En osta enää joululahjaa kummilapsille
Nyt lopetan tämän huvin. Joka vuosi sama homma, kauheat summat menee lähes vieraiden lasten lahjoihin. Itse koittaa pitää lapsiin yhteyttä ja nähdä, käydä kylässä , mutta vanhemmat eivät tee mitään elettä sen eteen, että sopisivat näkemistä. Nytkin tilanne , etten ole yhtä kummilasta nähnyt reiluun vuoteen, perhe muutti kauaksi, eikä ole kutsua kuulunut sinne päin lainkaan. Postikin alkaa olla sen hintaista, että en laita postilla lahjaa menemään. Turha luulla, että ajan 100km suuntaansa yhden paketin vuoksi
Kommentit (102)
Kyllä kummin tehtävänä nykyään on juurikin lahjojen antaminen merkkipäivinä. Itse olin ainakin tyytyväinen tähän kun olin lapsi ja olen tyytyväinen myös kummina. Pääsee helpolla, eikä tarvitse paljoa nähdä lähes tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kummin tehtävänä nykyään on juurikin lahjojen antaminen merkkipäivinä. Itse olin ainakin tyytyväinen tähän kun olin lapsi ja olen tyytyväinen myös kummina. Pääsee helpolla, eikä tarvitse paljoa nähdä lähes tuntemattomia.
Mä taas en ymmärrä, miksi kukaan haluaisi laittaa rahojaan tuntemattomiin lapsiin :D
En tiedä oikeesti miksi edes aloin kummiksi. Ystävyys muuttui sen jälkeen. Olen vain kummi, en enää ystävä ystävälleni. Emme vietä aikaa yhdessä ilman lasta.
Tuntuu typerältä. Nytkin kysyin tältä ystävältäni, että vietettäisikö pikkujoulut ja mennään yhdessä syömään niin hän ottaa kummilapseni mukaan . Ei enää näkemistä kiitos. Eihän me voida edes rauhassa jutella kun sen 3v kersan perässä mennään
Olen 6 lapsen kummitäti ja lisäksi mulla on 6 muutakin muistettavaa lasta. Budjetti on ollut n. 30€per kummilapsi. Mutta nyt se vaihtui noin . 10€ niiden kohdalla, joita en näe usein. Ensi vuonna saa nähdä meneekö enää sitäkään. Nytkin olen koittanut vuoden päivät nähdä yhtä kummipoikaa, mutta ei onnistu näkemiset
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku näistä valittajista, MIKSI ihmeessä ryhdyit kummiksi?
Lisää tarinoita
Vierailija kirjoitti:
Kummin päätehtävä on lapsen kristillinen kasvatus eikä lahjojen anto.
Kertokaapa se vanhemmille ennen kummin valitsemista!
Vierailija kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla kutosen kanssa.
Kummilapseni pankkitilin saldo varmasti isompi kuin minulla koskaan ollut, niin tuntuu hassulta että minä matalapalkkaisena ostaisin hänelle kalliita lahjoja. Varsinkin toisella vanhemmallaan kovat tulot + kaksi varakasta sukua.
Omilla lapsillani taas ei ole niitä rikkaita sukulaisia, joten panostan omien lasten lahjoihin.
Tämä. Pitkin vuotta hankin miehen molemmille lapsille jotkut synttäri ja joululahjat (ovat sen verran läheisiä) mutta en osta enää kummilapsille/sisaruksen lapsille mitään lahjoja. Kortit saavat riittää. Olen todella pienituloinen, kuulun siis pienituloisimpiin tässä maassa, ja nämä kaikki lahjottavat ovat keskituloisia. En usko että he mitenkään kuvittelevat että lahjon isoilla summilla, mutta nyt laitan ne vähäisetkin summat omaan lapseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en ymmärrä, miksi kukaan haluaisi laittaa rahojaan tuntemattomiin lapsiin :D
En tiedä oikeesti miksi edes aloin kummiksi. Ystävyys muuttui sen jälkeen. Olen vain kummi, en enää ystävä ystävälleni. Emme vietä aikaa yhdessä ilman lasta.
Tuntuu typerältä. Nytkin kysyin tältä ystävältäni, että vietettäisikö pikkujoulut ja mennään yhdessä syömään niin hän ottaa kummilapseni mukaan . Ei enää näkemistä kiitos. Eihän me voida edes rauhassa jutella kun sen 3v kersan perässä mennään
Ei ne ole tuntemattomia, vaan lähes tuntemattomia. Itse ainakin haluan laittaa rahojani lähes tuntemattomiin lapsiin, koska saan siitä hyvän mielen ja tunnen lasten vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku näistä valittajista, MIKSI ihmeessä ryhdyit kummiksi?
Lisää tarinoita
Miksi ryhdyin kummiksi?
Kaksi on kavereiden lapsia, toinen asunut kymmenen vuotta jo toisella puolella Suomea ja nähty koko aikana ehkä 3 kertaa. Eli juurikin tällainen nuoruuden bilekaverius. Toinen kaveri samanlainen, asuu lähempänä mutta psykoilee ja katkoo välejä, säälittää se kummilapsi. Kolmas läheisen sukulaisen lapsi, hiukan hankala siis kieltäytyä.
Mun kummitäti antoi lahjoja silloin kun pääsi tulemaan synttäreilleni, jouluna tuli aina hieno itsetehty kortti. Lämpimät muistot hänestä, vaikka oli kiireinen ihminen ja välillä ei nähty muutamaan vuoteen ollenkaan.
Aion toimia itse samoin, jos kummiksi pääsen.
Miehen kanssa naimisissa 10 vuotta. Olen lapsirakas ihminen ja läheiset tietää sen todellakin. Pyysi sitten yksi pariskunta vain mieheni kummiksi. Mies luuli, että minutkin pyydetään, mutta niin ei käynyt. Ristiäisissä oli puolituntemattomia ihmisiä pyydetty muiksi kummeiksi.
Mies sanoo, että kyllähän minä voin olla hänen kummilapselle läheinen aikuinen. Miehen mielestä tämä tarkoittaa ilmeisesti sitä, että minä hankin lahjat lapselle. En ole hankkinut, en ole tullut yhtiinkään juhliin. Mies ei ole ostanut enää lahjoja eikä kummiperheestä kuulu mitään.
Olen huomannut, että miestäkin ahdistaa koko kummitouhu.
Järjestän omille kummilapsilleni kaikkea kivaa pientä, tämä harmittaa miestä, kun en huomioi hänen kummilasta. Kummilapsen perhe valitsi näin ja olen varma, että olisimme läheisempiä jos he olisivat valinnut kummit vähän järkevämmin
Näin se on, itse olin otettu kummiksi pyytämisestä, kaikkina kertoina. Mutta kun lahjoista ei koskaan kiitetä, syntymäpäiville ei kutsuta, ei laiteta kummilapsesta kuvaa kummille eikä muutakaan, niin minäkin sitten lopetan yksipuolisen muistamisen.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, itse olin otettu kummiksi pyytämisestä, kaikkina kertoina. Mutta kun lahjoista ei koskaan kiitetä, syntymäpäiville ei kutsuta, ei laiteta kummilapsesta kuvaa kummille eikä muutakaan, niin minäkin sitten lopetan yksipuolisen muistamisen.
Tähän se usein tyssää. Vanhemmat vaatii lastaan kohtaan paljon, mutta kummi on kuin ilmaa.
Mulla on 6 kummilasta. Laitan kiltisti joka joulu muistamiset lapsille ja heidän vanhemmilleen. Vanhemmille laitan yleensä laadukasta kahvia ja pienen suklaamuistamisen tms . Ja tiedän siis, että nämä vanhemmat juovat kahvia.
Näistä vanhemmista vain 2 muistaa takaisinpäin minua saati KIITTÄÄ!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kummiuden saa poistaa, turhaa nykypäivänä. Kalliiksi tulee kummeille ja vanhemmat eroo, kummit eroo ym, ym. Vanhemmat itse voisi viedä lapsen kasteelle. Olisi paljon upeampaa ja herkempää. Muuttakaa papit tämä metusaleminen käytäntö.
Tai laittakaa tämä vaihtoehdoksi esille.
Ai mulla on kovat kummilapset ja se osaa itsekin soitella nyt kunnon jo 8
Minä olen lähes 60 v ja minulla oli kaksi maailman ihaninta kummitätiä. Heiltä saamani lahjat ja muistoesineet ovat aarteitani, niistä en luovu koskaan.
Terveisiä tädeille pilven päälle.
Kummius on jotenkin vanhanaikaista. Lisäksi meidän suvussa otetaan herneet nenään jos ei pyydetä tiettyjä ihmisiä, ikään kuin se jälkipolvi päättäisi ketä pyydämme.
Me pyydämme juuri niitä ketkä ovat sopivia. Sukuriidoissa olevat sukulaiset eivät ole mielestäni sopiva vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa naimisissa 10 vuotta. Olen lapsirakas ihminen ja läheiset tietää sen todellakin. Pyysi sitten yksi pariskunta vain mieheni kummiksi. Mies luuli, että minutkin pyydetään, mutta niin ei käynyt. Ristiäisissä oli puolituntemattomia ihmisiä pyydetty muiksi kummeiksi.
Mies sanoo, että kyllähän minä voin olla hänen kummilapselle läheinen aikuinen. Miehen mielestä tämä tarkoittaa ilmeisesti sitä, että minä hankin lahjat lapselle. En ole hankkinut, en ole tullut yhtiinkään juhliin. Mies ei ole ostanut enää lahjoja eikä kummiperheestä kuulu mitään.
Olen huomannut, että miestäkin ahdistaa koko kummitouhu.
Järjestän omille kummilapsilleni kaikkea kivaa pientä, tämä harmittaa miestä, kun en huomioi hänen kummilasta. Kummilapsen perhe valitsi näin ja olen varma, että olisimme läheisempiä jos he olisivat valinnut kummit vähän järkevämmin
Ahneet vanhemmat eivät ajattele kuin noita lahjoja. Eivät he ajattele mitä pariskunnat tykkää jos vain toinen pyydetään. Tuleehan koko perhe automaattisesti juhlimaan heidän kullanmurua
Tai laittakaa tämä vaihtoehdoksi esille.