Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvioitteko elatusmaksut uudelleen tässä nykytilanteessa?

Vierailija
27.10.2022 |

Esim meillä lapset asuvat minulla ja tapaavat isää 1-2päivää 2 viikossa.

Ruoka, sähkö, vuokra..kaikki kallistuneet ja kaikki koituu minulle maksettavaksi. Tiedän, että exä vetää herneen nenään jos edes mainitsen tällaisesta eikä hevillä suostu.

Siksipä kysyn miten muilla toimitaan?

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huutaa lähivanhemmalle että pitää säästää, kun itse ei tarvitse etsiä niitä entisestä useita kymppejä kallistuneita talvivaatteita lapselle. Toppapuku maksaa helposti 50-100 euroa, kengät 40-50 euroa. Lisäksi tarvitaan pipoa, hanskoja jne.

Ei maksa.

Etsipä joku hyvä ja kulutusta kestävä toppapuku alle 50 eurolla. Vahvikkeet pitää olla ainakin takamuksessa ja polvissa, koska taapero. Niin ja talveen sopivat kengät alle 40 eurolla. Mieluiten sellaiset jotka pitää vähän kosteutta, ettei lapsella ole aina kengät märkinä ulkoillessa. Kerro sitten, mistä sellaisia saa.

Niitä saa kaujpasta, kirpparilta, ystäviltä ja sukulaisilta pieneksi jääneitä , netistä, köyhäinavusta, noin niin kuin esimerkkinä. Äidin toive kalleimmasta merkkivaatteesta lapselle ei ole elareiden peruste, ja siksi elarit ovat kohtuullisiin kuluihin, ei kaikista kalleimpiin hankintoihin. Näin etälläkin on jotain sanavalintaa siihen millaista elintasoa lapsella pidetään yllä, ja mikäli mies ei ole miljonääri, siihen ei kuulu timengien hinta kurahanskoihin.

Mistä kaupasta? Jos se on kerran helppoa löytää kaupasta, niin esimerkkejä vaan.

Kaikilla ei ole kirppareita lähellä ja muutenkin kirppareilta tietyn vaatteen etsiminen on aikamoista sattumahakua. Kaikilla ei ole sitä onnea että saisi tuttavilta pieneksi jääneitä. Mitä on köyhäinapu?

50 euron toppapuku talveen ei tosiaan ole mikään kallein merkkivaate.

Vierailija
162/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos tehdäänkin niin, että etävanhempi jättääkin nyt vaikka marraskuussa elatusmaksun maksamatta, ja ihan konkreettisesti ostaakin itse lapselle sen oman osuutensa lapsen kuukauden ruoista? Tietty etä maksaisi tällöin puolet lapsen kuluista myös muuten, vaatteet, tarvikkeet, päivähoitomaksu jos on, mahdolliset vakuutukset ja muut.

Etävanhempi voisi myös ihan itse lähteä ostamaan lapselle niitä talvikamppeita, haalaria, kenkiä, hanskoja, päähineitä ja muita sekä maksaa niistä oman osuutensa. Etävanhemman pitäisi siis kustantaa puolet näistä kaikista sillä elatusmaksun summalla.

Minulle sopisi oikein hyvin.

Ei puolet, sillä lapsilisä tulee siihen päälle.

Lapsilisä käytetään lapseen. Se on siis tuolla jo pohjana. Molemmat vanhemmat siis maksaa siihen saman verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin just 90 euroa lapsen talvihaalariin, eikä ollut todellakaan kallein, 150-200 euron pukujakin oli runsaasti.

Tästä keskustelusta huomaa miten epärealistinen käsitys ihmisillä voi olla mm. lastenvaatteiden hinnoista. Alle 50 eurolla et takuulla löydä lämmintä, vuorellista, vettä tai kosteutta edes jonkin verran pitävää talvihaalaria mikä kestää kauemmin kuin kuukauden tai pari mistään muualta kuin ehkä huhtikuun talvivaatteiden poistomyynnistä, hyvällä tuurilla.

Vierailija
164/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joskus sattuu löytämään alesta sillä 50-60 eurolla hyvän ja laadukkaan toppapuvun ei edes muuta sitä yleistä hintatasoa. Siis sitä, että ihan perushaalarit maksaa yleensä sen 70-120 euroa.

Vierailija
165/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille, joiden mielestä vaan tulot vaikuttaa. Kyllä se minun käsittääkseni menee niin, että ensin arvioidaan lapsen kulut ja sitten sovitaan tulojen suhteessa minkä osuuden kumpikin näistä kuluista maksaa. Jos kulut oleellisesti nousevat, niin tietysti myös elatusmaksujen tulee nousta. Niinhän ne lasten kulut nousee sillä lähivanhemmallakin.

Niinpä, ne kulut nousee sillä lähivanhemmallakin. Joten se, että etävanhemmankin kulut ylläripylläri nousee, ei oikeastaan edes kuulu asiaan.

Pääpointti on se, että sen yhteisen lapsen kulut nousee hintojen nousun myötä. Ihan siitä ruoasta lähtien.

Tämä tarkoittaa, että elatusmaksulla saa vähemmän mm. sitä ruokaa lapselle. Jos vaikka ennen hintojen nousua lapsen ruokakulujen osuus elareista on ollut 50 euroa, ja sen lähivanhemman osuus lapsen ruokakuluista on ollut samat 50 euroa, eli yhteensä 100 euroa. Monissa perheissä ruokakulut sisältää pesuaineet ja muut päivittäistavarat kun ne samasta marketista hankitaan.

Hintojen nousun myötä sillä 100 eurolla saa paljon vähemmän ruokaa kuin aiemmin. Säästää toki voi jonkin verran,mutta monissa perheissä on säästetty jo aiemminkin. Säästämiselläkin on rajansa. Ratkaisu ei myöskään ole se, että ostetaan sitä ruokaa vähemmän ja sanotaan lapselle että nyt ei ole enää ruokaa. Käytännössähän se menee niin, että kun ruokaa tarvitaan sama määrä kuin aiemmin, niin se lähivanhempi maksaa siitä ruoasta 100 euron sijaan 150 euroa. Etävanhempi maksaa edelleen sen 50 euroa, mutta lähivanhempi maksaakin nyt 100 euroa.

Kyllä silloin vain pitää säästää, ei voi mitään. Ei ydinperheessäkään tule yhtäkkiä lisää rahaa lapsen elättämiseen kun hinnat nousevat. Ei etä ole mikään taikaseinä.

ei se lähikään ole

Niin, joten säästäminen on ainoa keino. Etkö oikein ymmärrä lukemaasi?

Kerrotko vielä, miten niistä ruokakuluista säästetään, kun on jo ennenkin ostanut vain pakollisen ja halvinta?

Lisäksi se pieniruokainen ala-asteikäinen on vuoden aikana muuttunut aina nälkäiseksi, pituutta kasvaneeksi urheilevaksi teiniksi, jonka energiantarve on jotain ihan muuta kuin hennon ja pienikokoisen kuudesluokkalaisen.

Kerrotko sinä vielä että jos exäsi jää tulottomaksi, ja alat saamaan kelan elatustukea, niin mistä sitten revit sille teinillesi sen ruuan, kun se kelaelari on vielä paljon vähemmän kuin mitä exäsi maksoi? 

Vierailija
166/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huutaa lähivanhemmalle että pitää säästää, kun itse ei tarvitse etsiä niitä entisestä useita kymppejä kallistuneita talvivaatteita lapselle. Toppapuku maksaa helposti 50-100 euroa, kengät 40-50 euroa. Lisäksi tarvitaan pipoa, hanskoja jne.

Ei maksa.

Etsipä joku hyvä ja kulutusta kestävä toppapuku alle 50 eurolla. Vahvikkeet pitää olla ainakin takamuksessa ja polvissa, koska taapero. Niin ja talveen sopivat kengät alle 40 eurolla. Mieluiten sellaiset jotka pitää vähän kosteutta, ettei lapsella ole aina kengät märkinä ulkoillessa. Kerro sitten, mistä sellaisia saa.

Niitä saa kaujpasta, kirpparilta, ystäviltä ja sukulaisilta pieneksi jääneitä , netistä, köyhäinavusta, noin niin kuin esimerkkinä. Äidin toive kalleimmasta merkkivaatteesta lapselle ei ole elareiden peruste, ja siksi elarit ovat kohtuullisiin kuluihin, ei kaikista kalleimpiin hankintoihin. Näin etälläkin on jotain sanavalintaa siihen millaista elintasoa lapsella pidetään yllä, ja mikäli mies ei ole miljonääri, siihen ei kuulu timengien hinta kurahanskoihin.

Mistä kaupasta? Jos se on kerran helppoa löytää kaupasta, niin esimerkkejä vaan.

Kaikilla ei ole kirppareita lähellä ja muutenkin kirppareilta tietyn vaatteen etsiminen on aikamoista sattumahakua. Kaikilla ei ole sitä onnea että saisi tuttavilta pieneksi jääneitä. Mitä on köyhäinapu?

50 euron toppapuku talveen ei tosiaan ole mikään kallein merkkivaate.

Oletpa yksinkertainen. 

Vierailija
167/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos tehdäänkin niin, että etävanhempi jättääkin nyt vaikka marraskuussa elatusmaksun maksamatta, ja ihan konkreettisesti ostaakin itse lapselle sen oman osuutensa lapsen kuukauden ruoista? Tietty etä maksaisi tällöin puolet lapsen kuluista myös muuten, vaatteet, tarvikkeet, päivähoitomaksu jos on, mahdolliset vakuutukset ja muut.

Etävanhempi voisi myös ihan itse lähteä ostamaan lapselle niitä talvikamppeita, haalaria, kenkiä, hanskoja, päähineitä ja muita sekä maksaa niistä oman osuutensa. Etävanhemman pitäisi siis kustantaa puolet näistä kaikista sillä elatusmaksun summalla.

Lapsilisä käytetään lapseen. Se on siis tuolla jo pohjana. Molemmat vanhemmat siis maksaa siihen saman verran.

Tottakai lapsilisä lasketaan siihen pottiin myös, muutenhan äidille jää lapsilisän verran ylimääräistä kun mies maksaa puolet kaikesta. Se olkoot marraskuussa piohjana sen miehen puolikkaaseen, kun tähän asti se on ollut naiselle pohjana. Sinun pitää vanhempana SÄÄSTÄÄ lapsesi tuleviin kuluihin eikä käyttää kaikkea sinulle annettua rahaa heti johonkin. Näin ydinperheissäkin tehdään kun lapset tarvitsevat jotain. Aina kuka ei voi säästää on se etä, kun hän ei siihen pysty, sillä sinulle on maksettava joka kuu sama summa. Sinä sitten säästätä siitä summasta jotta lapsi ei jää ilman vaatteita. Piäisiköhän järjestää odottaville äideille joku pakkokoulutus elämänhallinnasta kun säästäminenkin tulee uutisena :o

Vierailija
168/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapsilisä lasketaan siihen pottiin myös, muutenhan äidille jää lapsilisän verran ylimääräistä kun mies maksaa puolet kaikesta. Se olkoot marraskuussa piohjana sen miehen puolikkaaseen, kun tähän asti se on ollut naiselle pohjana. Sinun pitää vanhempana SÄÄSTÄÄ lapsesi tuleviin kuluihin eikä käyttää kaikkea sinulle annettua rahaa heti johonkin. Näin ydinperheissäkin tehdään kun lapset tarvitsevat jotain. Aina kuka ei voi säästää on se etä, kun hän ei siihen pysty, sillä sinulle on maksettava joka kuu sama summa. Sinä sitten säästätä siitä summasta jotta lapsi ei jää ilman vaatteita. Piäisiköhän järjestää odottaville äideille joku pakkokoulutus elämänhallinnasta kun säästäminenkin tulee uutisena :o

Hyvä etän on huutaa että säästä säästä, kun itse ei tarvitse.

Mikä estää sitä etää hankkimasta sille lapselle asianmukaista määrää ruokaa ja vaikka niitä talvikamppeita?

Siis että etällä olisikin käytössä se summa noihin lapsen kuluihin kuin mitä lähillä on.

Minulle sopisi oikein hyvin, että etä kokeilee miten onnistuu.

Vierailija
169/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää sitä etää hankkimasta sille lapselle asianmukaista määrää ruokaa ja vaikka niitä talvikamppeita?

Siis että etällä olisikin käytössä se summa noihin lapsen kuluihin kuin mitä lähillä on.

Mulle sopisi oikein hyvin näin etävanhempana että lapset muuttaisivat meille, olisivat toisella vanhemmalla joka toinen vkl, ja joka kolmas kerta to-ma, saisin elareita 418€ ja lapsilisät päälle, eli reilu 600€. Se vain että hänelle tämä ei sovi, koska hän ei saisi sitten rahaa. Kyllähän tuo kertoo että rahaa sitä ollaan vialla eikä lapsia.

Vierailija
170/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä exä maksaa teinille 224e, joka oli sossun määräämä minimi. Tiukkasi minulta moneen kertaa, että lasketaanko palkkatulot. En sitä halunnut sillä tiesin, että summa olisi paljon suurempi. Äijällä aina ollut rahankäyttö ongelma ja olin elättänyt sitä jo 18v. Kyllä mulla rahaa riittää elättää yksi lapsi, periaatteesta halusin tuon minimin.

Vierailija
171/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä tapaa lasta joka toinen viikonloppu. Minä maksan kaiken lapseen liittyvän. Isällä huomattavasti isommat tulot ja maksaa elatusmaksua 250 euroa kuukaudessa. Kuulostaako sopivalta summalta??

Vierailija
172/176 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sopisi oikein hyvin näin etävanhempana että lapset muuttaisivat meille, olisivat toisella vanhemmalla joka toinen vkl, ja joka kolmas kerta to-ma, saisin elareita 418€ ja lapsilisät päälle, eli reilu 600€. Se vain että hänelle tämä ei sovi, koska hän ei saisi sitten rahaa. Kyllähän tuo kertoo että rahaa sitä ollaan vialla eikä lapsia.

Meillä taas minulle sopisi oikein hyvin, että lapset asuisi 50/50 molempien luona, lopetettaisiin elarien maksaminen ja jaettaisiin lapsilisä tasan. Saisi hänkin sitten elää ihan arkea lasten kanssa ja olla yhtä lailla vastuussa lasten hankinnoista.

Mutta tämä ei lasten isälle, nykyiselle etälle, sovi.

Vierailija
173/176 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla eksä maksaa ihan minimin 170e ja tulot on varmasti lähemmäs 4000e. Enpä usko että suostuu uudelleenarviointiin. Tapaa lastaan joka toinen vklp.

Ei tarvitse suostua jos viet käräjille..Lapsi on hakija ja edunsaaja.

Vierailija
174/176 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä lapsille pitäisi ostaa jotain vakuutuksia?

Vaikka siksi, että voi viedä sairaan lapsen yksityiselle lääkäriin, eikä tarvitse odottaa julkisessa päivystyksessä 7h ja ottaa palkatonta vapaa työstä, saadakseen lääkärintodistuksen, jotta voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta.

Missä julkisessa päivystyksessä tarvitsee muka odottaa 7 tuntia? Jos lapsia on kipeä töistä kirjaudutaan ulos lapsi sairas koodilla ja palkka juoksee ihan normaalisti. Sairasta lasta voi muistaakseni hoitaa 5 päivää kotona ilman että se vaikuttaa palkkaan mitenkään

Ei voi. Alle 10- vuotiaan hoitamiseen takia voi olla kotona 3 päivää ja jos on 2 huoltajaa ne päivät tulee jakaa puoliksi. 5. teen päivään mennessä se on jo eri asia ja vain työnantajan luvalla, luultavasti Kelasta haettava hoitorahaa sairaan lapsen hoitoon, joten palkkaa ei saa! Joten älä puhu palturia!

Vierailija
175/176 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan yhdestä lapsesta 650 eur/kk elatusmaksua, eksällä hyvät tulot. Kyllä isän pitää maksaa lapsensa elatus siinä missä äidinkin.

Siis täh? Minkä ikäinen lapsi ja oletko itse siis työtön kun isä maksaa sinunkin elämisesi?

Vierailija
176/176 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin just 90 euroa lapsen talvihaalariin, eikä ollut todellakaan kallein, 150-200 euron pukujakin oli runsaasti.

Tästä keskustelusta huomaa miten epärealistinen käsitys ihmisillä voi olla mm. lastenvaatteiden hinnoista. Alle 50 eurolla et takuulla löydä lämmintä, vuorellista, vettä tai kosteutta edes jonkin verran pitävää talvihaalaria mikä kestää kauemmin kuin kuukauden tai pari mistään muualta kuin ehkä huhtikuun talvivaatteiden poistomyynnistä, hyvällä tuurilla.

No kuule kyllä löytää kun vaan viitsii nähdä vähän vaivaa. Olen säästänyt pitkät pennit kirpputoreilla ja torissa.