Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nipottavat HR-tädit

Pauluska
30.09.2022 |

Onko teillä töissä näitä 45 vuotta samassa työpaikassa olleita HR-tätejä, toki voivat olla setiäkin, mutta usein naisia, jotka nipottavat kaikesta. Olen 30, teen suht vaativaa asiantuntijatyötä, hallitsen omat aikatauluni ja teen usein töitä myös iltaisin sen jälkeen, kun lapsi mennyt nukkumaan. Sellainen 55+ HR-nainen ottanut mut hampaisiinsa, tuntuu siltä, soittelee perään kaikista leimauksista, muun muassa, että lounas jäänyt leimaamatta, lapsen vieminen neuvolaan pitäisi ajoittaa liukumien ulkopuolelle, fyssarilla käyminen, vaikkakin työterveydessä pitäisi myös ajoittaa joko liukumien ulkopuolelle tai hoitaa lounaalla. Oma pomo on ulkomailla, ja hän ei ole koskaan valittanut että työni jäljestä. Tuntuu ihan siltä, että oon jonkun kyttäyksen alaisena. Ei noita neuvola- tai fyssariaikoja voi aina kauheesti valita, vaan kunnalliset neuvola-ajat otetaan kun saadaan ja sama fyssarin kanssa, vaikka onkin yksityinen. Millaisia kokemuksia teillä? Vertaistukea tähän vitutukseen, kiitos!

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, meillä on kanssa näitä kun olen asiantuntija saan tehdä mitä haluan tapauksia. Töihintulo leimataan kännykällä kotoa ennen kahdeksaa vaikka töihin tullaan ja työt aloitetaan yhdeksältä. Ruokatunti leimataan pakolliset 30 min, mutta lähes joka päivä kaupungilla pyöritään vähintään 1,5 tuntia. Kampaajakäynnit leimataan työasiaksi jne. Ja iltaisin ei todellakaan tehdä töitä. Ja joka ikinen vuosi kesälomaa pidennetään vähintään yhdellä ellei kahdella viikolla, kun on kertynyt niiiin paljon plussaldoa. Kertyyhän sitä kun koiralenkitkin leimataan työksi =).

Eikö teillä ole mitään keinoa mitata työn tuloksia? Ihmettelen vaan miten nämä tyypit saavat hommansa hoidettua.

Vierailija
122/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani tämän ketjun, olen niin onnellinen oman työpaikkani ilmapiiristä ja käytännöistä. Meillä ei leimata mitään mihinkään, työaika on kirjoissa joka päivä 9-17.30 riippumatta siitä milloin työt oikeasti tekee. 6-14.30, 10-18.30, 9-12 + 14-19.30... Aivan sama. Koska mitään ei kirjata, ei kukaan myöskään kyttää. Ihana vapaus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse juuri tällainen nipottava akka, jonka mielestä niitä menoja vois vähän koettaa järjestellä muulle kuin työpäivän ajalle. Miks työnantajan pitäis maksaa siitä että ramppast neuvoloissa yms työajalla. Minulla itsellänikin on lapsia ja aiemmin ( vielä 10 - 20 v sitten) koetettiin saada mummoa tms hoitamaan sairaita lapsia tms. Nykyään " on oikeus"- asenne on se millä työelämään mennään. Osa tekee työt ja osa saikuttaa tai hoitaa sairaita pentujaan kotona sen kolme päivää viikossa täydellä palkalla. Kyllä se risoo.

Ikään kuin kaikki mummot ja vaarit istuisivat himassa odottamassa mahdollista lapsenhoitokeikkaa. Ehkä hekin ovat itse töissä.

Jep, jos se työssäkäyvä pienten lasten äiti sai lapsensa yleisimpään ikään, eli esikoisen ollessaan 30v, ja hänen vanhempansa ovat saaneet hänet, kun olivat vaikkapa 25v, niin lapsenlapsen ollessa 3v isovanhemmat ovat 58-vuotiaita ja siis vielä ainakin 6 vuotta vahvasti työelämässä.

Kun eläkeikiä on nostettu, niin ei ole työelämässäkään tajuttu, että se vaikutus saattaa olla, että nyt se 30+ ikäinen pienten lasten vanhempi joutuu itse hoitamaan lapsensa sairastelut, kun isovanhemmat eivät olekaan enää saatavilla, kuten aiemmin on ollut. Toki varsinkin pk-seudulla monilla on isovanhemmat kaukana muutenkin.

Vierailija
124/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla narsistina on haasteita noudattaa yhteisiä pelisääntöjä?

Vierailija
125/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla narsistina on haasteita noudattaa yhteisiä pelisääntöjä?

Ne pelisäännöt on jääneet jonnekin 70-luvulle ja tehty soveltuvaksi tehtäviin, joissa joku toinen voi jatkaa toisen homma tuosta noin vain (esim. vuorotyö, asiakaspalvelu, rutiininomainen toimistotyö). Ne on myös tehty aikana, jolloin työ oli pääasiassa läsnätyötä, eli olisi ollut ihan mullistava ajatus, että työntekijä voisi tehdä työtä kotoa käsin illalla klo 21-23 tai aamuvirkut asiantuntijat aamulla klo 05-07 osan porukasta ollessa nukkumassa. Dokumentit oli paperilla ja niitä pystyi tarkastelemaan vain työpaikalla jne.

Etätyö on tullut ja se mahdollistaa sen, että PowerPoint-esityksen voi tehdä kotona vaikka klo 20-22, ja se tulee ihan yhtä hyvin tehtyä, kuin vaikkapa klo 13-15. Ei tässä ole kyse henkilökohtaisesta kykenemättömyydestä sääntöjen noudattamiseen, vaan siitä, että nämä säännöt kaipaa päivitystä nykyaikaan.

Vierailija
126/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksi joku pienyrittäjä palkkaisi töihin ihmisen, joka on viikossa vähintään kaksi päivää pois töistä ja muut joutuvat jatkuvasti tekemään hänen työt? Miksi? Kyllä lienee ihan luonnollista, että pienyrittäjä ottaa siihen vaikka sellaisen, jolla on isot lapset tai puoliso joka myös välillä hoitaa sairaita lapsia. Kyse on kuitenkin työstä eikä hyväntekeväisyydestä. Ei ole myöskään kollegoita kohtaan oikein olla jatkuvasti pois töistä ja sälyttää hommat kollegoille. Jokaisella työpaikalla on se porukka, jotka on aina pois ja sitten se porukka, jotka eivät ole pois. Ja se ei suinkaan tarkoita, että niillä jotka siellä töissä käy, olisi helpompi elämäntilanne. Suuri osa vaan on niin helvetin laiskoja nykyään, että jäädään pois matalalla kynnyksellä. On sairauksia ja sitten on " sairauksia".

Eihän tämä nyt liity ketjun aiheeseen millään tavalla. Kukaan ei ole tekemässä kenenkään puolesta töitä, kyse on vain siitä MILLOIN ne omat työt tehdään: onko sallittua tehdä työt illalla vai pitääkö kaikki työt saada ajoittumaan virka-ajan puitteisiin. 

Sairaudet ja "sairaudet" on sitten ihan eri juttu, mutta aika monella asiantuntijalla varsinkin on aika iso kynnys olla kokonaan kone kiinni vaikka kuinka olisi sairas. Kotona kun on vähän liiankin helppo tehdä töitä sairaanakin. Ja kun ei tosiaan kukaan muukaan niitä asiantuntijan töitä tee.

Vierailija
127/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä, ettei niitä lapsen neuvola-aikoja eikä yleensä myöskään muita terveydenhuollon sikoja voi varata kuin kaupan hyllyltä vaan se otetaan mikä saadaan?

Olen töissä kunnallisella oikaisuhoitoklinikalla. Potilaat ovat pääasiassa koululaisia. Monet vanhemmat hikeentyvät kun eivät saa lapselleen aikaa koulutuntien jälkeen. Se on mahdotonta, me ei voida hoitaa kaikkia potilaita klo 14 ja 17 välillä ja koulujen ja vanhempien loma-aikoina. Valitettavasti.

Vierailija
128/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, meillä on kanssa näitä kun olen asiantuntija saan tehdä mitä haluan tapauksia. Töihintulo leimataan kännykällä kotoa ennen kahdeksaa vaikka töihin tullaan ja työt aloitetaan yhdeksältä. Ruokatunti leimataan pakolliset 30 min, mutta lähes joka päivä kaupungilla pyöritään vähintään 1,5 tuntia. Kampaajakäynnit leimataan työasiaksi jne. Ja iltaisin ei todellakaan tehdä töitä. Ja joka ikinen vuosi kesälomaa pidennetään vähintään yhdellä ellei kahdella viikolla, kun on kertynyt niiiin paljon plussaldoa. Kertyyhän sitä kun koiralenkitkin leimataan työksi =).

Olen asiantuntija ei-teknisissä IT-hommissa (projekti- ja palvelupäälliköintiä, sovelluspuolen konsultointia), olen ollut neljällä eri työnantajalla, joista osa toimittajia ja osa asiakkaita, ja koskaan ei ole tarvinut leimata lounaalle. Kuulostaa ihan hassulta. Työpäivään kai kuuluu muutenkin jotain taukoja? Joo, jos se lounas kestää 2h, eikä se ole asiakkaan kanssa yhteistyölounas, niin ehkä silloin leimaa itsensä ulos ja taas takaisin sisään (paitsi jos aikoo tehdä illalla sen takaisin leimaamatta illalla mitään).

Ei ketään muutenkaan kiinnosta mitään leimaukset. Kaikki tekee ihan pirusti töitä ja jos eivät tekisi, kollegat alkaisivat kyllä heti valittaa. Se on yhteistyötä, luotetaan toisiin, jos jollain tiedetään olevan rankempi elämänvaihe, annetaan siimaa. Joku muu on silloin voimissaan ja ottaa enemmän roolia. Ei niitä leimauksia kukaan katso. HR joskus sanoo, että työaikapankkia pitäisi purkaa. Siihen ei kuitenkaan koskaan löydy hyvää aikaa, koska me ollaan aika kysyttyjä ja myydään hyvin.

Töissä on kivaa ja työkavereita näkee mielellään vapaa-ajallakin. Joku saattaa tunnin loistavalla pre-sales-suorituksella myydä miljoonan projektin. Ihan sama vaikka lähtisi juomaan kaljaa kesken päivän sen jälkeen.

Vierailija
129/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HR-kalkkunan virka on todellinen työpaikan TURHAKE. En ole vielä eläissäni tavannut yhtäkään älykästä HR-ihmistä. Joko ovat ihan bimboja tai sitten näitä kalkkunoita. Hyvää liksaa saavia täys-turhakkeita. Harrastavat usein hevosia ja koiria.

Vierailija
130/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HR-kalkkunan virka on todellinen työpaikan TURHAKE. En ole vielä eläissäni tavannut yhtäkään älykästä HR-ihmistä. Joko ovat ihan bimboja tai sitten näitä kalkkunoita. Hyvää liksaa saavia täys-turhakkeita. Harrastavat usein hevosia ja koiria.

Naurahdin tuolle viimeiselle lauseelle. On muuten usein totta :D Mutta ihan niin kuin kaikissa ammattikunnissa, heissäkin on monen tasoisia. Usein johtajaksi pääsee se, joka ymmärtää sitä liiketoimintaakin. Ne sääntöjen keksijät ja nillittäjät, jotka vikisee jonkun asiantuntijan neuvolakäynnistä, on niitä, jotka korkeakoulututkinnostaan huolimatta eivät koskaan saavuta yli 4000e palkkaa.

Tunnen kuitenkin monia HR-johtajia, joita arvostan ja jotka tekevät päätöksiä järjellä. Tottakai lakia tulee noudattaa ja ovat siitä vastuussa, mutta käytännöt osataan tehdä bisnestä tukeviksi, eikä asiantuntijoita karkoittamaan.

Vierailija
131/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se niin on, että joissain paikoissa HR-osastolla (olen itse ollut nuorena) on sellaisia jänkyröitä ja "raivoemäntiä", joille muiden kontrollointi ja on elämän suola. HR on naisvaltainen ala tavalla, jossa tulee (tai ainakin silloin aikoinaan) esiin joskus huonot puolet: epäoleellisiin pikkuasioihin keskittyminen liikaa, se kontrolloivuus ja turha "paapominen".

Naisvaltaiset alat ovat usein ihan hirveitä työpaikkoja - ja olen itse nainen... Ärsyttävintä on, että röyhkeän tylyttäville ja ylipomottaville, tunteita hallitsemattomille emäntähahmoille ei kukaan uskalla sanoa vastaan - ovat niin "päteviä ja aikaansaavia"... Ihme selkärangatonta teinimeininkiä, näille pitää uskaltaa sanoa suoraan, että ovat sopimattomia!

Vierailija
132/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä, ettei niitä lapsen neuvola-aikoja eikä yleensä myöskään muita terveydenhuollon sikoja voi varata kuin kaupan hyllyltä vaan se otetaan mikä saadaan?

Olen töissä kunnallisella oikaisuhoitoklinikalla. Potilaat ovat pääasiassa koululaisia. Monet vanhemmat hikeentyvät kun eivät saa lapselleen aikaa koulutuntien jälkeen. Se on mahdotonta, me ei voida hoitaa kaikkia potilaita klo 14 ja 17 välillä ja koulujen ja vanhempien loma-aikoina. Valitettavasti.

Mä vähän luulen, että joidenkin näiden änkyröiden mielestä lapsi voi mennä sinne aivan yksiksensä tai se mystinen aina valmiudessa oleva mummo lähtee viemään. Pääasia, että Maija-Matti istuu visusti työpaikalla 8-16 näpsyttelemässä.

Vierailija
133/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi päivääkään tuollaista enää tässä iässä. Hr- on muutenkin turha komponentti, keksimässä aina kaikkea ylimääräistä.

Kusetan itse niin paljon kuin noissa vaan ikinä pystyy ja vedän kotiinpäin. Onneksi ei ole sentään käytäntönä leimata lounaalle. Vihaan tuollaista kyttäämistä, pääasia että työt tulee hoidettua.

Vierailija
134/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että ainakin alle 40-vuotiassa asiantuntijoissa on paljon sellaista yrittäjähenkisyyttä myös työsuhteessa ollessaan. Jos on flow-tila päällä ja oikeasti ajatus juoksee, töitä voi tehdä vaikka kellon ympäri. Toki se sitten tarkoittaa, että seuraavat päivät nukkuu univelkojaan. Tämä on kuitenkin usein työnantajan etu, ja nuo tyypit niitä, joista työnantajat taistelee.

Monessä työssä työn suoritusajankohdalla ei ole mitään merkitystä enää. Vastausta ei tarvita minuutissa tai edes puolessa päivässä, vaan ihan riittää, että homman hoitaa vuorokauden sisään (mihin aikaan päivästä tahansa).

Kansainvälisissä hommissa voi olla hyväkin työskennellä outoihin aikoihin. Esim. jos se pienten lasten äiti tekee töitä 21-22, niin silloin voi vaikka pitää jenkkien kanssa palaverin. Vastaavasti aamuvirkku voi palaveerata aussien kanssa klo 05-06, tehdä aamutoimensa ja lasten viennin päiväkotiin sen jälkeen ja jatkaa siitä duuniin.

Joustoa ja luottoa. Työaikalain ja käytäntöjen pitäisi mahdollistaa työn ja arjen sujuvuuden kannalta joustavat ratkaisut.

Vierailija
135/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nykyinen työaikalaki mahdollistaa aika paljon. Eri asia jos työnantaja ei halua mahdollistaa asiantuntijatyön tekemistä erillä tapaa. Esim. Liukumarajat voi olla aikaisesta myöhään ja työn tekemisen voi pilkkoa pitkin päivää.

Vierailija
136/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nykyinen työaikalaki mahdollistaa aika paljon. Eri asia jos työnantaja ei halua mahdollistaa asiantuntijatyön tekemistä erillä tapaa. Esim. Liukumarajat voi olla aikaisesta myöhään ja työn tekemisen voi pilkkoa pitkin päivää.

Näin kai se on, kun tässäkin ketjussa yksi HR-päällikkö kertoi, ettei heillä suurimmalla osalla ole väliä sillä, milloin työ tehdään. Eli tosiaan, kyse on vain nillittävistä yksilöistä, jos työaikakäytänteet on rajoittavat.

Vierailija
137/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, tekeekö joku tääällä todella pomolle jotain esityksiä iltaisin eikä merkkaa tunteja edes. Voi Luoja. Niissä liukumissakin on ihan aikarajat, milloin niitä tehdään ja voi kertyä.

Ja kaikki th + ylemmät teker iltaisin ja omaan piikkiin,no ei todellakaan tee.

Minä vuonna tän ketjun kommentoijat on syntyny???

Vierailija
138/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassa minua alkoi laittaa kuriin HR-kalkkuna.

Leimaukset! Liian pitkä lounas! Työpaikalta saa olla vain 06:00 - 20:00 välisenä ainakana! Liian monta tuntia! Liian vähän tunteja! Ei lounasta! Missä leimaus?!

En jaksanut välittää, on minulla ihan oikeita töitäkin.

Siinä noin vuoden kestäneen HR-häiriköinnin jälkeen minulta paloi käpy ja asiattomasti ilmoitin, että tiedän mistä saneerataan seuraavissa YT:ssä ja epäselvyyksien välttämiseksi sanoin, että se en ole minä.

Kalkkuna veti palkokasvin sieraimeen, porkkanan korvaan ja melonin hanuriin ja oli käynyt itkeskelemässä eteenpäin ja sitten keskusteltiin asiasta.

Lopputuloksena yksikön päällikkö leimaa korttini mennessään ja tullessaan. Minulla on erillinen kulkukortti. Kukaan ei ole tästä viitsinyt voitonriemuiselle HR:lle kertoa. 

Mistä ei tiedä, niin siitä ei suutu.

Ei se ole mikään ihme, että työpaikan ovet fläpättää kuin tyhjenevässä saluunassa, jos joku HR yksikkö tekee työelämästä noin h**vetin mahdotonta.

Vierailija
139/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut tämäntyyppistä kitinää HR:n taholta. Enemmän on kokemusta siitä, että HR keskittyy näihin yhteishenkijuttuihin, kuten järkkäilemään virkistyspäiviä, pikkujouluja ynnä muuta. Kaikki mukaan! Työryhmiä, suunnittelupalavereja ja askarteluja. 😁

Vierailija
140/140 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassa minua alkoi laittaa kuriin HR-kalkkuna.

Leimaukset! Liian pitkä lounas! Työpaikalta saa olla vain 06:00 - 20:00 välisenä ainakana! Liian monta tuntia! Liian vähän tunteja! Ei lounasta! Missä leimaus?!

En jaksanut välittää, on minulla ihan oikeita töitäkin.

Siinä noin vuoden kestäneen HR-häiriköinnin jälkeen minulta paloi käpy ja asiattomasti ilmoitin, että tiedän mistä saneerataan seuraavissa YT:ssä ja epäselvyyksien välttämiseksi sanoin, että se en ole minä.

Kalkkuna veti palkokasvin sieraimeen, porkkanan korvaan ja melonin hanuriin ja oli käynyt itkeskelemässä eteenpäin ja sitten keskusteltiin asiasta.

Lopputuloksena yksikön päällikkö leimaa korttini mennessään ja tullessaan. Minulla on erillinen kulkukortti. Kukaan ei ole tästä viitsinyt voitonriemuiselle HR:lle kertoa. 

Mistä ei tiedä, niin siitä ei suutu.

Sehän on hienoa ja tasa-arvoista, että yksi saa tulla ja mennä miten vaan. Oletko kuullut tasavertaisesta kohtelusta? Sulle olisi pitänyt antaa potkut tuosta törkeästä suunsoitosta. Kukaan ei ole korvaamaton.