Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Etätyö syö jaksamista", kolumni, mitä mieltä?

Vierailija
29.10.2022 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000009161864.html
Itse en usko tuohon yhtään. Pakkososiaalisuus ei tuo mitään hyvää.

Kommentit (366)

Vierailija
201/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä olen tehokas, aikaansaapa ja jaksava. Nyt kun on pakko vääntäytyä työpaikalle en halua sinne edes mennä. Vika ei ole työpaikassa tai työkavereissa. Minä kuulun ihmisiin, joille etätyöt vain yksinkertaisesti sopii paremmin. Toimistolla on ihan kiva käydä vaikka kerran viikossa tai pari kertaa kuussa mutta kun sinne on pakko mennä joka päivä olen alkanut katsella muita hommia.

Enkä minä etänä tee töitä mitenkään yksin tai erakkona. On paltsuja, chatti ja lisäksi paljon as hoc virtuaalitapaamisia ja/tai suunnittelupaltsuja yhden tai udeamman kollegan kanssa. Ongelmanratkontaa yms. Työskentelymuotona etäily vain on mulle parempi.

Tämä! Olen valmis venymään konttorille 1-2 päivää viikossa, koska työnantaja haluaa niin, mutta sataprosenttinen lähiyö on h*lvettiä. Työnantaja on omasta mielestä niin joustava, kun antaa etätyötä silloin kun pyytää (siis joka ikinen puolipäivä tai päivä pitää pyytää erikseen!). Olen sitä meiltä, että jos työnantaja ei sen verran luota minuun, että saan etätyökiintiön 2-3 päivää viikossa, jonka voi käyttää niinkuin se työtehtävien kannalta on parasta (tulisin tietenkin työpaikalle silloin kun työnantaja niin haluaa), niin täytyy sanoa, että en jaksa, avokonttorissa työnskentely on minulle sen verran raskasta. Teen tämän takia nyt osa-aikatyötä.

Vierailija
202/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mieluummin toimisto kuin etänä. Toki sillä asetelmalla, että minulla olisi oma toimisto, tila, jossa saan olla rauhassa ja keskittyä.

Jos tekee kaikki työt kotona, töiden jälkeen on vaan kotona, niin ne kodin seinät alkavat kaatua päälle. Työpaikalla työt jää töihin, kotitoimistolla ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opimme keskustelusta? Älä koskaan palkkaa henkilöä, joka asuu kaukana työpaikasta. Ennen tämä ei ollut niin suuri  asia, kun suurin osa kuitenkin saapui konttorille ja lähityö oli oletus. Nyt sitten joudut erikseen vääntämään ihan sellaisesta asiasta, että pitäisi tulla työpaikalle. 

Vierailija
204/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä etätyön palvojat eivät näe mitä aiheuttavat yhteiskunnalle, näkevät vain oman napansa. Lounasravintoloita kaatuu lisääntyvällä vauhdilla, julkisissa kulkuneuvoissa tulee hinnankorotuspaineita muiden maksettavaksi kun linjat pitää ajaa vaikka tyhjinä. Liiketoimintatiloja tyhjenee, vuokraajille konkursseja.

No kun ne yt:eet tulevat firmoihin niin etätyöläiset lähtevät ensin, näin se on ollut tuolla maailmallakin jo.

Vierailija
205/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin mikromanagerit ja narsistiset esimiehet haluavat että alaiset ovat paikalla ja valvonnan alla jatkuvasti... tämä on sitä 1800 - luvun mallia orjatyöstä... nämä em. ihmiset suorastaan vihaavat etätyötä...

Sen sijaan 2022 etätyön pitäisi olla aina ensisijainen vaihtoehto ja vain jos on työ jossa on asioita joita ei voi hoitaa etänä se puoltaa paikalla oloa... ja toki ne jotka välttämättä tarvitsevat sosiaalista kanssakäymistään voivat konttoreilla käydä... mutta sen pitäisi olla optio ei pakotettu malli kuten mm. hybridi-työ on...

Eikös ilmastoakin suojella turhien työmatkojen välttämisellä ja turhien konttorien ylläpidon lopettamisella...

Ja lisäksi työntekijät säästävät mm. matkakuluissa mikä on tärkeää nykypäivän hinnoilla...

Etätyössä on vain siis hyviä puolia... mutta Suomi on täynnä surkeita esimiehiä/johtajia jotka ovat aivan väärässä roolissa ja joilla ei ole lainkaan kykyä henkilöstön johtamiseen…

Vierailija
206/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyössä saa 2 h enemmän unta kun ei tarvitse toimistolle ajoissa herätä ja lähteä joten on tehokkaampi ja virkeämpi ja terveydellekin hyväksi.

Vierailija
207/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä viihtyjät on todennäköisesti perheellisiä ja omaa laajan kaveripiirin ja lemmikkieläimiä.

Itse olen sinkku ja lapseton, ei lemmikkejä. Olen tehnyt etätyötä pian 10 vuotta ja rakastan sitä.

Vierailija
208/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan eri mieltä kuin kolumni. Olen töissä it-alan firmassa ja meillä yleensä projektit ovat hyvin kansainvälisiä. Esim. tällä hetkellä projektissa jossa olen, ei ole Suomen yksiköstä ketään muuta. Intiasta, Puolasta ja Virosta on kollegani. Tässä tilanteessa luonnostaan kaikki kommunikaatio on Teamsilla, ja hommat sujuvat erittäin hyvin. Kuten ovat alalla kansainvälisissä projekteissa vuosikaudet ennen koronaakin sujuneet. Myös innovointi, ideointi jne.

Tottumuskysymys, sanoisin. Kyllä meilläkin osa silloin aikanaan kun alkoi tulla off-shorea ja near-shorea mukaan osa märisi, että miten muka onnistuu, ei varmasti onnistu ideointi ilman että istutaan saman fläppitaulun ääresssä kokoustilassa. Mutta koska ulkomaiden käytöstä oli niin paljon kustannussäästöjä, työnantaja pakotti siihen, ja kas kummaa, erittäin hyvinhän tämä menee. Ei juuri kukaan enää näe mitään arvoa sillä samassa tilassa oleilulle. Jos joku inhoaa tätä kansainvälisyyttä niin lähinnä siitä syystä, että se vie suomalaisilta työpaikkoja, ei Slack/Teams/etätyön takia.

Mutta siis joo esim. itselleni olisi ihan järjetöntä mennä sinne hälyiseen avokonttoriin, jossa ei ole yhtäkään ihmistä joka tekee samaa projektia kuin minä. Ei siitä olisi työn kannalta mitään etua. Itse en myös kaipaa ollenkaan työstäni sosiaalisuutta, enkä kyllä oikein muutenkaan, harvoin olen kenenkään ihmisten kanssa livenä tekemisissä ja viihdyn näin. 

Vierailija
209/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyön ongelmat johtuu tämän ketjun perusteella ongelmista itsensä johtamisessa. Ei osata rytmittää ja tauottaa etätyöpäivää tai sulkea konetta kun työpäivä on ohi.

Vierailija
210/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä etätyön palvojat eivät näe mitä aiheuttavat yhteiskunnalle, näkevät vain oman napansa. Lounasravintoloita kaatuu lisääntyvällä vauhdilla, julkisissa kulkuneuvoissa tulee hinnankorotuspaineita muiden maksettavaksi kun linjat pitää ajaa vaikka tyhjinä. Liiketoimintatiloja tyhjenee, vuokraajille konkursseja.

No kun ne yt:eet tulevat firmoihin niin etätyöläiset lähtevät ensin, näin se on ollut tuolla maailmallakin jo.

Ostan eväät lähitöihin mennessä kaupasta kuten etänäkin ja poljen työmatkat pyörällä. Ei siis eroa etänä olosta rahallisesti.

Vierailija
211/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikelle on aikansa. Etätyössä on kiistatta hyvät puolensa, kuten ajansäästö. Eivätkä kaikki kaipaa sosiaalisuuttakaan työkavereilta.

Silti on aika kiistatonta, että ihminen tarvitsee edes jonkin verran sosiaalisuutta voidakseen hyvin. Tässä toki isoja eroja ihmisten välillä. Mutta yhteisöön kuuluminen lisää merkityksellisyyden ja onnellisuuden tunteita, vähentää mielenterveysongelmia ja itsem*rhia. Siksi on hyvä työpaikoillakin hakea sitä tasapainoa. Välillä yhdessä, välillä etänä. Ja ei, teamsit, slackit jne eivät ole sama asia.

Tämä on tällainen holhousnäkökulma. Ihmiset ovat tällaisen ihmisen mielestä tyhmiä, eikä heille voi antaa itsemääräämisoikeutta, vaan autoritäärinen johtaminen on näille tyypeille mieluisaa. Mitä tällainen ihminen kokee hyötyvänsä, että työkaveri on työpäivän jälkeen naatti ja tehoton? Sadismia ja oman edun tavoittelua?

Vierailija
212/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suuri osa on muuttanut 100% etätyön myötä pois pk-seudulta, kuka mökeilleen, kuka Tampereelle tai Turkuun. Itse muutin Sastamalan "mökilleni" (lainoissa, koska se on ihan normaali Älvsbyhus omakotitalo kaikilla mukavuuksilla, vaikka kesäasunto ennen olikin). Jaksamista tämä lisää että saa asua aidosti missä haluaa, ei ole pakko pysyä Helsingissä tai sen lähettyvillä  työn takia, jota voi tehdä mistä vaan. Työnantaja harkitsee myös ulkomailta etätyön sallimista, toistaiseksi on ollut rajoitus, että työ pitää tehdä Suomen rajojen sisältä mutta muuten ei väliä mistä.

Vierailija
213/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä viihtyjät on todennäköisesti perheellisiä ja omaa laajan kaveripiirin ja lemmikkieläimiä.

Olen yksin ja viihdyn yksin. Etätyön takia myöskään ei tarvitse kulkea tunnin työmatkaa per suunta.

Vierailija
214/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia asuntoja ei ole suunniteltu etätöihin sopiviksi. Ne on paikkoja, jossa vaan käydään, ei olla 24/7.

Poissulkien nyt isoissa ok-talossa asuvat. 26 neliön yksiössä etätyö pidemmän päälle on lähinnä rangaistus kun seinätkin alkaa kaatua päälle.

Vierailija
215/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko syksyn tehnyt etätöitä Lissabonista käsin. Ensi viikolla jatkan Prahaan, jossa myöskin teen etätöitä.

Vierailija
216/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia asuntoja ei ole suunniteltu etätöihin sopiviksi. Ne on paikkoja, jossa vaan käydään, ei olla 24/7.

Poissulkien nyt isoissa ok-talossa asuvat. 26 neliön yksiössä etätyö pidemmän päälle on lähinnä rangaistus kun seinätkin alkaa kaatua päälle.

Kukaan ei pakota asumaan koirankopissa. Etätyö juuri mahdollistaa paremman asumisen- ja elämänlaadun.

Vierailija
217/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei sitten voi muuttaa isompaan. Jää töihin kulkemis- ja lounasruokalakustannuksetkin pois, sillä usein pystyy hankkimaan vähän isomman asunnon. Itse sinkkuna ennen asuin kaksiossa, mutta vaihdoin kolmioon että saan erillisen työhuoneen.

Vierailija
218/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on päällä ilmastokriisi, sitä kulkemista edes julkisilla (ja monihan kulkee yksityisautollakin, mistä vielä isommat päästöt) ja lounasravintolasyömistä on erittäin hyvä vähentää. Kyllä, sen takia kaatuu yrityksiä, mutta se on silti välttämätöntä.

Vierailija
219/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota asumaan koirankopissa. Etätyö juuri mahdollistaa paremman asumisen- ja elämänlaadun.

Ei mahdollista jos palkka ei riitä.

Jotkut on näköjään taas ihan pihalla elämän realiteeteista. Etätöitä on joutunut tekemään muutkin kuin isopalkkaiset.

Vierailija
220/366 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille jää rutkasti enemmän aikaa, kun työmatkoihin ei mene 1h 30min päivässä. Vaikka teen kotona töitä, olen kuitenkin heidän käytettävissään myös työpäivän aikana, jos akuuttia tarvetta tulee.

Pyykinpesu- ja astianpesukoneet pyörivät työpäivän aikana, joten ne eivät rajoita liikkumista kodin ulkopuolella vapaa-aikana.

Meillä on hyvä tiimihenki töissä ja osataan naureskella ja heittää läppää myös Teamsissa.

Tämä juuri, ihmettelen sitä, että mikä ero yhteisöllisyydessä on jos keskustelee fyysisesti naamakkain verrattuna esim. teamsin kautta keskustelulla (kamerat päällä)? Eikö tuo jälkimmäinen ole siis yhteisöllisyyttä? Vain se on, että toinen istuu siinä vieressä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi