Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvioitteko elatusmaksut uudelleen tässä nykytilanteessa?

Vierailija
27.10.2022 |

Esim meillä lapset asuvat minulla ja tapaavat isää 1-2päivää 2 viikossa.

Ruoka, sähkö, vuokra..kaikki kallistuneet ja kaikki koituu minulle maksettavaksi. Tiedän, että exä vetää herneen nenään jos edes mainitsen tällaisesta eikä hevillä suostu.

Siksipä kysyn miten muilla toimitaan?

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan sanonutkaan, ettei sen etäisän elinkustannukset nousisi. Mutta ihan samalla tavalla sen lähivanhemman elinkustannukset nousee, samoin sen lapsen. Ja jos elatusmaksua ei tarkisteta, lapsen osuus kasvaneista elinkustannuksista jää kokonaisuudessaan lähivanhemman maksettaviksi.

Silloin säästetään. Kyllä se etäkin supistaa menojaan kun hinnat nousevat.

Vierailija
62/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallistuuhan kaikki sille isällekin sit pitäs maksaa vielä isompia elareita. Miten muut selviää kelan paska elareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksikorotus on lakisääteinen korotus, joka elatusvelvollisen vanhemman tulee lähtökohtaisesti itse huomioida elatusapua maksaessaan. Korotusmerkinnät tehdään alkuperäiseen elatussopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen. Kaikkia vahvistettuja elatusapuja ja elatustukia korotetaan 3,13 prosenttia 1.1.2022 lukien.

Esim näin tämän vuoden alussa, ensi vuonna varmaan roimemoi korotus.

Vierailija
64/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläkö ei ole kustannukset nousseet?

Tällä foorumilla mies on joko roisto tai maksaja, usein molempia. Nainen on se, joka kärsii, ei koskaan mies.

Vierailija
65/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut etäisät luulee, että lapsi elää pyhällä hengellä. Jotkut myös ihan tosissaan luulee, että se ruoka on ainoa mitä lapsi tarvitsee. Ne hygieniatarvikkeet vaan ilmestyy jostain kaappeihin ja samoin vaatteet vasn ilmestyy jostain lapsen päälle. Ja aijai, taas meni 40 e lapsen uusiin talvikenkiin, kyllä olis jostain kirpparilta varmasti löytynyt vitosella ihan hyvät.

Sain just esimerkiksi apteekkiin menemään n. 50 euroa, tuli ostettua lasten vitamiineja, lasten särkylääkkeitä (paria eri sorttia, eli ibuprofeiinia ja parasetamolia), laastareita Disney-hahmoilla, ei-kirvelevää haavanpuhdistusainetta (tätä menee muuten paljon!), ksylitolipastilleja. On aika kivasti meillä taas sairasteltu tänä syksynä.

Vierailija
66/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ketjussa on väärässä. Asia riippuu ihan siitä, mitä on sovittu. Esim. meillä on käytetty ihan lastenvalvojan ohjeistusta, että elaria muutetaan, mikäli tilanne on yli 2 kk ajaksi muuttunut siten, että maksettava elarisumma muuttuisi yli 15%. Elarisummaan vaikuttavat tekijät on molempien vanhempien tulot, (mahdollisten uusien puolisoiden osuus asumiskuluista jne. ja muiden kanssa tehtyjen lasten elatus, meillä ei ole näitä kumpaakaan), sekä lähi- että etävanhemman asumiskulut ja lapsen osuus asumiskulusta luonapidon määrä huomioiden (eli tuossa viikonloppuisitilanteessa laskettuu lapsen osuus asumiskulusta vain lähivanhemmalle), työssäkäynnistä johtuvat kulut (esim. matkat työpaikalle) ja joitakin muita aikuisen kuluja. Ja lisäksi lapsen kulut (toki ruoka ja vaatteet yleisen elinkustannusarvion mukaan, mutta lisäksi voi olla päiväkotimaksua, harrastuskuluja, terveyskuluja, lapsen vakuutuksia jne.).

Eli huomioidaan sekä elatuskyky (tulot vs. kulut) ja lapsesta aiheutuvat kulut, ja näistä määräytyy elari. Ja sitä muutetaan vasta, jos loppusumma muuttuisi 15%, eli jos lähivanhemman kulut on kasvaneet, mutta tulot nousseet (esim. palkankorotus) ja samaan aikaan etävanhemmankin kulut on nousseet, ei summa välttämättä muuttuis yli 15%.

Kannattaa se laskuri kuitenkin pyörittää, jos on epäilys, että olisi aihetta tarkistaa (riippuen tietysti niistä summantarkistusehdoista, joita sopimuksessanne olette sopineet). Lisäksi meillä on sovittu indeksikorotus aina vuodenvaihteessa, mikä tulee automaattisesti.

Ainahan voi pyöritellä vaikka onnenpyörää, mutta sopimus on sopimus. Onneksi meillä on sellainen sopimus että se on selkeä ja yksinkertainen, ja riidattomasti aikoinaan sovittu, eikä siinä ole mitään jossittelun mahdollisuutta.

Indeksikorotus tulee joka vuosi, sille ei voi mitään, mutta mitä tahansa laskureita eksä pyörittelisikin niin en tule suostumaan mihikään muuhun sopimukseen, vaan sitten hänen on lähdettävä oikeuteen asiasta. Itse asiassa en mene edes lastenvalvojalle, vaan oikeuteen kutsuminen olisi ainoa tapa saada minut tämän asian tiimoilta mihinkään kanssakäymiseen.

Oikeasti? Siis sinusta on hyvä juttu, ettei teillä ole mitään sopimuksessa summan tarkistamisesta, jos tilanne merkittävästi muuttuu. Siis jos lapsen äiti vaikka onnettomuuden seurauksena on yllättäen työkyvytön ja hänen tulonsa putoaa merkittävästi ja pysyvästi (eri asia, jos on joku kuukauden palkaton sairasloma) tai jos sinä saat ylennyksen ja tulosi nousevat vaikkapa 4000 eurosta 8000 euroon, niin senttiäkään lisää ei liikene lapselle? Eli lapsi saa sitten kituutella äitinsä pienentyneiden tulojen ja niiden elareiden perusteella, jotka on laskettu äidin entisten hyvien tulojen mukaan? En ihmettele, että olette eronneet lapsesi äidin kanssa.

On ihan lastenvalvojan suositus tuo 15% pysyvän (yli 2kk) muutoksen raja siihen, että summaa muutetaan.

Oikeuteen saa viedä, se on hänen oikeutensa. Jos saisin muka jonkun älyttömän palkansuurennoksen (mitä ei todellakaan ole tulossa ikinä) niin lapsille siitä liikenisi kyllä ,tottakai. Miksi se summa pitäisi kierrättää lähin kautta? Osaan ihan itsekin käyttää rahani lapsiin, en tarivtse siihen exäni apua tai kontrollointia. Jos lähi vammautuu niin lapset voi muuttaa luokseni sitten, ihan niin kuin nytkin voisivat, mutta toistaiseksi näin. Ei minun tarvitse elättää exääni.

Exä on exä, omat lapset on omia ikuisesti.

Vierailija
67/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viikko/viikko sopimus ja mitään elareita ei maksella puolin tai toisin. Molemmat vanhemmat olleet lähivanhempia riippuen tilanteesta. Itsellä tulot n. 9000€/kk ja eksällä n 3000€/kk. Kumpikaan ei valita.

Vierailija
68/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut etäisät luulee, että lapsi elää pyhällä hengellä. Jotkut myös ihan tosissaan luulee, että se ruoka on ainoa mitä lapsi tarvitsee. Ne hygieniatarvikkeet vaan ilmestyy jostain kaappeihin ja samoin vaatteet vasn ilmestyy jostain lapsen päälle. Ja aijai, taas meni 40 e lapsen uusiin talvikenkiin, kyllä olis jostain kirpparilta varmasti löytynyt vitosella ihan hyvät.

Jos saat elatusmaksuja vaikka 200 euroa plus lapsilisät jotka on myös tarkoitettu lapselle ei sinulle, niin sinä itse laitat loput mitä tarvitsee ei niin että toinen maksaa kaiken. 40 eurolla saa hyvät kengät ja elatusmaksusta +lapsilisistä jää lapselle kuitenkin yli 200 euroa, shampoot ja suihkugeelit saa alle 10 eurolla kuukaudeksi. Sinä siis saat noin 300 lapsesta kuukaudessa ja ei ole muka varaa ostaa kenkiä eikä hammasharjaa lapselle ? Pistä itse lapseesi se toinen 200 niin lapselle on jo 500 kuukaudessa joka on enemmän kuin monella työssäkäyvällä jää laskujen ja muiden menojen jälkeen käteen.

Vierailija
69/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

260+260+100 on kuitenkin 620€. Eikö muka riitä yhden lapsen kuluihin? Jos molemmilla on asunnossa tilaa lapsille, mielestäni asumiskuluja ei pitäisi huomioida ollenkaan.

Vierailija
70/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan yhdestä lapsesta 650 eur/kk elatusmaksua, eksällä hyvät tulot. Kyllä isän pitää maksaa lapsensa elatus siinä missä äidinkin.

Joko trollaat tai exäsi on todella hölmö.

Miksi näin olisi? Jos mies tienaa nettona vaikka 6000 euroa/kk, niin kyllä kaikki minun tuntemani miehet erittäin mielellään antaisivat tuosta summasta reilusti lapselleenkin. Miksi haluaisivat, että lapsensa eläisi vain äitinsä tulojen varassa, jolloin ei välttämättä olisi varaa esim. kalliisiin harrastuksiin jne., kun kerran pystyy rahoittamaan muksulle paremman elintason. En kerta kaikkiaan ymmärrä joidenkin miesten ajatuksenjuoksua, ettäkö ihan oikeasti lapselle ei liikenisi mitään.

Eihän tämä ole mikään mustavalkoinen kysymys että joko kaikki tai ei mitään. 650 euroa on liikaa aivan kaikilla mittareilla mitattuna. Voihan sitä toki antaa vaikka kymppitonnin kuussa lapselle, ei siinä mitään väärää ole ja jos talous sen sallii niin siitä vaan. Mutta vain seinähullu kirjauttaa elatussopimukseen mitään muuta kuin minimin. Ei se estä antamasta enemmän rahaa vaikka joka kuukausi, mutta ehkäisee rahojen väärinkäyttöä lähivanhemman toimesta.

Mitä väärinkäyttöä? Huoh. Mun exä maksaa kyllä enemmän kuin minimin ja uskon hänen myös tietävän, että käytän lapsiin vielä paljon enemmän rahaa kuin mitä hänen maksamansa elari x 2 + lapsilisät on. Häntä ei myöskään oletettavasti haittaa, vaikka laitan rahaa säästöön, koska eiköhän kumpikin ymmärrä, että kun lapset tulee teini-ikään, kustannnukset tulee nousemaan. Hän on varmasti vain tyytyväinen, että lapsensa asuvat hyvällä alueella, lapsilla on mahdollisuus harrastaa ja lapset pääsevät kanssani lomamatkoille. Toki saavat mennä isänsäkin kanssa.

Ja voi jestas, jos tuo alkaisi puuttumaan mun omiin menoihin niin se se vasta kummaa olisikin. Minunkin nettoansiotuloni on kuitenkin n. 4000 euroa, että saan kai rahaa itseenikin käyttää. Ihan utopistinen ajatus, ettei lasten elintasoa nostettaisi, jos varaa on, vaan rahat jäisi jotenkin pelkästään lasten äidin hyödyksi. Vain mies voi ajatella noin ja varmaan mies itse käyttäisikin kaikki liikenevät rahat pelkästään itseensä. Varmaan se miehen itsekkyys on se eron syy ollut alunperinkin.

Vierailija
71/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää tehkö niitä lapsia jos talous ei kestä. Asuntolainoillekin tehdään stressitesti. Seuraavan kerran kun haaveilet siitä omasta ihanasta pikku pirpanasta ja suunnittelet imuroivasi lastin spermaa ahnaaseen römpsääsi, niin teepä ensin pieni laskuharjoitus ja laske pystytkö tarvittaessa elättämään sen aikaansaannoksesi aikuisikään asti tarvittaessa ihan itse yksin omalla työlläsi (tai säästöilläsi, sijoituksillasi jne) jos se puoliso vaikka kuolee tai häipyy kuin pieru saharaan eikä maksa senttiäkään koskaan, ikinä. Yhteiskunnan tukien varaan ei kannata laskea mitään, koska aikuinen ihminen elättää jälkikasvunsa itse. Syntyvyyttä voi säännöstellä.

Niin sanoo tyyppi jonka eläkeikä on 72 vuotta. Vanhainkodissa puhutaan kiinaa ja lääkärit on joko virolaisia tai venäläisiä. Syntyvyys on vähentynyt. Eikä elämää voi suunnitella 18 vuoden ajaksi. Asuntolainakannan voi kaatua niskaan kun töissä menee olkapää. Ei asuntolainan maksun takia halua jäädä sairaslomalle. Ja lopulta ei pysty töihin ollenkaan opiskelematta uutta alaa. Miksi otit asuntolainaa kun voit loukata itsesi tai muuten sairastua?????

Vierailija
72/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä tapaa lapsia joka toinen viikonloppu. Maksaa kahdesta teinistä 550€/kk. Asun omakotitalossa (lasten syntymäkoti) ja isä on viime sopimuksenteon jälkeen muuttanut yhteen naisen kanssa. Eli hänellä ovat kulut pienentyneet, minulla vain kasvavat.

En myöskään uskalla edes ehdottaa mitään tarkistuksia, aina ollut ihan kauhea sota niiden kanssa. Exällä tulot varmaan jotain 4000-5000 € hyvinkin, mulla vähän päälle 3000€.

Vierailija
73/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ketjussa on väärässä. Asia riippuu ihan siitä, mitä on sovittu. Esim. meillä on käytetty ihan lastenvalvojan ohjeistusta, että elaria muutetaan, mikäli tilanne on yli 2 kk ajaksi muuttunut siten, että maksettava elarisumma muuttuisi yli 15%. Elarisummaan vaikuttavat tekijät on molempien vanhempien tulot, (mahdollisten uusien puolisoiden osuus asumiskuluista jne. ja muiden kanssa tehtyjen lasten elatus, meillä ei ole näitä kumpaakaan), sekä lähi- että etävanhemman asumiskulut ja lapsen osuus asumiskulusta luonapidon määrä huomioiden (eli tuossa viikonloppuisitilanteessa laskettuu lapsen osuus asumiskulusta vain lähivanhemmalle), työssäkäynnistä johtuvat kulut (esim. matkat työpaikalle) ja joitakin muita aikuisen kuluja. Ja lisäksi lapsen kulut (toki ruoka ja vaatteet yleisen elinkustannusarvion mukaan, mutta lisäksi voi olla päiväkotimaksua, harrastuskuluja, terveyskuluja, lapsen vakuutuksia jne.).

Eli huomioidaan sekä elatuskyky (tulot vs. kulut) ja lapsesta aiheutuvat kulut, ja näistä määräytyy elari. Ja sitä muutetaan vasta, jos loppusumma muuttuisi 15%, eli jos lähivanhemman kulut on kasvaneet, mutta tulot nousseet (esim. palkankorotus) ja samaan aikaan etävanhemmankin kulut on nousseet, ei summa välttämättä muuttuis yli 15%.

Kannattaa se laskuri kuitenkin pyörittää, jos on epäilys, että olisi aihetta tarkistaa (riippuen tietysti niistä summantarkistusehdoista, joita sopimuksessanne olette sopineet). Lisäksi meillä on sovittu indeksikorotus aina vuodenvaihteessa, mikä tulee automaattisesti.

Ainahan voi pyöritellä vaikka onnenpyörää, mutta sopimus on sopimus. Onneksi meillä on sellainen sopimus että se on selkeä ja yksinkertainen, ja riidattomasti aikoinaan sovittu, eikä siinä ole mitään jossittelun mahdollisuutta.

Indeksikorotus tulee joka vuosi, sille ei voi mitään, mutta mitä tahansa laskureita eksä pyörittelisikin niin en tule suostumaan mihikään muuhun sopimukseen, vaan sitten hänen on lähdettävä oikeuteen asiasta. Itse asiassa en mene edes lastenvalvojalle, vaan oikeuteen kutsuminen olisi ainoa tapa saada minut tämän asian tiimoilta mihinkään kanssakäymiseen.

Oikeasti? Siis sinusta on hyvä juttu, ettei teillä ole mitään sopimuksessa summan tarkistamisesta, jos tilanne merkittävästi muuttuu. Siis jos lapsen äiti vaikka onnettomuuden seurauksena on yllättäen työkyvytön ja hänen tulonsa putoaa merkittävästi ja pysyvästi (eri asia, jos on joku kuukauden palkaton sairasloma) tai jos sinä saat ylennyksen ja tulosi nousevat vaikkapa 4000 eurosta 8000 euroon, niin senttiäkään lisää ei liikene lapselle? Eli lapsi saa sitten kituutella äitinsä pienentyneiden tulojen ja niiden elareiden perusteella, jotka on laskettu äidin entisten hyvien tulojen mukaan? En ihmettele, että olette eronneet lapsesi äidin kanssa.

On ihan lastenvalvojan suositus tuo 15% pysyvän (yli 2kk) muutoksen raja siihen, että summaa muutetaan.

Oikeuteen saa viedä, se on hänen oikeutensa. Jos saisin muka jonkun älyttömän palkansuurennoksen (mitä ei todellakaan ole tulossa ikinä) niin lapsille siitä liikenisi kyllä ,tottakai. Miksi se summa pitäisi kierrättää lähin kautta? Osaan ihan itsekin käyttää rahani lapsiin, en tarivtse siihen exäni apua tai kontrollointia. Jos lähi vammautuu niin lapset voi muuttaa luokseni sitten, ihan niin kuin nytkin voisivat, mutta toistaiseksi näin. Ei minun tarvitse elättää exääni.

Exä on exä, omat lapset on omia ikuisesti.

No minun tapauksessa lasten isä ei halua lapsia arkena luokseen ollenkaan, eikä tee lapsille mitään hankintoja. Silloin se kaikki vain menee elarin kautta.

Vierailija
74/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä 260e kk hyvä elatusmaksu lasta kohden? 13, 15v?

On. Minä saan paljon vähemmän kunnalta. Lasten äiti on maksukyvytön

M41

Vierailija
75/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä tapaa lapsia joka toinen viikonloppu. Maksaa kahdesta teinistä 550€/kk. Asun omakotitalossa (lasten syntymäkoti) ja isä on viime sopimuksenteon jälkeen muuttanut yhteen naisen kanssa. Eli hänellä ovat kulut pienentyneet, minulla vain kasvavat.

En myöskään uskalla edes ehdottaa mitään tarkistuksia, aina ollut ihan kauhea sota niiden kanssa. Exällä tulot varmaan jotain 4000-5000 € hyvinkin, mulla vähän päälle 3000€.

Noilla tuloilla ei kuulu asua missään omakotitalossa. Muuta halvempaan

Vierailija
76/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

260+260+100 on kuitenkin 620€. Eikö muka riitä yhden lapsen kuluihin? Jos molemmilla on asunnossa tilaa lapsille, mielestäni asumiskuluja ei pitäisi huomioida ollenkaan.

Noh, päiväkotimaksu n. 300 euroa, lapsen laskennallinen osuus asumiskulusta 250 euroa (lastenvalvojan laskurin mukaan, ja tämä siis kolmio pk-seudulla), että kokonaista 70 euroa jäisi lapsen ruokaan, vaatteisiin, vakuutusmaksuun, terveyskuluihin, harrastuksiin jne. Ei ihan riittäisi.

Vierailija
77/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsääkö lehmät nyt enempi kun kustannukset noussut?

Vierailija
78/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ei exän kuulu kustantaa täysin tuloihin nähden suhteetonta elintasoa. Ei kukaan muukaan asu noilla tuloilla omakotitalossa.

Vierailija
79/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, joiden mielestä vaan tulot vaikuttaa. Kyllä se minun käsittääkseni menee niin, että ensin arvioidaan lapsen kulut ja sitten sovitaan tulojen suhteessa minkä osuuden kumpikin näistä kuluista maksaa. Jos kulut oleellisesti nousevat, niin tietysti myös elatusmaksujen tulee nousta. Niinhän ne lasten kulut nousee sillä lähivanhemmallakin.

Vierailija
80/176 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ei exän kuulu kustantaa täysin tuloihin nähden suhteetonta elintasoa. Ei kukaan muukaan asu noilla tuloilla omakotitalossa.

Ei se talon luokitus tarkoita, että asuminen olisi kallista. Esim. mun vanhemmilla on omakotitalossa asumiskulut vain 260 euroa/kk (ei ole enää asuntolainaa jäljellä). Omakotitalojen hinnat jossain taantuvassa pikkukaupungeissa voivat olla todella edulliset, siis ihan vaikka 60000 euroa, eikä ko. pitäjässä välttämättä edes ole juurikaan kerrostaloja.