Nipottavat HR-tädit
Onko teillä töissä näitä 45 vuotta samassa työpaikassa olleita HR-tätejä, toki voivat olla setiäkin, mutta usein naisia, jotka nipottavat kaikesta. Olen 30, teen suht vaativaa asiantuntijatyötä, hallitsen omat aikatauluni ja teen usein töitä myös iltaisin sen jälkeen, kun lapsi mennyt nukkumaan. Sellainen 55+ HR-nainen ottanut mut hampaisiinsa, tuntuu siltä, soittelee perään kaikista leimauksista, muun muassa, että lounas jäänyt leimaamatta, lapsen vieminen neuvolaan pitäisi ajoittaa liukumien ulkopuolelle, fyssarilla käyminen, vaikkakin työterveydessä pitäisi myös ajoittaa joko liukumien ulkopuolelle tai hoitaa lounaalla. Oma pomo on ulkomailla, ja hän ei ole koskaan valittanut että työni jäljestä. Tuntuu ihan siltä, että oon jonkun kyttäyksen alaisena. Ei noita neuvola- tai fyssariaikoja voi aina kauheesti valita, vaan kunnalliset neuvola-ajat otetaan kun saadaan ja sama fyssarin kanssa, vaikka onkin yksityinen. Millaisia kokemuksia teillä? Vertaistukea tähän vitutukseen, kiitos!
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän useita tällaisia tapauksia, joissa HR on ottanut hampaisiinsa jonkun, jonka aikatauluihin nyt vaan sopii paremmin tehdä ne ylityöt klo21-22:30 eikä klo 16-17:30. Olen itsekin tällainen, juuri siksi, että päiväkoti menee kiinni klo17. Ei olisi mulle ongelma, työt tulee hoidettua (ja mullakin siis vaativa asiantuntijatyö, eli tuloksellisuus ei ole niinkään käytetystä ajasta, vaan osaamisesta kiinni).
Ne myöhäisillan tunnit on helpompi jättää leimaamatta, ettei tule sanomista. Sitten ei tietty flexit kerry ihan todellisessa suhteessa, mutta siitä hyvästä pitäisi sitten saada jättää se päivällä käyty lapsen vasu-keskustelun ns. poissaolokin leimaamatta.
Olen juuri vaihtamassa työpaikkaa ja saas nähdä, mikä on meininki uudessa paikassa. Edellisessä paikassa pomo sanoi, ettei häntä kiinnosta, miten kuljen ja leimasin usein niin, että jos olin illalla tehnyt vaikka tunnin töitä, leimasin itseni liukuman puitteissa seuraavana aamuna klo7 sisään, vaikka oikeasti aloitin työt vasta klo 8. Silloin on liukumat oikein, eikä HR valita, että töitä on tehty väärään aikaan.
Vilkaiseppa teidän TES, siellä todennäköisesti klo 21 tai 22 alkaa juosta yölisät. SIKSI sitä teidän HRää tuo kiinnostaa. Laita se työaikasi 7,5h putkeen ja sitten teet milloin teet. Tavoitettavissahan sun on kuitenkin oltava silloin klo 17:in, eikö?
Miksi vain 7,5h? Jos teen klo8-16 ja sitten vielä klo 21-22:30? Niin, leimaan seuraavalle aamulle klo 7 alkaen (koska liukuma alkaa siitä), jolloin puolen tunnit työt jää leimaamatta, jos aloitan klo8.
Tai siis on myös ok, että aina leimataan vain 7,5h (silloinkin, kun on tehnyt 9h), kunhan sen saa tehdä myös silloin, kun oikeasti tekee vain 6h.
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassa minua alkoi laittaa kuriin HR-kalkkuna.
Leimaukset! Liian pitkä lounas! Työpaikalta saa olla vain 06:00 - 20:00 välisenä ainakana! Liian monta tuntia! Liian vähän tunteja! Ei lounasta! Missä leimaus?!
En jaksanut välittää, on minulla ihan oikeita töitäkin.
Siinä noin vuoden kestäneen HR-häiriköinnin jälkeen minulta paloi käpy ja asiattomasti ilmoitin, että tiedän mistä saneerataan seuraavissa YT:ssä ja epäselvyyksien välttämiseksi sanoin, että se en ole minä.
Kalkkuna veti palkokasvin sieraimeen, porkkanan korvaan ja melonin hanuriin ja oli käynyt itkeskelemässä eteenpäin ja sitten keskusteltiin asiasta.
Lopputuloksena yksikön päällikkö leimaa korttini mennessään ja tullessaan. Minulla on erillinen kulkukortti. Kukaan ei ole tästä viitsinyt voitonriemuiselle HR:lle kertoa.
Mistä ei tiedä, niin siitä ei suutu.
Eli te rikotte lakia teidän työpaikalla. Hieno homma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän useita tällaisia tapauksia, joissa HR on ottanut hampaisiinsa jonkun, jonka aikatauluihin nyt vaan sopii paremmin tehdä ne ylityöt klo21-22:30 eikä klo 16-17:30. Olen itsekin tällainen, juuri siksi, että päiväkoti menee kiinni klo17. Ei olisi mulle ongelma, työt tulee hoidettua (ja mullakin siis vaativa asiantuntijatyö, eli tuloksellisuus ei ole niinkään käytetystä ajasta, vaan osaamisesta kiinni).
Ne myöhäisillan tunnit on helpompi jättää leimaamatta, ettei tule sanomista. Sitten ei tietty flexit kerry ihan todellisessa suhteessa, mutta siitä hyvästä pitäisi sitten saada jättää se päivällä käyty lapsen vasu-keskustelun ns. poissaolokin leimaamatta.
Olen juuri vaihtamassa työpaikkaa ja saas nähdä, mikä on meininki uudessa paikassa. Edellisessä paikassa pomo sanoi, ettei häntä kiinnosta, miten kuljen ja leimasin usein niin, että jos olin illalla tehnyt vaikka tunnin töitä, leimasin itseni liukuman puitteissa seuraavana aamuna klo7 sisään, vaikka oikeasti aloitin työt vasta klo 8. Silloin on liukumat oikein, eikä HR valita, että töitä on tehty väärään aikaan.
Vilkaiseppa teidän TES, siellä todennäköisesti klo 21 tai 22 alkaa juosta yölisät. SIKSI sitä teidän HRää tuo kiinnostaa. Laita se työaikasi 7,5h putkeen ja sitten teet milloin teet. Tavoitettavissahan sun on kuitenkin oltava silloin klo 17:in, eikö?
Miksi pitäisi olla tavoitettavissa klo17? Ja siis olen toki ihan yhtä tavoitettavissa kuin klo 21:kin.
Mutta vastaapas kysymykseen.
Jos teet jatkuvasti töitä yölisien aikaan se näyttäytyy siltä, että vingutaan lisiä.
Meillä näihin johto puuttui, antoivat määräyksen, että työt tehdään päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain 7,5h? Jos teen klo8-16 ja sitten vielä klo 21-22:30? Niin, leimaan seuraavalle aamulle klo 7 alkaen (koska liukuma alkaa siitä), jolloin puolen tunnit työt jää leimaamatta, jos aloitan klo8.
Tai siis on myös ok, että aina leimataan vain 7,5h (silloinkin, kun on tehnyt 9h), kunhan sen saa tehdä myös silloin, kun oikeasti tekee vain 6h.
Aa sä oletkin tätä sakkia joka tuijottaa toisella silmällä kelloa ja toisella av-palstaa: nyt on 9h täynnä eli 1,5h ylityötä taas taseessa, ei kun kotiin. Näin HR:nä mulle on tärkeintä se, että TYÖT on tehty. ja hyvin. Jos ne saa tehtyä 6ssa tunnissa, OK, mutta sit sulla on todnäk liian vähän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska säännöt koskevat myös sinua.
Ikävä, että joudutaan aikuista ihmistä paimentamaan! Aika tyhmää, että joutuvat käyttämään aikaansa sinun paimentamiseen.
On kuitenkin todella paljon sellaisia työpaikkoja asiantuntijoille, joissa työtä saa aidosti tehdä joustavasti ihan mihin aikaan tahansa (tai olla tekemättä ihan mihin aikaan tahansa). Ketään ei kiinnosta, milloin teit, ja sujuvassa yhteisymmärryksessä jokaiselle päivälle tehdään työaikalain vaatima 8-16 -kirjaus (mikä ei siis vastaa todellisuutta).
Eli jos alkaa nillittää, että joku lounas pitää leimata ulos, ihmiselle, joka tekee leimaamatta töitä klo20-22 illalla (ei voi leimata tuota, koska siitä valitettaisiin), niin aika äkkiä se ihminen etsii sellaisen työpaikan, jossa saa aidosti tehdä töitä sopivan aikataulun mukaan.
Työaikalaki on ihan jälkeen jäänyt vaativan asiantuntijatyön suhteen. Sen kanssa nyt vaan pitää elää, mutta parhaista osaajista pääsee äkkiä eroon, jos alkaa nillittää. Heille on varmasti kysyntää vähemmän nillittävissäkin firmoissa.
Ymmärrätkö, että esimiehilläkin on velsollisuutensa valvoa, että työpaikan sääntöjä noudatetaan?
Ja HR tukee esimiehiä tällaisessa peruasioiden valvonnassa, koska esimiehillä on todella paljon muutakin hommaa kuin valvoa tällaisia aikuislapsi.
Ap joo etsipä itsellesi uusi työpaikka vaikka prinsessana.
Oletko siis sitä mieltä, että illalla tai yöllä ei saisi tehdä töitä, tai jos tekee, niin se on ihan omaa aikaa? Ja sitten mussatat sellaiselle omalla ajallaan töitä tekevälle, että hänen täytyy leimata kaikki päivällä olevat poissaolot kuitenki? Kun sekään siis HR:lle ei yleensä käy, että ne illan tunnit leimaisi.
Eli haluat estää pikkulasten vanhempia pystymästä tekemään töitään kunnolla, kun päiväkodilla nyt vaan on tietyt aukioloajat, eli on vaan lopetettava työt klo16:30, vaikkei olisikaan vielä valmista huomiselle. Se tehdään valmiiksi sitten lasten mentyä nukkumaan. Se on joustoa ja työn ja arjen sujuvaa yhteensovittamista. Itse en ainakaan pystyisi olemaan työpaikassa, jossa tuohon joustoon ei suostuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leimaukset! Liian pitkä lounas! Työpaikalta saa olla vain 06:00 - 20:00 välisenä ainakana! Liian monta tuntia! Liian vähän tunteja! Ei lounasta! Missä leimaus?!
Siinä noin vuoden kestäneen HR-häiriköinnin jälkeen minulta paloi käpy ja asiattomasti ilmoitin, että tiedän mistä saneerataan seuraavissa YT:ssä ja epäselvyyksien välttämiseksi sanoin, että se en ole minä.
Kalkkuna veti palkokasvin sieraimeen, porkkanan korvaan ja melonin hanuriin ja oli käynyt itkeskelemässä eteenpäin ja sitten keskusteltiin asiasta.
Lopputuloksena yksikön päällikkö leimaa korttini mennessään ja tullessaan. Minulla on erillinen kulkukortti. Kukaan ei ole tästä viitsinyt voitonriemuiselle HR:lle kertoa.
Kyllä, kaikille sitten kortit, jotka esimies leimaa ja sakki tekee niin kuin lystää.
Ja esimies maksaa tai itkee ja maksaa kun tuo tulee julki. Ja sinä lähdet.
Mutta eihän tämä ollutkaan totta, lapsellista uhoa vaan.
Meillä on selkeät pelisäännöt, on säännöllinen työaika jolloin kaikki ovat paikalla ja on rajat liukumille. Lääkärit, lapsen neuvolat yms on määritelty TES:sissä. Ei meillä voi kukaan tehdä töitä klo 20-22 ja nostaa iltalisää, kun liukuma on asetettu päättymään klo 18. Plus- ja miinussaldon kertymiselle on rajansa. Jne.
Se, että pidän näistä kiinni, johtuu siitä että kaikille kuuluu olla samanlaiset säännöt. Et ole uniikki lumihiutale vaan yhtä lailla me muutkin, minä mukaan lukien, toimimme samoilla säännöillä.
t. Tiiminvetäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se laki on tehty työntekijän suojelemiseksi. Jos työntekijä haluaa tehdä toisin ja esimies on samaalla linjalla, niin miksi eivät yhteisymmärryksessä voi sopia toisin. Ketä se haittaa ja kuka siitä nostaisi oikeusjutun, jos kaikki osapuolet toivovat tätä lainvastaista käytäntöä?
Se laki on kyllä ongelma ja sitä pitäisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska säännöt koskevat myös sinua.
Ikävä, että joudutaan aikuista ihmistä paimentamaan! Aika tyhmää, että joutuvat käyttämään aikaansa sinun paimentamiseen.
On kuitenkin todella paljon sellaisia työpaikkoja asiantuntijoille, joissa työtä saa aidosti tehdä joustavasti ihan mihin aikaan tahansa (tai olla tekemättä ihan mihin aikaan tahansa). Ketään ei kiinnosta, milloin teit, ja sujuvassa yhteisymmärryksessä jokaiselle päivälle tehdään työaikalain vaatima 8-16 -kirjaus (mikä ei siis vastaa todellisuutta).
Eli jos alkaa nillittää, että joku lounas pitää leimata ulos, ihmiselle, joka tekee leimaamatta töitä klo20-22 illalla (ei voi leimata tuota, koska siitä valitettaisiin), niin aika äkkiä se ihminen etsii sellaisen työpaikan, jossa saa aidosti tehdä töitä sopivan aikataulun mukaan.
Työaikalaki on ihan jälkeen jäänyt vaativan asiantuntijatyön suhteen. Sen kanssa nyt vaan pitää elää, mutta parhaista osaajista pääsee äkkiä eroon, jos alkaa nillittää. Heille on varmasti kysyntää vähemmän nillittävissäkin firmoissa.
Ymmärrätkö, että esimiehilläkin on velsollisuutensa valvoa, että työpaikan sääntöjä noudatetaan?
Ja HR tukee esimiehiä tällaisessa peruasioiden valvonnassa, koska esimiehillä on todella paljon muutakin hommaa kuin valvoa tällaisia aikuislapsi.
Ap joo etsipä itsellesi uusi työpaikka vaikka prinsessana.
Oletko siis sitä mieltä, että illalla tai yöllä ei saisi tehdä töitä, tai jos tekee, niin se on ihan omaa aikaa? Ja sitten mussatat sellaiselle omalla ajallaan töitä tekevälle, että hänen täytyy leimata kaikki päivällä olevat poissaolot kuitenki? Kun sekään siis HR:lle ei yleensä käy, että ne illan tunnit leimaisi.
Eli haluat estää pikkulasten vanhempia pystymästä tekemään töitään kunnolla, kun päiväkodilla nyt vaan on tietyt aukioloajat, eli on vaan lopetettava työt klo16:30, vaikkei olisikaan vielä valmista huomiselle. Se tehdään valmiiksi sitten lasten mentyä nukkumaan. Se on joustoa ja työn ja arjen sujuvaa yhteensovittamista. Itse en ainakaan pystyisi olemaan työpaikassa, jossa tuohon joustoon ei suostuta.
Silloin sinä et nimenomaan kirjoita työsopimusta sellaiseen tehtävään, jossa liukuma päättyy klo 18. Mutta jos olet kirjoittanut, niin sinun odotetaan sopimusta noudattavan ihan siinä missä muidenkin. Meilläkin on monta työntekijää, joilla on lapset päiväkodissa. Ei tunnu olevan heille ongelma.
t. Tiiminvetäjä
Christiiina kirjoitti:
Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä, ettei niitä lapsen neuvola-aikoja eikä yleensä myöskään muita terveydenhuollon sikoja voi varata kuin kaupan hyllyltä vaan se otetaan mikä saadaan?
TES:sissä määritellään, mitkä ovat sellaisia terveydenhuollon käyntejä, jotka voi hoitaa työaikana ja mitkä ei. Jos käynti ei ole TES:sin mukaan palkallista aikaa, se hoidetaan tietysti omalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaikeus sinulla on leimata oikein? Pitäähän sen esimiehenkin nähdä kuinka usein lastasi viet neuvolaan ja kuinka usein käyt fyssarilla? Ne kaikki ovat saatavuudestasi työajalla pois, vaikka miten niitä tunteja teet illalla takaisin. Kyllä mä ainakin esimiehenä huolestun jos alkaa viikoittaisia menoja olemaan talon ulkopuolelle työajalla. Työajalla olet työpaikan sairausvakuutuksen piirissä ja jos sinulle tapahtuu jotain ja sitä ei ole merkitty niin on hyvin haasteellista saada vakuutusyhtiötä työpaikan puolelle, koska ei ole leimannut itseäsi ulos. Siinä vaiheessa jäävät tapaturmasta aiheuttuneet laskut sinun itsesi maksettavaksi. Myös jos toimistolla on tulipalo tai vastaava hätätilanne ja et ole itseäsi kirjannut ulos niin sinut lasketaan mukaan ja etsitään rakennuksesta. Millä selität siinä vaiheessa, että olin lapsen kanssa neuvolassa.
Välillä aikuinen, vaativaa toimistotyötä tekevä, ihminen miettiä myös oman navan ulkopuolelle.
Nuo kulkukirjaukset tulipalon varalta on ihan eri asia (eivät liity työaikakirjauksiin). Nämähän ovat etätöitä tekeviä ihmisiä, ketkä täällä nyt puhuu. En oikein ymmärrä tuotakaan, että mitä väliä silläkään on, että olenko neuvolassa klo13-14 ja teen sen tunnin sitten illalla sisään, jos siihen aikaan ei ole mitään palaveria? En minä tee mitään asiakaspalvelu työtä tms., jossa minua tarvittaisiin tiettyyn kellon aikaan muutoin, kuin sovituissa palavereissa (enkä sellaisten päälle tietenkään neuvola-aikaa ottaisi, tai jos otan, siirrän sitä palaveria). Eli se illalla tehty työ on ihan yhtä arvokasta kuin se päivälläkin tehty työ.
Aikaisemmassa työpaikassani kollegani kysäisi HR:stä voiko lomarahat ottaa rahan sijaan vapaana. HR-täti tiuskaisi: "Kuule tänne ollaan tultu tekemään töitä eikä lomailemaan!" 😅Kollega oli että joo okei, sori että edes kehtasin kysyä moista...
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä todella raskas työntekijä. Aivan kammottava. Onneksi meidän työpaikalla ei ole moisia tärkeilijöitä, vaan tällaiset asiat sujuvat asiallisesti.
Töitään ne esimiehet ja HR myös tekevät, ja jos haluat heidän arvostavan sinua, niin kohtele sinää samoin myös heitä.
Meillä tuli työsuojelutarkastus töihin ja juuri näiden olen-liian-suuri-stara-noudattaakseni-sääntöjä-kukkopoikien takia saatiin ihan kunnon rapsut asiasta. Koska he haluavat valita ne säännöt, joita noudattavat (ihan oman etunsa mukaan, koska ovat niin isoja staroja), he eivät halunneet tehdä niin kuin tyhmät tyhmät HR-tädit sanoivat, vaan elivät kuin possut pellossa. Siinä sitä sitten ollaan, kun työsuojelu teki tarkastuksen.
Siihen asti meillä oli tosi kivaa ja joustavaa, sallittiin paljon ja katsottiin kokonaiskuvaa, mutta siitä huolimatta egopoitsut ryssivät ja nyt ei ole vähään aikaan kellään kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaikeus sinulla on leimata oikein? Pitäähän sen esimiehenkin nähdä kuinka usein lastasi viet neuvolaan ja kuinka usein käyt fyssarilla? Ne kaikki ovat saatavuudestasi työajalla pois, vaikka miten niitä tunteja teet illalla takaisin. Kyllä mä ainakin esimiehenä huolestun jos alkaa viikoittaisia menoja olemaan talon ulkopuolelle työajalla. Työajalla olet työpaikan sairausvakuutuksen piirissä ja jos sinulle tapahtuu jotain ja sitä ei ole merkitty niin on hyvin haasteellista saada vakuutusyhtiötä työpaikan puolelle, koska ei ole leimannut itseäsi ulos. Siinä vaiheessa jäävät tapaturmasta aiheuttuneet laskut sinun itsesi maksettavaksi. Myös jos toimistolla on tulipalo tai vastaava hätätilanne ja et ole itseäsi kirjannut ulos niin sinut lasketaan mukaan ja etsitään rakennuksesta. Millä selität siinä vaiheessa, että olin lapsen kanssa neuvolassa.
Välillä aikuinen, vaativaa toimistotyötä tekevä, ihminen miettiä myös oman navan ulkopuolelle.
Nuo kulkukirjaukset tulipalon varalta on ihan eri asia (eivät liity työaikakirjauksiin). Nämähän ovat etätöitä tekeviä ihmisiä, ketkä täällä nyt puhuu. En oikein ymmärrä tuotakaan, että mitä väliä silläkään on, että olenko neuvolassa klo13-14 ja teen sen tunnin sitten illalla sisään, jos siihen aikaan ei ole mitään palaveria? En minä tee mitään asiakaspalvelu työtä tms., jossa minua tarvittaisiin tiettyyn kellon aikaan muutoin, kuin sovituissa palavereissa (enkä sellaisten päälle tietenkään neuvola-aikaa ottaisi, tai jos otan, siirrän sitä palaveria). Eli se illalla tehty työ on ihan yhtä arvokasta kuin se päivälläkin tehty työ.
Katsos kun työaikana on painopiste työasioilla. Nämä on varmasti kaikki esimiehen kanssa sovittavissa olevia asioita. Turhaan haukut HR ihmisiä, sovi asiat esimiehesi kanssa ja tee asianmukaiset leimaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kalenterissasi ei ole merkintää klo 13-14 niin odotan, että olet silloin tavoitettavissa ja pystyn buukkaamaan kanssasi pikapalaverin tai esimerkiksi lähettämään jonkun tiedoston. Aivan kuten tj voi pyytää minulta. Ei hänkään montaa kertaa kuuntelisi koottuja selityksiä miksi en pysty toteuttamaan hänen pyyntöään juuri nyt.
Kyllä asiantuntijatyöpaikalla on aivan itsestäänselvyys voida olettaa, että työntekijöiden kalenterit ovat ajan tasalla ja he ovat tavoitettavissa silloin, kun siellä ei ole merkintöjä poissaolosta.
Kaltaisesi työntekijät tekevät hallaa etätyölle. Pomot haluavat porukan takaisin toimistolle, kun riittävän moni sooloilee työajalla omia juttujaan.
t. Tiiminvetäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla tavoitettavissa klo17? Ja siis olen toki ihan yhtä tavoitettavissa kuin klo 21:kin.
Mutta vastaapas kysymykseen.
Jos teet jatkuvasti töitä yölisien aikaan se näyttäytyy siltä, että vingutaan lisiä.
Meillä näihin johto puuttui, antoivat määräyksen, että työt tehdään päivällä.
En ole koskaan saanut mitään lisiä. No okei, kerran sain, kun tein yhden käyttöönoton yhteydessä sovistusti sunnuntaina 8h työpäivän. Ei tässä nyt puhuta mistään alemmista toimihenkilöistä.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmassa työpaikassani kollegani kysäisi HR:stä voiko lomarahat ottaa rahan sijaan vapaana. HR-täti tiuskaisi: "Kuule tänne ollaan tultu tekemään töitä eikä lomailemaan!" 😅Kollega oli että joo okei, sori että edes kehtasin kysyä moista...
Kyseessä on asia, josta sovitaan esimiehen kanssa etukäteen.
Meillä kiellettiin ylityöt ja kompensaatiosaldojen käyttö kategorisesti kaikilta. Eikä se ollut HR:n vika. Kertyneiden tuntien kokonaismäärää seuraa myös työsuojelu, ihan lain velvoittamana.
Meillä HR on flegmaattinen, ei noin hyperaktiivinen.