovapaata" ihmiset vain usein ovat niitä, jotka oikeasti tekevät töitä 9 - 16.00 tai korkeintaan 16.15, mutta silti heille mystisesti kertyy tuota saldovapaata. Aika hyvä saavutus kun koskaan ei tehdä edes sitä 8 tuntia.

Lounaalla ehtii hyvin puolen tunnin lenkin, syödä voi työn äärellä tai kahvitauolla.

Hyvä jos näin, usein vain käy niin, että minulla on asiaa henkilölle X, huomaan että hän on keltaisella (kello onkin jo 11, lähtenyt lounaalle). Seuraavan kerran kurkkaan klo 12.00, edelleen keltaisena, laitan viestin koska ehkä on vain unohtanut itsensä keltaiselle. Saan vastauksen kysymykseeni klo 13 jälkeen, eli hyvin usein se lounastauko tuntuu olevan myös sen pari tuntia :). Ja klo 16.05 on jo kirjauduttu ulos Teamista. Uskon kyllä, että monet ovat tehokkaampia kotona, mutta onhan tässä myös paljon valehtelua, joko itselle tai firmalle tai molemmille. Oikeat työtunnit tuntuvat monella jäävän aika lyhyeksi kun on tiskikone ja keittiön siivous, pyykkikoneen pyöritys ja pyykkien laitto, pitkä lounas sekä lapsen auttaminen kotitehtävissä iltapäivällä "kahvitauolla"..... Mutta silmät kirkkaina kerrotaan, että teen paljon tehokkaammin töitä kotona. Eikä siinä mitään, jos tällainen henkilö tulisi valittamatta toimistolle edes silloin tällöin. Mutta jos siitäkin aloitetaan valitus, että kerran viikossa pitää tulla kokouksessa käymään, niin onhan se vähän liioittelua. Eikö niitä pyykkejä ja siivousta ehdi hoitaa niinä neljänä muuna etätyöpäivänä?

No noista Teamsin keltaisista et voi kylllä paljoa päätellä. Ensinnäkin, osa käyttää selain-teamsia, ja se näyttää vihreänä vain jos on juuri sillä selainikkunalla missä Teams on, ei vaikka jos on tekemässä töitään muilla sovelluksilla. Toinen juttu on että moni meistä rajoittaa kertoja, jotka päivässä vastaa esim. sähköpostiin ja Teams-viesteihin, koska keskittyminen on mennyttä jos joka kerta kun on viesti poikkeaa itse työn tekemisestä vastatatkseen siihen viestiin. Itsekin saatan saada kymmeniä Teams-privaviestejä päivässä, en nyt hyvänen aika joka kerta kun KLING kuuluu pomppaa ja ala vastata vaan muutaman kerran päivässä käyn siellä ja vastaan.

Tuo on tietysti täysin OK, jos firmassa kaikilla on samat, kaikille selkeästi tiedotetut säännöt ja Teamsin kautta ei koskaan laiteta mitään oikeasti kiireellistä. Monesti se nykyisin vaan on niin, että meilillä laitetaan ne ajan kanssa luettavat ja Teamsilla hälytetään ne, mihin oikeasti heti reagoitava. 

Jos työntekijää ei saada millään välineellä kiinni ja aina on selitys sama "tein keskittymistä vaativaa hommaa", niin kyllä joskus herää epäilyksiä. Varsinkin jos tämä on aina erityisesti perjantaisin ja työhön ei sisälly mitään pitkien raporttien kirjoittamista tms.... 

Kaverin firmassa tuli sääntö, että kaikkien kalenterien on oltava auki. Eräällä eläkeikää lähestyvällä työntekijällä  on joka päivä klo 14 eteenpäin privamerkintä mistä ei saa selvää.

Ei niitä meillä mitään tiedotettu ole, mutta siis kaikki kyllä soittaa kiireelliset asiat puhelimella, eivät laita Teams-viestiä eikä sähköpostia. Koodaushommia kun tehdään niin se on ihan oikeasti sitä keskittymistä vaativaa hommaa lähes koko ajan, ja harhailu jatkuvasti Teamsiin rikkoo flown ja katkaisee ajatuksen pahasti.

Vierailija
282/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän on alkanut paljastumaan näitä työelämän sankareita, jotka eivät ole viimeiseen 2 - 2,5 vuoteen tehneet oikeastaan mitään. Ja sitten on ollut niin lapanen esimiehenä, ettei hänkään ole seurannut alaisensa tilannetta. Jutut mistä olen kuulleet ovat olleet sellaisia, jossa ylimiehitetyn osaston muut työntekijät ovat sivusta hoitaneet osan hommista ja muut ovat jääneet täysin hoitamatta. Nyt sitten kakka iski kunnolla tuulettimeen kun on paljastunut kaikenlaista ja puolijulkisen yrityksen johto huutaa potkuja. (Mitä ei voi antaa, koska kyseinen henkilö on saanut maata siellä kotisohvalla ilman mitään seurantaa, ei siis yhden yhtä varoitusta edes alla). Toki tällainen toiminta vaatii sen, että henkilökuntaa ylipäätään on aivan liikaa, niin että asia ei tule ilmi kuin vuosien päästä.

Samoin tiedän markkinnoinnin henkilön, joka korona-ajan piti käytännössä ylimääräistä palkallista hoitovapaata. Eihän mitään asiakastapahtumiakaan tietysti ollut, teki töitä ehkä max 2 h päivässä ja äänekkäästi ilmoitti, että "nyt on työnantajan tehtävä joustaa". En sitten tiedä kykeneekö hän tällä hetkellä "joustamaan" toisin päin ja tulemaan toimistollekin joskus.

Näiden sankarien esimiehet pitäisi erottaa ja firman johto uusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä viihtyjät on todennäköisesti perheellisiä ja omaa laajan kaveripiirin ja lemmikkieläimiä.

Ainakin minä olen. Etätöitä olen tehnyt jo 10 vuotta. Ymmärrän lähityön tarpeen niillä ihmisillä, joilla lähes ainoat kontaktit muihin ihmisiin ovat työkaverit työpaikkalla ja kaupan kassa kaupassa. Kun mä vielä kävin lähitöissä, en jaksanut töiden jälkeen tavata enää ketään. Enkä oikeastaan pitää muullakaan tavalla yhteyttä kehenkään. Viikonloppuisin tavattiin, jos tavattiin. Aika usein viikonloppu kuitenkin meni kotitöihin ja työviikosta palautumiseen. Etätöihin siirryttyäni sosiaalinen elämäni vilkastui. Äskenkin kävin koirani sekä naapurini ja hänen koiransa kanssa päivälenkillä. Jos olisin vielä lähitöissä, odottelisin tällä hetkellä bussia jossain vaihtopysäkillä. 

Vierailija
284/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin firmassa tuli sääntö, että kaikkien kalenterien on oltava auki. Eräällä eläkeikää lähestyvällä työntekijällä  on joka päivä klo 14 eteenpäin privamerkintä mistä ei saa selvää.

Itselläni on juuri näin privamerkintöjä vielä lisäksi pitkin päiviä koska haluan estää palaverikutsut voidakseni tehdä töitä.

Vierailija
285/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä viihtyjät on todennäköisesti perheellisiä ja omaa laajan kaveripiirin ja lemmikkieläimiä.

Ainakin minä olen. Etätöitä olen tehnyt jo 10 vuotta. Ymmärrän lähityön tarpeen niillä ihmisillä, joilla lähes ainoat kontaktit muihin ihmisiin ovat työkaverit työpaikkalla ja kaupan kassa kaupassa. Kun mä vielä kävin lähitöissä, en jaksanut töiden jälkeen tavata enää ketään. Enkä oikeastaan pitää muullakaan tavalla yhteyttä kehenkään. Viikonloppuisin tavattiin, jos tavattiin. Aika usein viikonloppu kuitenkin meni kotitöihin ja työviikosta palautumiseen. Etätöihin siirryttyäni sosiaalinen elämäni vilkastui. Äskenkin kävin koirani sekä naapurini ja hänen koiransa kanssa päivälenkillä. Jos olisin vielä lähitöissä, odottelisin tällä hetkellä bussia jossain vaihtopysäkillä. 

Toisaalta on se vähän huolestuttavaa, jos ihminen kaipaa sosiaalisia kontakteja ja ne ainoat on töissä, koska työpaikat ei koskaan ole nykyään kovin varmoja ja työkaveruudet yleensä loppuu siihen kuin työsuhdekin, eivät ne ole oikeita ystävyyksiä. Eli varmaan kannattaisi yrittää löytää työn ulkopuolisiakin ihmissuhteita jos niitä kaipaa. (Itselläni ei ole sellaisia ja teen 100% etää, mutta olenkin erakkoluonne joka viihdyn näin)

Vierailija
286/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä opimme keskustelusta? Älä koskaan palkkaa henkilöä, joka asuu kaukana työpaikasta. Ennen tämä ei ollut niin suuri  asia, kun suurin osa kuitenkin saapui konttorille ja lähityö oli oletus. Nyt sitten joudut erikseen vääntämään ihan sellaisesta asiasta, että pitäisi tulla työpaikalle. 

Päinvastoin. Nyt voit palkata parhaat mistä tahansa.

Lokaaliin talenttipooliin turvautuminen on epätoivoa.

Vierailija
287/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana ei enää mahdollisuutta etätyöhön, kuin satunnaisesti.

Korona-ajan etäopetus oli minulle kyllä työssäjaksamisen pelastus. Olen jo työuran loppupuolella.

Ja opettajathan juuri SUURIMPAAN ÄÄNEEN valitti tästä etähommasta koronan aikaan!!!

Toki heillehän kaikki muukin on aina hyvin paljon raskaampaa kuin muille!

Vierailija
288/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi jämähti kokonaan etätöihin muiden palattua työpaikalle. Paljastui, että etäilijä oli tehnyt ehkä 50% töistään. Ja meillä on työvoimapula. Muut uupumukseen asti työllistettyjä. Lapanen esimies.

Vierailija
289/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on parasta, mitä korona on tuonut. Ennen koronaa etätyö oli omassa työpaikassa hyvin harvinaista. Jokaisesta etätyöpäivästä tuli sopia erikseen ja niille piti tehdä oma työsuunnitelmansa. Etätyöpäiviä tuli siis pidettyä todella satunnaisesti.

Nyt etätyöstä on tullut uusi normaali. Käytössä on hybridimalli, eli suositus on olla toimistolla 4-6 päivää kuukaudessa. Itse pyrin pitämään toimistopäivän kerran viikossa, muuten etänä. Etänä säästyy paljon aikaa ja energiaa. Riittää, kun nousee sängystä ja siirtyy koneen ääreen. Saa nukkua pidempään, mutta silti pääse aloittamaan työpäivän ajoissa ja näin lopettamaankin sen järkevään aikaan. Kotona on täydellinen työrauha. Myös puoliso on etätöissä (100 %), mutta meillä on omat työhuoneet ja teemme työtä omissa rytmeissämme. Joskus saattaa mennä koko päiväkin, että emme vaihda sanaakaan, kun ruokatauotkin osuvat eri aikaan.

Rakastan etätyötä, sillä on ihan valtava merkitys omaan työhyvinvointiini ja työssä jaksamiseeni. Ihan varmasti vaihtaisin työpaikkaa, jos nykyisessä työssä siirryttäisiin täysin lähityöhön. Siihen en suostu enää palaamaan.

Uskon, että etätyön toimivuus on monessa paikassa nähty jo ihan työtehon perusteella. Itse ainakin olen huomattavasti tehokkaampi etäpäivinä kuin toimistolla, jossa tulee (avotilassa) jatkuvasti keskeytyksiä ja häiriöitä.

Tärkeää varmaan kuitenkin on, että ihmisellä on (töiden niin salliessa) mahdollisuus valita. Meilläkin osa tekee täysin lähinä, koska he taas kokevat sen omalta kohdalta toimivaksi. Lähityötä tekevillä onkin oma työpiste, meillä etäilevillä ei, vaan työpiste pitää aina varata etukäteen ja voi olla mikä vain. Tulevaisuudessa työn tekemisen mallit tulevat varmasti elämään vielä paljon. Esim. itse kaipaisin joustavampaa työaikaa. Vaikka olenkin etänä, on työaika normaali toimistotyöaika ja silloin on oltava tavoitettavissa. Arvostaisin mahdollisuutta jaksottaa ja jakaa työpäiviä vapaammin. 

Meillä on pakko olla toimistolla 3 päivänä viikossa, mulle riittäisi juurikin tuo yksi päivä viikossa Oikeastaan vain juuri maanantaisin toimistolla on pakollista tekemistä. Lisäksi minulla on lähityössä käyvä huonekaveri, joka huudattaa radiota eikä pomo tee asialle mitään. 

Ensi vuoden alusta meillä siirrytään täyteen lähityöhön ja olen jo etsimässä uutta työpaikkaa. En ole nykyisessäkään työpaikassa ollut kuin reilu puoli vuotta.

Minäkin kaipaisin joustavaa työaikaa. Meillä ei oikein tuo liukuva työaika ole toiminut. Kun olen ollut päivälenkillä, niin puhelin on soinut monta kertaa ja pomo motkottaa, että miksi en tee töitä.

Kun teet joustavaa työaikaa ja käyt esim. tunnin lenkillä niin teetkö oikeasti myös töitä tunnin pidempään? Jos teet, niin kaikki kunnossa. Minun kokemusteni mukaan nämä "pidän saldovapaata" ihmiset vain usein ovat niitä, jotka oikeasti tekevät töitä 9 - 16.00 tai korkeintaan 16.15, mutta silti heille mystisesti kertyy tuota saldovapaata. Aika hyvä saavutus kun koskaan ei tehdä edes sitä 8 tuntia.

Heh, kiva että muutkin ovat pistäneet tämän merkille 😃 Nimittäin nämä mulla on kaksi viikkoa saldoa, pitäis pidellä pois -tyypit, jotka eivät tee täyttä päivää vaan esim. juurikin 9-16, eivät merkkaa miinukseksi omia keskipäivän tai iltapäivän menojaan (vaikka renkaanvaihto, kampaajalle lähtö ip). Ja siis tämä ilmiö oli olemassa jo nimenomaan lähityössä.

Itse vältän ylityötä (voisi sitä tehdäkin, työt eivät lopu), joten saldoa on max 1-2h. Ja merkkaan tunnollisesti miinukset oikein.

Vierailija
290/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana ei enää mahdollisuutta etätyöhön, kuin satunnaisesti.

Korona-ajan etäopetus oli minulle kyllä työssäjaksamisen pelastus. Olen jo työuran loppupuolella.

Ja opettajathan juuri SUURIMPAAN ÄÄNEEN valitti tästä etähommasta koronan aikaan!!!

Toki heillehän kaikki muukin on aina hyvin paljon raskaampaa kuin muille!

Mikä trauma sinulla on opettajista? Miksi ajattelet, että tämä yksi opettaja on vastuussa koko opettajakunnasta? Tuskin tämä kirjoittaja on valittanut, kun kerran on ollut tyytyväinen.

Vierailija
291/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi jämähti kokonaan etätöihin muiden palattua työpaikalle. Paljastui, että etäilijä oli tehnyt ehkä 50% töistään. Ja meillä on työvoimapula. Muut uupumukseen asti työllistettyjä. Lapanen esimies.

Tällaiset mulkvistit kyllä pilaavat koko etätyön maineen. Tuon jämähtämisen pitäisi olla siis täysin sallittua - mutta lusmuilun ei.

On vaan ilmennyt sellaista, että täysin etänä olevia syyllistetään vaikka työt hoituvat timanttisesti.

Vierailija
292/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille jää rutkasti enemmän aikaa, kun työmatkoihin ei mene 1h 30min päivässä. Vaikka teen kotona töitä, olen kuitenkin heidän käytettävissään myös työpäivän aikana, jos akuuttia tarvetta tulee.

Pyykinpesu- ja astianpesukoneet pyörivät työpäivän aikana, joten ne eivät rajoita liikkumista kodin ulkopuolella vapaa-aikana.

Meillä on hyvä tiimihenki töissä ja osataan naureskella ja heittää läppää myös Teamsissa.

Tämä juuri, ihmettelen sitä, että mikä ero yhteisöllisyydessä on jos keskustelee fyysisesti naamakkain verrattuna esim. teamsin kautta keskustelulla (kamerat päällä)? Eikö tuo jälkimmäinen ole siis yhteisöllisyyttä? Vain se on, että toinen istuu siinä vieressä?

Live kohtaaminen on ihan eri asia kuin teamsit. En mä ainakaan koe, että toinen on oikeasti läsnä jos vaan katson kuvaa ruudulla.

Kokeile sitten uraa kaupan kassalla.

Vierailija
293/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa työpaikassa ylin johto antoi ohjeet siitä, että viikottaiset ryhmäpalaverit on pidettävä toimistolla. Muuten ryhmät voivat sopia keskenään etä- ja lähityöstä parhaaksi katsomallaan tavalla.

Olen itse 8 hengen tiimin esihenkilö, ja olen hämmästynyt miten vaikeaa tämä on muutamalle ollut. Aina samoilla henkilöillä on joku syy olla pois, ja pyydetään sitä etäosallistumisen mahdollisuutta. Hyvästä syystä olen ottanut linjoille mukaan, mutta emme tosiaan mitenkään erityisesti panosta hybridikäytäntöihin, vaan etänä oleva sitten pääosin kuuntelee. Tämä myös harmittaa niitä, jotka tulevat paikan päälle, koska olisihan se yhteisön kannalta ihan järkevää olla kaikki samassa paikassa edes joskus.

Minä taas olen vähän puun ja kuoren välissä. Johdon ohjeen mukaan on mentävä ja siksi pitää olla tiukka. Olen tottakai keskustellut näiden henkilöiden kanssa ja ymmärrän heidän syitään tavallaan, silti on sanottava että jos työnantaja jotain vaatii, on todella tympeää vääntää aikuisten ihmisten kanssa tällaisista.

Teillä ei siis keskustella yhtään etätyön hyödyistä eikä perustella mitenkään, kun halutaan pakottaa kaikki paikan päälle? Mitä lisäetua siitä on, että kaikki ovat samassa fyysisessä tilassa, verrattuna siihen, että kaikki tai osa ovat myös toimivien etäyhteyksien päässä? Ihme päähänpinttymiä teillä etkä sinä ja johtonne vaikuta erityisen älyllä pilatuilta. Yrittäkää tulla 2020-luvulle.

Tottakai keskustellaan. Ja keskustellaan myös sen haitoista työyhteisölle. Siksi kerran viikossa tavataan yhdessä ja keskustellaan kasvotusten, muun ajan saa valita haluaako olla toimistolla vai etänä. Näin tulee yhdistettyä hyviä puolia niin etä- kuin lähityöstäkin.

Mitähän ne etätyön haitat teidän firman keskustelujen mukaan ovat? Seurasta ja juoruilusta riippuvaiset joutuvat kärsimään? Työpaikkakiusaajia harmittaa? Pomolla on vähemmän yleisöä vitseilleen ja myös  vähemmän takapuolen nuolijoita ympärillään?

No isoin ehkä, että juuri kuvaamasi ajattelu yleistyy, kun ihmiset eivät tee töitä yhdessä. Ajatellaan, että se toimistolla oleminen on pomon vitsien kuuntelua ja juoruilua.

Siis pakotetaan toimistolle vain, koska halutaan ohjailla ihmisten ajattelua? Kumma työpaikka teillä.

Vierailija
294/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen määräaikaissa työsuhteisissa ja viihdyn etätöissä oikein hyvin. Minun on turha yrittää kiintyä mihinkään työyhteisöön tai lähteä mukaan yhteisöllisyyttä vahvistavaan toimintaan, koska viimeistään kahden vuoden kuluttua on aina edessä vaihdos. Jotkut paikat ovat kyllä entuudestaan tuttuja, koska olen tehnyt töitä niille aikaisemminkin ja tunnen kollegoita entuudestaan.

Tietysti voisin tehdä lähitöitäkin ja yrittää kiipiä osaamisellani vakityösuhteeseen, mutta työyhteisöissä vallitsevat valmiit hierarkiat eivätkä tunkioiden päällä tepastelevat kukot siedä kilpailua. En jaksa ruveta haastamaan heitä, koska pärjään hyvin näinkin. Etänä työpaikkojen varjopuolia on helpompi kestää.

Sitä paitsi minulla on jo käsittääkseni hyvä maine alallani: työsuhteiden väliset työttömyysjaksot ovat olleet lyhyitä ja viimeisten viiden vuoden aikana niitä ei ole ollut yhtään, vaan olen siirtynyt suoraan uuteen työsuhteeseen. Niin kuin nyt taas vuodenvaihteessa.

Etätyön suosimiselle on lisäksi tällaisena pandemia-aikana käytännöllinenkin syy: määräaikaisena minulla ei ole varaa sairastua samalla tavalla kuin vakisuhteessa työtä tekevällä olisi, ei ainakaan silloin kun yksi pätkä on päättymässä eikä uudesta ole vielä tehty sopimusta.

Vierailija
295/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuollaista voi esiintyä, vaikka kaikki tekisivät lähitöitä. Ja teidän firmassa siis useimmat tekevätkin niin. Kyse on töiden organisoimisen ja johtamisen ongelmista, ei siitä, että etätyö automaattisesti olisi pahasta.

Vierailija
296/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuollaista voi esiintyä, vaikka kaikki tekisivät lähitöitä. Ja teidän firmassa siis useimmat tekevätkin niin. Kyse on töiden organisoimisen ja johtamisen ongelmista, ei siitä, että etätyö automaattisesti olisi pahasta.

Niinpä. Olen tiimiesimiestehtävissä ja kyllä näitä ongelmia on ollut myös silloin kun etätyötä ei tehty vielä ollenkaan. Osalla ne ovat olleet tilapäisiä ja liittyneet raskaaseen elämäntilanteeseen, joissa tapauksissa työnantaja ja työterveys kyllä tarjoavat apuja ja joustoja työntekijälle, osa on alusta asti olleet "lusmuilijoita" ja näillä on joko työsuhde lopetettu jo koeajalla tai yt:iden tullen poistettu tuottamaton työntekijä jota emme osaa auttaa tai tsempata paremmin suoriutuvaksi. Nämä kaikki eivät ole ns. asennevikaisia, eräältä tällaiselta olen myöhemmin kuullut että hän oli saanut ADHD-diagnoosin ja lääkityksen ja vasta sen jälkeen työt oli alkaneet (seuraavassa työpaikassa) sujua. Mutta yhtä kaikki, firma ei voi hyväntekeväisyytenä vuosikausia pitää tuottamattomia ihmisiä ja koska hänen ADHD:staan ei meillä ollessaan tiedetty eikä siihen ollut lääkitystä niin jouduimme irtisanomaan.

Ei tämä ongelma etänä minusta sen isompi ole kuin muutenkaan. Pari sellaista on ilmennyt, jotka on itse todenneet ettei heidän itsensä johtamisen taidot taida riittää pelkkään etätyöhön, varsinkin jos on puoliso tai lapsia jotka vaativat työpäivän aikana huomiota vaikka yrittäisi sanoa että työaikana ei saa häiritä, mutta he on sitten itse valinneet tulla toimistolle joka päivä tai osan viikosta.

Vierailija
297/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ainakin päinvastoin. Etätöissä ehdin nukkua aamulla vähän pidempään ja töiden jälkeen on aikaa tehdä edes jotain. Lähitöiden jälkeen joka aamu on ollut tuskaa ja töiden jälkeen ei ole jaksanut tehdä muuta kuin maata sohvalla eikä ole oikein aikaakaan enää kun työmatkat haukkaa ison osan vapaa-ajasta.

Tämä.

Vierailija
298/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni edes luki tuon jutun? Eihän kirjoittaja halunnut kieltää etätöitä tai vapautta valita ollenkaan. Kannattaa lukea se ennenkuin tulee huutamaan pakkososiaalisuudesta ja siitä, kuinka vain etänä ollaan tehokkaita jne.

Jutun tehnyt toimittaja tekee yleistyksiä etätyön haitallisuudesta vain omien kokemustensa perusteella ja tuo asenteensa esiin jo otsikossa. Se ärsyttää ainakin minua. Mutta tämä on tyypillistä Hesarille, olen huomannut: tehdään asenteellinen juttu vain yhdestä näkökulmasta ja jopa vain yhden ihmisen kokemusten ja mielipiteiden pohjalta. Kaipaisin tasapainoisempaa ja moniäänisempää journalismia.

Vierailija
299/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä etätyön palvojat eivät näe mitä aiheuttavat yhteiskunnalle, näkevät vain oman napansa. Lounasravintoloita kaatuu lisääntyvällä vauhdilla, julkisissa kulkuneuvoissa tulee hinnankorotuspaineita muiden maksettavaksi kun linjat pitää ajaa vaikka tyhjinä. Liiketoimintatiloja tyhjenee, vuokraajille konkursseja.

No kun ne yt:eet tulevat firmoihin niin etätyöläiset lähtevät ensin, näin se on ollut tuolla maailmallakin jo.

Miksi mielestäsi yhteiskunnassa pitäisi pitää yllä tarpeettomia toimintoja? En taatusti kuluta senttiäkään sen takia, että jonkun bisnekset pyörisi. Käytän rahani tarvitsemiini asioihin.

Aivan totta. Ja monissa työpaikkakuppiloissa saa ylihinnoiteltua ruokaa hälyisissä puitteissa. Sellaistako pitäisi ylläpitää? Enkä muuten kaipaa yhtään ruuhkabussejakaan. Hyvä vain, jos niissä on nyt väljempää.

Vierailija
300/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttorityö syö jaksamista. Olen introvertti, eikä minun ole pakko muuttua extrovertiksi. Onneksi on 100% etätyö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä