Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään kuolleena ollut nainen löytyi jyväskyläläisestä asunnosta syyskuun alussa nyt hänen sukulaisensa kertoo, mitä tapahtui

Kommentit (232)

Vierailija
161/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimi näin, jos olet huolissasi ikäihmisen terveydestä

Ikääntyvien ihmisten määrä kasvaa Suomessa. Samaan aikaan entistä useampi ikäihminen asuu yksin kotonaan.

Jos olet huolissasi iäkkään ihmisen terveydentilasta, hänestä voi tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli-ilmoitus on oman kunnan sosiaalihuoltoon ilmoitus, jonka kuka tahansa täysi-ikäinen voi tehdä tutusta tai tuntemattomasta henkilöstä. Huoli-ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä. Pelkästään jo huoli ihmisestä riittää ilmoituksen tekemisen perusteeksi.

Sairaanhoidon asiantuntijoiden ylläpitämän Terveyskylä-sivuston mukaan iäkkään terveydestä on aihetta huolestua, jos henkilö ei kykene huolehtimaan itsestään, terveydestään tai turvallisuudestaan. Huoli-ilmoituksen voi tehdä myös silloin, jos ikääntynyt ei saa riittävää hoitoa, asuinolot eivät ole kunnossa tai hän on kohdannut kaltoinkohtelua.

Huoli-ilmoituksen (voidaan kutsua myös vanhustensuojeluilmoitukseksi) voi tehdä puhelimitse tai tapaamalla kunnan sosiaalitoimen työntekijän.

Osassa kunnissa ilmoituksen voi tehdä myös kunnan sivuilta löytyvällä sähköisellä lomakkeella. Työntekijöillä on velvollisuus tutkia jokainen ilmoitus.

Kiireellisissä tilanteissa avuntarve on arvioitava viipymättä. Siinä tapauksessa voit ottaa yhteyttä oman alueesi sosiaalipäivystykseen.

Todellisissa hätätilanteissa, esimerkiksi hengen tai terveyden ollessa vaarassa, on soitettava hätänumeroon 112.

Eihän tuo huoli-ilmoitus auttanut tässäkään tapauksessa?

No, annetaan sitten jengin delaa yksinäisyyteensä kotiinsa.

Mietipä nyt vähän uudestaan.

Huoli-ilmoitusten perusteella tarkistuksia ja kartoituksia tehneenä voin sanoa, että aika paljon on tullutkin mietittyä. Totuus on, että se on juuri noin, eli ihmisellä on oikeus olla yksin ja kuolla kotiinsa. Kyllä tuollainen Sirpa 75v osaa puhelinta käyttää ja soittaa apua tai lääkärin aikaa jos sitä tarvitsee. Ei näitä kaikkia voi väkisin mennä kotiin auttamaan. Ja oma mielipiteeni on myös, että hyvä niin. Se, että toinen ei elä samanlaista elämää kuin sinä, pitää vaan hyväksyä. On ihmisiä jotka haluaa olla lähinnä omissa oloissaan. Ei silloin välttämättä ole välit katkennut minkään riidan tms. seurauksena. He eivät vaan kaipaa muita ihmisiä samalla tavalla kuin suurin osa.

Vierailija
162/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä Terhi ei kysynyt Sirpalta mikä tilanne oli kun tämä itki, ettei päässyt ylös sängystä?

Itse en olisi vain jättänyt puhelua siihen ja itsekseni ihmetellyt mikä ihme sillä nyt mahtaa olla.

Olisin tentannut miten vakava tilanne oli. Tuo oli selkeä avunpyyntö jos Sirpa ei yleensä valittanut vointiaan.

En olisi viikoisi jäänyt odottelemaan kun ei vastaa.

Olisin myös tarkistanut ovatko käyneet tai saaneet yhteyden Sirpaan. Soittanut uudestaan minne teki sen huoli-ilmoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen et lapsenlapset, samassa kaupungissa asuvat, eivät ole mummuun yhteydessä. He olis voineet käydä, soittaa ja mennä oven taakse kyseleen. Heitteillejättö selvästi. Ainakin eettisesti ja moraalisesti.

Vierailija
164/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei koskaan kerrota mistään viranomaisen mokasta, aina vedotaan siihen, ettei tapausta voida kommentoida yksityisyyden suojaan vedoten. Näin viranomaiset vaan luistelevat vastuusta ja ihmisten epäluulo valtiokoneistoa kohtaan vain kasvaa. Huonoa kehitystä tälläinen ja pahenee vain. Tällaisisissa tapauksissa, joissa omaiset ovat jo tuoneet yksityiskohdat esiin, myös viranomaisten olisi tuotava toimintansa virheet esiin, hehän saavat palkkansa veronmaksajilta. Itse muistan esim. pienen Vilja-Eeerikan tapauksen, jossa vastuulliset aiheuttivat välinpitämättömyydellään tytön kuoleman. Jokunen tarpeeksi alhaisilla paikoilla olevista sos.työntekijöistä sai pienet sakot, pomot eivät mitään rangaistusta.

Viranomaiset eivät voi eivätkä ota koskaan vastuuta ihmisestä. Viranomainen voi auttaa ihmistä tilanteessa jossa ihminen haluaa ja ottaa apua vastaan.

Jaahas, Vilja-Eerikaa ei sitten tarvinnut auttaa, koska Tarkki ja hänen puolisonsa ei sitä halunneet?

Vierailija
165/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks tää kertojanainen ei itse matkustanu jkl:ään katsoon ja selvittään paikan päällä tilannetta. Ei välimatka niin pitkä ole.

166/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sille mahtaa, jos joku kieltäytyy tarjotusta hoidosta?

Vierailija
167/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvapuhelin. Katsoin netistä julkisen puolen ensimmäistä tietoa, muutaman vuoden takainen päivitys.

Rannekkeen hinta 110 euroa, kuukausikulut 25 euroa. Mahdollisista käynneistä veloitus.

Sittenhän on myös yksityisiä turvapalveluita jotka tarjoavat palvelua myös.

Tuo vainaja oli vasta 75. Lapset houhotti minulle sitä ranneketta kun kerran kaatusin ja ylöspääseminen oli vaikeaa. Kuukausien päästä naureskelin heille miten kömpelö olen.

Minulla on kuitenkin aina kännykkä taskussa tai käden ulottuvilla, pienen pieni nokialainen. Kahden puhelimen pito maksaa 9 euroa kuussa ylimääräistä. Vaikea keksiä kenelle antaisi vara-avaimen, naapureille en halua antaa.

Minullekin tuli mieleen, että turvaranneke on alkuun hyvä yksinasujavanhukselle ja se ei maksa paljon.

Meidänkin talossa sellainen on usealla ja turvarannekkeen kautta tulee apu jos/kun kaatuu asunnossaan eikä pääse ylös.

Vierailija
168/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän pelottava ajatus, että olen itse joskus tuossa tilanteessa. Ei ole mukavaa ajatella sitä kaikkea. Olen itsekin yksinäinen ja sukulaiset eivät pidä yhteyttä. Tosin olen melko nuori. Sitten, kun vanhempiani ei enää ole niin olen tällä menolla ihan yksin. Ei ole mukava ajatus olla esim dementoitunut yksinäinen mummu, joka ei osaa itse hankkia apua ja jolla ei ole läheisiä.

Miksi ajatus on se että sukulaisten pitäisi pitää sinuun yhteyttä eikä sinun heihin?

Arvasin, että joku tarttuu tähän. Jos jotain voin kertoa niin aiemmin asuessani lähempänä kävimme sukulaisten tykönä aina välillä. Oli esim juhlia puolin ja toisin. Välillä kyläiltiin muutenkin. Sitten muutin kauemmas. Sen jälkeen heillä oli parit isommat juhlat, mutta eivät enää kutsuneet minua tai vanhempiani. Tavallaan ns putosin heidän elämästään pois, vaikka heidän lapsensa olivat melko samaa ikäluokkaa kuin minä. Oikeastaan luulin, että heistä voisi olla itselleni seuraa ja että voisimme olla läheisempiä. Kuitenkaan se ei mennyt niin. Vain viralliset pakolliset jutut kuten hautajaiset hoidetaan. Muuten tiedän heidän elämässään tapahtuneen paljon, mutta eivät pidä enää tärkeänä, että saisin jakaa niitä asioita heidän kanssaan. Näin olen päätellyt, että eivät kaipaa enempää seuraa. Heillä perheensä ja läheisensä muutenkin. Tämä äitini pieneen sukuun liittyen. Suvussa myös ihmisiä joita en ole nähnyt kuin lapsena pari kertaa. Heihin on näin vähän vaikeaa enää tutustua paremmin.

Isäni suku taas asuu kaukana. Siellä on joskus käyty kylässä. Oikeastaan siellä kaikki menee niin, että vanhemnat sukulaiset pitivät yhteyttä ja halusivat nähdä. Nyt heistä moni kuollut. Sitten heidän lapsensa ja lapsenlapset (joista moni samaa ikäluokkaa kuin minä) eivät halua pitää yhteyttä. Olen yrittänyt, mutta he ovat jääneet täysin vieraiksi minulle ja ne vähätkin ovat hiipuneet. Oikeastaan tämä on surullistakin. Samalla en todellakaan tahdo mitenkään ottaa itseäni pois tästä kaikesta. Myönnän sen etten ole mikään sosiaalisin tyyppi ja samalla elämäni oli vuosia sitten hyvin raskasta ja vaikeaa. Minun piti selvitä itse monista raskaista jutuista. Halusin samalla piilottaa nämä vaikeudet suvulta, koska monet ihmiset "pärjääviä ja menestyneitä" ja näin tilanteeni olisi voinut olla liian ikävää paljastaa heille. Näin monia asia vaikuttaa. Kysyit ja tässä vastaus.

Ei tuossa kerrota mitään siitä miksi itse et voisi pitää yhteyttä läheisiin säännöllisesti. Nykyisin on olemassa puhelimet välimatkat ei ole esteenä. Voi itse sopia että jos sinusta ei kuulu mitään vqikka teksti viestillä joku ottaa yhteyttä ja jos ei saa yhteyttä tekisi vaikka sen huoli-ilmoituksen. Voit osallistua harrastuksiin säännöllisesti ja sopia mihin joku soittaa jos sinusta ei kuulu mitään. Läheisten ei aina tarvitse olla sukulaisia.

Jos sitten taas on jo olemassa vaivoja jotka rajoittaa esim. liikkumista ja tiedät että et esim. kaatuessa pääse ylös, on itse tehtävä asialle jotakin. Hankittava esim. turvapuhelin jolla saa hälytetty apua tarvittaessa.

Muiden on usein vaikea tajuta toisten tilannetta.

- sivusta

Juuri niin ja sen vuoksi itsestään on itse otettava vastuu eikä siirtää sitä vastuuta muille.

No tämä kuollut rouvahan oli juuri niin tehnyt.

Ei vaivannut ketään. Eikä vielä tarvinnut kotihoitoa.

Yhtä-äkkiä voi kuolla sydänkohtaukseen, aivoveren vuotoon, voi katketa verisuoni päässä.

Nämä ovat arvaamattomia asioita, ei niitä voi kukaan ennalta aavistaa eikä tietää.

Vastuunottaminen ei tarkoita sitä että ei vaivaa ketään tai ei pidä kehenkään yhteyttä. Vastuunottaminen tarkoittaa myös sitä että pyytää ja ottaa apua vastaan silloin kun sitä apua tarvitsee.

Kaikki ei tosin halua eikä tarvitse apua. He haluavat pärjätä yksin eivätkä katkeroidu yksinäisyydestä, eivätkä välttämättä siitäkään että kuolevat yksin.

Kirjoitin tuon ekan pitkän viestin jossa mietin tilannettani, alkaa "se on pelottava ajatus". Sitten kolmannen viestin myös. Vastauksena kysymykseen. Alkaa sanoilla "arvasin, että joku tarttuu tähän" . Jos mietin itseäni niin en minäkään ole katkeroitunut yksinäisyydestäni. En tarkoittanut viestilläni sitä. Omaa kuolemaani olen (hyvässä ja pahassa) välillä miettinyt, mutta en halua tarkemmin ajatella sitä. Tuota yksin kuolemista mietin. Oikeastaan melkein kaikki kuolevat yksin. Mummuni kuoli kotinsa sohvalle yksin. Pappani oli palvelutalossa, mutta kuoli myös yksin. Ehdimme käydä katsomassa, mutta nopeasti heikkeni. Silti harvoin kukaan on vierellä. Oikeastaan kirjoitin tuon viestin vaan siksi, että joidenkin elämä vaan menee niin, ettei ole läheisiä. Kaikki nämä ihmiset eivät ole mitään kamalia. Silti heillä ei ole läheisiä. Itsekin kuulun siihen porukkaan.

En ala enempää kirjoittamaan aiheesta enää, mutta mietin myös sitä kuinka paljon ihminen voi kuormittaa sukulaisiaan. Jos esim minä alkaisin väkisin pitää yhteyttä tai yrittäisin sopia tapaamista yms niin kyllä siinäkin tulisi raja vastaan. Jos esim kaksi nuorta ihmistä (saman ikäisiä kuin minä) pitävät juhlia tai saavat esim lapsen josta en itse tiedä mitään, vaikka olen ns virallisissa asioissa soittanut heille niin ehkä se kertoo jo paljon. Sitten tullaan lapsen kanssa vastaan yhdessä paikassa ja itse katson, että mitä ihmettä. Kuitenkaan en paljastanut ajatuksiani. Tulee vähän mieleen se kuinka koulussa yritti aikansa roikkua jossakin porukassa. Sitten lopulta tajusi, ettei ne tyypit halua seuraasi ja lopetti sen touhun, vaikka jäikin sitten yksin.

Oikeastaan mietin miksi edes kirjoitin tänne. Ehkä eräiden seikkojen vuoksi nämä asiat ovat olleet mielestäni. Mietin itse paljon sitä, että kuka minut hautaa ja miten se kaikki hoituu. Itselle oli vaan sillä väliä, että saisin hautakiven ja olisi hautapaikka. Se tulee vaan olemaan ongelma miten sinne hautaan pääsen jos kukaan ei järjestä hautajaisia. Mietin, että ehkä vanhempien kanssa samaan hautaan voisi olla helpompaa jos elämä menee niin etten esim parisuhteessa ole. Jos siihen kiveen kaiverruttaisi nimen jo valmiiksi. Tosin vaikeaa varmaan tämä kaikki järjestää. En myöskään itse haluasi polttohautausta vaan arkun ja "tavallisesti" maahan. Muuten ei ole väliä miten kaikki hoituu. Joskus kyllä mietin sitä, että mihin valokuvani tai esineeni päätyvät jos ei ole ketään jolle ne merkitsevät mitään. Pitääköhän ne sitten itse jo hävittää pois mahdollisesti jos voi ennen kuolemaansa. Näin eivät ainakaan päätyisi minne sattuu. No, nyt vähän meni aiheesta ohi ja alkoi muuttua synkäksi tämä viesti.

Jos joku oikeasti osaa kertoa miten ihmisen hautaus menee ilman läheisiä niin voi kertoa. Parasta olisi varmaan olla hautapaikka jo valmiina ja kivi (esim juuri toisten kanssa yhteinen, missä jo nimi sekä syntymäaika valmiina), mutta takaako sekään, että siihen hautaan pääsee. Mietin sitä itse, että jos tällä tavalla ennakoiden voisi päästä sinne mihin tahtoo ja saisi rauhan asiaan liittyen. No, pitää nyt miettiä jotain muuta, koska olen ehkä vähän liian nuori pohtimaan tälläistä. Vanhempien asiat pystyn vielä hoitamaan toivon mukaan. Itseäni en hautaan saan vaan se jää muiden käsiin.

Vierailija
169/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää sukulainen nyt ulisee? Olisiko peiliin katsomisen paikka, hän olisi voinut aiemmin soittaa poliisit tai matkustaa ihan paikan päälle. Hävetkää!

Vierailija
170/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei koskaan kerrota mistään viranomaisen mokasta, aina vedotaan siihen, ettei tapausta voida kommentoida yksityisyyden suojaan vedoten. Näin viranomaiset vaan luistelevat vastuusta ja ihmisten epäluulo valtiokoneistoa kohtaan vain kasvaa. Huonoa kehitystä tälläinen ja pahenee vain. Tällaisisissa tapauksissa, joissa omaiset ovat jo tuoneet yksityiskohdat esiin, myös viranomaisten olisi tuotava toimintansa virheet esiin, hehän saavat palkkansa veronmaksajilta. Itse muistan esim. pienen Vilja-Eeerikan tapauksen, jossa vastuulliset aiheuttivat välinpitämättömyydellään tytön kuoleman. Jokunen tarpeeksi alhaisilla paikoilla olevista sos.työntekijöistä sai pienet sakot, pomot eivät mitään rangaistusta.

Viranomaiset eivät voi eivätkä ota koskaan vastuuta ihmisestä. Viranomainen voi auttaa ihmistä tilanteessa jossa ihminen haluaa ja ottaa apua vastaan.

Jaahas, Vilja-Eerikaa ei sitten tarvinnut auttaa, koska Tarkki ja hänen puolisonsa ei sitä halunneet?

Lasten kohdalla voidaan tehdä huostaanottoja ei täysi-ikäisen ja täysivaltaisen aikuisen kohdalla vaikka hän olisi 100 vuotias.

Vierailija
171/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuvien ikääntyneiden pitää ottaa käytäntö, että sopii jonkun kanssa säännöllisestä yhteydenpidosta. Vaikka naapurin, sukulaisen tms kanssa.

Tietysti on riski, ettei saa yhteyttä kehenkään jos esim kaatuu kotonaan ja loukkaa itsensä, eikä puhelin ole vieressä.

Tiedän kolme tapausta, jossa vanhus joutui odottamaan apua, kun ei kyennyt liikkumaan ja hälyttämään apua.

Yksi tapaus jossa työikäinen sai aivoinfarktin, halvaantui eikä voinut soittaa apua. Omaisilla huoli, kun ei saaneet yhteyttä. Poliisin ja huoltomiehen kanssa asuntoon ja mies oli ollut kaksi vrk sängyssä. Alle 60v ja on puhumaton edelleen, aikaa kulunut nelisen vuotta.

Joku oli keksinyt hyvän systeemin että vanhuksella oli sopimus vastapäätä asuvan henkilön kanssa. Vanhus laski verhot alas joka ilta ja nosti aamulla. Sovittiin että jos naapuri näkee että joskus niitä ei ole nostettu, naapuri soittaa onko kaikki hyvin. Jos ei vastata, ottaa yhteyttä viranomaisiin.

Vierailija
172/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle varmaan käy samanlailla joskus kun ei ole lapsia,sukulaisia ei elossa suomessa eikä ystäviäkään ole.

Vierailija
173/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks tää kertojanainen ei itse matkustanu jkl:ään katsoon ja selvittään paikan päällä tilannetta. Ei välimatka niin pitkä ole.

Ihmettelin samaa. Mutta ei hänkään kyllä ihan nuori ollut, joten matka olisi ehkä raskas. Ja hänelle kuitenkin ilmoitettiin selvästi että kotihoidosta oli saatu yhteys Sirpaan. Luuli kai että kaikki hyvin.

Vierailija
174/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina joku muu taho on vastuussa tälläisissä tapauksissa? Jos kerran pidettiin yhteyttä, niin miksi odotti päiväkausia, eikä itse lähtenyt tarkistamaan tilannetta? Siirretäänkö tässä nyt omaa syyllisyydentunnetta yhteiskunnan vastuulle?

Miksi soitti monta kertaa ja totesi, että tuuttaa varattua, eikä silti lähtenyt katsomaan, että onko kaikki kunnossa. Sanoisin, että peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
175/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin samaa. Mutta ei hänkään kyllä ihan nuori ollut, joten matka olisi ehkä raskas. Ja hänelle kuitenkin ilmoitettiin selvästi että kotihoidosta oli saatu yhteys Sirpaan. Luuli kai että kaikki hyvin.

Miksi ihmiset kuvittelee että kotihoidossa työssä olevat hoitajat saavat murtautua ihmisten asuntoihin? Ambulanssi soittaa palokunnan ja he menevät kyllä helposti ovista läpi mutta nyt ei soitettu 112 vaan johonkin kotihoitoon.

Vierailija
176/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset kuvittelee että kotihoidossa työssä olevat hoitajat saavat murtautua ihmisten asuntoihin? Ambulanssi soittaa palokunnan ja he menevät kyllä helposti ovista läpi mutta nyt ei soitettu 112 vaan johonkin kotihoitoon.

Jos ei ole asiakkuuttaa, niin miksi oletetaan, että kotihoito käy? Kristallipalloko pitäisi olla?

Vierailija
177/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa muuten siltä että Sirpa halusi nimenomaan Terhiltä apua, häneltä sitä nimenomaan pyysi. Kun kotihoidosta oltiin yhteydessä Sirpa todennäköisesti ilmoitti että kaikki on hyvin eikä halua yhteiskunnalta apua. Ihmisellä on oikeus valita keneltä apua ottaa vastaan vai ottaako keneltäkään. Moka on Terhin eikä yhteiskunnan.

Vierailija
178/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on tuollaista kuvitellut? Kotihoidossa sanottiin selvällä suomella että henkilöön on saatu yhteys. Eivät he saa valehdella omaiselle että yhteys on saatu, vaikka ei olekaan oikeutta murtaa ovia.

Vierailija
179/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole asiakkuuttaa, niin miksi oletetaan, että kotihoito käy? Kristallipalloko pitäisi olla?

Miksi oletetaan että ihmisten pitäisi tietää, mitä mikäkin viranomainen hoitaa? On viranomaisen asia kertoa ja sanoa mikä on oikea taho ottaa yhteyttä. Nythän asia hoidettiin niin että omaiselle valehdeltiin että vanhukseen on saatu yhteys.

Vierailija
180/232 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletetaan että ihmisten pitäisi tietää, mitä mikäkin viranomainen hoitaa? On viranomaisen asia kertoa ja sanoa mikä on oikea taho ottaa yhteyttä. Nythän asia hoidettiin niin että omaiselle valehdeltiin että vanhukseen on saatu yhteys.

Miten niin valehdeltiin???? Mistä sen repäisit??? Tuskinpa. Sirpalle soitettu ja hän on sanonut että kaikki hyvin eikä halua ketään tanttaa kotikäynnille eikä tarvi lanssia.