Arvioitteko elatusmaksut uudelleen tässä nykytilanteessa?
Esim meillä lapset asuvat minulla ja tapaavat isää 1-2päivää 2 viikossa.
Ruoka, sähkö, vuokra..kaikki kallistuneet ja kaikki koituu minulle maksettavaksi. Tiedän, että exä vetää herneen nenään jos edes mainitsen tällaisesta eikä hevillä suostu.
Siksipä kysyn miten muilla toimitaan?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etävanhemmilla ei aina ole ihan realistista käsitystä siitä millaiset lasten kulut todellisuudessa on. Jos etä ei koskaan osallistu mm. lapsen vaatehankintoihin, niin vaatteiden hinnat voi olla aikamoinen ylläri kaupassa, kun jotain tarviikin.
Todellakin, ja monella kommentoijalla.
Esim. lasten vaatteet. Millä ihmeen ajalla siellä kirpparilla käydään ostamassa lastenvaatteita, jos tekee 8h työpäivää, työmatkoineen 10h/pv lasten haku päiväkodista ja kotiin syöttämään nälkäiset lapset.
Ja toisekseen, yli 5v lasten vaatteet jo rajuissa leikeissä ja ulkoilessa menevät rikki, eikä niistä ole enää kirpparille myytäväksi.
Tuossa tuli muuten todella tärkeä pointti, mihin me äidit vaan ns. alistutaan, eikä lasten isät edes ymmärrä. Olen lähivanhempi (äiti) ja mun aamu alkaa lasten kanssa pukemisen vänkäämisellä (lapset 6 ja 3v). Vien heidät päivähoitoon viim. klo8, sitten töitä 8h, lasten haku ennen klo17, ruokaa lapsille, jotain tekemistä (ulkoilua, pelejä, lasten harrastuksia, joskus harrastukset voi alkaa jo aiemmin ja se nipistetään töistä, jotka tehdään sisään sitten klo21 jälkeen), iltapala n. klo 19:30, sitten pesut, iltasadut, pyrkimys nukkumaan klo 20:30 mennessä. Sen jälkeen voin jatkaa töitä, jos tarvis.
Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia harrastaa jotain itse, tehdä jotain omaa tms. Tai siis on. Joka toinen viikonloppu. Olen tämän jo hyväksynyt, enkä jaksa valittaa siitä, ettei eksäni halua lapsia arkena yhtään enempää (olen kyllä yrittänyt ehdottaa isäviikonloppujen pidentämistä, mutta lasten isä ei suostunut, varmaankin koska hänellä on omia harrastuksia). Eniten mua harmittaa ne hetket, kun lapset miettii, että mikseivät voi olla isällä enempää (en tiedä mistä saivat tämän ajatuksen, itse en ole sitä syöttänyt, veikkaan, että jonkun kaverin myötä tajusivat, että toisten isät osallistuu enemmän). Mitä voin vastata? No et nyt voi mennä isälle, koska isällä on joku oma elämä???
Mutta takaisin raha-asioihin, onneksi olen hyvätuloinen, koska todellakaan ei olisi aikaa juosta kirppareita, ja se olisi lapsille todella tuskallista roikkua mukana siellä.
Suomessa lasten elatusmaksut ovat todella alhaiset, jos niitä vertaa muihin Eu-maihin ja niiden ostovoima alhainen.
Jos vertaa esim. Ruotsiin, siellä etävanhempi joutuu maksamaan elatusmaksua myös lähivanhemmalle, lasten lisäksi ja näin kompensoidaan hoitovastuuta vanhempien välillä.
Suomessa etävanhempi selviää 200-300€/kk joka on naurettavan pieni.
Eikä ole mitenkään henkilökohtainen, kun meillä ydinperhe, mutta kyllä suurin osa palkasta menee perheen pyörittämiseen ja lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä lapsille pitäisi ostaa jotain vakuutuksia?
Vaikka siksi, että voi viedä sairaan lapsen yksityiselle lääkäriin, eikä tarvitse odottaa julkisessa päivystyksessä 7h ja ottaa palkatonta vapaa työstä, saadakseen lääkärintodistuksen, jotta voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta.
Missä julkisessa päivystyksessä tarvitsee muka odottaa 7 tuntia? Jos lapsia on kipeä töistä kirjaudutaan ulos lapsi sairas koodilla ja palkka juoksee ihan normaalisti. Sairasta lasta voi muistaakseni hoitaa 5 päivää kotona ilman että se vaikuttaa palkkaan mitenkään
Lastenvalvojan laskelman mukaan joutuisin maksamaan 290 €\lapsi ja lapsia on kaksi. Ihan järjetön summa kun tuloni nettona on 2100 €. En kyllä aio hyväksyä asiaa ja aion viedä asian eteenpäin, jos ex ei anna asiassa periksi. Ex keksi pakollisia menoja jo suhteessakin vailla mitään rajaa. Ja kun sai lapsen ja sille vielä kostona ilmaisen elatuksen, ei luulisi olevan varaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etävanhemmilla ei aina ole ihan realistista käsitystä siitä millaiset lasten kulut todellisuudessa on. Jos etä ei koskaan osallistu mm. lapsen vaatehankintoihin, niin vaatteiden hinnat voi olla aikamoinen ylläri kaupassa, kun jotain tarviikin.
Esim. lasten vaatteet. Millä ihmeen ajalla siellä kirpparilla käydään ostamassa lastenvaatteita, jos tekee 8h työpäivää, työmatkoineen 10h/pv lasten haku päiväkodista ja kotiin syöttämään nälkäiset lapset.
Ja toisekseen, yli 5v lasten vaatteet jo rajuissa leikeissä ja ulkoilessa menevät rikki, eikä niistä ole enää kirpparille myytäväksi.Tuossa tuli muuten todella tärkeä pointti, mihin me äidit vaan ns. alistutaan, eikä lasten isät edes ymmärrä. Olen lähivanhempi (äiti) ja mun aamu alkaa lasten kanssa pukemisen vänkäämisellä (lapset 6 ja 3v). Vien heidät päivähoitoon viim. klo8, sitten töitä 8h, lasten haku ennen klo17, ruokaa lapsille, jotain tekemistä (ulkoilua, pelejä, lasten harrastuksia, joskus harrastukset voi alkaa jo aiemmin ja se nipistetään töistä, jotka tehdään sisään sitten klo21 jälkeen), iltapala n. klo 19:30, sitten pesut, iltasadut, pyrkimys nukkumaan klo 20:30 mennessä. Sen jälkeen voin jatkaa töitä, jos tarvis.
Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia harrastaa jotain itse, tehdä jotain omaa tms. Tai siis on. Joka toinen viikonloppu. Olen tämän jo hyväksynyt, enkä jaksa valittaa siitä, ettei eksäni halua lapsia arkena yhtään enempää (olen kyllä yrittänyt ehdottaa isäviikonloppujen pidentämistä, mutta lasten isä ei suostunut, varmaankin koska hänellä on omia harrastuksia). Eniten mua harmittaa ne hetket, kun lapset miettii, että mikseivät voi olla isällä enempää (en tiedä mistä saivat tämän ajatuksen, itse en ole sitä syöttänyt, veikkaan, että jonkun kaverin myötä tajusivat, että toisten isät osallistuu enemmän). Mitä voin vastata? No et nyt voi mennä isälle, koska isällä on joku oma elämä???
Mutta takaisin raha-asioihin, onneksi olen hyvätuloinen, koska todellakaan ei olisi aikaa juosta kirppareita, ja se olisi lapsille todella tuskallista roikkua mukana siellä.
Lisään vielä, että ennen avioeroa mulla oli vielä vähemmän vapaa-aikaa. Nyt on kuitenkin joka toinen viikonloppu. Eli lasten isä vetäytyi hommasta jo silloin, kun olimme yhdessä. Hän ei koskaan suostunut jäämään kahden lapsen kanssa yksin, vaan mulla piti aina olla vähintään yksi lapsi völjyssä. Nyt kun erosta on jo kohta 3v, ja meno on hänen suuntaansa edelleen todella erikoista, niin uskon, että teki tuota ihan tahallaan, koska mulla ei vaan saa olla mitään omaa. Mutta tosiaan otteensa alkaa helpottaa, eli nyt mulla on jo omiakin juttuja. Eikä lasten kautta voi mua enää kauaa kontrolloida, kun lapset kasvaa. Ois hienoa, kun löytäisi jonkun uuden, ketä kontrolloida (meni jo hetken paremmin, kun hänellä oli uusi, mutta se juttu sitten vissiin loppui).
Muistakaa elarien maksajat että jos ex muuttaa yhteen uuden kumppanin kanssa niin silloin elareista pitää sopia uudestaan. Uusi maksu on n. 50% entisestä
Helpointa on että lapset viettävät aikaa molemmilla yhtä paljon / kk... näin saadaan kustannuksia jaettua ilman maksumuutoksia... jos isä ei ole tähän valmis niin sitten on jotain pahasti vialla siellä... ei tämä ole mikään reality sarja ilman vastuuta sen jälkeen kun on lapset tehnyt...
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojan laskelman mukaan joutuisin maksamaan 290 €\lapsi ja lapsia on kaksi. Ihan järjetön summa kun tuloni nettona on 2100 €. En kyllä aio hyväksyä asiaa ja aion viedä asian eteenpäin, jos ex ei anna asiassa periksi. Ex keksi pakollisia menoja jo suhteessakin vailla mitään rajaa. Ja kun sai lapsen ja sille vielä kostona ilmaisen elatuksen, ei luulisi olevan varaa valittaa.
Oikeesti, olet kuitenkin tehnyt lapsia, vaikka et ole valmis käyttämään edes 14% tuloistasi lapseen? Tajuatko, että suurin osa vanhemmista panostaa aika paljon enemmän suhteellisesti lapseen. Lapset ei kasva pyhällä hengellä. Monessa suhteessa heidän kulunsa vastaavat melkein aikuista, ovat kuitenkin erillisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on että lapset viettävät aikaa molemmilla yhtä paljon / kk... näin saadaan kustannuksia jaettua ilman maksumuutoksia... jos isä ei ole tähän valmis niin sitten on jotain pahasti vialla siellä... ei tämä ole mikään reality sarja ilman vastuuta sen jälkeen kun on lapset tehnyt...
Jos vastuuta ei ole pakko kantaa, ei ole mitään syytä kantaa sitä. Ex halusi lapsen, ja sai mitä tilas... turha alkaa nyt mussuttaa miten vaikeaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, olet kuitenkin tehnyt lapsia, vaikka et ole valmis käyttämään edes 14% tuloistasi lapseen? Tajuatko, että suurin osa vanhemmista panostaa aika paljon enemmän suhteellisesti lapseen. Lapset ei kasva pyhällä hengellä. Monessa suhteessa heidän kulunsa vastaavat melkein aikuista, ovat kuitenkin erillisiä ihmisiä.
Lapsia on kaksi, dumbass.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko isä elää vain pyhällä hengellä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehen elinkustannukset sitten muke ole nousseet? Elatusta maksetaan maksukyvyn mukaan, ei kustannusten.
Elatusta maksetaan tulojen mukaan ei kustannusten. Jos joskus raha ei riitä silloin tehdään elämään muutoksia. Jos tämä ei onnistu, niin molemmat vanhemmat kykyjensä mukaan nostavat tulojaan, jotta saavat lapsensa ruokittua, jos ei onnistu, sitten haetaan yhteiskunnalta tukea. Jos tämä ei riitä, sitten annetaan lapset sossuille huolehdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisekseen, yli 5v lasten vaatteet jo rajuissa leikeissä ja ulkoilessa menevät rikki, eikä niistä ole enää kirpparille myytäväksi.Tuossa tuli muuten todella tärkeä pointti, mihin me äidit vaan ns. alistutaan, eikä lasten isät edes ymmärrä. Olen lähivanhempi (äiti) ja mun aamu alkaa lasten kanssa pukemisen vänkäämisellä (lapset 6 ja 3v). Vien heidät päivähoitoon viim. klo8, sitten töitä 8h, lasten haku ennen klo17, ruokaa lapsille, jotain tekemistä (ulkoilua, pelejä, lasten harrastuksia, joskus harrastukset voi alkaa jo aiemmin ja se nipistetään töistä, jotka tehdään sisään sitten klo21 jälkeen), iltapala n. klo 19:30, sitten pesut, iltasadut, pyrkimys nukkumaan klo 20:30 mennessä. Sen jälkeen voin jatkaa töitä, jos tarvis.
MItä voit vastata lapsillesi? Sanot ihan rehellisesti että isä ei halua eikä jaksa olla heidän kanssaan enempää. Sanot ettei se ole lasten vika vaan isän joka kuormittaa itsensä muilla asioilla eikä jaksa sen jälkeen muuta. Ja että on todella harmi ettei isä osaa tällä hetkellä laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Kerrot että lapset ovat sinulle rakkaita ja tärkeitä ja muut asiat tulevat vasta heidän jälkeensä. Kyllä lapset ymmärtää ja tietää miten se on ja on tärkeää että sinä heidän ainoana kunnollisena vanhempana olet rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehen elinkustannukset sitten muke ole nousseet? Elatusta maksetaan maksukyvyn mukaan, ei kustannusten.
Elatusta maksetaan tulojen mukaan ei kustannusten. Jos joskus raha ei riitä silloin tehdään elämään muutoksia. Jos tämä ei onnistu, niin molemmat vanhemmat kykyjensä mukaan nostavat tulojaan, jotta saavat lapsensa ruokittua, jos ei onnistu, sitten haetaan yhteiskunnalta tukea. Jos tämä ei riitä, sitten annetaan lapset sossuille huolehdittavaksi.
Muksujen menoista voi myös leikata, ei ole pakko ostaa kalleinta luomu ruokaa.
Miksi kaikki puhuvat, että lapsilisä on 100? Yksinhuoltajakorotuksen myötä se on 160. Yh-korotusta nostettiin kun muita lapsilisiä ei. Ja ensi vuonna tulee myös uusi pieni korotus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastuuta ei ole pakko kantaa, ei ole mitään syytä kantaa sitä. Ex halusi lapsen, ja sai mitä tilas... turha alkaa nyt mussuttaa miten vaikeaa se on.
Tää on totta, jos molemmat on rehellisiä. Meilla lapset tehtiin ihan yhteisymmärryksessä ja harkiten. Todellakin tuli yllätyksenä, että kun lapsiarki ei ollutkaan kiiltokuvaa, mies vetäytyi täysin. Että kaikki hardships-ah,no naisen hommaa, kulut kuitenkin puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muksujen menoista voi myös leikata, ei ole pakko ostaa kalleinta luomu ruokaa.
Kun saisi ostettua edes sitä tavallista halvinta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa elarien maksajat että jos ex muuttaa yhteen uuden kumppanin kanssa niin silloin elareista pitää sopia uudestaan. Uusi maksu on n. 50% entisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko isä elää vain pyhällä hengellä?
Elääkö lapsi sitten pyhällä hengellä, vai mitä tarkoitat?
Aikuisten köyhyydellä on paljon pienemmät vaikutukset, kuin lapsiköyhyydellä, jotka vaikuttavat lapsen henkiseen kasvuun, koulumenestykseen, myöhemmin työllisyyteen, kaverisuhteisiin, sosiaalisiin taitoihin jne.
Ihanko oikeasti haluat lapsesi sijaiskärsijäksi ja laitat oman edun lapsen edun ja oikeuksien edelle.
Miksi olet isä, eikö parempi olisi ollut olla harrastamatta seksiä ja tuhlata rahat itseensä ja oman navan tuijottamiseen?
Toisekseen, niitä kirppareita ei joka paikkakunnalla edes ole joka päivä tai edes viikottain tarjolla. Tälläkin paikkakunnalla kirppareita järjestetään lähinnä satunnaisesti, toinen vaihtoehto on kierrätyskeskus, millä on hyvin lyhyet aukioloajat muutamana päivänä viikossa, eikä siellä edes ole lastenvaatteita. Netistä toki saa käytettyjä vaatteita, mutta siinäkin on se etsiminen ja kuljetuksen odottelu. Eikä vaatetta edes voi nähdä livenä aiemmin, joudut vaan kuvista arvailemaan että millainen se on.
Varsinkin näin syksyllä pakkaspäivien alkaessa tilanne on aika ajankohtainen. Jos nyt huomataankin, että edellisen talven haalari on auttamattoman pieni, niin odotellaanko seuraavaa kirppispäivää mistä ehkä voisi löytyä joku haalari, vai selaillaanko nettikirppikseltä joku haalari ja odotellaan postia viikon tai pari?
Useimmat varmaan kuitenkin lähtee sitten lauantaiaamuna johonkin tavarataloon tai lastenvaatekauppaan ostamaan uutta haalaria.