Uusi AI avustaja töissä
Meillä on ollut töissä paljon puhetta näistä kaikennäköisistä claudeista, copiloteista ja chatgtstä. Kukaan ei oikein osaa käyttää niitä. Hirveesti ne kaikkee tekee.
Mainosmiehet ja naiset ovat puhuneet "Tekoälyn avulla toimistotyötä voidaan tehostaa monella tavalla: se voi auttaa tekstien luonnostelussa, asiakirjojen tiivistämisessä, sähköpostien valmistelussa, tiedon hakemisessa, raporttien kokoamisessa ja rutiinitehtävien automatisoinnissa.
Parhaimmillaan tekoäly toimii toimiston apulaisena, joka nopeuttaa arjen työtä, vähentää manuaalista tekemistä ja auttaa ihmisiä keskittymään päätöksiin, asiakastyöhön ja liiketoiminnan kehittämiseen."
Ei pyhä sylvi mitä jargonia sitä on saannut kuunnella. Sitten viime lopuksi meille hankittiin tollanen fleksi. Ensin mä luulin, että onks toi joku läppä koiran fleksi. Hah vähän mä nauroin. Kyllä se sitten ihan pätevältä vaikuttaa.
Onko muilla minkälaisia kokemuksia? Flekseistä tai keksteistä tai näistä tekoälyhömpötyksistä.
Kommentit (14)
Olen koodari, ja Codex on mun paras työkaveri 🤖😍 Muutenkin, käytän AI:tä vähän kaikenlaiseen muuhunkin. Esim. hiljattain esimies pyysi, että pitäisin esityksen tiimille mun asiakasprojektista. Kerroin ChatGPT:lle, että pitäisi tuommoinen tehdä, ja se ehdotti heti 6 Powerpointin rungon ja otsikot, ja sitten kun keskusteltiin siinä siitä mun projektista lisää, antoi tekstitkin. Esitys piti olla englanniksi, mitä en osaa hyvin, ja Chatti teki mulle samantien sitten skriptin, josta voisin suoraan lukea mitä kullakin kalvolla puhua. Vartti meni esityksen tekoon, eikä ollut tuskaista ollenkaan, kuten olisi ollut ilman tekoälyä.
On niitä, jotka osaa käyttää tekoälyä ja niitä, jotka joutuu taistelemaan Terminaattoria vastaan.
AI laittaa sinut pihalle nopeammin kukn luuletkaan. Se tekee sinusta hyödyttömän.
Vierailija kirjoitti:
Olen koodari, ja Codex on mun paras työkaveri 🤖😍 Muutenkin, käytän AI:tä vähän kaikenlaiseen muuhunkin. Esim. hiljattain esimies pyysi, että pitäisin esityksen tiimille mun asiakasprojektista. Kerroin ChatGPT:lle, että pitäisi tuommoinen tehdä, ja se ehdotti heti 6 Powerpointin rungon ja otsikot, ja sitten kun keskusteltiin siinä siitä mun projektista lisää, antoi tekstitkin. Esitys piti olla englanniksi, mitä en osaa hyvin, ja Chatti teki mulle samantien sitten skriptin, josta voisin suoraan lukea mitä kullakin kalvolla puhua. Vartti meni esityksen tekoon, eikä ollut tuskaista ollenkaan, kuten olisi ollut ilman tekoälyä.
V*ttuako kukaan katselisi sinua pitempään, kun se AI on paljon sinua pätevämpi?
Ihan päivittäin käytän kyllä. Meillä on töissä kaikilla ChatGPT:n Enterprise Pro käytössä. CoPilotiakin saa käyttää ketkä tykkää, mutta harva sitä taitaa valita, ellei ole ihan Microsoft-fani.
Mihin viimeksi käytin tekoälyä? Joku on värkännyt meidän firman sisäiseen tilaan Custom GPT:n, joka osaa muuttaa esityksiä (Word, Powerpoint) firman brändi-ulkoasun mukaiseksi. Niinpä vaan kirjoittelin asiani blancolle dokkaripohjalle, ja annoin tekoälyn tehdä siitä hienon ja brändi-ilmeen mukaisen.
Vierailija kirjoitti:
AI laittaa sinut pihalle nopeammin kukn luuletkaan. Se tekee sinusta hyödyttömän.
Samaa luttiitit sanoi höyrykoneista ja tuhosivat niitä.
AI:ta joutuu ihminen kuitenkin käyttämään. Saattaa helpottaa monissa töissä, mutta helposti käy niin, että alkuinnostuksen jälkeen palaat niihin vanhoihin toimintatapoihin, tai todennäköisesti AI:n ja vanhojen toimintatapojen yhdistelmä. Hyvä työkalu, mutta ei se ihmistä korvaa. Tekee myös paljon virheitä, ihminen joutuu ne tekoälyn tuotokset tarkistamaan, koska kerralla ei tee oikein.
Mitä vaativampi työ, sitä enemmän virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V*ttuako kukaan katselisi sinua pitempään, kun se AI on paljon sinua pätevämpi?
Tietyllä tapaa se toki on sitä. Esim. sanotaanko että jos ohjelmistossa jota kehitän, on 50 000 koodiriviä, niin en minä sitä pysty muistamaan kerralla, vaan usein täytyisi tsekkailla, että jaa, mitäs tämä nyt kutsuu, mitä se tekee. Tekoälylle ei ole mikään ongelma 50 000 riviä, parissa sekunnissa lukaistu ja ymmärretty. Samoin tekoälylle on opetettu kaikki käyttämien ohjelmointikielien säännöt, parhaat käytännöt jne. Ei niitä kukaan asiantuntijakaan kaikkia ulkoa muista. Lisäksi kukaan ihminen ei pysty tekemään koodia yhtä nopeasti kuin tekoäly. Vaikkei tarvisi yhtään miettiä, niin ei riitä näppäilynopeus.
Mutta mutta. Jonkun täytyy edelleen sille tekoälylle kertoa, mitä tehdään. Millaista arkkitehtuuria halutaan. Katsoa tuotoksen perään, ja pitää huolta, että koodi on esim. sellaista, että ihminen pystyy sitä ylläpitämään eli on riittävän helposti luettavaa ja ymmärrettävää, eikä ole turhaa kompleksisuutta. Ja toki pitää pystyä arvioimaan myös tietoturva-asioita ja riskipaikkoja koodissa. Tekoälykään ei ole erehtymätön, kyllä se tarvii peräänkatsojaa ja jotain, joka pyytää että hei, tässä on tällainen ongelma, korjaisitko tämän. Tekoälyllä voi olla näppärä tuosta vaan tehdä pieni mobiiliappsi tai webbisivusto, mutta sitten kun kyse on paljon legacy-koodia sisältävistä yritysohjelmistoista, niin kyllä siihen todellakin vielä ihmistäkin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mulla on aika tukala tilanne, kun olen it-hommissa, jossa me kehitetään noita tekoälypohjaisia ratkaisuja asiakasyrityksille, joiden ihan suoraan sanottu tehtävä on usein työvoiman tarpeen vähentäminen. Onhan tämä alkanut tuntua vähän epäeettiseltä työltä. Varsinkin, kun tässäkään maassa ei ole mietietty esim. perustulo- tai muita malleja, miten työn jälkeisessä ajassa ihmiset elää, niin työttömäksi joutuminen on useimmille tragedia. Eikä ole mukavaa olla ajamassa ihmisiä ja perheitä omalla työllään köyhyyteen.
Tekoäly on pohjimmiltaan bullshitteri, joka kertoo sinulle mitä haluat kuulla. Se kuulostaa vakuuttavalta niin kauan kuin sinulla ei ole ymmärrystä aiheesta, usein sieltä tulee ihan pätevää tarinaa ja toisinaan se taas valehtelee pokkana päin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on pohjimmiltaan bullshitteri, joka kertoo sinulle mitä haluat kuulla. Se kuulostaa vakuuttavalta niin kauan kuin sinulla ei ole ymmärrystä aiheesta, usein sieltä tulee ihan pätevää tarinaa ja toisinaan se taas valehtelee pokkana päin naamaa.
Tuota... Tässä ketjussa puhutaan tekoälyn käytöstä työelämässä apuna. Ei sitä firmoissa jatkuvasti ja yhä enenevästi käytettäisi, jos se olisi joku pelkkä bullshitteri jonka tuotos olisi lähinnä satunnaista roskaa. Nykyiset tekoälyt, varsinkin maksulliset firmoissa käytettävät versiot, on kyllä jo uskomattoman hyviä, vaikkei toki erehtymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
AI:ta joutuu ihminen kuitenkin käyttämään. Saattaa helpottaa monissa töissä, mutta helposti käy niin, että alkuinnostuksen jälkeen palaat niihin vanhoihin toimintatapoihin, tai todennäköisesti AI:n ja vanhojen toimintatapojen yhdistelmä. Hyvä työkalu, mutta ei se ihmistä korvaa. Tekee myös paljon virheitä, ihminen joutuu ne tekoälyn tuotokset tarkistamaan, koska kerralla ei tee oikein.
Mitä vaativampi työ, sitä enemmän virheitä.
Kyllähän tekoäly nimenomaan on korvannut ja jatkossakin korvaa ihmistä. Mutta ihmisen typeryydelle ja ylimielisyydelle ei ole olemassa rajaa. Niitä toki koneen on vaikea korvata.
Sama kuin kysyisit onko kellään kokemusta Wordista tai Powerpointista. Tekoälytyökalut alkaa olla ihan perus työkaluja. Ihan suotta yrität luoda jotain mystiikkaa niiden ympärille tai kutsua niitä hömpötyksiksi. Olet varmaankin vanhempi naishenkilö?