Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Etätyö syö jaksamista", kolumni, mitä mieltä?

Vierailija
29.10.2022 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000009161864.html
Itse en usko tuohon yhtään. Pakkososiaalisuus ei tuo mitään hyvää.

Kommentit (366)

Vierailija
321/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni edes luki tuon jutun? Eihän kirjoittaja halunnut kieltää etätöitä tai vapautta valita ollenkaan. Kannattaa lukea se ennenkuin tulee huutamaan pakkososiaalisuudesta ja siitä, kuinka vain etänä ollaan tehokkaita jne.

Jutun tehnyt toimittaja tekee yleistyksiä etätyön haitallisuudesta vain omien kokemustensa perusteella ja tuo asenteensa esiin jo otsikossa. Se ärsyttää ainakin minua. Mutta tämä on tyypillistä Hesarille, olen huomannut: tehdään asenteellinen juttu vain yhdestä näkökulmasta ja jopa vain yhden ihmisen kokemusten ja mielipiteiden pohjalta. Kaipaisin tasapainoisempaa ja moniäänisempää journalismia.

Tämä ketjun alkuun linkattu juttu on kolumni. Ymmärrätkö että se on eri asia, eri tekstilaji kuin uutinen tai moni muukaan juttutyyppi? Siinä saakin olla oma henkilökohtainen mielipiteellinen näkökulma.

Olisi kiva, jos Hesarissa olisi myös etätyössä pärjäävien näkökulma esillä. Samoin etäkoulun ja etäopintojen hyvät puolet. Tuntuu, että Hesarissa on lähdetty lyttäämään kaikkea etäilyä.

Halutaan miellyttää mainostajia. Toimitiloissa ja niiden kalusteissa yms. liikkuu isot rahat.

Jutut ovat sitten tasoa että kaikki ryntäsivät innolla toimistolle, kun sinne tuli keltaiset seinät ja uusi flipperipöytä. Ihan oikeasti, HS?

Jokin työnantajan yhteiseen tilaan hankkima säkkituoli ei todellakaan mitenkään kompensoi tunnin työmatkaa suuntaansa pimeässä loskan sataessa tuulilasiin.

Ja ei sitä flipperiä varmaan saa pelata tai säkkituolissa löhötä TYÖAJALLA. Vai onko sittenkin niin että toimistolla voi käyttää työaikansa muuhunkin kuin työhön mutta auta armias jos etätöissä tyhjentää tiskikoneen tai käy kusettamassa koiraa. Heti saa lusmun leiman.

Vierailija
322/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni edes luki tuon jutun? Eihän kirjoittaja halunnut kieltää etätöitä tai vapautta valita ollenkaan. Kannattaa lukea se ennenkuin tulee huutamaan pakkososiaalisuudesta ja siitä, kuinka vain etänä ollaan tehokkaita jne.

Jutun tehnyt toimittaja tekee yleistyksiä etätyön haitallisuudesta vain omien kokemustensa perusteella ja tuo asenteensa esiin jo otsikossa. Se ärsyttää ainakin minua. Mutta tämä on tyypillistä Hesarille, olen huomannut: tehdään asenteellinen juttu vain yhdestä näkökulmasta ja jopa vain yhden ihmisen kokemusten ja mielipiteiden pohjalta. Kaipaisin tasapainoisempaa ja moniäänisempää journalismia.

Tämä ketjun alkuun linkattu juttu on kolumni. Ymmärrätkö että se on eri asia, eri tekstilaji kuin uutinen tai moni muukaan juttutyyppi? Siinä saakin olla oma henkilökohtainen mielipiteellinen näkökulma.

Olisi kiva, jos Hesarissa olisi myös etätyössä pärjäävien näkökulma esillä. Samoin etäkoulun ja etäopintojen hyvät puolet. Tuntuu, että Hesarissa on lähdetty lyttäämään kaikkea etäilyä.

Niin, etäopinnot saivat monet loistamaan, kun pystyi keskittymään paremmin. Moni ei edes kokenut 2021 kevään etäopintoja, jolloin opettajat oli tähän ehditty kouluttaa ja kaikki TOIMI. Sitten alkoi hirveä vaahtoaminen, että lapset voivat huonosti. En ymmärtänyt, että ketkä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/366 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aivan poikki toimistopäivän jälkeen enkä tunne toimistolla yhtään kuuluvani mihinkään yhteisöön kun en tule juttuun muiden tiimiläisten kanssa, myös työmatka on pitkä. Lähinnä toimistolla istun yksin koko päivän, joka toinen viikko on pakollinen tiimipalaveri konttorilla mikä on myös yksi stressin aihe. Jostain syystä tiiminvetäjämme kuvittelee että ihmisillä olisi parempi konttorilla ja koittaa patistaa ihmisiä konttorille eikä näe että meillä ei ole toimiva tiimi. Jotkut ryhmässämme ei tule konttorille edes tuolloin joka toinen viikko tiimipalaveriin.

Vierailija
324/366 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, etäopinnot saivat monet loistamaan, kun pystyi keskittymään paremmin. Moni ei edes kokenut 2021 kevään etäopintoja, jolloin opettajat oli tähän ehditty kouluttaa ja kaikki TOIMI. Sitten alkoi hirveä vaahtoaminen, että lapset voivat huonosti. En ymmärtänyt, että ketkä?

Ja yksi tämän aamun otsikoissa Hesarissa on Pelko etäopiskelun paluusta ahdistaa Saksassa: ”Kaikki voi muuttua vielä pahemmaksi”. Todellakin lehti tuntuu levittävän etäilyn vastaista propagandaa. Ihan varmasti on niitä, joille ei sovi etäopiskelu niin kuin ei kaikille sovi etätyökään, mutta kuten tästäkin ketjusta tulee esiin, todellisuus on paljon monimuotoisempi ja moniäänisempi. Mutta tällä tavalla vaikutetaan ihmisten ajatteluun, kun vähän väliä vilahtaa otsikoita, joissa etäily yhdistyy negatiivisiin asioihin.

Vierailija
325/366 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aivan poikki toimistopäivän jälkeen enkä tunne toimistolla yhtään kuuluvani mihinkään yhteisöön kun en tule juttuun muiden tiimiläisten kanssa, myös työmatka on pitkä. Lähinnä toimistolla istun yksin koko päivän, joka toinen viikko on pakollinen tiimipalaveri konttorilla mikä on myös yksi stressin aihe. Jostain syystä tiiminvetäjämme kuvittelee että ihmisillä olisi parempi konttorilla ja koittaa patistaa ihmisiä konttorille eikä näe että meillä ei ole toimiva tiimi. Jotkut ryhmässämme ei tule konttorille edes tuolloin joka toinen viikko tiimipalaveriin.

Voisiko noita asioita käsitellä esimerkiksi kehityskeskustelussa?

Vierailija
326/366 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajani on hyvin etätyövastainen, mikä ei yllätä kun monet muutkin käytännöt, työntekijöiden kohtelu yms hoituu aika keskiaikaisella mentaliteetilla. Onneksi lähiesimiehet käytännössä antavat joustoa jonkin verran mutta siitäkin on tullut valitusta kun jotkut konttorissa viihtyvät tykkäävät että heidän kälätykselleen on yleisöä.

Oma työni on niin kuormittavaa että avokonttorihelvetti on vain pakollinen paha, ei ole aikaa juoruilla tai käydä yhdessä työ"kavereiden" kanssa yhteishenkeä kohottavilla lounailla. Tekisin mielelläni työni omassa rauhassa ja sosiaaliset suhteet hoitaisin ihan vapaalla niiden ihmisten kanssa joiden kanssa haluan viettää aikaa.

Yritän etsiä toista työpaikkaa mutta alallani niitä ei kasva joka oksalla ja muuttaminen juuri nyt ei ole vaihtoehto. Ehkä jo parin vuoden päästä.

Vierailija
327/366 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajani on hyvin etätyövastainen, mikä ei yllätä kun monet muutkin käytännöt, työntekijöiden kohtelu yms hoituu aika keskiaikaisella mentaliteetilla. Onneksi lähiesimiehet käytännössä antavat joustoa jonkin verran mutta siitäkin on tullut valitusta kun jotkut konttorissa viihtyvät tykkäävät että heidän kälätykselleen on yleisöä.

Oma työni on niin kuormittavaa että avokonttorihelvetti on vain pakollinen paha, ei ole aikaa juoruilla tai käydä yhdessä työ"kavereiden" kanssa yhteishenkeä kohottavilla lounailla. Tekisin mielelläni työni omassa rauhassa ja sosiaaliset suhteet hoitaisin ihan vapaalla niiden ihmisten kanssa joiden kanssa haluan viettää aikaa.

Yritän etsiä toista työpaikkaa mutta alallani niitä ei kasva joka oksalla ja muuttaminen juuri nyt ei ole vaihtoehto. Ehkä jo parin vuoden päästä.

Samat sanat. Työnantajan ehdoton "kokoaikaläsnäolo konttorissa" -asenne on valtava pettymys ja käteen jää vahva tunne, että meitä ei kuunnella, meihin ei luoteta, eikä meistä välitetä. En ole pyytänyt mitään sataprosenttista etätyötä, vaan muutaman päivän viikossa, joustavasti työtehtäviä ja kokouksia huomioon ottaen (minulla on häiriötön työtila kotona), mutta sekään ei käy työnantajalle.

Vierailija
328/366 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin niin mielelläni eräänä. Ahdistaa huominen toimistolle meno. Ei pysty keskittymään, jokaisen kanssa pitää minglata. Avokonttorin metelin takia olen koko illan aivan puhki. Mitään en saa aikaiseksi. Kuka voittaa tässä?

Vierailija
329/366 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä Hesarin juttu.. voi taas miettiä, onko taustalla jonkun agenda saada ihmiset väkisin takaisin toimistoihin. Tuntuu, että silloin tällöin näitä juttuja eri medioihin tupsahtaa ja niillä pyritään vaikuttamaan ihmisten asenteisiin. Uskon itse, että toimistoihin ei mitenkään enää olla palaamassa. Ja hyvä niin. Ei ole mitään järkeä matkustaa konttorille vain tapaamaan työkavereita. Suurin osa tässäkin ketjussa on tyytyväinen etätyöhönsä. Jos nyt joku haluaa tehdä konttorilla työnsä, se hänelle suotakoon. Ihan turhaa kuitenkin marista muita paikalle itseänsä viihdyttämään. 

Vierailija
330/366 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin niin mielelläni eräänä. Ahdistaa huominen toimistolle meno. Ei pysty keskittymään, jokaisen kanssa pitää minglata. Avokonttorin metelin takia olen koko illan aivan puhki. Mitään en saa aikaiseksi. Kuka voittaa tässä?

Tämä on se kysymys: Kuka tässä voittaa?

Ehdotus: Työnantajat, joilla on hyvä johto ja luotto työntekijöihinsä ja joustavat etätyökäytännöt.

He saavat parhaat työntekijät.

Muita?

Vierailija
331/366 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotus: Työnantajat, joilla on hyvä johto ja luotto työntekijöihinsä ja joustavat etätyökäytännöt.

Muita?

No näinhän se tulee menemään, nyt on jo paljon ihmisiä jotka ovat vaihtamassa työpaikkaa kun omassa paikassa ei ole etätyö ollutkaan enää sallittua. Yrityksille jotka eivät salli etätyötä jää käytännössä ne työntekijät jotka eivät saa muuta.

Vierailija
332/366 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. On mennyt ihan rytmi ja järjestys elämästä. Kaikki on yhtä ja samaa mössöä päivästä toiseen. Edes vapaalla olo ei tunnu enää siltä.

Vierailija
333/366 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita?

No näinhän se tulee menemään, nyt on jo paljon ihmisiä jotka ovat vaihtamassa työpaikkaa kun omassa paikassa ei ole etätyö ollutkaan enää sallittua. Yrityksille jotka eivät salli etätyötä jää käytännössä ne työntekijät jotka eivät saa muuta.

Toisin sanoen, koettaa kissanpäivät niille yrityksille, jotka sallivat etätyön. Saavat valita parhaat päältä. Vain yritykset joissa typerä johto eivät tähän herää. 

Vierailija
334/366 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä Hesarin juttu.. voi taas miettiä, onko taustalla jonkun agenda saada ihmiset väkisin takaisin toimistoihin. Tuntuu, että silloin tällöin näitä juttuja eri medioihin tupsahtaa ja niillä pyritään vaikuttamaan ihmisten asenteisiin. Uskon itse, että toimistoihin ei mitenkään enää olla palaamassa. Ja hyvä niin. Ei ole mitään järkeä matkustaa konttorille vain tapaamaan työkavereita. Suurin osa tässäkin ketjussa on tyytyväinen etätyöhönsä. Jos nyt joku haluaa tehdä konttorilla työnsä, se hänelle suotakoon. Ihan turhaa kuitenkin marista muita paikalle itseänsä viihdyttämään. 

Niinpä, tässäkin on ollut joskus aloitus "Korona pelasti mielenterveyteni" (siis ymmärtääkseni etätyöt pelastivat, ei korona itsessään), joka sai aika paljon kannatusta, mutta se ketju on näköjään poistettu.

Vierailija
335/366 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muiden työpaikalla vielä johtotason ihmiset marisseet lisääntyneestä etätyöstä? Tuntuu, että pahiten näitä etätöitä vastaan ovat juuri esimiehet. Heillä kun ei ole kiire tehdä töitä niin kiva vaan päästä seurustelemaan ihmisten kanssa. Eivät ymmärrä, että tavallisella rivityöntekijällä hommaa riittää ja toimistolla sosialisointi vaan syö jaksamista kaikkine keskeytyksineen..

Vierailija
336/366 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän täysin, jos etätyöstä komennetaan palaamaan 100 % lähityöhön, se on tosi iso muutos.

Mutta en todellakaan ymmärrä näitä, jotka valittavat siitä yhdestä tai kahdesta lähityöpäivästä viikossa. Monessa firmassahan nämä saa valita osastoittain/ryhmittäin, että valitaan yksi tai kaksi lähipäivää mihin kootaan sitten palaverit jne yhteiset asiat.

Kuinka vaikeaa on kestää työkavereita yhden päivän viikossa? Ja hoitaa ne tiimipalaverit tai vastaavat. (Vaikka varsinainen työteho kärsisikin.)

Meillä on vain suositus yhdestä lähipäivästä viikossa ja myönnän, että on raivostuttavaa avata se Teams sen yhden tyypin takia, joka ei vaan koskaan tule myöskään sinä päivänä toimistolle vaikka muut siellä ovat. On minusta suoraan sanottuna epäkohteliastakin, kyseinen palaveri menisi paljon sujuvammin jos kaikki olisivat paikan päällä.

Vierailija
337/366 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän täysin, jos etätyöstä komennetaan palaamaan 100 % lähityöhön, se on tosi iso muutos.

Mutta en todellakaan ymmärrä näitä, jotka valittavat siitä yhdestä tai kahdesta lähityöpäivästä viikossa. Monessa firmassahan nämä saa valita osastoittain/ryhmittäin, että valitaan yksi tai kaksi lähipäivää mihin kootaan sitten palaverit jne yhteiset asiat.

Kuinka vaikeaa on kestää työkavereita yhden päivän viikossa? Ja hoitaa ne tiimipalaverit tai vastaavat. (Vaikka varsinainen työteho kärsisikin.)

Meillä on vain suositus yhdestä lähipäivästä viikossa ja myönnän, että on raivostuttavaa avata se Teams sen yhden tyypin takia, joka ei vaan koskaan tule myöskään sinä päivänä toimistolle vaikka muut siellä ovat. On minusta suoraan sanottuna epäkohteliastakin, kyseinen palaveri menisi paljon sujuvammin jos kaikki olisivat paikan päällä.

Siis ymmärrän, että tuo 100 % lähityö raivostuttaa, vähän jäi lause kesken

Vierailija
338/366 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä valittaisin, koska se vaatisi pysymään asumassa konttorin lähettyvillä. Eikä siitä olisi yhtään mitään hyötyä itse työnkään kannalta. Onneksi itselläni on ollut jo 5 vuotta 100% etätyö ja voin asua 150 km konttorista ihan rauhassa.

Vierailija
339/366 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mikä noiden etätyötä vastustavien juttujen takana oleva agenda tai agendat ovat...

https://www.vauva.fi/keskustelu/4293393/muita-jotka-eivat-halua-palata-…

Vierailija
340/366 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin it-alan ihmiselle, jolla jo kauan ennen koronaa työ on ollut etää, koska tiimit hajautuneet ympäri maapalloa, ihan outoa puhetta. Miksei tiimipalavereja ja vastaavia voi hoitaa etänä? Meillä ne menee Teamsilla. Ja mikä on syy miksi pitäisi "kestää" työkavereita livenä se kerta tai pari viikossa, ei kai tällaista pakotusta tehdä ilman jotain hyötyä siitä? Eihän siinä ole mitään järkeä jos sillä ei ole selkeää merkitystä jota ei voisi etänäkin hoitaa.

Itse ainakin vaihtaisin firmaa heti, jos alettaisiin vaatia lähityötä edes kerran kuukaudessa, ellei siihen olisi todella kovaa perustetta tyyliin jossain tehtävässä tarvitsee vain jotain konttorilla olevia laitteita tms. Itse asiassa nytkin vähän harkitsen firman vaihtoa siksi, että minun työnantajani vaatii pysymään etätöissä Suomen rajojen sisällä, kun taas jotkut pienemmät konsulttitalot sallii etätyön ihan mistä vaan maasta. Tekisi mieli muuttaa lämpimämpään koodailemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän