Nipottavat HR-tädit
Onko teillä töissä näitä 45 vuotta samassa työpaikassa olleita HR-tätejä, toki voivat olla setiäkin, mutta usein naisia, jotka nipottavat kaikesta. Olen 30, teen suht vaativaa asiantuntijatyötä, hallitsen omat aikatauluni ja teen usein töitä myös iltaisin sen jälkeen, kun lapsi mennyt nukkumaan. Sellainen 55+ HR-nainen ottanut mut hampaisiinsa, tuntuu siltä, soittelee perään kaikista leimauksista, muun muassa, että lounas jäänyt leimaamatta, lapsen vieminen neuvolaan pitäisi ajoittaa liukumien ulkopuolelle, fyssarilla käyminen, vaikkakin työterveydessä pitäisi myös ajoittaa joko liukumien ulkopuolelle tai hoitaa lounaalla. Oma pomo on ulkomailla, ja hän ei ole koskaan valittanut että työni jäljestä. Tuntuu ihan siltä, että oon jonkun kyttäyksen alaisena. Ei noita neuvola- tai fyssariaikoja voi aina kauheesti valita, vaan kunnalliset neuvola-ajat otetaan kun saadaan ja sama fyssarin kanssa, vaikka onkin yksityinen. Millaisia kokemuksia teillä? Vertaistukea tähän vitutukseen, kiitos!
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua on kiinnostavaa seurata HR-päällikkönä, kun omassa organisaatiossa on puolet porukasta työajattomia (ei siis mitään työaikaseurantaa, vain tietyt työtehtävät jotka hoitavat) ja puolet työajallisia, joista osalla ei kerry klo 18 jälkeen tehtävistä työtunneista mitään lisiä. Paikallisesti on sovittu siitä, että kuka tahansa voi hoitaa omia asioitaan kesken työpäivän, kunhan se merkitään kalenteriin. Työaikaa saa käyttää myös urheiluun. Lisäksi osa työntekijöistä tekee työnantajan töitä maastossa, kohteissa joissa kännykkä ei kuulu.
Työaikaseurantaa voi siis tehdä hyvin vähän ja vain hyvin vähälle joukolle ihmisiä.
Juuri näin. Sieltä todistusaineistoa, että ne nillittäjät nillittää vain omasta halustaan ja ehkä siksi, etteivät ymmärrä yrityksen liiketoimintaa ja työtehtävien luonnetta. Ja tosiaan, on yrityksiä, joissa ymmärretään. Parhaat ja motivoituneimmat osaajat siirtyvät niihin, jos aletaan tekemään työajoista liian joustamattomia ja nillittämään niistä. Useinhan nuo kirjaukset ärsyttävät eniten sellaisia henkilöitä, jotka tekevät työtään intohimolla, jotka haluavat pärjätä ja jotka miettivät työasioitaan iltaisinkin.
Täytyypä sanoa tj:lle että hän nillittää, jos joskus odottaa minun lähettävän jonkun raportin tms työpäivän aikana, vaikka todellisuudessa olen kampaajalla. Poissaoloja minulla on keskellä päivää kuten tiimiläisillänikin, siis niitä omia menoja. Mutta kukaan ei edes esitä olevansa silloin töissä. Ne tunnit tehdään sisään tekemällä vähän pitempi päivä etukäteen. Kummasti onnistuu myös niillä, joilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia.
t. Tiiminvetäjä
Vierailija kirjoitti:
Ja näin ne JOUSTOT loppuu kaikiöta kun lumihiutaleet ei tajua ettei ne ole palkallista työaikaa. Tai ottais puoli pv palkatonta parturiinsa. Toki niitä joustoja ON.
Mistähän sinä nyt puhut? Nämä parturiin kesken päivän lähtevät on kuukausipalkkaisia, tekevät iltaisin ja viikonloppuisin töitä ilman minkäänlaisia lisiä jne. Todellinen työaikansa on ainakin 50h/viikko, vaikka niitä illalla ja viikonloppuna tehtyjä tunteja ei saa kirjata. Ja sitten tulee joku HR valittamaan, jos henkilö on tunnin parturissa joskus :D
Kiitän onneani että olen älynnyt kouluttautua alalle, missä ei eletä kyttäyskulttuuria. Tulostavoitteet kertovat kyllä omaa kieltään työpanoksen riittävyydestä, mutta jos haluan käyttää lapsen neuvolassa kesken päivän niin ketään ei kiinnosta poissaoloni, korkeintaan kysyvät tarvitseeko puolestani hoitaa mitään sillä ajalla. Motivaationi kuolisi kyllä ennätystahtia jos en saisi itse hallita omaa aikaani. Lisäksi asiantuntijatyö, joka sisältää myös yksityisasiakkaiden tapaamista ei vaan onnistu aina välillä ma-pe 8-16.
Mikset vain leimaa omameno/ulos kun käyt neuvolassa, fyssarilla ym. Pääasia lienee, että leimaukset on kunnossa ja se on ihan jokaisen homma asemaan katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua on kiinnostavaa seurata HR-päällikkönä, kun omassa organisaatiossa on puolet porukasta työajattomia (ei siis mitään työaikaseurantaa, vain tietyt työtehtävät jotka hoitavat) ja puolet työajallisia, joista osalla ei kerry klo 18 jälkeen tehtävistä työtunneista mitään lisiä. Paikallisesti on sovittu siitä, että kuka tahansa voi hoitaa omia asioitaan kesken työpäivän, kunhan se merkitään kalenteriin. Työaikaa saa käyttää myös urheiluun. Lisäksi osa työntekijöistä tekee työnantajan töitä maastossa, kohteissa joissa kännykkä ei kuulu.
Työaikaseurantaa voi siis tehdä hyvin vähän ja vain hyvin vähälle joukolle ihmisiä.
Juuri näin. Sieltä todistusaineistoa, että ne nillittäjät nillittää vain omasta halustaan ja ehkä siksi, etteivät ymmärrä yrityksen liiketoimintaa ja työtehtävien luonnetta. Ja tosiaan, on yrityksiä, joissa ymmärretään. Parhaat ja motivoituneimmat osaajat siirtyvät niihin, jos aletaan tekemään työajoista liian joustamattomia ja nillittämään niistä. Useinhan nuo kirjaukset ärsyttävät eniten sellaisia henkilöitä, jotka tekevät työtään intohimolla, jotka haluavat pärjätä ja jotka miettivät työasioitaan iltaisinkin.
Lisään vielä, että meillä huolehditaan myös työntekijöiden jaksamisesta ja siksi heidän nimenomaan ei haluta miettivän työasioita iltaisin. Juuri pari viikkoa sitten oli toimintasuunnitelmapalaveri työterveyden kanssa ja käytiin läpi psykososiaalista kuormitusta ja kuinka ehkäistään uupumista. Se, että työ ja vapaa-aika eroavat toisistaan selvästi myös näin etätyöaikana on jaksamisen kannalta erittäin tärkeää, kuten tth:kin totesi. Kun ei tehdä kokonaistyöaikaa, niin iltaisin ei kenenkään kuulu miettiä työasioita, vaikka kuinka ollaan asiantuntija-ammatissa.
Onko teidän tth tietoinen, että työntekijöiltä odotetaan työasioiden miettimistä iltaisin?
t. Tiiminvetäjä
Vierailija kirjoitti:
Kiitän onneani että olen älynnyt kouluttautua alalle, missä ei eletä kyttäyskulttuuria. Tulostavoitteet kertovat kyllä omaa kieltään työpanoksen riittävyydestä, mutta jos haluan käyttää lapsen neuvolassa kesken päivän niin ketään ei kiinnosta poissaoloni, korkeintaan kysyvät tarvitseeko puolestani hoitaa mitään sillä ajalla. Motivaationi kuolisi kyllä ennätystahtia jos en saisi itse hallita omaa aikaani. Lisäksi asiantuntijatyö, joka sisältää myös yksityisasiakkaiden tapaamista ei vaan onnistu aina välillä ma-pe 8-16.
Eli sinulla on kokonaistyöaika. Tässä ketjussa keskustellaan siitä, kun kokonaistyöaikaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin nauraa tollaselle ns asiantuntijatyölle missä ei ole normaalia joustoa. Kyllä työaikana täytyy monesti käydä hammaslääkärissä, parturissa, asioilla ym. Jos se työ on pelkkää pöydän ääressä näyttö kaikkien nähtävillä ettei vaan surffaa missään istumista, niin olisin mielummin työtön.
Kuule parturissa EI voi kåydä työajalla, se on lounastauko tai liukumista. TES kertoo missä lääkärissä voit käydä
Huoh, olen eri, mutta tuskin hän nyt tarkoitti, että huijaisi pomolleen tehneensä aktiivisesti töitä siellä parturissa (jotkut muuten tekee, ei ole ollenkaan harvinaista, että esim. nainen, jonka hiustenvärjäys ottaa 2h on läppärin kanssa siellä kampaajalla ja tekee töitä samalla). Pointti on vaan se, että voi olla pois, ja voi tehdä työtä silloin kun itselle sopii, vaikka yöllä. Ja ei, kukaan ei halua niistä illan ja yön tunneista mitään lisiä, koska kaikki ymmärtää, että se on oma valinta tehdä töitä siihen aikaan.
Eipä kuulosta sitten kovin vaativalta työltä. Ei toimisi meillä ja jo asioiden luottamukseliisuuskaan ei salli työasioita kampaajantuoliss.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain leimaa omameno/ulos kun käyt neuvolassa, fyssarilla ym. Pääasia lienee, että leimaukset on kunnossa ja se on ihan jokaisen homma asemaan katsomatta.
Siksi, koska sitäkään ei saa leimata, kun tekee sen tunnin sisään klo21-22.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin nauraa tollaselle ns asiantuntijatyölle missä ei ole normaalia joustoa. Kyllä työaikana täytyy monesti käydä hammaslääkärissä, parturissa, asioilla ym. Jos se työ on pelkkää pöydän ääressä näyttö kaikkien nähtävillä ettei vaan surffaa missään istumista, niin olisin mielummin työtön.
Kuule parturissa EI voi kåydä työajalla, se on lounastauko tai liukumista. TES kertoo missä lääkärissä voit käydä
Huoh, olen eri, mutta tuskin hän nyt tarkoitti, että huijaisi pomolleen tehneensä aktiivisesti töitä siellä parturissa (jotkut muuten tekee, ei ole ollenkaan harvinaista, että esim. nainen, jonka hiustenvärjäys ottaa 2h on läppärin kanssa siellä kampaajalla ja tekee töitä samalla). Pointti on vaan se, että voi olla pois, ja voi tehdä työtä silloin kun itselle sopii, vaikka yöllä. Ja ei, kukaan ei halua niistä illan ja yön tunneista mitään lisiä, koska kaikki ymmärtää, että se on oma valinta tehdä töitä siihen aikaan.
Eipä kuulosta sitten kovin vaativalta työltä. Ei toimisi meillä ja jo asioiden luottamukseliisuuskaan ei salli työasioita kampaajantuoliss.
En tiedä, mitä teki, mutta kyllä oli tällainen tapaus viimeksi viereisessä tuolissa. Saattoihan tuo olla vaikka yrittäjä. Ja eihän se kampaaja siinä silloin ole vieressä, kun väri vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla on kokonaistyöaika. Tässä ketjussa keskustellaan siitä, kun kokonaistyöaikaa ei ole.
Voi olla, että käsitän tuon käsitteen väärin, mutta kyllä sopimuksissa lukee, että työaika 37,5h/vko, ja virallisesti liukumat usein 7-9 ja 15-17 välillä. Käytännössä jengi tekee töitä illalla ja yöllä ja on myös päivisin (9-15 välilläkin) omilla menoillaan. Enkä ymmärrä, miksi näin ei saisi olla. Tuollaiset kello kaulassa työtä tekemiset on ihan typeriä. Sitä usein perustellaan sillä, että saadaan ns. yhteistyötä vaativat hommat tehtyä, mutta tottakai ne saa tehtyä, kun varataan palaveri ja kaikki tietysti osallistuu palaveriin. Ja katsotaan kalentereista, milloin kellekin sopii (siis se oma meno tietysti on kalenterissa varattuna).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että käsitän tuon käsitteen väärin, mutta kyllä sopimuksissa lukee, että työaika 37,5h/vko, ja virallisesti liukumat usein 7-9 ja 15-17 välillä. Käytännössä jengi tekee töitä illalla ja yöllä ja on myös päivisin (9-15 välilläkin) omilla menoillaan. Enkä ymmärrä, miksi näin ei saisi olla. Tuollaiset kello kaulassa työtä tekemiset on ihan typeriä. Sitä usein perustellaan sillä, että saadaan ns. yhteistyötä vaativat hommat tehtyä, mutta tottakai ne saa tehtyä, kun varataan palaveri ja kaikki tietysti osallistuu palaveriin. Ja katsotaan kalentereista, milloin kellekin sopii (siis se oma meno tietysti on kalenterissa varattuna).
Ja vaikka sopparissa lukee 37,5h/vko, niin suurin osa tekee enemmän. Eikä niistä ylitöistä saa korvausta. Ja tämä on ihan ok. Mutta pitäisi olla ok sekin, että hallinnoi itse omaa kalenteriaan ja työaikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska sitäkään ei saa leimata, kun tekee sen tunnin sisään klo21-22.
Eikö ole selvää, että nämä kaikki asiat sovitaan esimiehen kanssa. Jos hän sanoo, että leimaat miten tykkäät, niin voit kertoa sopimuksestanne myös henkilöstöhallintoon.
Itselläni ei olisi esimiehenä toimivaltaa sanoa, että työaikaa koskevista määräyksistä ei tarvitse piitata, mutta yksittäistapauksessa toki voi sopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on (lue nyt huolella): SINÄ et voi päättää sooloilla, vaan sinun täytyy sopia esimiehesi kanssa, miten teillä tämä asia hoidetaan.
Älä kiukuttele henkilöstöhallinnolle, vaan puhu esimiehellesi.
Jos olet tärkeä työntekijä, hän varmaankin haluaa sopia kanssasi järjestelyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joustoa omien menojen suhteen. Kunhan ei ole mitään tärkeää palaveria, voi olla keskellä päivääkin pois ja tehdä sitten tunnit sisään myöhemmin. Siunattu etätyö on tässäkin lisännyt joustavuutta. Pääasia, että työt tulevat tehdyksi. Ja aina pitää tiimille ilmoittaa olevansa offline klo xx-xx.
Etätyöpä loppuu kaikilta hyvin äkkiä, jos jotkut alkavat nähdä asian niin, että heitä ei enää koska mitään säännöt.
Sopimalla ja etukäteen ilmoittamalla pitäisi silloin tällöin onnistua poikkeamien hyvässä työpaikassa, mutte niin että itse vaan tekee tasan mitä tykkää.
Vai voisiko se kehityskulku kuitenkin mennä ennemmin siihen suuntaan, että ne työnluonteeseen täysin sopimattomat kellonaikasäännöt jätetään pois? Alettaisiin oikeasti vain seuraamaan sitä työn tulosta, siis sitä, että hommat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joustoa omien menojen suhteen. Kunhan ei ole mitään tärkeää palaveria, voi olla keskellä päivääkin pois ja tehdä sitten tunnit sisään myöhemmin. Siunattu etätyö on tässäkin lisännyt joustavuutta. Pääasia, että työt tulevat tehdyksi. Ja aina pitää tiimille ilmoittaa olevansa offline klo xx-xx.
Etätyöpä loppuu kaikilta hyvin äkkiä, jos jotkut alkavat nähdä asian niin, että heitä ei enää koska mitään säännöt.
Sopimalla ja etukäteen ilmoittamalla pitäisi silloin tällöin onnistua poikkeamien hyvässä työpaikassa, mutte niin että itse vaan tekee tasan mitä tykkää.
Vai voisiko se kehityskulku kuitenkin mennä ennemmin siihen suuntaan, että ne työnluonteeseen täysin sopimattomat kellonaikasäännöt jätetään pois? Alettaisiin oikeasti vain seuraamaan sitä työn tulosta, siis sitä, että hommat hoituu.
Ehkä, mutta tällä hetkellä ei olla sellaisessa tilanteessa.
Veikkaan että moni teistä prinsessoista saisi potkut siinä vaiheessa kun työn tuloksia alettaisiin seurata. Eipä niitä tuloksia tule neuvolassa, fyssarilla, kampaajalla ja mitä kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on (lue nyt huolella): SINÄ et voi päättää sooloilla, vaan sinun täytyy sopia esimiehesi kanssa, miten teillä tämä asia hoidetaan.
Älä kiukuttele henkilöstöhallinnolle, vaan puhu esimiehellesi.
Jos olet tärkeä työntekijä, hän varmaankin haluaa sopia kanssasi järjestelyt.
Ei minulla ole mitään ongelmaa (kuten kirjoitin, käytännöt on jo joustavat). On vaan omituista, että kirjataan sellaisia sääntöjä, joita ei tarvita, ja se on kyllä usein HR, joka noita sääntöjä haluaa kirjata (esim. liukumien aikaikkunat yrityksessä, ja sitten on kokonaisia osastoja, joissa niistä ei kuitenkaan pidetä kiinni). En minä aio tätä sydämen asiakseni ottaa ja lähteä kellekään juttelemaan. Sanonpahan vaan, että HR sääntöineen vaikuttaa tiukkapipoisilta.
Ja työaikalakia minä haluaisin muuttaa sellaiseksi, ettei kellonajoilla olisi enää mitään merkitystä, jos se työnluonteeseen sopii, vaan kokonaistyöajalla (tosin en ihan tajua, mitä merkitystä silläkään on, kun ei asiantuntijatyössä ylitöistä mitään makseta kuitenkaan).
Siis missä ihmeessä te kaikki kommentoijat oikein olette töissä, jos hr seuraa kaikilla työaikoja? Eikö se ole esimiehen tehtävä? En muista koskaan olleeni hr-osaston kanssa tekemisissä juuri missään asioissa, enkä ainakaan minkään työaikaleimausten kanssa. Esimiehen kanssa olen aina sumplinut menoni. Tuntuu ihan oudolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka sopparissa lukee 37,5h/vko, niin suurin osa tekee enemmän. Eikä niistä ylitöistä saa korvausta. Ja tämä on ihan ok. Mutta pitäisi olla ok sekin, että hallinnoi itse omaa kalenteriaan ja työaikojaan.
Sellainen keskustelu pitää käydä ennen kuin kirjoittaa työsopimuksen. Meillä se ei käy eikä se ole minun mielivaltaani vaan jos minä annan jollekin vapauksia niin tj on minun niskassani. Oikeudenmukaisuuden ja tasavertaisuuden periaate on työyhteisössä todella tärkeä. Meillä omat menot merkitään yhteiseen kalenteriin, jos kyse on koko päivän poissaolosta niin siitä sovitaan oman tiiminvetäjän kanssa etukäteen mutta jos kyse on parista tunnista keskellä päivää niin merkintä kalenterissa riittää. Ja kun ollaan omissa menoissa niin ei olla työajalla, silloin siirrytään työajanseurantasovelluksessa omalle ajalle. Kello 18 jälkeen ei tehdä töitä ellei niistä ole erikseen sovittu eli se parin tunnin poissaolo korvataan aloittamalla seuraavana aamuna aikaisemmin tai tekemällä iltapäivällä pitempään. (Käytännössä meillä saa olla +20 h tuntisaldoa eli ei niitä heti tarvitse tehdä, enemmänkin jos siihen on perusteltu syy, ja -10 h.)
t. Tiiminvetäjä
Vierailija kirjoitti:
Siis missä ihmeessä te kaikki kommentoijat oikein olette töissä, jos hr seuraa kaikilla työaikoja? Eikö se ole esimiehen tehtävä? En muista koskaan olleeni hr-osaston kanssa tekemisissä juuri missään asioissa, enkä ainakaan minkään työaikaleimausten kanssa. Esimiehen kanssa olen aina sumplinut menoni. Tuntuu ihan oudolta!
Kyllä ne joskus puuttuu. Esim. yksi uusi meni kirjaamaan todelliset työaikansa iltaisin, niin siitähän tuli ihan hirveä ongelma. Kaikki teki töitä iltaisin, mutta unohtivat sanoa, että älä nyt sitten kirjaa niitä tunteja. Se oli ihan ok, koska vastaavasti päivällä sai olla omilla menoillaan ilman, että tarvitsi mihinkään kirjata. Kaikki teki aika intohimolla ja paljon töitä.
Ja näin ne JOUSTOT loppuu kaikiöta kun lumihiutaleet ei tajua ettei ne ole palkallista työaikaa. Tai ottais puoli pv palkatonta parturiinsa. Toki niitä joustoja ON.