Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nipottavat HR-tädit

Pauluska
30.09.2022 |

Onko teillä töissä näitä 45 vuotta samassa työpaikassa olleita HR-tätejä, toki voivat olla setiäkin, mutta usein naisia, jotka nipottavat kaikesta. Olen 30, teen suht vaativaa asiantuntijatyötä, hallitsen omat aikatauluni ja teen usein töitä myös iltaisin sen jälkeen, kun lapsi mennyt nukkumaan. Sellainen 55+ HR-nainen ottanut mut hampaisiinsa, tuntuu siltä, soittelee perään kaikista leimauksista, muun muassa, että lounas jäänyt leimaamatta, lapsen vieminen neuvolaan pitäisi ajoittaa liukumien ulkopuolelle, fyssarilla käyminen, vaikkakin työterveydessä pitäisi myös ajoittaa joko liukumien ulkopuolelle tai hoitaa lounaalla. Oma pomo on ulkomailla, ja hän ei ole koskaan valittanut että työni jäljestä. Tuntuu ihan siltä, että oon jonkun kyttäyksen alaisena. Ei noita neuvola- tai fyssariaikoja voi aina kauheesti valita, vaan kunnalliset neuvola-ajat otetaan kun saadaan ja sama fyssarin kanssa, vaikka onkin yksityinen. Millaisia kokemuksia teillä? Vertaistukea tähän vitutukseen, kiitos!

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampia työpaikkoja esimiesasemassa nähneenä muistuttaisin että suurimman osan yrityksistä toiminta, ohjeet ja säännöt ovat melko jäykkiä ja kiveenhakattuja ja ne työpaikat joissa on todella vapaat joustomahdollisuudet ovat lopulta hyvin harvassa. Osin kyseiset säännökset ja ohjeet ovat olemassa myös siksi että isomman yrityksen organisointi ja esimerkiksi työajan seuraaminen menee hyvin vaikeaksi jos minkäänlaisia yleisiä ohjeita ei olisi. Olisin siis itsekin mielelläni työpaikassa jossa tärkeintä olisi työn tulos eikä siihen käytetyt tunnit ja niiden ajankohta mutta käytännössä harvan työ on tuollaista.

Sinuna istuisin alas kyseisen HR-henkilön kanssa ja kävisin läpi firman ohjeet ja säännöt sekä kertoisin ettet voi valita lapsen neuvola-aikoja. Meillä on myös firmassa HR joka vahtii tiettyjä asioita haukan lailla mutta valitettavasti se on vaan heidän työtään. Ja helpoimmalla pääsee jokainen kun pyrkii noudattamaan yhteisiä sääntöjä siinä missä muutkin.

Vierailija
42/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuin nauraa tollaselle ns asiantuntijatyölle missä ei ole normaalia joustoa. Kyllä työaikana täytyy monesti käydä hammaslääkärissä, parturissa, asioilla ym. Jos se työ on pelkkää pöydän ääressä näyttö kaikkien nähtävillä ettei vaan surffaa missään istumista, niin olisin mielummin työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tiedän useita tällaisia tapauksia, joissa HR on ottanut hampaisiinsa jonkun, jonka aikatauluihin nyt vaan sopii paremmin tehdä ne ylityöt klo21-22:30 eikä klo 16-17:30. Olen itsekin tällainen, juuri siksi, että päiväkoti menee kiinni klo17. Ei olisi mulle ongelma, työt tulee hoidettua (ja mullakin siis vaativa asiantuntijatyö, eli tuloksellisuus ei ole niinkään käytetystä ajasta, vaan osaamisesta kiinni).

Ne myöhäisillan tunnit on helpompi jättää leimaamatta, ettei tule sanomista. Sitten ei tietty flexit kerry ihan todellisessa suhteessa, mutta siitä hyvästä pitäisi sitten saada jättää se päivällä käyty lapsen vasu-keskustelun ns. poissaolokin leimaamatta.

Olen juuri vaihtamassa työpaikkaa ja saas nähdä, mikä on meininki uudessa paikassa. Edellisessä paikassa pomo sanoi, ettei häntä kiinnosta, miten kuljen ja leimasin usein niin, että jos olin illalla tehnyt vaikka tunnin töitä, leimasin itseni liukuman puitteissa seuraavana aamuna klo7 sisään, vaikka oikeasti aloitin työt vasta klo 8. Silloin on liukumat oikein, eikä HR valita, että töitä on tehty väärään aikaan.

Vilkaiseppa teidän TES, siellä todennäköisesti klo 21 tai 22 alkaa juosta yölisät. SIKSI sitä teidän HRää tuo kiinnostaa. Laita se työaikasi 7,5h putkeen ja sitten teet milloin teet. Tavoitettavissahan sun on kuitenkin oltava  silloin klo 17:in, eikö?

Miksi vain 7,5h? Jos teen klo8-16 ja sitten vielä klo 21-22:30? Niin, leimaan seuraavalle aamulle klo 7 alkaen (koska liukuma alkaa siitä), jolloin puolen tunnit työt jää leimaamatta, jos aloitan klo8.

Tai siis on myös ok, että aina leimataan vain 7,5h (silloinkin, kun on tehnyt 9h), kunhan sen saa tehdä myös silloin, kun oikeasti tekee vain 6h.

Aa sä oletkin tätä sakkia joka tuijottaa toisella silmällä kelloa ja toisella av-palstaa: nyt on 9h täynnä eli 1,5h ylityötä taas taseessa, ei kun kotiin. Näin HR:nä mulle on tärkeintä se, että TYÖT on tehty. ja hyvin. Jos ne saa tehtyä 6ssa tunnissa, OK, mutta sit sulla on todnäk liian vähän töitä.

Mä olen nyt lomapäivällä ja siemailen tässä aamukahvia. Asia on kuitenkin sikäli akuutti, että uudet työt  alkaa ensi viikolla ja jännittää jo valmiiksi, että miten tämä hoituu, kun mulla on pienet lapset ja päiväkoti menee kiinni klo17. Eli en pysty tekemään ylitöitä esim. klo17-18, vaan jos täytyy tehdä seuraavalle päivälle jotain, mikä ei klo 16:30 ole valmis, tulen tekemään sen klo 21 alkaen.

Vierailija
44/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tiedän useita tällaisia tapauksia, joissa HR on ottanut hampaisiinsa jonkun, jonka aikatauluihin nyt vaan sopii paremmin tehdä ne ylityöt klo21-22:30 eikä klo 16-17:30. Olen itsekin tällainen, juuri siksi, että päiväkoti menee kiinni klo17. Ei olisi mulle ongelma, työt tulee hoidettua (ja mullakin siis vaativa asiantuntijatyö, eli tuloksellisuus ei ole niinkään käytetystä ajasta, vaan osaamisesta kiinni).

Ne myöhäisillan tunnit on helpompi jättää leimaamatta, ettei tule sanomista. Sitten ei tietty flexit kerry ihan todellisessa suhteessa, mutta siitä hyvästä pitäisi sitten saada jättää se päivällä käyty lapsen vasu-keskustelun ns. poissaolokin leimaamatta.

Olen juuri vaihtamassa työpaikkaa ja saas nähdä, mikä on meininki uudessa paikassa. Edellisessä paikassa pomo sanoi, ettei häntä kiinnosta, miten kuljen ja leimasin usein niin, että jos olin illalla tehnyt vaikka tunnin töitä, leimasin itseni liukuman puitteissa seuraavana aamuna klo7 sisään, vaikka oikeasti aloitin työt vasta klo 8. Silloin on liukumat oikein, eikä HR valita, että töitä on tehty väärään aikaan.

Vilkaiseppa teidän TES, siellä todennäköisesti klo 21 tai 22 alkaa juosta yölisät. SIKSI sitä teidän HRää tuo kiinnostaa. Laita se työaikasi 7,5h putkeen ja sitten teet milloin teet. Tavoitettavissahan sun on kuitenkin oltava  silloin klo 17:in, eikö?

Miksi pitäisi olla tavoitettavissa klo17? Ja siis olen toki ihan yhtä tavoitettavissa kuin klo 21:kin.

Mutta vastaapas kysymykseen.

Jos teet jatkuvasti töitä yölisien aikaan se näyttäytyy siltä, että vingutaan lisiä.

Meillä näihin johto puuttui, antoivat määräyksen, että työt tehdään päivällä.

En ole koskaan saanut mitään lisiä. No okei, kerran sain, kun tein yhden käyttöönoton yhteydessä sovistusti sunnuntaina 8h työpäivän. Ei tässä nyt puhuta mistään alemmista toimihenkilöistä.

Eli sinulla on kokonaistyöaika? Mutta osallistut keskusteluun, jossa nimenomaan ei ole kyse kokonaistyöajasta, miksi?

t. Tiiminvetäjä

Vierailija
45/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kuin nauraa tollaselle ns asiantuntijatyölle missä ei ole normaalia joustoa. Kyllä työaikana täytyy monesti käydä hammaslääkärissä, parturissa, asioilla ym. Jos se työ on pelkkää pöydän ääressä näyttö kaikkien nähtävillä ettei vaan surffaa missään istumista, niin olisin mielummin työtön.

Tottakai pitää käydä hammaslääkärissä ja joskus muillakin asioilla myös päivällä. Silloin otetaan omaa aikaa ja merkitään se kalenteriin. Ei taatusti yksikään työnantaja halua maksaa sinulle palkkaa ajalta, kun istut parturissa.

Alan ymmärtää pomoja, jotka haluavat ihmisten työskentelevän toimistolla. Itse en sitä haluaisi.

t. Tiiminvetäjä

Vierailija
46/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain 7,5h? Jos teen klo8-16 ja sitten vielä klo 21-22:30? Niin, leimaan seuraavalle aamulle klo 7 alkaen (koska liukuma alkaa siitä), jolloin puolen tunnit työt jää leimaamatta, jos aloitan klo8.

Tai siis on myös ok, että aina leimataan vain 7,5h (silloinkin, kun on tehnyt 9h), kunhan sen saa tehdä myös silloin, kun oikeasti tekee vain 6h.

Aa sä oletkin tätä sakkia joka tuijottaa toisella silmällä kelloa ja toisella av-palstaa: nyt on 9h täynnä eli 1,5h ylityötä taas taseessa, ei kun kotiin. Näin HR:nä mulle on tärkeintä se, että TYÖT on tehty. ja hyvin. Jos ne saa tehtyä 6ssa tunnissa, OK, mutta sit sulla on todnäk liian vähän töitä.

Mä olen nyt lomapäivällä ja siemailen tässä aamukahvia. Asia on kuitenkin sikäli akuutti, että uudet työt  alkaa ensi viikolla ja jännittää jo valmiiksi, että miten tämä hoituu, kun mulla on pienet lapset ja päiväkoti menee kiinni klo17. Eli en pysty tekemään ylitöitä esim. klo17-18, vaan jos täytyy tehdä seuraavalle päivälle jotain, mikä ei klo 16:30 ole valmis, tulen tekemään sen klo 21 alkaen.

Lisään vielä, että työssäni tuloksellisuuden aikaikkuna lasketaan kuukausissa ja vuosissa, ei päivissä, eli se, että jonain päivänä tekisin 6h, ei vaikuta kokonaisuuteen mitenkään. Työ on erittäin kovapaineista ja palkka on johtajatasolla, mutta johtajasopimusta ei ole. Työaikakirjaukset on vähän hankala juttu tällaisissa.

Vierailija
47/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joustoa omien menojen suhteen. Kunhan ei ole mitään tärkeää palaveria, voi olla keskellä päivääkin pois ja tehdä sitten tunnit sisään myöhemmin. Siunattu etätyö on tässäkin lisännyt joustavuutta. Pääasia, että työt tulevat tehdyksi. Ja aina pitää tiimille ilmoittaa olevansa offline klo xx-xx.

Vierailija
48/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaikeus sinulla on leimata oikein? Pitäähän sen esimiehenkin nähdä kuinka usein lastasi viet neuvolaan ja kuinka usein käyt fyssarilla? Ne kaikki ovat saatavuudestasi työajalla pois, vaikka miten niitä tunteja teet illalla takaisin. Kyllä mä ainakin esimiehenä huolestun jos alkaa viikoittaisia menoja olemaan talon ulkopuolelle työajalla. Työajalla olet työpaikan sairausvakuutuksen piirissä ja jos sinulle tapahtuu jotain ja sitä ei ole merkitty niin on hyvin haasteellista saada vakuutusyhtiötä työpaikan puolelle, koska ei ole leimannut itseäsi ulos. Siinä vaiheessa jäävät tapaturmasta aiheuttuneet laskut sinun itsesi maksettavaksi. Myös jos toimistolla on tulipalo tai vastaava hätätilanne ja et ole itseäsi kirjannut ulos niin sinut lasketaan mukaan ja etsitään rakennuksesta. Millä selität siinä vaiheessa, että olin lapsen kanssa neuvolassa.

Välillä aikuinen, vaativaa toimistotyötä tekevä, ihminen miettiä myös oman navan ulkopuolelle.

Nuo kulkukirjaukset tulipalon varalta on ihan eri asia (eivät liity työaikakirjauksiin). Nämähän ovat etätöitä tekeviä ihmisiä, ketkä täällä nyt puhuu. En oikein ymmärrä tuotakaan, että mitä väliä silläkään on, että olenko neuvolassa klo13-14 ja teen sen tunnin sitten illalla sisään, jos siihen aikaan ei ole mitään palaveria? En minä tee mitään asiakaspalvelu työtä tms., jossa minua tarvittaisiin tiettyyn kellon aikaan muutoin, kuin sovituissa palavereissa (enkä sellaisten päälle tietenkään neuvola-aikaa ottaisi, tai jos otan, siirrän sitä palaveria). Eli se illalla tehty työ on ihan yhtä arvokasta kuin se päivälläkin tehty työ.

Jos kalenterissasi ei ole merkintää klo 13-14 niin odotan, että olet silloin tavoitettavissa ja pystyn buukkaamaan kanssasi pikapalaverin tai esimerkiksi lähettämään jonkun tiedoston. Aivan kuten tj voi pyytää minulta. Ei hänkään montaa kertaa kuuntelisi koottuja selityksiä miksi en pysty toteuttamaan hänen pyyntöään juuri nyt.

Kyllä asiantuntijatyöpaikalla on aivan itsestäänselvyys voida olettaa, että työntekijöiden kalenterit ovat ajan tasalla ja he ovat tavoitettavissa silloin, kun siellä ei ole merkintöjä poissaolosta.

Kaltaisesi työntekijät tekevät hallaa etätyölle. Pomot haluavat porukan takaisin toimistolle, kun riittävän moni sooloilee työajalla omia juttujaan.

t. Tiiminvetäjä

Ihan niin kuin niillä kulkukirjauksilla, myöskään kalenterilla ei ole ainakaan meillä mitään tekemistä työaikakirjausten kanssa. Tottakai laitan sen neuvolakäynnin ajalle kalenteriini varauksen (eikä kukaan koskaan kaipaa minua esim. 1h varoitusajalla. Jos joku soittaa, kun olen neuvolassa, voin aina vastata, että katsotaanko tätä asiaa tunnin päästä.

Vierailija
49/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassa minua alkoi laittaa kuriin HR-kalkkuna.

Leimaukset! Liian pitkä lounas! Työpaikalta saa olla vain 06:00 - 20:00 välisenä ainakana! Liian monta tuntia! Liian vähän tunteja! Ei lounasta! Missä leimaus?!

En jaksanut välittää, on minulla ihan oikeita töitäkin.

Siinä noin vuoden kestäneen HR-häiriköinnin jälkeen minulta paloi käpy ja asiattomasti ilmoitin, että tiedän mistä saneerataan seuraavissa YT:ssä ja epäselvyyksien välttämiseksi sanoin, että se en ole minä.

Kalkkuna veti palkokasvin sieraimeen, porkkanan korvaan ja melonin hanuriin ja oli käynyt itkeskelemässä eteenpäin ja sitten keskusteltiin asiasta.

Lopputuloksena yksikön päällikkö leimaa korttini mennessään ja tullessaan. Minulla on erillinen kulkukortti. Kukaan ei ole tästä viitsinyt voitonriemuiselle HR:lle kertoa. 

Mistä ei tiedä, niin siitä ei suutu.

Eli te rikotte lakia teidän työpaikalla. Hieno homma...

Se laki on tehty työntekijän suojelemiseksi. Jos työntekijä haluaa tehdä toisin ja esimies on samaalla linjalla, niin miksi eivät yhteisymmärryksessä voi sopia toisin. Ketä se haittaa ja kuka siitä nostaisi oikeusjutun, jos kaikki osapuolet toivovat tätä lainvastaista käytäntöä?

Se laki on kyllä ongelma ja sitä pitäisi muuttaa.

On tiettyjä lakeja, joita ei voi paikallisesti sopia ja se on mun mielestä erinomainen asia. Koska koskaan ei sitten oikeasti voi tietää, onko se työntekijä halunnut näin vai taipunut työnantajan painostukseen. Se on totta, että suomalainen työaikalaki ei osaa käsitellä asiantuntijatyötä, ja siihen olisi hyvä saada tosiaan vahvemmin käsite vaikka vuositasoisesta kokonaistyöajasta, mutta niin kauan kun sitä ei ole, mennään tuolla nykyisellä, joka on ihan oikeasti työntekijän suojaksi tehty. T: HR, 25v alalla

Vierailija
50/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leimaukset! Liian pitkä lounas! Työpaikalta saa olla vain 06:00 - 20:00 välisenä ainakana! Liian monta tuntia! Liian vähän tunteja! Ei lounasta! Missä leimaus?!

Siinä noin vuoden kestäneen HR-häiriköinnin jälkeen minulta paloi käpy ja asiattomasti ilmoitin, että tiedän mistä saneerataan seuraavissa YT:ssä ja epäselvyyksien välttämiseksi sanoin, että se en ole minä.

Kalkkuna veti palkokasvin sieraimeen, porkkanan korvaan ja melonin hanuriin ja oli käynyt itkeskelemässä eteenpäin ja sitten keskusteltiin asiasta.

Lopputuloksena yksikön päällikkö leimaa korttini mennessään ja tullessaan. Minulla on erillinen kulkukortti. Kukaan ei ole tästä viitsinyt voitonriemuiselle HR:lle kertoa. 

Olet kyllä todella raskas työntekijä. Aivan kammottava. Onneksi meidän työpaikalla ei ole moisia tärkeilijöitä, vaan tällaiset asiat sujuvat asiallisesti.

Töitään ne esimiehet ja HR myös tekevät, ja jos haluat heidän arvostavan sinua, niin kohtele sinää samoin myös heitä.

Kukaan ei arvosta HR:n henkilöitä, valitan.

Vierailija
51/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule parturissa EI voi kåydä työajalla, se on lounastauko tai liukumista. TES kertoo missä lääkärissä voit käydä

Vierailija
52/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on joustoa omien menojen suhteen. Kunhan ei ole mitään tärkeää palaveria, voi olla keskellä päivääkin pois ja tehdä sitten tunnit sisään myöhemmin. Siunattu etätyö on tässäkin lisännyt joustavuutta. Pääasia, että työt tulevat tehdyksi. Ja aina pitää tiimille ilmoittaa olevansa offline klo xx-xx.

Etätyöpä loppuu kaikilta hyvin äkkiä, jos jotkut alkavat nähdä asian niin, että heitä ei enää koska mitään säännöt.

Sopimalla ja etukäteen ilmoittamalla pitäisi silloin tällöin onnistua poikkeamien hyvässä työpaikassa, mutte niin että itse vaan tekee tasan mitä tykkää.

Vierailija
53/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä todella raskas työntekijä. Aivan kammottava. Onneksi meidän työpaikalla ei ole moisia tärkeilijöitä, vaan tällaiset asiat sujuvat asiallisesti.

Töitään ne esimiehet ja HR myös tekevät, ja jos haluat heidän arvostavan sinua, niin kohtele sinää samoin myös heitä.

Kukaan ei arvosta HR:n henkilöitä, valitan.

Näin ja tuskin hekään sinua. Tuskin esimiehesikään, mutta olet persoona, jota vaan joudutaan sietämään.

Vierailija
54/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko perehtynyt millainen virallinen ohjeistus työpaikalla on. Ilmeisesti et.

Tämäpä. Monella työnantajalla on ohjeistus, että fyssarikäynnit hoidetaan työajan ulkopuolella. Samoin palkallista vapaata saa vain lapsen äkilliseen sairastumiseen, ei neuvolakäynteihin. Nämä pitää siis leimata oma asia -ulos tmv, eli käynnit vähentävät työaikasaldoa. HR on tässä asiassa oikeassa eikä nipota.

Nämä ovat TIETENKIN omaa aikaa, eli leimaa itsensä ulos, mutta jos neuvola-aika on annettu klo 10, se oma aika on silloin klo 10. Neuvola-aikoja ei yleensä ole tarjolla klo 17 eteenpäin eli työajan ulkopuolella, eikä työntekijä, niin teidän firman kuin neuvolankaan, voi tähän itse vaikuttaa.

Vierailija
55/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää käydä hammaslääkärissä ja joskus muillakin asioilla myös päivällä. Silloin otetaan omaa aikaa ja merkitään se kalenteriin. Ei taatusti yksikään työnantaja halua maksaa sinulle palkkaa ajalta, kun istut parturissa.

Alan ymmärtää pomoja, jotka haluavat ihmisten työskentelevän toimistolla. Itse en sitä haluaisi.

t. Tiiminvetäjä

Tottakai menot on leimattava kävi missä kävi. Ehkä on joitakin poikkeuksia ja joustoja eri työpaikoilla. Esimerkiksi jos meillä jää kiinni työajalla tekemistä parturi ym käynneistä ilman ulos leimaamista niin se on varoitus. Eikä niitä monta tarvitse ottaa kun sen jälkeen omaa aikaa riittää...

Vierailija
56/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule parturissa EI voi kåydä työajalla, se on lounastauko tai liukumista. TES kertoo missä lääkärissä voit käydä

Huoh, olen eri, mutta tuskin hän nyt tarkoitti, että huijaisi pomolleen tehneensä aktiivisesti töitä siellä parturissa (jotkut muuten tekee, ei ole ollenkaan harvinaista, että esim. nainen, jonka hiustenvärjäys ottaa 2h on läppärin kanssa siellä kampaajalla ja tekee töitä samalla). Pointti on vaan se, että voi olla pois, ja voi tehdä työtä silloin kun itselle sopii, vaikka yöllä. Ja ei, kukaan ei halua niistä illan ja yön tunneista mitään lisiä, koska kaikki ymmärtää, että se on oma valinta tehdä töitä siihen aikaan.

Vierailija
57/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan naurettavalta. Onneksi en ole törmännyt moiseen.

Vierailija
58/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua on kiinnostavaa seurata HR-päällikkönä, kun omassa organisaatiossa on puolet porukasta työajattomia (ei siis mitään työaikaseurantaa, vain tietyt työtehtävät jotka hoitavat) ja puolet työajallisia, joista osalla ei kerry klo 18 jälkeen tehtävistä työtunneista mitään lisiä. Paikallisesti on sovittu siitä, että kuka tahansa voi hoitaa omia asioitaan kesken työpäivän, kunhan se merkitään kalenteriin. Työaikaa saa käyttää myös urheiluun. Lisäksi osa työntekijöistä tekee työnantajan töitä maastossa, kohteissa joissa kännykkä ei kuulu. 

Työaikaseurantaa voi siis tehdä hyvin vähän ja vain hyvin vähälle joukolle ihmisiä. 

Vierailija
59/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskustelua on kiinnostavaa seurata HR-päällikkönä, kun omassa organisaatiossa on puolet porukasta työajattomia (ei siis mitään työaikaseurantaa, vain tietyt työtehtävät jotka hoitavat) ja puolet työajallisia, joista osalla ei kerry klo 18 jälkeen tehtävistä työtunneista mitään lisiä. Paikallisesti on sovittu siitä, että kuka tahansa voi hoitaa omia asioitaan kesken työpäivän, kunhan se merkitään kalenteriin. Työaikaa saa käyttää myös urheiluun. Lisäksi osa työntekijöistä tekee työnantajan töitä maastossa, kohteissa joissa kännykkä ei kuulu. 

Työaikaseurantaa voi siis tehdä hyvin vähän ja vain hyvin vähälle joukolle ihmisiä. 

Teillä on varmasti mukava olla töissä!

Liiallinen kontrollointi saa osaajat lähtemään pois, ja se teillä varmasti tiedostetaankin. Hyvin harva toimistotyö on sellaista, että kaikkien on oltava jonkun hypoteettisen hätätilanteen vuoksi koko ajan paikalla. Eihän sellaisessa olisi normaalit palaveritkaan mahdollisia, kun kaikki eivät ole koko ajan odottamassa tuleeko puheluita tai sähköposteja.

Joku voi siis aivan hyvin olla hammaslääkärissä kesken työpäivän, kunhan se on asianmukaisesti sovittu. Jopa tällaiset asiat ovat joissakin työpaikoissa tai tiimeissä suunnaton ongelma. "Ei saa olla töissä klo 7-10 ja 12-17! Pitää olla klo 8-16 ja hoitaa omat menot työajan ulkopuolella!!"

Vierailija
60/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Sieltä todistusaineistoa, että ne nillittäjät nillittää vain omasta halustaan ja ehkä siksi, etteivät ymmärrä yrityksen liiketoimintaa ja työtehtävien luonnetta. Ja tosiaan, on yrityksiä, joissa ymmärretään. Parhaat ja motivoituneimmat osaajat siirtyvät niihin, jos aletaan tekemään työajoista liian joustamattomia ja nillittämään niistä. Useinhan nuo kirjaukset ärsyttävät eniten sellaisia henkilöitä, jotka tekevät työtään intohimolla, jotka haluavat pärjätä ja jotka miettivät työasioitaan iltaisinkin.