Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (22063)

Vierailija
14561/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa ihanan viileä aamu! Pyöräilyllä tuntui mukavan vilakalta käsivarsiin.

Reitti menee järven rantaa kauniissa maisemissa. Tuoksui mesiangervo ja ahomansikat. Tien pientareilla monenlaisia kukkia. Ihmeteltiin ettei näkynyt pörriäisiä eikä perhosia.

Kohta alan tekemään salaattia ja pesemään perunoita. Kala-ateria ja valkkaria tulossa.

Ilokseni olen huomannut perhosten lisääntymisen pihassani, monenlaisia. Kukkivia kukkia on paljon. Kimalaisia olen nähnyt tasan yhden, ampiaisia, paarmoja, kärpäsiä on paljon.

Mikäs on hyönteistilanne teidän pihassa?

Vierailija
14562/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapäivälehdessä oli uutinen/äänestystulos kauppojen parhaasta oluesta.

Sitä lukiessan mietin, etten olisi voinut osallistua äänestykseen koska en ole ikinä juonut olutta.

Haluaisinkin tietää olenko ainoa joka vielä neitsyt oluen juomisessa vaikka olen jo eläkeiän kynnyksella? Olenko harvinaisuus?

En tiedä ketään, jopa äitini +80 joi saunakaljan

Aika jännää olla ehkä ainoa ihminen ainakin Suomessa joka ei ole juonut yhtäkään olutta. 18-vuotiaana maistoin ja syljin pois, kun oli pirun pahaa. Kirkasta suoraan puollosta olen juonut, mutta olutta en edes lasista. En voi käsittää mikä siinä oluen maussa on sellaista, että sitä viitsii juoda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14563/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä nauratti, kun kyläkaupan terassilla joku lohkaisi, jospa aina olis perjantai. Minä parahdin: Ei. Perjantai on ainoa päivä , kun enää olen töissä, olisin sitten joka päivä. Ystävät lohdutti: no, tulishan paljon palkkaa :)

Viileä suihku, aamukahvi, sitten lähden kaupoille. Yritän keksiä jotain mieluisaa ruokaa, jospa vaikka pilkkoisin salaatin.

Tälläinen kuuluminen tälle päivälle. Saatan vielä lähimetsässä käydä katselemassa mustikoita.

Terveisin Doris

Helteellä kannattaa ottaa lämmin suihku. Viileä suihku lämmittää hetken päästä kehon uudelleen. Mulla on puhdas tiskirätti pään päällä ja sen kastelen aina uudelleen kylmällä vedellä kun hikeä pukkaa.

Vierailija
14564/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasin syksyllä siemenkaupasta niittykukan siemeniä, muokkasin muutaman neliön pihamaata ja keväällä ne kylvin.

Nyt minulla on pihassani pieni pala taivasta - niin kauniisti ja ylpeästi ne kurottavat ja kukkivat kohti aurinkoa. Joka aamu uusi ihme, että mitähän sieltä tänään puhkeaa kukkaan. En voisi tyytyväisempi nyt olla.

Ensi vuonna koko nurmmikko vaihtuu niittykukkiin, se on varma.

Meillä kesäpaikassa luonnonniitty, mesiangervoa, puna-apilaa, metsäapilaa, siankärsämöä valkoisena ja vaaleanpunaisena, harakankelloa valkoisena ja lilana, maitohorsmaa, koiranputkea, erilaisia heiniä.. on ihana näky. Kaikkia en tunnista. Nokiperhosia muiden perhosten muassa lentelee paljon. On ihana näky.

Uimassa aamulla. Lokkien ääniä kuului.

Valkoista harakankelloa olen nähnyt vain kerran

Minäkin näin yhtenä kesänä valkoisia harakankelloja, siis vain kerran olen nähnyt elämäni aikana. 

Vierailija
14565/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kukko kovasti äänessä. Varhain herätty ja käytiin koiran kanssa lenkillä. Samalla kävin uimarannalla hyppäämässä kolmosesta. Tuo oli pieni askel selättääkseni korkeanpaikankammoani. Alkoipa lämpöäkin pukkaa tuolla lenkkipolulla.

Vadelmia tuli ostettua ja salaattitarvikkeet. Se olisi puuvarasto täytettävänä seuraavaksi. Veneileekin olisi kiva päästä ja saunoakin. Eiköhän nämä vielä onnistu tänään.

Vierailija
14566/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapäivälehdessä oli uutinen/äänestystulos kauppojen parhaasta oluesta.

Sitä lukiessan mietin, etten olisi voinut osallistua äänestykseen koska en ole ikinä juonut olutta.

Haluaisinkin tietää olenko ainoa joka vielä neitsyt oluen juomisessa vaikka olen jo eläkeiän kynnyksella? Olenko harvinaisuus?

En tiedä ketään, jopa äitini +80 joi saunakaljan

Aika jännää olla ehkä ainoa ihminen ainakin Suomessa joka ei ole juonut yhtäkään olutta. 18-vuotiaana maistoin ja syljin pois, kun oli pirun pahaa. Kirkasta suoraan puollosta olen juonut, mutta olutta en edes lasista. En voi käsittää mikä siinä oluen maussa on sellaista, että sitä viitsii juoda.

Onhan niitä muitakin. Muistaakseni Zone VD tubettajakaan ei ole juonut oluita, eikä myöskään tykkää limppareistakaan.

Vierailija
14567/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasin syksyllä siemenkaupasta niittykukan siemeniä, muokkasin muutaman neliön pihamaata ja keväällä ne kylvin.

Nyt minulla on pihassani pieni pala taivasta - niin kauniisti ja ylpeästi ne kurottavat ja kukkivat kohti aurinkoa. Joka aamu uusi ihme, että mitähän sieltä tänään puhkeaa kukkaan. En voisi tyytyväisempi nyt olla.

Ensi vuonna koko nurmmikko vaihtuu niittykukkiin, se on varma.

Meillä kesäpaikassa luonnonniitty, mesiangervoa, puna-apilaa, metsäapilaa, siankärsämöä valkoisena ja vaaleanpunaisena, harakankelloa valkoisena ja lilana, maitohorsmaa, koiranputkea, erilaisia heiniä.. on ihana näky. Kaikkia en tunnista. Nokiperhosia muiden perhosten muassa lentelee paljon. On ihana näky.

Uimassa aamulla. Lokkien ääniä kuului.

Valkoista harakankelloa olen nähnyt vain kerran

Juu, nyt näin kahdessa eri kohtaa harakankelloa valkoisena ensi kertaa. Toiveissa on, että tulisi ensi vuonnakin. Vai ovatkohan jokin oikku, jotka häviävät kukittuaan. Täytyy ensi vuonna pitää silmällä näitä kohtia niityssä.

Vierailija
14568/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholista,. Voin liittyä siihen joukkoon, joka ei ole ikinä juonut mitään tuollaisia juomia. En lasillistakaan. Pappa osti välillä kaupasta sellaisia isoja puolen toista litran siideripulloja. Samanlaisia kuin isot simaoullot. En tiedä myydäänkö niitä enää ja vähän niissä alkoholia oli, mutta siinä on siman kanssa ainoat juomat missä on edes ripaus alkoholia ollut mitä olen juonut.

Isäni saa töistään jouluisin viinejä. Yritin joskus juoda niitä, mutta yritykseksi jäi. Perhosbaariin niitä käytin. Edellisessä paikassa kävi niin paljon perhosia. Tässä taas kokeilin viime vuonna ja ei näkynyt perhosia joten nyt viineille ei ole käyttöä. 

Vierailija
14569/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa ihanan viileä aamu! Pyöräilyllä tuntui mukavan vilakalta käsivarsiin.

Reitti menee järven rantaa kauniissa maisemissa. Tuoksui mesiangervo ja ahomansikat. Tien pientareilla monenlaisia kukkia. Ihmeteltiin ettei näkynyt pörriäisiä eikä perhosia.

Kohta alan tekemään salaattia ja pesemään perunoita. Kala-ateria ja valkkaria tulossa.

Ilokseni olen huomannut perhosten lisääntymisen pihassani, monenlaisia. Kukkivia kukkia on paljon. Kimalaisia olen nähnyt tasan yhden, ampiaisia, paarmoja, kärpäsiä on paljon.

Mikäs on hyönteistilanne teidän pihassa?

Perhosia olen omaan pihaani kaivannut. Edellisen asuinpaikan pihassa niitä oli ja perhosbaarissa kävi kymmeniä jatkuvasti. Niin, että lopulta oli jo 4 baaria, että mahtuivat. Suru vaippoja ja amiraaleja kävi eniten. Olen kaivannut perhosia tähänkin pihaan, mutta vain muutamia valkoisia käy sekä harmaita näkyy. Ei näitä tuttuja. Yksittäinen iso haapaperhonen on käynyt muutamina päivinä.

Kimalaisia oli paljon isossa ruusuoensaassa. Nyt näkyy välillä vieläkin niitä. Killtomadon näin parina yönä. Tietysti paarmoja, hyttysiä sekä kärpäsiä on myös. 

Vierailija
14570/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää kiitos! Olen kesälomalla ja säät on  olleet ihanat. Kohta menen taas uimaan ja sitten syömään jonnekin ihanaan ravintolaan. Ja nautin kesästä! Ihoni tuoksuu niin huumaavalle järviveden jälkeen, ihana nuuskutella sitä uinnin jälkeen. Nyt nautitaan kun pystytään, kohta se on taas marraskuu ja kylmää, pimeää räntää jaiks! 

Vierailija
14571/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kaupunkilaislapselle elämys, kun sai mökkirannasta elämänsä ensimmäisen kalansaaliin, keskikokoisen hauen, joka vielä laitettiin hänelle ruuaksi. Omalta kasvimaalta saatiin salaattiainekset ja metsästä tuoreet mustikat. Itsestäkin tuntuu mukavalta syödä oman maan antimia. 

Vierailija
14572/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6.30 herännyt 5.00. Terassilla  oli aamusta ihanan viileää.

Kävin äsken vanhuksen kanssa lenkillä, yli 90 v painoi rollaattorilla auringonpaisteessa valittamatta, minä meinasin pyörtyä kuumuudesta. Juotiin vielä kylmät mehut ulkona lenkin päätteeksi, joten vähän olo helpotti. Katsotaan pitääkö säätiedotus paikkansa, iltapäivällä pitäisi sataa tunnin verran. No katsoin uudestaan, ei sadakkaan, surku.

Vierailija
14573/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyönteisistä: Kasvimaalla näkyy maamehiläisiä kurkkivan pesäkoloistaan. Huom. eivät mitenkään liity näihin maassa pesiviin ampiaisiin.

Olen ihastellen katsellut näitä maamehiläisiä ja suunnitellut laittavani niille ensi kevääksi 'oman maan'. Kasvien kastelu on hankalaa, kun varon kastelemasta niiden pesäkoloja.

Sitten olen pihakeinulla katsellut kun jokin kimalaislaji järjesteli keinun alla sammalia. Ilmiselvästi rakensi joitain huoneita sammalista. Ei edes ollut mitään onkaloa tehnyt. Googletin kimalaisen ulkonäön ja näytti juhannuskimalaiselta, mutta nimenä sammalkimalainen ainakin tavoiltaan. En näistä tiedä.

Eilen näin sitten lenkillä joen rannalla kauniin sudenkorennon. Oli musta, mutta välkehti vihreänä ja sinisenä kun lensi.

Ja perhoset.. niistäkin riittäisi juttua.

Tänään kävin uimassa taas ja seuraavaksi  kauppaan ostamaan pikasapuskaa.

Vierailija
14574/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsimme klo 1.30 eikä uni enää kunnolla tullut silmään, torkuteltiin kuitenkin vuoteessa klo 5 saakka.

Aamu oli mansikanmakuinen ja -tuoksuinen; kävimme naapurista poimimassa mansikoita.  Puhdistin ne ja pakastin.  Mieheni käväisi mustikkametsässä ja puhdisti marjat. Keitin mansikka-mustikkakiisseliä. 

Huomasin, että muusikko Keijo Minerva on kuollut.  Mietin, että minkä nimisiä kappaleita hän aikoinaan lauloi.  Kuuntelin muutaman YouTubesta hänen muistokseen.  Äiti-kappale sai kyyneleet silmiini ja ajatukseni vuosia sitten kuolleeseen äitiini. Musiikki tuo tunteita ja muistoja pintaan.

Nuorempana kuuntelin paljonkin musiikkia, nyt harvemmin.

Luulen, että ensi yönä nukuttaa hyvin, ainakin illasta.

Hyvää päivän jatkoa jokaiselle!

Vierailija
14575/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee ajatus etten jaksa enää pahoja puheita ja valheita. En vaan jaksa sitä joidenkin pilkkaa ja en jaksa sitä häpeää minkä se kaikki aiheuttaa. Tahtoisin oikeutta ja kaiken vääryyden pois. Oikaista asiat ja saada totuuden esiin. Koska elämäni tuntuu epäreilulta ja on vaikeaa kestää valheita ja vääryyttä. 

Silti tiedän, ettei se mene niin. Tämä on minun elämäni ja minun elämääni näköjään kuuluu tuo kaikki ja se on kestettävä. Joku sanoo, ettei kannata välittää. Ehkä se on niin. Silti minusta ei oikein ole siihen ainakaan joka hetki. On vaikeaa kestää vääryyttä jos on oikeudenmukainen ihminen ja pääsääntöisesti tahtoo muille hyvää. 

Joskus silti toivoisin, että paha saisi palkkansa. Että jotkut kokisivat itse pelkoa ja miettisivät ehkä silloin sanojaan. Katuisivat ehkä vähän. Mutta ei se mene niin. Toivon, että joskus katson itseäni peilistä hyväksyen itseni ja hyväksyn itseni vielä senkin jälkeen jos taas jotain ikävää tapahtuu ja jotkut taas häpäisevät minut. Että pystyisin sinäkin hetkenä ajattelemaan itsestäni hyvää, vaikka en saisi ikinä totuutta julki ja vääryyttä oikaistua.

En vaan luota enää ihmisiin ja koen tutustumisen muihin lähes mahdottamana ja jännitän monia asioita. Silloin suren sitä tuo kaikki on vaikuttanut minuun. Välillä väsyn tähän kaikkeen ja kun ei tämä kaikki lopu ja se on osa elämääni. 

Vierailija
14576/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuntuu kyllä tosi kuumalta ilma. Pyöräiltiin parin kilometrin päähän kauppaan taas. Mansikoita rasiallinen ostettiin,

niitä syödään illemmalla vaniljakastikkeen kanssa ja aamuisin puuron päällä.

Vähän näkyy perhosia meidän takaniityllä. Kukkakärpäsiä aika paljon ja joitakin lentäviä kuoriaisia. Heinäsirkkoja ja sudenkorentoja on myös vähän.

Pari vuotta sitten hankittiin syyssyrikkä joka keräsi paljon perhosia. Ikävä kyllä syrikkä si selvinnyt toisesta talvesta.

Tämäkin viikko varmaan vaan kotosalla, liian kuuma lähteä Salmelaan.

Vierailija
14577/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun tämän helteen aikana pihaamme on ilmestynyt perhoset, surenkorentokin ja monet hyötypörriäiset. Kiva seurata niiden touhuja ja linnut on ihania. Kiva kun tänään käy välillä tuulen puuska.

Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos ei koira suostunut lähtemään päivälenkille. Kun vedin oven kiinni, jyrähti ensimmäisen kerran. Ja vettä alkoi tulla kaatamalla. Toivottavasti toi ukkonen vähän raikastaa ilmaa. 

Vierailija
14579/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylältä kuoli mukava mies, kyläkuppilan vakiasiakas ja mainio tarinankertoja. Tarinoi nyt tuolla pilven reunalla. Kauppiaan kanssa just puhuttiin, että kukkakeräys/adressi tms kaikille halukkaille, voi osallistua.

Ajoin auton vahingossa hänen vakipaikalleen

Doris

Vierailija
14580/22063 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ilmankos ei koira suostunut lähtemään päivälenkille. Kun vedin oven kiinni, jyrähti ensimmäisen kerran. Ja vettä alkoi tulla kaatamalla. Toivottavasti toi ukkonen vähän raikastaa ilmaa. 

Meillä poistui viikon ennusteesta kaikki salamat ja pisarat. Voi itkutti. Vettä tarttis luonto. Ja ihmiset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän