Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Etätyö syö jaksamista", kolumni, mitä mieltä?

Vierailija
29.10.2022 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000009161864.html
Itse en usko tuohon yhtään. Pakkososiaalisuus ei tuo mitään hyvää.

Kommentit (366)

Vierailija
301/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan itse, jos olen pitkään vain etänä (meillä saa valita), työt sujuvat mutta kokonaisuus ja työn hallinta alkaa hämärtyä. Samaten päivät menevät vähän mössöksi, sängystä koneelle, monesti ilman mitään kunnollisia aamupesuja edes, jossain vaiheessa lounas koneen äärellä ja päivä venyy pitkälle iltaan vielä viestejä vilkuillen. Työ on koko ajan läsnä, vaikka tavallaan on lopettanut työpäivän.

Toimistopäivien jälkeen saatan olla väsyneempi kyllä, se hälinä ja isompi määrä keskeytyksiä kyllä kuormittaa. Silti mieleni on jotenkin kirkkaampi, ja palaudun paremmin illalla. Päivässä on parempi rytmi ja kun on vaihtanut kuulumisia, on saanut paljon sellaista tietoa mistä on hyötyä kokonaisuudessa.

Eli itselleni sopii kombo, etää ja lähiä sopivasti ja tilanteen ehdoilla.

Voit aivan hyvin noudattaa rytmiä etätöissäkin. Normaalit aamutoimet, joiden jälkeen siirtyminen työhuoneeseen. Työskentelyä ,jonka jälkeen ruokailutauko. Työskentelyä, kahvitauko. Työskentelyä . Ja kun tunnit täynnä/ työ valmis . Suljet työsi ,poistut työhuoneessa ja siirryt sujuvasti vapaa-ajalle. Opettele asettamaan itsellesi ja työllesi rajoja ja pitämään niistä kiinnostuneille

Kivaa yleistystä että kaikilla olisi joku erillinen työhuone.

Pk-seudun hinnoilla harvemmalla perheellisellä ainakaan taitaa sellaista olla. Enemmän se oli monella tutulla niin että pakko-etätyön aikaan äiti tai isi palaveerasi saunassa tai vaatehuoneessa. :D

Itse asuin keväällä 2020 yksiössä ja kyllä oli seinät kaatua päälle.

Nyt asun okt:ssa ja olisihan se ihan eri asia tehdä töitä täällä kun on tilaa. Kannattaa muistaa se, ettei kaikki muut ole yhtä etuoikeutettuja, ei välttämättä ole sitä extra huonetta.

Juu oli edelliseltä aika etuoikeutettu tuo olettama että aina olisi erillinen etätyöhuone.

Mutta pointti nyt varmaan on kuitenkin että etätyö on mahdollista luoda itselleen järkeväksi ja rytmittää sitä jos halua on.

Mielestäni valinnanvapaus olisi hyvinvointia edistävä asia. Emme ainakaan koronan takia tule varmaan näkemään aiemman kaltaista pakkoetätyötilannetta. Joten ne jotka asuu ahtaasti tai muuten vaan haluavat, saavat ihan vapaasti mennä sinne työpaikalle. Ne joilla on paremmat työolosuhteet kotona tai muualla, tai vain halu etätyöhön, voisivat sitä jatkaa.

Niin eihän se tarvi mikään erillinen huone olla. Itse asun pienessä kaksiossa ja mun etätyöpiste on makuuhuoneessa, kulmapöytä vaan siellä yhdessä nurkassa. Ei haittaa ollenkaan, ettei sille ole erillistä huonetta. 

Minä teen joskus töitä sängyssä tai sohvalla maaten enkä tunne siitä yhtään häpeää, koska saan hommat tehdyksi hyvin ja ajallaan.

Vierailija
302/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä viihtyjät on todennäköisesti perheellisiä ja omaa laajan kaveripiirin ja lemmikkieläimiä.

Olen sinkku, nainen 33 vuotta, ei lemmikkejä, tykkään reissaamisesta ja etätyö sopii luonteeseeni. Reissuun lähden taas 1,5 kuukauden päästä ja otan etätyöt mukaan. Parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön jaksaakseni etätyössä.

Vierailija
304/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pakkososiaalisuus on kaiken a ja o. Etätyö verotti voimia ja palasin toimistolle. Kaikki yhteisöllisyys oli kadonnut. Jokainen oli omassa poterossaan ja toimistolla olleet olivat järjestäneet paikat itselleen mukavasti muilta kysymättä. En enää viihtynyt toimistolla enkä kotona.

Tuo yhteisöllisyyden kaipuu taitaa olla enemmän vakituisissa työsuhteissa olevien huoli tai etuoikeus. Pätkätyöläisenä ei ole varaa eikä tarvetta rakastua työpaikkaan eikä kollegoihin.

Vierailija
305/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli mielenkiintoinen vääntö myös. TA oli varannut kaikille tiimeille summan x rahaa, joka piti käyttää yhteisöllisyyden kehittämiseen tiimissä. Eli käytännössä järjestää ihan työajalla jotain yhteistä toimintaa, esim käydä syömässä, urheilemassa, museossa, jossain aktiviteetissa, tilata jonkun puhujan tms, tiimin toiveiden mukaisesti.

Ja vaikka kehittämispäivät joskus ovat vähän väkisin väännettyjä, en mitenkään jaksa ymmärtää mikseivät kaikki voisi mennä yhdessä vaikka johonkin kivaan ravintolaan ja viettää iltapäivän yhdessä. Jos ei mitään kummallisempaa haluta tehdä. Mutta tästäkin nousi aivan kamala haloo, ei ole oikein olettaa työajalla osallistumista tällaisiin turhuuksiin. Ja samalla työvirekysely osoittaa, että isoimmat kehittämiskohteet olisivat juuri yhteisöllisyyden puute ja yhteistyön hankaluus.

Niin välillä kyllä mietityttää ihmiset.

Vastuutonta työnantajalta yrittää pakottaa ihmiset korona-aikana tuommoisiin puuhiin. Itseäni ainoastaan ahdistaisi.

Sama. Minun työpaikassani se, että työpaikkamme on "kaikille turvallinen tila", ei ikävä kyllä tarkoita koronaturvallisuutta. Siksi pysyn etätöissä.

Vierailija
306/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on parasta, mitä korona on tuonut. Ennen koronaa etätyö oli omassa työpaikassa hyvin harvinaista. Jokaisesta etätyöpäivästä tuli sopia erikseen ja niille piti tehdä oma työsuunnitelmansa. Etätyöpäiviä tuli siis pidettyä todella satunnaisesti.

Nyt etätyöstä on tullut uusi normaali. Käytössä on hybridimalli, eli suositus on olla toimistolla 4-6 päivää kuukaudessa. Itse pyrin pitämään toimistopäivän kerran viikossa, muuten etänä. Etänä säästyy paljon aikaa ja energiaa. Riittää, kun nousee sängystä ja siirtyy koneen ääreen. Saa nukkua pidempään, mutta silti pääse aloittamaan työpäivän ajoissa ja näin lopettamaankin sen järkevään aikaan. Kotona on täydellinen työrauha. Myös puoliso on etätöissä (100 %), mutta meillä on omat työhuoneet ja teemme työtä omissa rytmeissämme. Joskus saattaa mennä koko päiväkin, että emme vaihda sanaakaan, kun ruokatauotkin osuvat eri aikaan.

Rakastan etätyötä, sillä on ihan valtava merkitys omaan työhyvinvointiini ja työssä jaksamiseeni. Ihan varmasti vaihtaisin työpaikkaa, jos nykyisessä työssä siirryttäisiin täysin lähityöhön. Siihen en suostu enää palaamaan.

Uskon, että etätyön toimivuus on monessa paikassa nähty jo ihan työtehon perusteella. Itse ainakin olen huomattavasti tehokkaampi etäpäivinä kuin toimistolla, jossa tulee (avotilassa) jatkuvasti keskeytyksiä ja häiriöitä.

Tärkeää varmaan kuitenkin on, että ihmisellä on (töiden niin salliessa) mahdollisuus valita. Meilläkin osa tekee täysin lähinä, koska he taas kokevat sen omalta kohdalta toimivaksi. Lähityötä tekevillä onkin oma työpiste, meillä etäilevillä ei, vaan työpiste pitää aina varata etukäteen ja voi olla mikä vain. Tulevaisuudessa työn tekemisen mallit tulevat varmasti elämään vielä paljon. Esim. itse kaipaisin joustavampaa työaikaa. Vaikka olenkin etänä, on työaika normaali toimistotyöaika ja silloin on oltava tavoitettavissa. Arvostaisin mahdollisuutta jaksottaa ja jakaa työpäiviä vapaammin. 

Meillä on pakko olla toimistolla 3 päivänä viikossa, mulle riittäisi juurikin tuo yksi päivä viikossa Oikeastaan vain juuri maanantaisin toimistolla on pakollista tekemistä. Lisäksi minulla on lähityössä käyvä huonekaveri, joka huudattaa radiota eikä pomo tee asialle mitään. 

Ensi vuoden alusta meillä siirrytään täyteen lähityöhön ja olen jo etsimässä uutta työpaikkaa. En ole nykyisessäkään työpaikassa ollut kuin reilu puoli vuotta.

Minäkin kaipaisin joustavaa työaikaa. Meillä ei oikein tuo liukuva työaika ole toiminut. Kun olen ollut päivälenkillä, niin puhelin on soinut monta kertaa ja pomo motkottaa, että miksi en tee töitä.

Kun teet joustavaa työaikaa ja käyt esim. tunnin lenkillä niin teetkö oikeasti myös töitä tunnin pidempään? Jos teet, niin kaikki kunnossa. Minun kokemusteni mukaan nämä "pidän saldovapaata" ihmiset vain usein ovat niitä, jotka oikeasti tekevät töitä 9 - 16.00 tai korkeintaan 16.15, mutta silti heille mystisesti kertyy tuota saldovapaata. Aika hyvä saavutus kun koskaan ei tehdä edes sitä 8 tuntia.

Lounaalla ehtii hyvin puolen tunnin lenkin, syödä voi työn äärellä tai kahvitauolla.

Hyvä jos näin, usein vain käy niin, että minulla on asiaa henkilölle X, huomaan että hän on keltaisella (kello onkin jo 11, lähtenyt lounaalle). Seuraavan kerran kurkkaan klo 12.00, edelleen keltaisena, laitan viestin koska ehkä on vain unohtanut itsensä keltaiselle. Saan vastauksen kysymykseeni klo 13 jälkeen, eli hyvin usein se lounastauko tuntuu olevan myös sen pari tuntia :). Ja klo 16.05 on jo kirjauduttu ulos Teamista. Uskon kyllä, että monet ovat tehokkaampia kotona, mutta onhan tässä myös paljon valehtelua, joko itselle tai firmalle tai molemmille. Oikeat työtunnit tuntuvat monella jäävän aika lyhyeksi kun on tiskikone ja keittiön siivous, pyykkikoneen pyöritys ja pyykkien laitto, pitkä lounas sekä lapsen auttaminen kotitehtävissä iltapäivällä "kahvitauolla"..... Mutta silmät kirkkaina kerrotaan, että teen paljon tehokkaammin töitä kotona. Eikä siinä mitään, jos tällainen henkilö tulisi valittamatta toimistolle edes silloin tällöin. Mutta jos siitäkin aloitetaan valitus, että kerran viikossa pitää tulla kokouksessa käymään, niin onhan se vähän liioittelua. Eikö niitä pyykkejä ja siivousta ehdi hoitaa niinä neljänä muuna etätyöpäivänä?

No noista Teamsin keltaisista et voi kylllä paljoa päätellä. Ensinnäkin, osa käyttää selain-teamsia, ja se näyttää vihreänä vain jos on juuri sillä selainikkunalla missä Teams on, ei vaikka jos on tekemässä töitään muilla sovelluksilla. Toinen juttu on että moni meistä rajoittaa kertoja, jotka päivässä vastaa esim. sähköpostiin ja Teams-viesteihin, koska keskittyminen on mennyttä jos joka kerta kun on viesti poikkeaa itse työn tekemisestä vastatatkseen siihen viestiin. Itsekin saatan saada kymmeniä Teams-privaviestejä päivässä, en nyt hyvänen aika joka kerta kun KLING kuuluu pomppaa ja ala vastata vaan muutaman kerran päivässä käyn siellä ja vastaan.

Tuo on tietysti täysin OK, jos firmassa kaikilla on samat, kaikille selkeästi tiedotetut säännöt ja Teamsin kautta ei koskaan laiteta mitään oikeasti kiireellistä. Monesti se nykyisin vaan on niin, että meilillä laitetaan ne ajan kanssa luettavat ja Teamsilla hälytetään ne, mihin oikeasti heti reagoitava. 

Jos työntekijää ei saada millään välineellä kiinni ja aina on selitys sama "tein keskittymistä vaativaa hommaa", niin kyllä joskus herää epäilyksiä. Varsinkin jos tämä on aina erityisesti perjantaisin ja työhön ei sisälly mitään pitkien raporttien kirjoittamista tms.... 

Kaverin firmassa tuli sääntö, että kaikkien kalenterien on oltava auki. Eräällä eläkeikää lähestyvällä työntekijällä  on joka päivä klo 14 eteenpäin privamerkintä mistä ei saa selvää.

Mulla on työ, jossa on ihan jatkuvasti palavereja. Kalenteriin on pakko merkitä mm. ruokikset, jotta sekin aika ei täyty palavereilla. Tämän lisäksi moni merkitsee joka päivälle jonkin 1-3 tunnin ajan jonka varaa sille muulle työlle kuin palavereille. Muuten niitä muita töitä ei ehtisi missään välissä tehdä. Ihan normaali käytäntö, kuuluu siihen oman ajan hallintaan.

Vierailija
307/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on parasta, mitä korona on tuonut. Ennen koronaa etätyö oli omassa työpaikassa hyvin harvinaista. Jokaisesta etätyöpäivästä tuli sopia erikseen ja niille piti tehdä oma työsuunnitelmansa. Etätyöpäiviä tuli siis pidettyä todella satunnaisesti.

Nyt etätyöstä on tullut uusi normaali. Käytössä on hybridimalli, eli suositus on olla toimistolla 4-6 päivää kuukaudessa. Itse pyrin pitämään toimistopäivän kerran viikossa, muuten etänä. Etänä säästyy paljon aikaa ja energiaa. Riittää, kun nousee sängystä ja siirtyy koneen ääreen. Saa nukkua pidempään, mutta silti pääse aloittamaan työpäivän ajoissa ja näin lopettamaankin sen järkevään aikaan. Kotona on täydellinen työrauha. Myös puoliso on etätöissä (100 %), mutta meillä on omat työhuoneet ja teemme työtä omissa rytmeissämme. Joskus saattaa mennä koko päiväkin, että emme vaihda sanaakaan, kun ruokatauotkin osuvat eri aikaan.

Rakastan etätyötä, sillä on ihan valtava merkitys omaan työhyvinvointiini ja työssä jaksamiseeni. Ihan varmasti vaihtaisin työpaikkaa, jos nykyisessä työssä siirryttäisiin täysin lähityöhön. Siihen en suostu enää palaamaan.

Uskon, että etätyön toimivuus on monessa paikassa nähty jo ihan työtehon perusteella. Itse ainakin olen huomattavasti tehokkaampi etäpäivinä kuin toimistolla, jossa tulee (avotilassa) jatkuvasti keskeytyksiä ja häiriöitä.

Tärkeää varmaan kuitenkin on, että ihmisellä on (töiden niin salliessa) mahdollisuus valita. Meilläkin osa tekee täysin lähinä, koska he taas kokevat sen omalta kohdalta toimivaksi. Lähityötä tekevillä onkin oma työpiste, meillä etäilevillä ei, vaan työpiste pitää aina varata etukäteen ja voi olla mikä vain. Tulevaisuudessa työn tekemisen mallit tulevat varmasti elämään vielä paljon. Esim. itse kaipaisin joustavampaa työaikaa. Vaikka olenkin etänä, on työaika normaali toimistotyöaika ja silloin on oltava tavoitettavissa. Arvostaisin mahdollisuutta jaksottaa ja jakaa työpäiviä vapaammin. 

Meillä on pakko olla toimistolla 3 päivänä viikossa, mulle riittäisi juurikin tuo yksi päivä viikossa Oikeastaan vain juuri maanantaisin toimistolla on pakollista tekemistä. Lisäksi minulla on lähityössä käyvä huonekaveri, joka huudattaa radiota eikä pomo tee asialle mitään. 

Ensi vuoden alusta meillä siirrytään täyteen lähityöhön ja olen jo etsimässä uutta työpaikkaa. En ole nykyisessäkään työpaikassa ollut kuin reilu puoli vuotta.

Minäkin kaipaisin joustavaa työaikaa. Meillä ei oikein tuo liukuva työaika ole toiminut. Kun olen ollut päivälenkillä, niin puhelin on soinut monta kertaa ja pomo motkottaa, että miksi en tee töitä.

Kun teet joustavaa työaikaa ja käyt esim. tunnin lenkillä niin teetkö oikeasti myös töitä tunnin pidempään? Jos teet, niin kaikki kunnossa. Minun kokemusteni mukaan nämä "pidän saldovapaata" ihmiset vain usein ovat niitä, jotka oikeasti tekevät töitä 9 - 16.00 tai korkeintaan 16.15, mutta silti heille mystisesti kertyy tuota saldovapaata. Aika hyvä saavutus kun koskaan ei tehdä edes sitä 8 tuntia.

Lounaalla ehtii hyvin puolen tunnin lenkin, syödä voi työn äärellä tai kahvitauolla.

Hyvä jos näin, usein vain käy niin, että minulla on asiaa henkilölle X, huomaan että hän on keltaisella (kello onkin jo 11, lähtenyt lounaalle). Seuraavan kerran kurkkaan klo 12.00, edelleen keltaisena, laitan viestin koska ehkä on vain unohtanut itsensä keltaiselle. Saan vastauksen kysymykseeni klo 13 jälkeen, eli hyvin usein se lounastauko tuntuu olevan myös sen pari tuntia :). Ja klo 16.05 on jo kirjauduttu ulos Teamista. Uskon kyllä, että monet ovat tehokkaampia kotona, mutta onhan tässä myös paljon valehtelua, joko itselle tai firmalle tai molemmille. Oikeat työtunnit tuntuvat monella jäävän aika lyhyeksi kun on tiskikone ja keittiön siivous, pyykkikoneen pyöritys ja pyykkien laitto, pitkä lounas sekä lapsen auttaminen kotitehtävissä iltapäivällä "kahvitauolla"..... Mutta silmät kirkkaina kerrotaan, että teen paljon tehokkaammin töitä kotona. Eikä siinä mitään, jos tällainen henkilö tulisi valittamatta toimistolle edes silloin tällöin. Mutta jos siitäkin aloitetaan valitus, että kerran viikossa pitää tulla kokouksessa käymään, niin onhan se vähän liioittelua. Eikö niitä pyykkejä ja siivousta ehdi hoitaa niinä neljänä muuna etätyöpäivänä?

Onneksi omalla työpaikallani seurataan, mitä ihminen saa työssään aikaan, ei sitä, istuuko minuutin tarkkuudella koneen ääressä. Aika hankala tällaista luovaa asiantuntijatyötä olisikin tehdä tiukasti klo 8-16. Ihmisaivot ei toimi niin. Ne parhaat ideat tulee monesti juuri siellä metsälenkillä, vaikka en sitä työajaksi merkkaakaan. Vastaavasti, jos työpäivän aikana tuntuu, että nyt mieli on jossain täysin muualla, saatan hyvinkin käydä vaikka lataamassa sen pesukoneen työajalla. Minun Teamsini saattaa useinkin olla keltaisella myös silloin, kun olen koneen ääressä ja mietin työasioita. Voi olla, että juuri sillä hetkellä pää raksuttaa tuhatta ja sataa ja hahmottelen ratkaisua ongelmaan edessäni olevaan ruutuvihkoon. Keskittymistäni varmasti silloin häiritsisi, jos pitäisi koko ajan varmistaa, että Teams ei vaivu horrokseen, ettei kyttääjä-työkamu vain luule, että lorvin. Moni muuten tekee sitä taidokkaasti ihan toimistollakin. 

Toimistolla ei saa mitään aikaiseksi. Aina kun sinne menee, joku pelmahtaa paikalle ja käyttää seuraavan tunnin juoruilemiseen. Ei siinä, on kiva välillä vaihtaa kuulumisia työkavereiden kanssa ja sen takia välillä toimistolla käynkin, mutta ei siellä töitä saa tehtyä kuin puolella teholla.

Vierailija
308/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni edes luki tuon jutun? Eihän kirjoittaja halunnut kieltää etätöitä tai vapautta valita ollenkaan. Kannattaa lukea se ennenkuin tulee huutamaan pakkososiaalisuudesta ja siitä, kuinka vain etänä ollaan tehokkaita jne.

Jutun tehnyt toimittaja tekee yleistyksiä etätyön haitallisuudesta vain omien kokemustensa perusteella ja tuo asenteensa esiin jo otsikossa. Se ärsyttää ainakin minua. Mutta tämä on tyypillistä Hesarille, olen huomannut: tehdään asenteellinen juttu vain yhdestä näkökulmasta ja jopa vain yhden ihmisen kokemusten ja mielipiteiden pohjalta. Kaipaisin tasapainoisempaa ja moniäänisempää journalismia.

Tämä ketjun alkuun linkattu juttu on kolumni. Ymmärrätkö että se on eri asia, eri tekstilaji kuin uutinen tai moni muukaan juttutyyppi? Siinä saakin olla oma henkilökohtainen mielipiteellinen näkökulma.

Vierailija
309/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan itse, jos olen pitkään vain etänä (meillä saa valita), työt sujuvat mutta kokonaisuus ja työn hallinta alkaa hämärtyä. Samaten päivät menevät vähän mössöksi, sängystä koneelle, monesti ilman mitään kunnollisia aamupesuja edes, jossain vaiheessa lounas koneen äärellä ja päivä venyy pitkälle iltaan vielä viestejä vilkuillen. Työ on koko ajan läsnä, vaikka tavallaan on lopettanut työpäivän.

Toimistopäivien jälkeen saatan olla väsyneempi kyllä, se hälinä ja isompi määrä keskeytyksiä kyllä kuormittaa. Silti mieleni on jotenkin kirkkaampi, ja palaudun paremmin illalla. Päivässä on parempi rytmi ja kun on vaihtanut kuulumisia, on saanut paljon sellaista tietoa mistä on hyötyä kokonaisuudessa.

Eli itselleni sopii kombo, etää ja lähiä sopivasti ja tilanteen ehdoilla.

Voit aivan hyvin noudattaa rytmiä etätöissäkin. Normaalit aamutoimet, joiden jälkeen siirtyminen työhuoneeseen. Työskentelyä ,jonka jälkeen ruokailutauko. Työskentelyä, kahvitauko. Työskentelyä . Ja kun tunnit täynnä/ työ valmis . Suljet työsi ,poistut työhuoneessa ja siirryt sujuvasti vapaa-ajalle. Opettele asettamaan itsellesi ja työllesi rajoja ja pitämään niistä kiinnostuneille

Kivaa yleistystä että kaikilla olisi joku erillinen työhuone.

Pk-seudun hinnoilla harvemmalla perheellisellä ainakaan taitaa sellaista olla. Enemmän se oli monella tutulla niin että pakko-etätyön aikaan äiti tai isi palaveerasi saunassa tai vaatehuoneessa. :D

Itse asuin keväällä 2020 yksiössä ja kyllä oli seinät kaatua päälle.

Nyt asun okt:ssa ja olisihan se ihan eri asia tehdä töitä täällä kun on tilaa. Kannattaa muistaa se, ettei kaikki muut ole yhtä etuoikeutettuja, ei välttämättä ole sitä extra huonetta.

Juu oli edelliseltä aika etuoikeutettu tuo olettama että aina olisi erillinen etätyöhuone.

Mutta pointti nyt varmaan on kuitenkin että etätyö on mahdollista luoda itselleen järkeväksi ja rytmittää sitä jos halua on.

Mielestäni valinnanvapaus olisi hyvinvointia edistävä asia. Emme ainakaan koronan takia tule varmaan näkemään aiemman kaltaista pakkoetätyötilannetta. Joten ne jotka asuu ahtaasti tai muuten vaan haluavat, saavat ihan vapaasti mennä sinne työpaikalle. Ne joilla on paremmat työolosuhteet kotona tai muualla, tai vain halu etätyöhön, voisivat sitä jatkaa.

Niin eihän se tarvi mikään erillinen huone olla. Itse asun pienessä kaksiossa ja mun etätyöpiste on makuuhuoneessa, kulmapöytä vaan siellä yhdessä nurkassa. Ei haittaa ollenkaan, ettei sille ole erillistä huonetta. 

Minä teen joskus töitä sängyssä tai sohvalla maaten enkä tunne siitä yhtään häpeää, koska saan hommat tehdyksi hyvin ja ajallaan.

Oma suosikkipaikka on sohva, koska en kärsi selkävaivoista

Vierailija
310/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olimme pari vuotta täysin etänä. Viime loppukeväästä alkaen ihmisiä on toivottu 1-2 kertaa viikkoon lähitöihin. Osa käy, osa ei, mitään ehdotonta vaatimusta ei ole.

Huomaan kuitenkin, käyn siis itse vähintään 2xviikkoon toimistolla, usein 3-4 kertaa, että ne jotka eivät halua paikan päälle tulla, jäävät pois mielenkiintoisimmista projekteista. Hybridikokoukset ärsyttävät kaikkia, joten Teams-linkkiä ei enää laiteta läheskään aina. Se totaalietäilijöiden porukka vaan on jäänyt jonnekin ja vaikka soitellaan välillä ja Teams-kokouksiakin on, luottamus ja yhteenkuuluvuuden tunne on selvästi heidän kohdallaan pudonnut.

Ja hieman pelkään, koska meilläkin käytännössä yhdet YT:t vuodessa on keskimäärin olleet, että nämä etätoimistolle hautautuneet päätyvät seuraavalla kierroksella suurennuslasin alle.

Kuulostaapa myrkylliseltä työyhteisöltä. Ei ihme ettei osa viihdy toimistollanne.

Vierailija
311/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni edes luki tuon jutun? Eihän kirjoittaja halunnut kieltää etätöitä tai vapautta valita ollenkaan. Kannattaa lukea se ennenkuin tulee huutamaan pakkososiaalisuudesta ja siitä, kuinka vain etänä ollaan tehokkaita jne.

Jutun tehnyt toimittaja tekee yleistyksiä etätyön haitallisuudesta vain omien kokemustensa perusteella ja tuo asenteensa esiin jo otsikossa. Se ärsyttää ainakin minua. Mutta tämä on tyypillistä Hesarille, olen huomannut: tehdään asenteellinen juttu vain yhdestä näkökulmasta ja jopa vain yhden ihmisen kokemusten ja mielipiteiden pohjalta. Kaipaisin tasapainoisempaa ja moniäänisempää journalismia.

Hesarin "tieteelliset tutkimukset" ovat mielipidekirjoituksia.

Vierailija
312/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ syö jaksamista. Ei huvittaisi tehdä töitä toimistolla eikä etänä.

Vierailija
313/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä.

Mies on nyt ollut kohta 2 vuotta, etänä ja mä olen ihan loppu!

En jaksa kun toinen on kotona melkein 24/7. Syö meidän parisuhdetta enemmän kuin mikään koskaan aikaisemmin ja me ollaan oltu yhdessä kuitenkin jo yli 20 vuotta. Että paljon on koettu ja eletty. Lapsetkin omillaan jo.

Ei hetkenkään lepoa eikä rauhaa. Jos haluan olla itsekseni, mun pitää lähteä aina jonnekin. Ja mä olen aika introvertti ja tarvitsen paljon yksin oloa ja omaa tilaa ja rauhaa.

Ei tätä kukaan muu varmaan tajua kuin saman kokenut.

Vierailija
314/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pidä paikkaansa. Meillä on nyt pakollisena käydä konttorilla kahdesti viikossa, aamulla vituttaa niin rankalla kädellä lähteä toimistolle, että tekis vaan mieli ajaa ojaan ja jäädä sinne. Hemmetin raskasta eikä voisi vähempää kiinnostaa työkaverit.

Vierailija
315/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketjun alkuun linkattu juttu on kolumni. Ymmärrätkö että se on eri asia, eri tekstilaji kuin uutinen tai moni muukaan juttutyyppi? Siinä saakin olla oma henkilökohtainen mielipiteellinen näkökulma.

Olisi kiva, jos Hesarissa olisi myös etätyössä pärjäävien näkökulma esillä. Samoin etäkoulun ja etäopintojen hyvät puolet. Tuntuu, että Hesarissa on lähdetty lyttäämään kaikkea etäilyä.

Vierailija
316/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva, jos Hesarissa olisi myös etätyössä pärjäävien näkökulma esillä. Samoin etäkoulun ja etäopintojen hyvät puolet. Tuntuu, että Hesarissa on lähdetty lyttäämään kaikkea etäilyä.

Halutaan miellyttää mainostajia. Toimitiloissa ja niiden kalusteissa yms. liikkuu isot rahat.

Jutut ovat sitten tasoa että kaikki ryntäsivät innolla toimistolle, kun sinne tuli keltaiset seinät ja uusi flipperipöytä. Ihan oikeasti, HS?

Jokin työnantajan yhteiseen tilaan hankkima säkkituoli ei todellakaan mitenkään kompensoi tunnin työmatkaa suuntaansa pimeässä loskan sataessa tuulilasiin.

Vierailija
317/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion jatkaa etätyötä maksimaalisesti. En kaipaa työyhteisöä enkä työpaikan kahvitteluja. Kotona voin keskittyä työn tekemiseen. Hyvä puoli etätyössä on myös se, että tiimin käärme ei pääse pelaamaan valtapelejään.

Vierailija
318/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erittäin passiivis-aggressiivinen yksikönpäällikkö. Hän on koko pandemia-ajan ollut niin huolissansa meistä, kun joudumme raukat olemaan kotona etätöissä ja sallinut etätöitä vain sen verran kun valtakunnallisella tasolla vaaditaan ja ollut täydessä mukana nyt kun organisaation ylin johto on vaatinut kaikki kokoaikaisesti takaisin toimistoon, mutta ei koskaan tuonut omaa kantaa meillä esille, saatikka sallinut minkäänlaista vaikuttamista asiaan. Nyt kun muut yksiköt rupeavat tekemään etätyösopimuksia työntekijöidensä kanssa, niin meilläpä niitä ei tehdä, vaikka koko pandemian ajan tehtiin kaikki kokopäiväistä etätyötä, joten hänenkin oikea kanta rupeaa tässä viimein tulemaan esille. P*ska tyyppi.

Vierailija
319/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä.

Mies on nyt ollut kohta 2 vuotta, etänä ja mä olen ihan loppu!

En jaksa kun toinen on kotona melkein 24/7. Syö meidän parisuhdetta enemmän kuin mikään koskaan aikaisemmin ja me ollaan oltu yhdessä kuitenkin jo yli 20 vuotta. Että paljon on koettu ja eletty. Lapsetkin omillaan jo.

Ei hetkenkään lepoa eikä rauhaa. Jos haluan olla itsekseni, mun pitää lähteä aina jonnekin. Ja mä olen aika introvertti ja tarvitsen paljon yksin oloa ja omaa tilaa ja rauhaa.

Ei tätä kukaan muu varmaan tajua kuin saman kokenut.

Ja minkäs takia itse olet päivisin kotona?

Vierailija
320/366 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etänä on helpompi keskittyä ja tehdä työnsä kunnolla. Ja etäpäivien jälkeen jaksaa mennä ulos liikkumaan ja olla perheen kanssa ihan eri tavalla.

Lähipäivien jälkeen taas olen ihan raato enkä jaksa kuin pakolliset koiran ulkoilutukset. Enkä ole edes saanut töissä tehtyä puoliakaan siitä mitä etänä. Toimistolla aina joku tulee vähän väliä lörpöttelemään ja lounaat venyy jne. Samat työt silti olisi tehtävä. Etänä on vaan jotenkin paljon helpompaa, vaikka lähipäivät silloin tällöin tekevät ihan hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi