Lapsen kavereilla liian epäterveelliset elämäntavat
Olen kyllästynyt kuulemaan 11v lapseltani valitusta siitä, kuinka paljon enemmän herkkuja kaverit saa syödä, kuinka myöhään saavat valvoa, kuinka heillä ei ole ruutuaikoja jne.
Meillä yksi herkkupäivä viikossa eikä silloinkaan osteta kilokaupalla karkkia ja sipsejä. Viikolla saattaa lisäksi saada jätskin, pullan tms. Ruutuaika 3 h/päivä (sis. myös whatsappin käytön). Nukkumaan aletaan klo 22. Ei mitenkään kohtuutonta mielestäni ja näistäkin joustetaan joskus tilannekohtaisesti. Mutta kun kavereilla ei ole juurikaan rajoja, niin itse näyttäytyy omalle lapselle pahiksena.
Mikä neuvoksi? En haluaisi kieltääkään kaverisuhteita, mutta ärsyttää muilta lapsilta tulevat huonot vaikutteet ja oman lapsen jatkuva vertailu ja valitus. Omista arvoistani en ole valmis luopumaan. Minusta lapsella kuuluu olla rajat ja ruuan kuuluu olla ravitsevaa.
Kommentit (81)
Ainahan lasten mielestä _kaikki_ muut saa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja tuohon voi todeta, että meillä on meidän säännöt ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Näytä sille lapselle kuvia miten hampaat mätänee suuhun jos ei harjaa hampaita ja syö vaan karkkia. Ollos hyvä.
Lapsi näyttää kuvia valkohampaisist julkkiksista ja sanoo että haluun tollaset
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen?
Lukutaitosi???
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Sitten kun kysyt, että ketkä siis saa, niin osataan nimetä ehkä yksi, jos sitäkään.
Ap voi kasvattaa vain omaa lastaan. Anna muiden kasvattaa omansa omalla tavallaan. Meilläkään ei ole mitään ruutuaikoja eikä määrättyä herkkupäivää.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko uskovaisia?
Ei olla!
- Ap
Ikävä kyllä tuo on sinun vastuullasi ja sinun on tehtävä ratkaisut.
Joko jatkat tiukkojen rajojen vetoa ja lapsesi hampaat pysyvät ehkä paremmassa kunnossa.
Riskinä on se että lapsesi on "erilainen" mikäli muut lapset oikeasti saavat syödä karkkia.
Annat syödä karkkia niin paljon kuin haluat. Hampaat menevät huonoon kuntoon,
Riskinä on että lapsestasi tulee lihava ja "erilainen".
Entä jos teet vähän joustoja. Annat syödä hiukan enemmän mutta vaadit useammin tapahtuvaa hampaiden harjausta sekä purukumia. Sekä vaadit liikkumista enemmän jottei tapahdu liikaa lihomista.
Riskinä on lipsuminen rajoista pikku hiljaa.
Sanot lapsellesi että lopettaa valittamisen ja ongelma ratkaistu. En minä ainakaan kuuntele tuollaista lapsiltani, pienestä pitäen olen sanonut, että perheissä on erilaiset säännöt ja tavat. Hyvin ovat ymmärtäneet.
Ja olen itse joustava ja kuuntelen lapsiani, mutta vaadin heiltä parempia perusteluja jos haluavat jotain. Se että toiset tekee ei sinällään riitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Sitten kun kysyt, että ketkä siis saa, niin osataan nimetä ehkä yksi, jos sitäkään.
Ap voi kasvattaa vain omaa lastaan. Anna muiden kasvattaa omansa omalla tavallaan. Meilläkään ei ole mitään ruutuaikoja eikä määrättyä herkkupäivää.
Kyllä itsekin osaan tuosta porukasta nimetä ainakin 4 lasta. Yksi taitaa olla meidän lapsen lisäksi sellainen, jolla on myös rajoja. Joo, jokaisella on oma kasvatustyylinsä, mutta ärsyttää se, että minun pitäisi myöntyä kasvatustyyliin, jota pidän haitallisena. Kun nämä esiteinit viettävät porukalla aikaa yhdessä, niin kyllä siellä mennään enemmistön mukaan. Aika äkkiä ulkopuolisiksi jäävät ne lapset, joilla loppuu ruutuaika kesken ja jotka eivät voi koulun jälkeen marssia karkkiostoksille.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olenkin kyllästymiseen asti hokenut.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanot lapsellesi että lopettaa valittamisen ja ongelma ratkaistu. En minä ainakaan kuuntele tuollaista lapsiltani, pienestä pitäen olen sanonut, että perheissä on erilaiset säännöt ja tavat. Hyvin ovat ymmärtäneet.
Ja olen itse joustava ja kuuntelen lapsiani, mutta vaadin heiltä parempia perusteluja jos haluavat jotain. Se että toiset tekee ei sinällään riitä
Hyviä pointteja, kiitos!
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olenkin kyllästymiseen asti hokenut.
- Ap
Mikset tee joustoja? Lapsestasi tulee joko samanlainen joustamaton jäärä kuin sinusta tai sitten joku anarkisti, jolla ei ole mitään rajoja. Opeta lapsellesi että on oikein joskus joustaa mutta pitää kuitenkin tietynlaiset rajat.
Vanhemman tehtävä on opettaa lapsi sietämään pettymyksiä (ja rajoja).
Keskity vaan omaan perheeseesi ja unohda ne muut.
Vierailija kirjoitti:
Joko jatkat tiukkojen rajojen vetoa ja lapsesi hampaat pysyvät ehkä paremmassa kunnossa.
Riskinä on se että lapsesi on "erilainen" mikäli muut lapset oikeasti saavat syödä karkkia.
Entä jos teet vähän joustoja. Annat syödä hiukan enemmän mutta vaadit useammin tapahtuvaa hampaiden harjausta sekä purukumia. Sekä vaadit liikkumista enemmän jottei tapahdu liikaa lihomista.
Ei 11-vuotiaalle puhuta lihomisesta ja sen rajoittamisesta liikunnalla. Se altistaa syömishäiriöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 11-vuotiaalle puhuta lihomisesta ja sen rajoittamisesta liikunnalla. Se altistaa syömishäiriöille.
Järki hoi. Ei tarvitse puhua suoraan. Sanoo että harjaat hampaasi useammin ja liiku enemmän niin jaksat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman tehtävä on opettaa lapsi sietämään pettymyksiä (ja rajoja).
Keskity vaan omaan perheeseesi ja unohda ne muut.
Ja niin kasvatetaan maailmaan taas yksi incel lisää. Unohda mitä muut ajattelevat. Onhan sinulla meidät.
Näytä sille lapselle kuvia miten hampaat mätänee suuhun jos ei harjaa hampaita ja syö vaan karkkia. Ollos hyvä.