Pitkään kuolleena ollut nainen löytyi jyväskyläläisestä asunnosta syyskuun alussa nyt hänen sukulaisensa kertoo, mitä tapahtui
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos aikuinen lapsi ei ole tekemisissä niin jotain voinee päätellä.
Muistisairas äitini kuoli äskettäin. Minä, tytär hoidin kaikki äitini asiat melkein kymmenen vuotta. "Rakas" veljeni ei edes käynyt tapaamassa äitiään, avusta puhumattakaan
Nyt kun äitini on kuollut, niin käsi ojossa ollaan, syyttäen minua äitini omaisuuden kuppaajaksi. Onneksi olen säästänyt kaiken paperin ja tiliotteet.
Välit katkeavat lopullisesti, kun pesänjakorumba on ohi.
Toivon hänelle kurjaa ja yksinäistä vanhuutta. Oksettava!
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen aikuisen pitää tietää että hätätapauksessa soitetaan 112 !!!!! Toinen jos on liikuntakyvytön niin se on hätätapaus. Ei siihen tarvita mitään lisäneuvoja.
Valitettavasti nykyihminen tarvitsee ihmiset tyhmentyneet niin paljon että jopa arkiset perusasiat ei hoidu ilman lisäneuvoa ja opastusta kysytään mitä yksikertaisempia kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miks tää kertojanainen ei itse matkustanu jkl:ään katsoon ja selvittään paikan päällä tilannetta. Ei välimatka niin pitkä ole.
No vähän samaa minä mietin. Jos olivat vuosikaudet soitelleet ja piti Sirpaa ystävänään niin eihän tuo nyt ihan ylipääsemätön matka olisi ollut.
Itse olisin ollut huolesta niin hermona, että kyllä jotenkin olisin selvittänyt enkä jättänyt muiden kontolle epämääraisesti ja moneksi viikoksi.
Terhin täytyi tietää, että muut sukulaiset tai poika eivät pitäneen Sirpaan yhteyttä.
Jos Terhillä ei edes ollut lastenlasten numeroa, mihin soittaa niin olisin kyllä mennyt Jyväskylään itse.
Jos ei ollut edes rahasta kiinni. En olisi saanut rauhaa kun en olisi saanut Sirpaan yhteyttä. Tuota ettei uskaltanut soittaa niin en ymmärrä yhtään. Mitä aikuinen ihminen pelkää puhelimessa tapahtuvan?
Vierailija kirjoitti:
Ei välitetä enään läheisistä?
Eletään utopistisesti somemaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan av mamma?
Milloin Sinä olet viimeksi soittanut yksinäiselle sukulaisellesi?
Tänään ja menen sunnuntaina käymään.🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks tää kertojanainen ei itse matkustanu jkl:ään katsoon ja selvittään paikan päällä tilannetta. Ei välimatka niin pitkä ole.
Ihmettelin samaa. Mutta ei hänkään kyllä ihan nuori ollut, joten matka olisi ehkä raskas. Ja hänelle kuitenkin ilmoitettiin selvästi että kotihoidosta oli saatu yhteys Sirpaan. Luuli kai että kaikki hyvin.
Miksi ihmiset kuvittelee että kotihoidossa työssä olevat hoitajat saavat murtautua ihmisten asuntoihin? Ambulanssi soittaa palokunnan ja he menevät kyllä helposti ovista läpi mutta nyt ei soitettu 112 vaan johonkin kotihoitoon.
Jos ei ole asiakkuuttaa, niin miksi oletetaan, että kotihoito käy? Kristallipalloko pitäisi olla?
Miksi oletetaan että ihmisten pitäisi tietää, mitä mikäkin viranomainen hoitaa? On viranomaisen asia kertoa ja sanoa mikä on oikea taho ottaa yhteyttä. Nythän asia hoidettiin niin että omaiselle valehdeltiin että vanhukseen on saatu yhteys.
Miten niin valehdeltiin???? Mistä sen repäisit??? Tuskinpa. Sirpalle soitettu ja hän on sanonut että kaikki hyvin eikä halua ketään tanttaa kotikäynnille eikä tarvi lanssia.
Ihan sattumalta sitten kuolla kupsahti, vai? Ja vakuutti kotihoidolle olevansa elämänsä kunnossa, kun hetki sitten valitti omaiselleen että ei pääse ylös sängystä? En usko.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen aikuisen pitää tietää että hätätapauksessa soitetaan 112 !!!!! Toinen jos on liikuntakyvytön niin se on hätätapaus. Ei siihen tarvita mitään lisäneuvoja.
Paitsi jos se liikuntakyvytön sanoo 112 tyypeille että minä en mihinkään lääkäriin lähde. Suomessa ei saa ketään hoitaa väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sattumalta sitten kuolla kupsahti, vai? Ja vakuutti kotihoidolle olevansa elämänsä kunnossa, kun hetki sitten valitti omaiselleen että ei pääse ylös sängystä? En usko.
Mä olen tällaisen nähnyt ihan itse, todellisuus on tarua ihmeellsiempää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen et lapsenlapset, samassa kaupungissa asuvat, eivät ole mummuun yhteydessä. He olis voineet käydä, soittaa ja mennä oven taakse kyseleen. Heitteillejättö selvästi. Ainakin eettisesti ja moraalisesti.
Juridisesti ei.
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun lehdestä ja jäi vaikutelma, että aina ei auta jos joku tekee huoli- ilmoituksen sillä asianosaisen pitää hyväksyä viranomaisen käynti. Jos kieltäytyy vastaanottamasta sos.toimen ammattilaista, joka kävisi paikan päällä tarkastamassa tilanteen, niin siihen jää.
Ihminen voi myös vakuuttaa, ettei tarvitse mitään apua missään ja jopa muistisairas kykenee usein " näyttelemään" skarppia vaikka sitä ei normaalisti ole.
Tiedän noin tapahtuneen.
Tämä on totta! Ihmisellä on itsemääräämisoikeus!
Meillä suvussa oli tarvetta huoli-ilmoitukseen. Hyvä ettei niska-persotteella kuskannut pihalle, perään huuto pitäkää apunne.
Auta siinä sitte.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sivuseikka, mutta kuinka jos Sirpa on 75-vuotias, voi sisarentytär olla 72-vuotias? Oliko Sirpalla tyyliin 18 vuotta vanhempi sisar, joka sai tyttären 3 vuotta Sirpan syntymän jälkeen?
No ei tässä mitään ihmeellistä ole kun entisaikaan lapsia tuli niin kauan kuin tuli. Esim. äitini nuorimman ja vanhimman sisaruksen ikäero on 17 vuotta. Veljeni on vain 5 vuotta nuorempi kuin enonsa.
Nainenhan ei itse halunnut hoivan asiakkaaksi. Kai hänellä oli siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sivuseikka, mutta kuinka jos Sirpa on 75-vuotias, voi sisarentytär olla 72-vuotias? Oliko Sirpalla tyyliin 18 vuotta vanhempi sisar, joka sai tyttären 3 vuotta Sirpan syntymän jälkeen?
No ei tässä mitään ihmeellistä ole kun entisaikaan lapsia tuli niin kauan kuin tuli. Esim. äitini nuorimman ja vanhimman sisaruksen ikäero on 17 vuotta. Veljeni on vain 5 vuotta nuorempi kuin enonsa.
Lapsuusperheessäni vanhimman ja nuorimman ero 21 vuotta. Kuopukseni on nuorempi kuin veljenpojan esikoinen.
Olemme kaikki täyssisaruksia.
Toivottavasti ehti ottaa JEESUKSEN SYDÄMMEENSÄ, ettei joudu kadotukseen ja viettämään iäisyyttään TULISESSA JÄRVESSÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa. Mutta ei hänkään kyllä ihan nuori ollut, joten matka olisi ehkä raskas. Ja hänelle kuitenkin ilmoitettiin selvästi että kotihoidosta oli saatu yhteys Sirpaan. Luuli kai että kaikki hyvin.
Miksi ihmiset kuvittelee että kotihoidossa työssä olevat hoitajat saavat murtautua ihmisten asuntoihin? Ambulanssi soittaa palokunnan ja he menevät kyllä helposti ovista läpi mutta nyt ei soitettu 112 vaan johonkin kotihoitoon.
Jos ei ole asiakkuuttaa, niin miksi oletetaan, että kotihoito käy? Kristallipalloko pitäisi olla?
Miksi oletetaan että ihmisten pitäisi tietää, mitä mikäkin viranomainen hoitaa? On viranomaisen asia kertoa ja sanoa mikä on oikea taho ottaa yhteyttä. Nythän asia hoidettiin niin että omaiselle valehdeltiin että vanhukseen on saatu yhteys.
Miten niin valehdeltiin???? Mistä sen repäisit??? Tuskinpa. Sirpalle soitettu ja hän on sanonut että kaikki hyvin eikä halua ketään tanttaa kotikäynnille eikä tarvi lanssia.
Meinaatko et hoitajat ilkeyttään jättävät ihmisiä heitteille? Joo ei, parhaansa tekevät. Itseasiassa juuri noin suomalainen toimii. Ensin tämäkin juttelin pitkät tovit omaisen kanssa niitä näitä normaalisti vasta lopuksi sai sanottua ettei pysty liikkumaan. Sitten soittaa "Tomi kotihoidosta tässä moi, mä kuulin et sulla on joku hätänä et mikäs tilanne??" Ihan hyvin menee, ei mitään hätää. "Haluatko et mä tuun käymään tai onko akuuttia tarvetta? Ootko juonut?" Ei tänne tarvi kenenkään tulla! Tuut tuut tuut... ja omaisille tiedoksi et yhteys on saatu ja kun et ole lähiomainen niin enempää en voi kertoa ! Suomalainen voi hukkua 7metrin päässä uimavalvojasta kun ei saa huudettua apua..
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa kerrottiin, että tämä Sirpa oli alkanut itkeä ja kertoi ettei pääse sängystä ylös. Tämä sukulainen oli sitten soittanut SEURAAVANA AAMUNA huoli-ilmoituksen. Jos ihminen ei pääse sängystä ylös, niin eikö sille pitäisi soittaa ambulanssi?! Joko jutussa jätettiin jotain kertomatta tai sitten tämä mummo oli maannut siinä sängyssä saman tien kuolemaansa asti! Ja siinä välissä sossut olivat ehkä kerran soittaneet - tosin sekään ei selvinnyt artikkelista.
Niin ja sitten ei moneen viikkoon ole yhteydessä ja sanoo lehtijutun lopuksi, että on kiukkuinen, kun tällaista tapahtuu. Siis kenelle tämä Terhi on kiukkuinen? Itselleenkö ettei hoitanut asiaa loppuun asti? Kyllä kai nyt järki jo sanoo, että nopeammin olisi asioita pitänyt ruveta selvittämään ja heti ottaa yhteyttä tämän Sirpan lapseen ja lapsenlapsiin, vaikka he eivät väleissä olisi olleetkaan. Kyllä nyt joku vastuu pitää sukulaisesta ottaa, jos tietää tilanteen jotenkin huonoksi eikä yhteiskuntaa vastuuttaa kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko et hoitajat ilkeyttään jättävät ihmisiä heitteille? Joo ei, parhaansa tekevät. Itseasiassa juuri noin suomalainen toimii. Ensin tämäkin juttelin pitkät tovit omaisen kanssa niitä näitä normaalisti vasta lopuksi sai sanottua ettei pysty liikkumaan. Sitten soittaa "Tomi kotihoidosta tässä moi, mä kuulin et sulla on joku hätänä et mikäs tilanne??" Ihan hyvin menee, ei mitään hätää. "Haluatko et mä tuun käymään tai onko akuuttia tarvetta? Ootko juonut?" Ei tänne tarvi kenenkään tulla! Tuut tuut tuut... ja omaisille tiedoksi et yhteys on saatu ja kun et ole lähiomainen niin enempää en voi kertoa ! Suomalainen voi hukkua 7metrin päässä uimavalvojasta kun ei saa huudettua apua..
Pitäisi kysyä jollain muulla tavalla, koska tuo "juominen" mielletään usein nimenomaan ryyppäämisenä eli alkoholin nauttimisena eikä ninkään nesteiden saamisena. Oletko juonut riittävästi vettä tai mehua tai jotain vastaavaa.
Jutusta jäi tosiaan melko omituinen olo. Miten tuossa tapauksessa olisi yhteiskunnan pitänyt toimia toisin? Jos ihminen ei ota apua vastaan. Mikäli henkilö on ilmaissut, ettei pääse ylös sängystä ja tosiaan makaa syömättä ja pääsemättä vessaan olisi voinut soittaa ambulanssin. Mutta olisiko henkilö silti ottanut vastaan apua. Näin ei ilmeisesti ollut tilanne kuitenkaan, kun omainen jätti soiton seuraavaan aamuun.