En osta enää joululahjaa kummilapsille
Nyt lopetan tämän huvin. Joka vuosi sama homma, kauheat summat menee lähes vieraiden lasten lahjoihin. Itse koittaa pitää lapsiin yhteyttä ja nähdä, käydä kylässä , mutta vanhemmat eivät tee mitään elettä sen eteen, että sopisivat näkemistä. Nytkin tilanne , etten ole yhtä kummilasta nähnyt reiluun vuoteen, perhe muutti kauaksi, eikä ole kutsua kuulunut sinne päin lainkaan. Postikin alkaa olla sen hintaista, että en laita postilla lahjaa menemään. Turha luulla, että ajan 100km suuntaansa yhden paketin vuoksi
Kommentit (102)
Vanhanaikaista koko kummihömpötys.
Vierailija kirjoitti:
Eipä minuakaan paljon kutsuta synttäreitä tai edes muuten vaan kylään. Alkuunsa muutaman kerran ja sitten se jäi. Kummilapsen äitiä olen nähnyt jokusen kerran yhteisten tuttujen illanvietoissa ja juhlissa, mutta en kummilasta. Nyt kummilapsi on 6v. ja päätin, etten osta enää hänelle lahjoja (tähän saakka olen ostanut ns. velvollisuudesta ja toimittanut tyyliin nopeasti oven taakse eikä olla pyydetty kahville tms.). Mitään riitoja ei pitäisi olla tuon (entisen) ystäväni kanssa, mutta jostain syystä nimenomaan häntä ei ole kiinnostanut minä mitenkään noiden lastensa syntymien jälkeen.
Tästä huomaa, että monet vanhemmat olettaa, että se kummi kauheasti muistaa lasta, järjestää tekemistä ja antaa lahjoja. Mut mites se kummin arvostus? Näissä ulkopuoleisissa suhteissa yhteydenpito kyllä jää...
Oli hieman vaivaannuttavaa, kun kaveri, jonka lapselle olen kummi kävi hetki sitten kylässä nopeaa ilman tätä lasta. Emme olleet nähneet kolmeen vuoteen ja kaverini vain sanoi lähtiessään "pitäisi nyt nähdä tässä kyllä enemmänkin, että X (kummilapsen nimi) pääsisi vähän kummisedänkin kanssa viettämään aikaa"
Tuli vähän hölmö olo. Selkeästi ystävyydessämme ei ole kaikki kunnossa ja sitten lapsen verukkeella aletaan korjata ystävyyssuhdetta. Ensin kaverisuhde kuntoon, sitten voi lähentyä ehkä lapsen kanssa. Lahjat jää ostamatta tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapset ei osoita nykypvvnä mitään kiitollisuuttaa tainarvonaantoa joten ihan sama myös. Jos kotona einvaadita käytöstapoja olkoon.
Nykyajan lapsilla on sitä rihkamaa nurkat täynnä, eivät he osaa arvostaa sellaista aikuista joka kantaa heille lisää merkityksetöntä roinaa. Sorry!
Käytöstavat silti syytä olla.
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v kummilapsen äiti pyysi , että ostaisin kummitytölle Applen langattomat nappikuulokkeet synttärilahjaksi. Siis nehän maksaa 100 euroa! Mä en edes ole sukua heille, tuttavia vaan oltu aina.
Joo ei. Kalliit lahjat ostavat vanhemmat itse.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisitteko lahjoja lapselle jonka vanhemmat on inhottavia ja ilkeitä näkyvästi.
En enää. Ennen laitoin kiltisti lahjat jouluna ja synttärinä, mutta lopetin sen, koska lapsen äiti ei ollut koskaan tyytyväinen mihinkään.
Hän oli toivonut kummilusikkaa ristiäislahjaksi. Ostin sellaisen ja sitten ystäväni alkoi valittaa , miksi olen ostanut kallista Kalevalaa ym... Jos ostin paidan , oli se liian hieno päiväkotiin tai jotain ihan muuta ihmeellistä...? Haukkui myös muiden hankkimia lahjoja minulle. Tyytymätön ihminen, antaa lahjojen olla
Kummius, tuo outo muinaisjäänne, on kuitenkin täysin oma vapaaehtoinen valita, mitäs läksit?
Ostin lahjan 10 vuotiaaksi asti, sitten 11-15 vuotiaana rahaa. Rippilahjan ja ylioppilaslahjan annoin myös rahana. Seuraava lahja on häälahja, jos joskus menee naimisiin. Ainoa kummilapseni on myös sukulainen.
Kertokaa nyt joku näistä valittajista, MIKSI ihmeessä ryhdyit kummiksi?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku näistä valittajista, MIKSI ihmeessä ryhdyit kummiksi?
En tiedä muista, mutta oma kokemukseni :
Ystäväni minulle voivotteli kun ei ketään ole pyytää
Haluaisi minut, että saa lapsen kastettua. No, minä suostuin , mutta sanoin, etten koe, että olen sitten paras valinta, kun oma perhe ja vuorotyö ym. Ystävä sanoi, että ei hän lahjojen takia pyydä, eikä mitään vaadi.
En sitten laittanut joulupakettia niin hän suuttui. hänhän itse sanoi, että ei tarvitse lahjoja. Lisäksi minulle valitetaan, että en hoida lasta.
Eli tapauksessani, minä kerroin mihin rahkeet riittää, mutta alettiin vaatia enemmän , sellaista mistä ei sovittu
Kummia ei voida poistaa tiedoista , joten voinko sanoa, että erosin kirkosta , joten en ole enää kummi, vaikka nimi jääkin ns paperiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen myös vanhemmista, jotka valitsevat lapselleen 5-6 kummia, että lahjoja vain odotetaan. Usein nämä kummit ovat vielä sellaisia, ettei kukaan ole kenenkään näiden toisten kummien puoliso.
Aiemmin kummeiksi valittiin yleensä pariskunta, joskus lisäksi joku kolmas kummi. Silloin (synttäri-tai joulu-)lahja tuli pariskunnalta yhteisesti ja mahdolliselta 3.kummilta toinen.
Nyt kun kummeja on 6, jotka kaikki ovat "eri perheistä", odotetaan 6 lahjaa.
Miestä pyydettiin juuri tällaisella logiikalla kummiksi. Mies ihmetteli, miksi meitä ei pyydetty yhdessä. ristiäisissä selvisi, että kaikki kummit pyydetty ilman puolisoa yhteensä 6kpl. Mies pelkkä lahja - automaatti. Perhe ei ota itse yhteyttä. Mies näki kummilapsen viimeksi 3 vuotta sitten . Nyt lopettaa lahjojen laittamisen, kun enää syntymäpäiville ei tule edes kutsua
Tämä on oikeasti ihan järkyttävää ja surullisen yleistä. Eipä itsellä kävisi mielessäkään kohdella lasteni kummeja noin, ellei ole joku OIKEASTI hyvä syy, mutta todennäköisesti silloin ollaan puolin ja toisin asioista samalla kannalla, ettei pidetä enää yhteyttä.
Näitä on siis minulla ihan lähipiirissäkin... Esimerkiksi minun veljeni lapsen kummisetä on veljeni lapsuudenkaveri. Veli ei kuulemma "jaksa ja ehdi" pitää yhteyttä tai kutsua kylään esim. synttäreille tai ihan muuten vaan. Kuitenkin tämä kummisetä muistaa aina jotenkin esim. lähettää rahaa. Itse olen alkanut huomauttaa joka kerta, kun käydään heidän lapsen synttäreillä, että tuleeko *Erik*, niin vaimonsa ei vastaa mitään ja veli vaan vastaa laiskasti jotain "eeei tule" ja sitten huomaan keittiön tasolla onnittelukortin, joka on tältä *Erikiltä*. En tiedä mikä vaivaa.
Miksi jotkut muuten jättää pariskunnasta toisen pyytämättä, vaikka koko perhe olisi tekemisissä keskenään?
Meitä ei pyydetty yhdessä erään kaveripariskunnan lapselle, ja miehelle oli kova paikka toimia kummina yksin . Hän ei saa pidettyä yhteyttä ja valitettavasti voin sanoa, että jos olisimme yhdessä tapaamiset tilisi järjestettyä ja lahjan hankittua. Tilanne se, et perhettä ei olla nähty oikeasti VUOSIIN. Eikä sieltäkään päästä kuulu mitään. Nyt sitten heidän seuraavalle lapselle on pyydetty vain pariskuntia 😂🤭 taisivat huomata virheensä
Vierailija kirjoitti:
Kummia ei voida poistaa tiedoista , joten voinko sanoa, että erosin kirkosta , joten en ole enää kummi, vaikka nimi jääkin ns paperiin
Voi myös sanoa suoraan, että lopetat kummihömpötyksen
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. Paketin avattuaan lapsi ilmoitti joka vuosi suoraan edessäni että ostamani lahja oli huono ja turha, vaikka vanhempansa valehtelivat minulle että juuri niitä ostamiani asioita nyt muka toivottiin. Vanhemmat eivät myöskään puuttuneet mitenkään siihen, että lapsi haukkui ääneen lahjansa.
Käytöstavat opitaan niiltä vanhemmilta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen pienen (esim. lahjakortin) voi nykyään laittaa ihan sähköisesti tai kiinteän lahjan postin kautta? Miksi sinne pitäisi ajella 100km?
Lähetätkö tuntemattomille lapsille lahjakortteja?
Vierailija kirjoitti:
En mäkään.
Ostin joka joulu kummipojalleni ja hänen siskolleen lahjat n 10 vuoden ajan.
Eivät kiittäneet koskaan lahjoista, eivät lapset eivätkä vanhemmat. Kysyin jopa, että miten lapset ovat lahjoista tykänneet niin vastaus oli joku "emmätiiä kun ne saa noita lahjoja niin paljon"
No päätin sitten, että minun lahjoja ei sitten tarvita, kun niitä kerran noin paljon saa.
Vanhemmat voisivat skarpata tuossa, että hoksaisivat, että kummi on varmaan lahjan ostanut, niin vaikka hirveästi lahjoja nyt tulikin niin muistetaanpa kiittää edes häntä! Opetetaan lapsillekin sanomaan kiitos.Olen myös yhden ystäväni tytön kummi, en osta lahjoja, kun en ystävääkään tapaa juurikaan ja lapsi on ihan vieras minulle.
Yhteydenpito on yksipuolista minun puoleltani,niin päätin antaa olla.
Miksi myös kummipojan siskolle?
Moni pyytää vauvahuumassaan kummiksi kaikenmaailman puolituttuja. :D
Kuvittelevat kai, että se on yhtä iloa ja huumaa muillekin se heidän lapsiperhehössötys.
Toivottavasti moni älyää kieltäytyä kummiudesta nimenomaan tuollaisten vanhempien takia. Lapsihan on syytön tähän kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Moni pyytää vauvahuumassaan kummiksi kaikenmaailman puolituttuja. :D
Kuvittelevat kai, että se on yhtä iloa ja huumaa muillekin se heidän lapsiperhehössötys.
Toivottavasti moni älyää kieltäytyä kummiudesta nimenomaan tuollaisten vanhempien takia. Lapsihan on syytön tähän kaikkeen.
Kyllä. Voin itsekin myöntää, että esikoisesta menin niin vauvakuplaan, että luulin muiden ajattelevan samanlailla lapsestani. Kummit tuli todellakin valittua väärin 🤭😂 just niitä teiniaikoijen bileystäviä. Juu ei ole paljon näkynyt... Alkuun harmitti, mutta nykyään vähän huvittaa.
Nykyään ajattelen, että kiva jos kummit joskus ehtii käymään kylässä. Kutsun myös itse heitä.
16v kummityttö imekoot munaa kiirokseksi
Tämä on oikeasti ihan järkyttävää ja surullisen yleistä. Eipä itsellä kävisi mielessäkään kohdella lasteni kummeja noin, ellei ole joku OIKEASTI hyvä syy, mutta todennäköisesti silloin ollaan puolin ja toisin asioista samalla kannalla, ettei pidetä enää yhteyttä.
Näitä on siis minulla ihan lähipiirissäkin... Esimerkiksi minun veljeni lapsen kummisetä on veljeni lapsuudenkaveri. Veli ei kuulemma "jaksa ja ehdi" pitää yhteyttä tai kutsua kylään esim. synttäreille tai ihan muuten vaan. Kuitenkin tämä kummisetä muistaa aina jotenkin esim. lähettää rahaa. Itse olen alkanut huomauttaa joka kerta, kun käydään heidän lapsen synttäreillä, että tuleeko *Erik*, niin vaimonsa ei vastaa mitään ja veli vaan vastaa laiskasti jotain "eeei tule" ja sitten huomaan keittiön tasolla onnittelukortin, joka on tältä *Erikiltä*. En tiedä mikä vaivaa.