Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin päiväkodit kriisissä. Millä mielellä vanhemmat asiasta?

Vierailija
09.09.2022 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009040949.html

Hesari uutisoi, että ryhmiä perustetaan väliaikaisten ja vaihtuvien sijaisten varaan. Mitään pysyvyyttä ei enää ole ja henkilöstöä pakenee yhä enemmän ja enemmän alalta pois. Varhaiskasvatuksesta on jäljellä enää seinät.
Millä mielellä te vanhemmat olette vieneet lapsia päiväkotiin viime aikoina? Onko lapsi jo kärsinyt jatkuvista muutoksista? Kertokaa kokemuksia!

Itseä hämmästyttää, miten naisvaltaista alaa kohdellaan täydessä kriisitilanteessakin kuin silkkaa paskaa: palkat ei vaan millään nouse, lapsia on liikaa ja työntekijöille ei saada kunnon lakisääteisiä taukojakaan päivään. Ihme orjatyötä, en ihmettele joukkopakoa.

Kommentit (453)

Vierailija
281/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hoidattaja kirjoitti:

Usein vanhemmilla ei ole valinnanvaraa lapsen hoidon suhteen. On otettava se paikka, jonka vain suinkin (usein pitkän jonotuksen seurauksena) saa.

Töissä on käytävä, muuten valot sammuu, koti kylmenee ja ruokaa ei ole.

Jos irtisanoo hoitopaikan, joutuu jonottamaan kuukausia uutta paikkaa, joka ei välttämättä ole yhtään parempi.

Kaikilla ei ole isovanhempia tai muita ilmaisia apuja hyvää hyvyyttään hoitamaan lapsen 45h ajan joka viikko, kun vanhemman on oltava omissa töissä.

Päiväkodin eteisessä aamuisin on mahdotonta tietää, montako aikuista siellä 150 lapsen päiväkodissa on, kun menee vain oman lapsen yksikön eteiseen. On pakko luottaa se oma lapsi sen vastaanottavan aikuisen käsiin ja että tarvittaessa tulee tieto sitten, jos joku kriisi olisi.

Koen sympatiaa ja sääliä venyviä hoitajia kohtaan, ja yritän osaltani tehdä heidän päivänsä niin vaivattomaksi kuin suinkin.

Ketjun edellisistä viesteistä välittyy itsekeskeinen, lapsesta välittämätön kuva vanhemmista, jotka vain haluavat heittää lapsen käsistään muiden hoitoon, viis olosuhteista.

Se ei todellakaan ole näin monenkaan kohdalla.

Itsekin sairaanhoitajana olen jatkuvasti kahtaalle revitty, työskentelen koko ajan kroonisen alimiehityksen ympäristössä vaikeavammaisten aikuisten mielenterveysasiakkaiden parissa, ja olen nääntynyt, ja lopussa oleva ihmisraunio.

Minulla ei ole voimia enää mihinkään muuhun kuin selviytymiseen, enkä kykene taistelemaan päiväkodin henkilöstöpulan puolesta, vaikka henkisen tukeni he saavatkin.

Voisin antaa toisen munuaiseni, jos voisin hoitaa omia lapsiani kotona kouluikään saakka, mutta en voi koska minun on PAKKO tehdä töitä nousevien elinkustannusten kattamiseksi, ja täten PAKKO tuoda lapsi sinne hoitoon ja rukoilla että kaikki sujuu siellä (ja omallakin työpaikalla) hyvin.

T: toisen alan alipalkattu, liiallisen työn nujertama, lapsensa päivisin susille heittäjä

Valintoja. Itse elin köyhyysrajalla hoitaen lastani kaupungin vuokrakaksioassa 4 vuotiaaksi. Todella köyhää aikaa aineellisesti. Olen itse vakaope ja tiedän totuuden päiväkodeista. Oli karenssia te toimistosta ja 2 vuotta elin toimeentulotuella lapsen kanssa. Sinäkin voit tehdä niin. Usein vaan se ol niin ettei omasta elintasosta kivoine koteineen olla valmiita luopumaan. Nyt olen työssä taas ja kaaosta on, nyt olen juuri saikulla uupumuksen takia. Mutta kai se kiva talo ja Kanarian loma korvaa sen että 2v on itkenyt koko päivän ainoaa tuttua aikuista seuraten jolla on ollut 8 alle 3 vuotiaita lainvastaisesti koko päivän vastuullaan. Vahinkoja sattuu päivittäin,joku kaatuu,tippuu jne voin kertoa ettei esim vaipanvaihto ole helppoa kun nilkassa roikkuu kiinni 7 muuta. Suljetaan osa vessaan aikuisen kanssa kun yksi kerrallaan vaihdetaan vaippa muut joutuu pärjäämään sen aikaa omillaan. Voit varmaan kuvitella myös miten pukeminen ja ulkoilu ja ruokailu sujuvat? Nukkarihetkellä olisi se päivä ainoa tauko 7 min mutta edes vessaan ei ole päässyt kun ei ole halunnut jättää niitä 8 taaperoa keskenään. Kuukautisveri valuu jaloissa mutta sidettä ei pääse vaihtamaan. Koko päivä on järkyttävä meteli ja huuto. Vanhemmille ei voi sanoa mitään johtajan ohjeen mukaan. Jos puhuu joutuu itse puhutteluun.

Tätä samaa olen kuullut jo vuosia tutuiltani, osa on vakaopena, osa lastenhoitajia.

Tästä syystä panisimme siihen, että hoidamme omat lapsemme kotona 3vuotiaiksi. Nimenomaan matkoista piti luopua, ja esim kaikki lasten vaatteet ostaa käytettynä. Ruokaa tehtiin satokauden mukaisista raaka-aineista, osan kasvatin omalla pihalla. Käytiin järjestämässä ja sienestämässä. Omia harrastuksia minulla ei ollut kuin lukeminen, lenkkeily ja ulkopunttisali, ilmaisia kun ovat!

Mutta hyvin pärjättiin näin yhden ihmisen palkalla 6 vuotta!

Ei niihin pieniin lapsiin sitä rahaa niin uppoa, se on nimenomaan vanhemmat jotka sitä rahaa kuluttaisi.

On myös kolmas vaihtoehto nimittäin aupair kotiin. Tätä Suomessa harvemmin käytetään, en tiedä miksi? Ehkä koetaan vaikeaksi järjestelyksi? Meille tämä oli win-win. Lapsi saa olla tutussa ympäristössä tutun hoitajan kanssa johon saa nopeasti päivän aikana yhteyden ja molemmat vanhemmat voi jatkaa töissä. Vaatii ylimääräisen huoneen kotoa mutta tulee paljon halvemmaksi kuin olla itse kotona vuosikaupalla. Samalla tulee kielikylpyäkin. Me maksettiin aupairille 150e/viikko + ruuat ja asuminen. Ja välillä ekstraa jos joutui joustamaan tms. Kaikkineen maksoi ehkä noin 1000e/kk. Pieni hinta siitä että lapsella on yksi luotettava aikuinen lisää.

No tuota mun mies ehdottaa koko ajan mut arvatkaa vaan suostunko!

Vierailija
282/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkataan jopa suomea osaamattomia pedofiilejä kun taustaa ei saa tarkistaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne on olleet aina kriisissä, ainakin henkilökunnan suhteen.

Nyt tilanne kai pahentunut entisestään, yli 900 opettajanpaikkaa täyttämättä ja lastenhoitajienkin satoja. Kuka siellä nyt sitten lapsia hoitaa vai mennäänkö vaarallisesti alimiehityksellä?? Uskaltaako joku viedä lapsensa päiväkotiin, jos on yksi aikuinen hoitamassa? :-O

1980-1990 -luvuilla tein yo-merkonomina töitä Helsingin päiväkodeissa lastentarhanopettajana, kun en jaksanut istua konttorilla pöydän takana. Muistan, että parin vuoden ajan kollegoitani olivat kampaaja ja kosmetologi, sitten oli vuosia yo-tyttöjä, perhepäivähoitaja-kurssin käyneitä, kodinhoitajia, yksi nainen oli ompelukonemekaanikko jne. En edes muista kaikkia. Vuonna 1993 pätevöidyin lto:ksi ja sama homma jatkui, kun ei saatu työhön päteviä henkilöitä. Samoihin aikoihin perustettiin Helsingin kaupungin työvoimapalvelu, josta sekalaista seurakuntaa riitti töihin, suurin osa oli opiskelijoita, joilla ei ollut läsnäolopakkoa eli olivat yliopisto-opiskelijoita. 2000-luvulle tullessa alkoivat pätevyysvaatimukset tiukentua ja vanhemmat kyseenalaistivat jatkuvat sijaiset ja vaihtuvan vakihenkilökunnan. Itse sain tarpeekseni 20 vuoden jälkeen 2007 ja palasin pienen lisäkoulutuksen turvin toimistohommiin.

Näin jälkeenpäin ajatellen tuo aika oli ihan hullua. Enää en edes uskaltaisi työskennellä ns. varhaiskasvatuksessa, isoissa ryhmissä epäpätevänä enkä pätevänäkään epäpätevien kanssa.

Vielä yksi hassu muisto 80-luvulta. Pk:n ikkunasta näki parkkipaikalle ja katselimme, kun mammat jättivät turkkinsa autoihin, että eivät menettäisi liian varakkaina kunnallista hoitopaikkaa. Laki kunnallisesta hoidosta kaikille oli kylläkin tullut voimaan jo 1973.

Vierailija
284/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomusvetoinen Helsinki, joka on Suomen vauraimpia alueita, leikkaa jatkuvasti koulutuksesta ja perusopetuksesta. Veronmaksajien rahat menevät mm. Sarastiaan, jonka Juhana Vartiainen hyväveliverkostoineen hankki ilman kilpailutusta, ja jonka takia osa kaupungin työntekijöistä ei saa palkkojaan. Sarastian vikoja kartoittaa parhaillaan kallis konsulttiyritys, epäilemättä osana samaa hyväveliverkostoa.

Eduskuntatasolla kokoomus on tekemässä välikysymystä vanhustenhoidosta, jonka se ajoi säästöillään kriisiin viime hallituskaudella. Kokoomuksen varjobudjetissa vuoden 2023 eduskuntavaaleihin on 100 milj. euron leikkaus vanhushoivaan ja 65 milj. leikkaus koulutukseen.

Vierailija
285/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein vanhemmilla ei ole valinnanvaraa lapsen hoidon suhteen. On otettava se paikka, jonka vain suinkin (usein pitkän jonotuksen seurauksena) saa.

Jos irtisanoo hoitopaikan, joutuu jonottamaan kuukausia uutta paikkaa, joka ei välttämättä ole yhtään parempi.

Kaikilla ei ole isovanhempia tai muita ilmaisia apuja hyvää hyvyyttään hoitamaan lapsen 45h ajan joka viikko, kun vanhemman on oltava omissa töissä.

Päiväkodin eteisessä aamuisin on mahdotonta tietää, montako aikuista siellä 150 lapsen päiväkodissa on, kun menee vain oman lapsen yksikön eteiseen. On pakko luottaa se oma lapsi sen vastaanottavan aikuisen käsiin ja että tarvittaessa tulee tieto sitten, jos joku kriisi olisi.

Koen sympatiaa ja sääliä venyviä hoitajia kohtaan, ja yritän osaltani tehdä heidän päivänsä niin vaivattomaksi kuin suinkin.

Ketjun edellisistä viesteistä välittyy itsekeskeinen, lapsesta välittämätön kuva vanhemmista, jotka vain haluavat heittää lapsen käsistään muiden hoitoon, viis olosuhteista.

Itsekin sairaanhoitajana olen jatkuvasti kahtaalle revitty, työskentelen koko ajan kroonisen alimiehityksen ympäristössä vaikeavammaisten aikuisten mielenterveysasiakkaiden parissa, ja olen nääntynyt, ja lopussa oleva ihmisraunio.

Minulla ei ole voimia enää mihinkään muuhun kuin selviytymiseen, enkä kykene taistelemaan päiväkodin henkilöstöpulan puolesta, vaikka henkisen tukeni he saavatkin.

Voisin antaa toisen munuaiseni, jos voisin hoitaa omia lapsiani kotona kouluikään saakka, mutta en voi koska minun on PAKKO tehdä töitä nousevien elinkustannusten kattamiseksi, ja täten PAKKO tuoda lapsi sinne hoitoon ja rukoilla että kaikki sujuu siellä (ja omallakin työpaikalla) hyvin.

T: toisen alan alipalkattu, liiallisen työn nujertama, lapsensa päivisin susille heittäjä

Valintoja. Itse elin köyhyysrajalla hoitaen lastani kaupungin vuokrakaksioassa 4 vuotiaaksi. Todella köyhää aikaa aineellisesti. Olen itse vakaope ja tiedän totuuden päiväkodeista. Oli karenssia te toimistosta ja 2 vuotta elin toimeentulotuella lapsen kanssa. Sinäkin voit tehdä niin. Usein vaan se ol niin ettei omasta elintasosta kivoine koteineen olla valmiita luopumaan. Nyt olen työssä taas ja kaaosta on, nyt olen juuri saikulla uupumuksen takia. Mutta kai se kiva talo ja Kanarian loma korvaa sen että 2v on itkenyt koko päivän ainoaa tuttua aikuista seuraten jolla on ollut 8 alle 3 vuotiaita lainvastaisesti koko päivän vastuullaan. Vahinkoja sattuu päivittäin,joku kaatuu,tippuu jne voin kertoa ettei esim vaipanvaihto ole helppoa kun nilkassa roikkuu kiinni 7 muuta. Suljetaan osa vessaan aikuisen kanssa kun yksi kerrallaan vaihdetaan vaippa muut joutuu pärjäämään sen aikaa omillaan. Voit varmaan kuvitella myös miten pukeminen ja ulkoilu ja ruokailu sujuvat? Nukkarihetkellä olisi se päivä ainoa tauko 7 min mutta edes vessaan ei ole päässyt kun ei ole halunnut jättää niitä 8 taaperoa keskenään. Kuukautisveri valuu jaloissa mutta sidettä ei pääse vaihtamaan. Koko päivä on järkyttävä meteli ja huuto. Vanhemmille ei voi sanoa mitään johtajan ohjeen mukaan. Jos puhuu joutuu itse puhutteluun.

Tätä samaa olen kuullut jo vuosia tutuiltani, osa on vakaopena, osa lastenhoitajia.

Tästä syystä panisimme siihen, että hoidamme omat lapsemme kotona 3vuotiaiksi. Nimenomaan matkoista piti luopua, ja esim kaikki lasten vaatteet ostaa käytettynä. Ruokaa tehtiin satokauden mukaisista raaka-aineista, osan kasvatin omalla pihalla. Käytiin järjestämässä ja sienestämässä. Omia harrastuksia minulla ei ollut kuin lukeminen, lenkkeily ja ulkopunttisali, ilmaisia kun ovat!

Ei niihin pieniin lapsiin sitä rahaa niin uppoa, se on nimenomaan vanhemmat jotka sitä rahaa kuluttaisi.

On myös kolmas vaihtoehto nimittäin aupair kotiin. Tätä Suomessa harvemmin käytetään, en tiedä miksi? Ehkä koetaan vaikeaksi järjestelyksi? Meille tämä oli win-win. Lapsi saa olla tutussa ympäristössä tutun hoitajan kanssa johon saa nopeasti päivän aikana yhteyden ja molemmat vanhemmat voi jatkaa töissä. Vaatii ylimääräisen huoneen kotoa mutta tulee paljon halvemmaksi kuin olla itse kotona vuosikaupalla. Samalla tulee kielikylpyäkin. Me maksettiin aupairille 150e/viikko + ruuat ja asuminen. Ja välillä ekstraa jos joutui joustamaan tms. Kaikkineen maksoi ehkä noin 1000e/kk. Pieni hinta siitä että lapsella on yksi luotettava aikuinen lisää.

Pk-seudulla tämä on aika vaikea vaihtoehto, kun pienten lasten vanhemmat harvoin on todella varakkaita. Ja jotta täällä pystyisi tarjoamaan huoneen aupairille, niin pitää olla aika varakas ostaakseen niin ison asunnon, että siinä vapaa huone on. Sanot, että yhden huoneen isompi asunto tulee halvemmaksi kuin olla pari vuotta itse kotona pois työelämästä. Ei sitä voi tarkastella niin, koska pankit ei vain myönnä riittävän isoa lainaa, jotta voisi ostaa ison lukaalin.

Totta, tiedostan että on monelle mahdotonta. On surullista että ihan tavallinen kolmio tai neliö on monelle työssäkäyvälle lapsiperheelle tavoittamattomissa pk-seudulla.

Vierailija
286/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päivähoidon puolella ollut niitä palkanmaksuongelmia? Siis se sarastia-jupakka, tarkoitan.

Vierailija
287/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko enää edes perhepäivähoitajia, vai romutettiinko sekin systeemi kun piti saada hieno "varhaiskasvatus"? Ihmiset haluaa penskoilleen vain kunnon hoitopaikan työpäivän ajaksi, sellaisen jossa mukulat saa ruokaa, unta ja leikkiä ja turvallisia aikuisia. Mutta kun eihän se käy. Kun meillä pitää olla kaikki niin erinomaisen hienoa ja edistyksellistä että sen nimissä romutetaan kaikki toimivat systeemit, kuten esim. koulu ja päivähoito. Seuraavaksi menee terveydenhoito joka toimi ennen vaan ei toimi enää, ja mitä enemmän "uudistetaan", sitä huonommin toimii.

Minä en ole mikään konservatiivi ja kehityksen vihaaja, päinvastoin, mutta en myöskään tajua sitä että toimivat systeemit pitää aina tässä maassa pilata sen takia vaan että joku kermaper-se jossain saa aivopierun.

Vierailija
288/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat kaikki jo kouluiässä, mutta meidän lapsilla oli ihana päiväkoti pienessä kunnassa Uudellamaalla. Kaverin lapsi oli Helsingissä ensin julkisen puolen päiväkodissa, eikä mistään varhaiskasvatuksesta ollut tietoakaan. Lapsia pidettiin ulkona aamusta iltaan, vain ruokailut ja päiväunet sisällä. Siirsivät lapsensa yksityiseen montessori-päiväkotiin. Maksu oli varmaan n. 500€/kk, mutta heillä oli siihen varaa.

Vierailija
289/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa saa päiväkodin johtajan viran kasvatustieteiden yo: n papereilla.

Vierailija
290/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko päivähoidon puolella ollut niitä palkanmaksuongelmia? Siis se sarastia-jupakka, tarkoitan.

On toki. Oikein homeinen kirsikka mädäntyneen kakun päällä.

Vierailija
291/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma Kari (vihr.) on oikein profiloitunut varhaiskasvatuksen hehkuttajaksi. Haluaisin nähdä, kun häntä kovistellaan tästä Helsingin tilanteesta. Että miten meni noin niin kuin omasta mielestä? 🙄

Vierailija
292/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota mun mies ehdottaa koko ajan mut arvatkaa vaan suostunko!

Mä olen nainen ja ehdottomasti voisin ottaa au pairin, jos hankkisin lapsia.

Vierailija
293/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksyisi tuollaista. Siksi muutettiin pois Helsingistä ennen lasten viemistä päiväkotiin. Kertaakaan ei ole vajaamiehitystä ollut vaan asiallisesti sijaiset, kun vakkareilla poissaoloja. On turvallinen oli vanhempana, saman soisin kaikille.

Vierailija
294/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani lähti jo kouluun, mutta ihan kantahelsinkiläisessä päiväkodissa oli. Pienet ryhmät, koulutettu, pätevä henkilöstö ja ihana opetus. Tykkäsin. Korona-aikaan toki oli sijaisiakin, mutta se johtui sairaslomista. 

Vierailija
295/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järkytyin tajutessani mikä määrä päivähoidon "henkilökunnasta" onkin työkokeilijoita. 

Ei saisi olla yksin vastuussa, mutta veikkaan, että on.

Taustat pitäisi selvittää, mutta jos ei suostu, voidaan harkita otetaanko silti.

Varmasti jokunen oikeasti alasta kiinnostunut on, mutta takuulla enemmistö painostettuina.

Itse en missään nimessä suostuisi rikosrekisteriäni antamaan, vaikka mitään siellä ei olekaan, mutta jos en saisi oikeaa palkkaa, en myöskään antaisi tuollaisia tietojani. Ja taustaa ei tosiasiassa tarvitsisi selvittää, koska työkokeilija ei saa olla yksin tai vastuussa :) vaan aina vastuullisen työntekijän kanssa.

Vierailija
296/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä lukea näitä vastauksia verrattuna mammaryhmään, jossa sain kyllä sellaisen täyslaidallisen niskaani, kun sanoin, että haluan olla kotona lapseni kanssa pitkään, enkä todellakaan aio alle 2-vuotiasta laittaa tämäntasoiseen päivähoitoon. Siellä mammat vain kilpaa kehuvat, kuinka päivähoito on paras paikka lapselle ja ainoa oikea vaihtoehto heti, kun tyyliin ryömii.

Vierailija
297/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä lukea näitä vastauksia verrattuna mammaryhmään, jossa sain kyllä sellaisen täyslaidallisen niskaani, kun sanoin, että haluan olla kotona lapseni kanssa pitkään, enkä todellakaan aio alle 2-vuotiasta laittaa tämäntasoiseen päivähoitoon. Siellä mammat vain kilpaa kehuvat, kuinka päivähoito on paras paikka lapselle ja ainoa oikea vaihtoehto heti, kun tyyliin ryömii.

Totta helvetissä ne sanoo, kun niillä ei ole varaa jäädä kotiin vaikka haluaisikin. Tämähän se hullu tilanne on, kun lastenhoitajat, ei niinkään opettajat, syyllistävät sen minkä ehtivät vanhempia, äitejä tietenkin, kun tuovat lapsensa päivähoitoon. He taas haluavat iisimmän työn. Kehua retostellaan miten itse ollaan oltu toimeentulotuella kotona lapsen kanssa. No, harva opettaja tai vaikkapa sairaanhoitaja jää toimeentulotuelle vain, jotta joku lastenhoitaja saisi iisimmän työn. Yleisesti ottaen ne tuetkin kun on tarkoitettu hätätilanteisiin, lasten saanti ei sellainen ole. 

Vierailija
298/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksi aamu vienyt lastani päiväkotiin ja koko 60 lapsen talossa oli vastassa vain yksi aikuinen, joka pidätteli itkua ja hoki vaan, että toivottavasti löytyy sijaisia tälle päivälle. En jättänyt lastani sinne vaan joudun ottamaan töistä vapaata. Onneksi on joustava työnantaja, mutta täysin kriisissä on ala ja tätä menoa koko yhteiskunta.

Vierailija
299/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossahan lanseerattiin osaan päiväkodeista palkanlisä rekryvaikeuksien takia.

Nämä siis alueilla jossa paljon vieraskielisiä lapsia enkä todellakaan ihmettele.

Vierailija
300/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi aamu vienyt lastani päiväkotiin ja koko 60 lapsen talossa oli vastassa vain yksi aikuinen, joka pidätteli itkua ja hoki vaan, että toivottavasti löytyy sijaisia tälle päivälle. En jättänyt lastani sinne vaan joudun ottamaan töistä vapaata. Onneksi on joustava työnantaja, mutta täysin kriisissä on ala ja tätä menoa koko yhteiskunta.

Ihan laitontahan sen yhden työntekijän on ottaa sinne sisälle niitä lapsia. Kyllä se ovi pitää pystyä pitämään kiinni, jos ei ole henkilökuntaa. Miten kukaan voi olla niin tyhmä ja avuton, että ottaa sisään lapsia, joille ei ole hoitajia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi