En osta enää joululahjaa kummilapsille
Nyt lopetan tämän huvin. Joka vuosi sama homma, kauheat summat menee lähes vieraiden lasten lahjoihin. Itse koittaa pitää lapsiin yhteyttä ja nähdä, käydä kylässä , mutta vanhemmat eivät tee mitään elettä sen eteen, että sopisivat näkemistä. Nytkin tilanne , etten ole yhtä kummilasta nähnyt reiluun vuoteen, perhe muutti kauaksi, eikä ole kutsua kuulunut sinne päin lainkaan. Postikin alkaa olla sen hintaista, että en laita postilla lahjaa menemään. Turha luulla, että ajan 100km suuntaansa yhden paketin vuoksi
Kommentit (102)
Itse haluaisin olla tasapuolinen kummilapsiani kohtaan, mutta valitettavasti on mennyt vähän epätasa-arvoiseksi. Ne lapset, joiden vanhemmat eivät ole vastavuoroisia, ovat jääneet vähemmälle.
Jos ei osata kiittää tai kysyä itse joskus kylään, vaikea koittaa olla niin mukava ihminen
Kyllä sen pienen (esim. lahjakortin) voi nykyään laittaa ihan sähköisesti tai kiinteän lahjan postin kautta? Miksi sinne pitäisi ajella 100km?
Unohda kummilapsi. Jos ei ole ystävyyssuhdetta vanhempiin, on vaikea ylläpitää kummisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen pienen (esim. lahjakortin) voi nykyään laittaa ihan sähköisesti tai kiinteän lahjan postin kautta? Miksi sinne pitäisi ajella 100km?
Miksi pitäisi antaa yhtään mitään vieraille lapsille? Jos ei edes tiedä tai tunne kuka kummi on. Laitan mielummin sen rahan itse vaikka hyväntekeväisyyteen vähävaraisille lapsille joulun viettoon
Vierailija kirjoitti:
Unohda kummilapsi. Jos ei ole ystävyyssuhdetta vanhempiin, on vaikea ylläpitää kummisuhdetta.
Itse ratkaisin tämän niin, että kutsuin kummilasta luokseni. Vanhemmalle ei koskaan käynyt , niin lopetin lahjatkin. Jos ei ole halua viettää kummin kanssa aikaa kerta
En mäkään.
Ostin joka joulu kummipojalleni ja hänen siskolleen lahjat n 10 vuoden ajan.
Eivät kiittäneet koskaan lahjoista, eivät lapset eivätkä vanhemmat. Kysyin jopa, että miten lapset ovat lahjoista tykänneet niin vastaus oli joku "emmätiiä kun ne saa noita lahjoja niin paljon"
No päätin sitten, että minun lahjoja ei sitten tarvita, kun niitä kerran noin paljon saa.
Vanhemmat voisivat skarpata tuossa, että hoksaisivat, että kummi on varmaan lahjan ostanut, niin vaikka hirveästi lahjoja nyt tulikin niin muistetaanpa kiittää edes häntä! Opetetaan lapsillekin sanomaan kiitos.
Olen myös yhden ystäväni tytön kummi, en osta lahjoja, kun en ystävääkään tapaa juurikaan ja lapsi on ihan vieras minulle.
Yhteydenpito on yksipuolista minun puoleltani,niin päätin antaa olla.
Lopetin lahjojen oston siihen, kun kummilapsi pääsi ripille. No, valmistujaislahjan toki ostan, muuta siihen menee pari vuotta vielä.
Mistä tämä ajatus kummina olon merkityksellisyydestä vielä tänä päivänä tulee? Tietenkin vanhemmilla on osansa siinä kuinka tutuksi se kummi lapselle tulee, mutta usein kuulee mutinaa kuinka lapsi ei arvosta tms, vaikka juuri saattaa synttäreillä käydä ja asuukin jossain toisella puolella Suomea.
Ja tietenkin tulee kiittää lahjoista kuten muitakin ihmisiä, mutta eihän se lapsi oo valinnut olla kummilapsi, niin miksi sen tittelin yksistään pitäisi antaa joku erityinen asema sille kummille sen lapsen elämässä?
Toki on myös kummeja jotka oikeasti yrittää olla osa niiden lasten elämää, eikä lapsi siltikään "lämpene", niin sitten vaan päätät annatko lahjoja vai et. Aika monelle lapselle kummi on kuitenkin vain yks aikuinen muiden aikuisten joukossa.
Mun 12v kummilapsen äiti pyysi , että ostaisin kummitytölle Applen langattomat nappikuulokkeet synttärilahjaksi. Siis nehän maksaa 100 euroa! Mä en edes ole sukua heille, tuttavia vaan oltu aina.
Itse ajattelen myös vanhemmista, jotka valitsevat lapselleen 5-6 kummia, että lahjoja vain odotetaan. Usein nämä kummit ovat vielä sellaisia, ettei kukaan ole kenenkään näiden toisten kummien puoliso.
Aiemmin kummeiksi valittiin yleensä pariskunta, joskus lisäksi joku kolmas kummi. Silloin (synttäri-tai joulu-)lahja tuli pariskunnalta yhteisesti ja mahdolliselta 3.kummilta toinen.
Nyt kun kummeja on 6, jotka kaikki ovat "eri perheistä", odotetaan 6 lahjaa.
En itse ainakaan mistään velvollisuudentunnosta osta kenellekään lahjoja, vaan ihan antamisen ilosta. Niille joille en halua antaa mitään, en sitten mitään annakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen myös vanhemmista, jotka valitsevat lapselleen 5-6 kummia, että lahjoja vain odotetaan. Usein nämä kummit ovat vielä sellaisia, ettei kukaan ole kenenkään näiden toisten kummien puoliso.
Aiemmin kummeiksi valittiin yleensä pariskunta, joskus lisäksi joku kolmas kummi. Silloin (synttäri-tai joulu-)lahja tuli pariskunnalta yhteisesti ja mahdolliselta 3.kummilta toinen.
Nyt kun kummeja on 6, jotka kaikki ovat "eri perheistä", odotetaan 6 lahjaa.
Miestä pyydettiin juuri tällaisella logiikalla kummiksi. Mies ihmetteli, miksi meitä ei pyydetty yhdessä. ristiäisissä selvisi, että kaikki kummit pyydetty ilman puolisoa yhteensä 6kpl. Mies pelkkä lahja - automaatti. Perhe ei ota itse yhteyttä. Mies näki kummilapsen viimeksi 3 vuotta sitten . Nyt lopettaa lahjojen laittamisen, kun enää syntymäpäiville ei tule edes kutsua
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v kummilapsen äiti pyysi , että ostaisin kummitytölle Applen langattomat nappikuulokkeet synttärilahjaksi. Siis nehän maksaa 100 euroa! Mä en edes ole sukua heille, tuttavia vaan oltu aina.
Mulla 6 kummilasta. Näistä 2 pyytele kalliita lahjoja ja odottaa, että minä niitä hankin. Muut ymmärtävät oman tilanteeni, ettei kalliisiin juttuihin aina ole varaa. He arvostavat antamaani aikaa mm. Yökylään, retkeilyyn ym
Mihin edes perustuu lahjan antaminen jouluna? Kutsu kummilapsi luoksesi kylään askartelemaan tai leipomaan pipareita. Siinäpä muistaminen.
Eipä minuakaan paljon kutsuta synttäreitä tai edes muuten vaan kylään. Alkuunsa muutaman kerran ja sitten se jäi. Kummilapsen äitiä olen nähnyt jokusen kerran yhteisten tuttujen illanvietoissa ja juhlissa, mutta en kummilasta. Nyt kummilapsi on 6v. ja päätin, etten osta enää hänelle lahjoja (tähän saakka olen ostanut ns. velvollisuudesta ja toimittanut tyyliin nopeasti oven taakse eikä olla pyydetty kahville tms.). Mitään riitoja ei pitäisi olla tuon (entisen) ystäväni kanssa, mutta jostain syystä nimenomaan häntä ei ole kiinnostanut minä mitenkään noiden lastensa syntymien jälkeen.
Lopetin lahjojen oston kun ei tullut kutsua kummilapsen rippijuhlaan. Vanhemmat on vajaaälyisiä ja käy sääliksi kummilasta..
Ostaisitteko lahjoja lapselle jonka vanhemmat on inhottavia ja ilkeitä näkyvästi.
Lasten vanhempien tehtävä on huolehtia lapsistaan. Kummi ei ole pajatso.
Vierailija kirjoitti:
Kummin päätehtävä on lapsen kristillinen kasvatus eikä lahjojen anto.
Suomessa 90% kummeista on ateisteja.
Meillä sama homma. Pappi kertoi kummien olevan sponsori. Muistutti myös , että lahjat jouluna ja syntymäpäivänä. Hyi