Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäkää työvoimapulanne! En päässyt edes haastatteluun

Vierailija
03.10.2022 |

Sen sijaan työpaikat oli laitettu uudelleen hakuun. Täytin ilmoituksessa mainitut toiveet ja vaatimukset..

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä kun ei avustajaksikaan pääse, vaikka niistä muka kova pula ja mitään koulutuksia et alalle tarvitse.

Eräällä isolla avustajafirmalla on jatkuva haku päällä ja pulaa työntekijöistä.

Käytin itse tuota firmaa. Hyvä ystäväni jäi työttömäksi. Kehotin hakemaan tuonne työvoimapulasta kärsivään lafkaan. Ei kutsuttu edes haastatteluun.

Olen itse ollut avustaja ja tiedän aivan varmasti että tämä ystäväni olisi ollut hyvä työntekijä. Osaamista eri aloilta, avulias, Suomenkielen taitoinen, joustava

No, en minäkään käytä enää heidän palvelujaan.

Sama firma tuottaa terveyspalveluja. Käytin myös sitä, kunnes huomasin että ainoastaan lääkärit olivat hyviä ja tykkäsin. Hoitajat eivät olleet kylläkään asian ammattitaitoisia. Oli siellä todella hyviäkin. En yleistä kaikkia. Hylkäsin kuitenkin saman tien heidän palvelunsa.

Minäkin olen laittanut avustajafirmaan yleisen hakemuksen, mutta ei ketään kiinnostanut ottaa edes yhteyttä. Toiseen rekryfirmaan pääsin sentään haastatteluun, kun olin hakenut heidän kauttaa tiettyyn työpaikkaan. No, kävi ilmi, että kyseistä työpaikkaa ei ollutkaan. Rekrytoija esitteli sitten joitakin muita työtehtäviä, mutta ajan kanssa tuli selväksi, että ei niitäkään ollut. 

Onhan tämä varsinaista peliä. Sitten työpaikkauhriutujat huutavat naama punaisena, että kaikki tuet pois, menkää töihin...

Kannattaa muistaa että jopa 85% alkoholisteista ja narkomaaneista on työllisiä.

Vierailija
82/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemman koulutustason hommissa on valitettavasti tuollaista. Itse olen rakentanut 10 vuoden aikana sellaisen ammattitaidon, että headhunterit soittelevat perään. Vuodessa pari hyvää, vakavasti otettavaa tarjousta. Kaikki työpaikat on saatu ilman suhteita, normaalin haun kautta. Ensin harjoitteluihin, sitten harjoitteluiden jälkeen vakituiseksi, pari työpaikan vaihdosta välistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alemman koulutustason hommissa on valitettavasti tuollaista. Itse olen rakentanut 10 vuoden aikana sellaisen ammattitaidon, että headhunterit soittelevat perään. Vuodessa pari hyvää, vakavasti otettavaa tarjousta. Kaikki työpaikat on saatu ilman suhteita, normaalin haun kautta. Ensin harjoitteluihin, sitten harjoitteluiden jälkeen vakituiseksi, pari työpaikan vaihdosta välistä. 

Onnea sinulle! Minä olen törmännyt AP:n kuvaamaan tilanteeseen. Jos sattuu olemaan kohtu mutta ei työtä, niin ei STEM-tutkintokaan auta.

Olen ollut nyt noin vuoden töissä ja odotan mielenkiinnolla tulevia eläköitymisiä, koska ketään ei ole otettu konkareiden rinnalle oppimaan 🙄 Ei sillä että kukaan kelpaisikaan.

Vierailija
84/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä kun ei avustajaksikaan pääse, vaikka niistä muka kova pula ja mitään koulutuksia et alalle tarvitse.

Eräällä isolla avustajafirmalla on jatkuva haku päällä ja pulaa työntekijöistä.

Käytin itse tuota firmaa. Hyvä ystäväni jäi työttömäksi. Kehotin hakemaan tuonne työvoimapulasta kärsivään lafkaan. Ei kutsuttu edes haastatteluun.

Olen itse ollut avustaja ja tiedän aivan varmasti että tämä ystäväni olisi ollut hyvä työntekijä. Osaamista eri aloilta, avulias, Suomenkielen taitoinen, joustava

No, en minäkään käytä enää heidän palvelujaan.

Sama firma tuottaa terveyspalveluja. Käytin myös sitä, kunnes huomasin että ainoastaan lääkärit olivat hyviä ja tykkäsin. Hoitajat eivät olleet kylläkään asian ammattitaitoisia. Oli siellä todella hyviäkin. En yleistä kaikkia. Hylkäsin kuitenkin saman tien heidän palvelunsa.

Minäkin olen laittanut avustajafirmaan yleisen hakemuksen, mutta ei ketään kiinnostanut ottaa edes yhteyttä. Toiseen rekryfirmaan pääsin sentään haastatteluun, kun olin hakenut heidän kauttaa tiettyyn työpaikkaan. No, kävi ilmi, että kyseistä työpaikkaa ei ollutkaan. Rekrytoija esitteli sitten joitakin muita työtehtäviä, mutta ajan kanssa tuli selväksi, että ei niitäkään ollut. 

Onhan tämä varsinaista peliä. Sitten työpaikkauhriutujat huutavat naama punaisena, että kaikki tuet pois, menkää töihin...

Kannattaa muistaa että jopa 85% alkoholisteista ja narkomaaneista on työllisiä.

Onko sinulla prosentit, kuinka moni työttömistä on alkoholisti tai narkomaani? 2%, 5%, 10%? Ei kaikki työttömät ole alkoholisteja tai narkomaaneja!

Vierailija
85/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain töitä Turun kaupungille. 

Haastatteluissa kävin useamman kerran.

Jossain persoonallisuustestissäkin niiden välissä. 

Viimeisellä haastattelukierroksella meitä oli kaksi kappaletta, muut oli pudoteltu pois matkan varrella. 

Kehuttiin kuinka hyvä että on kaksi erinomaista hakijaa, ja valinnan tekeminen on hankalaakin hankalampaa kun haluaisivat molemmat.

Meni pari viikkoa ja tuli ilmoitus että "sinua ei valittu". 

Otin yhteyttä kanssahakijaan, onnitellakseni häntä työpaikasta.

Oli saanut saman viestin.

Noin viikon sisään tuli vastaan työpaikkailmoitus jossa haettiin juuri tähän hakemaamme työhön työntekijää (identtinen ilmoitus edellisen kanssa, jonka perusteella työtä hain).

Otin yhteyttä ja tiedustelin että mikäs homma, kun ei kumpikaan saanut työtä ja nyt haetaan taas koko rekryprosessi uudestaan.

EI vastannut, kierteli vain vaivaantuneena. 

Jamppa oli aivan äimänä mistä tiesin että:

A: toinen hakija ei paikkaa saanutkaan

ja 

B: mistä tiesin että rekryävät taas.

Haistatin mitä sielukkaimmat v i t ut.

Ihan ymmärrettävä ratkaisu, kun kumpikaan teistä ei kuitenkaan ollut se yksisarvinen, jota etsittiin. Joku tonttu varmaan fiilispohjalta torpannut molemmat, kun ei ole saanut riittävän hyviä viboja.

Kyllähän jokainen työpaikka on ansainnut omat yksisarvisensa. Pitäähän sitä nyt ymmärtää. 

Vierailija
86/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisellä haastattelukierroksella meitä oli kaksi kappaletta, muut oli pudoteltu pois matkan varrella. 

Kehuttiin kuinka hyvä että on kaksi erinomaista hakijaa, ja valinnan tekeminen on hankalaakin hankalampaa kun haluaisivat molemmat.

Noin viikon sisään tuli vastaan työpaikkailmoitus jossa haettiin juuri tähän hakemaamme työhön työntekijää (identtinen ilmoitus edellisen kanssa, jonka perusteella työtä hain).

Otin yhteyttä ja tiedustelin että mikäs homma, kun ei kumpikaan saanut työtä ja nyt haetaan taas koko rekryprosessi uudestaan.

ja 

Niin, ja ajatelkaapa että nämä julkisen puolen "rekryt" maksetaan veronmaksajan pussista. On se mukavaa viettää työaikaa seulomalla työpaikkahakemuksia, haastattelemalla ja testaamalla, vaikka ei ole aikomustakaan sitä "yksisarvista" löytää, saati palkata. Yksityisellä puolella isoissa organisaatioissa on samanlaista humppaa, usein vielä lisättynä oikein erityisellä rekryfirmalla (=isopomon kaverin firma). Kun ei itse tarvitse maksaa kuluja, niitä voi kätevästi tuhlata ja olla vaan tekevinään jotakin. Tämä on mielestäni sitä todellista resurssien tuhlaamista ja tehottomuutta, johon olisi pitänyt puuttua, mikäli tästä maasta haluttaisiin tehokas. Sipilän kikyjutuilla ei sen tehokkuuden kanssa ollut mitään tekemistä, jos oltaisiin tosissaan haluttu tästä maasta tehokas, oltaisiin puututtu tällaiseen tuhlaamiseen ja varojen omaan taskuun lypsämiseen (kaverin rekryfirma saa hommia ja kaveri muistaa sitten mua sopivassa tilanteessa).

Vierailija
87/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja 

Kuulostaa kyllä hirveätä että näinkin voi käydä.

Vierailija
88/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin on käynyt. Etenkin siivousfirmoilla tuntuu olevan käytäntönä.

Mulle kävi kanssa näin. Haastattelija vielä kysyi että miksi olen käynyt alan koulutuksen en tajua mikä kysymys tämä oli?

Vierailija
89/89 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja 

Ihan ymmärrettävä ratkaisu, kun kumpikaan teistä ei kuitenkaan ollut se yksisarvinen, jota etsittiin. Joku tonttu varmaan fiilispohjalta torpannut molemmat, kun ei ole saanut riittävän hyviä viboja.

Kyllähän jokainen työpaikka on ansainnut omat yksisarvisensa. Pitäähän sitä nyt ymmärtää. 

Onhan se mahdollista että molemmat hakijat olivat hyviä - jopa liian hyviä. Ehkä parempia kuin haastattelija itse. Ja tämän vuoksi ei sitten valittu kumpaakaan.

Ja sekin on mahdollista, että nuo rekryfirmat myyvät palvelujaan yrityksille. On kaikenlaisia testejä yms. Ja hehän voivat torpata jonkun haun ja saada lisää massia kun laitetaan paikka uudestaan auki