Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin päiväkodit kriisissä. Millä mielellä vanhemmat asiasta?

Vierailija
09.09.2022 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009040949.html

Hesari uutisoi, että ryhmiä perustetaan väliaikaisten ja vaihtuvien sijaisten varaan. Mitään pysyvyyttä ei enää ole ja henkilöstöä pakenee yhä enemmän ja enemmän alalta pois. Varhaiskasvatuksesta on jäljellä enää seinät.
Millä mielellä te vanhemmat olette vieneet lapsia päiväkotiin viime aikoina? Onko lapsi jo kärsinyt jatkuvista muutoksista? Kertokaa kokemuksia!

Itseä hämmästyttää, miten naisvaltaista alaa kohdellaan täydessä kriisitilanteessakin kuin silkkaa paskaa: palkat ei vaan millään nouse, lapsia on liikaa ja työntekijöille ei saada kunnon lakisääteisiä taukojakaan päivään. Ihme orjatyötä, en ihmettele joukkopakoa.

Kommentit (453)

Vierailija
1/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne on olleet aina kriisissä, ainakin henkilökunnan suhteen.

Vierailija
2/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tilanne kai pahentunut entisestään, yli 900 opettajanpaikkaa täyttämättä ja lastenhoitajienkin satoja. Kuka siellä nyt sitten lapsia hoitaa vai mennäänkö vaarallisesti alimiehityksellä?? Uskaltaako joku viedä lapsensa päiväkotiin, jos on yksi aikuinen hoitamassa? :-O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä iloisena alanvaihtajana seurailen popparit käsissä, kun meidän jatkuvista varoitteluista huolimatta homman annettiin kaatua. Kerrankin voi hyvällä omallatunnolla sanoa: " Mitäs me sanottiin!"

Lapsia toki käy sääliksi. Tiedän kyllä hyvin, minkälaista vahinkoa jarkuva epävarmuus, turvattomuuden tunne ja muutos aiheuttaa kehittyville aivoille.

T: entinen vaka-ope

Vierailija
4/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentyneenä alalla työskennelleenä seuraan miten vanhemmat vain kertovat " meidän lapsi viihtyy tosi hyvin'

No on tutkittu, että lapset onnistuivat sopeutumaan keskitysleireillekin ( ja ei, en suoraan näitä vertaa)

Vierailija
5/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten entinen päiväkoti Meilahdessa aiotaan sulkea ja tunkea lapset Pikku-Huopalahden puolelle.

Sinne ei ole edes talvikunnossapidettyä reittiä Meilahdesta ellei kierrä sitten pienten lasten kanssa Tukholmankatua, Paciuksenkatua tai Manskua pitkin.

Vierailija
6/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentyneenä alalla työskennelleenä seuraan miten vanhemmat vain kertovat " meidän lapsi viihtyy tosi hyvin'

No on tutkittu, että lapset onnistuivat sopeutumaan keskitysleireillekin ( ja ei, en suoraan näitä vertaa)

Vanhemmat sulkevat silmänsä, koska se totuus oman lapsen olosuhteista on oikeasti aika karmea. Ei sitä ole varaa ajatella, töissä on käytävä kuitenkin. Hengissä se lapsi on kuitenkin ollut päivän päätteeksi, vaikka epämääräisiä sijaisia olisikin ollut hoitamassa. Se kai sitten riittää.

Vierailija
7/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tilanne kai pahentunut entisestään, yli 900 opettajanpaikkaa täyttämättä ja lastenhoitajienkin satoja. Kuka siellä nyt sitten lapsia hoitaa vai mennäänkö vaarallisesti alimiehityksellä?? Uskaltaako joku viedä lapsensa päiväkotiin, jos on yksi aikuinen hoitamassa? :-O

Ihmettelin joskus, kun olin yksin 16 lapsen kanssa joista puolet oli alle 2v, miten vanhemmat siihen uskalsivat lapset jättää. Mutta varmaan sulkivat silmät ja kuvittelivat muiden työntekijöiden leikkivän piilosta.

Vierailija
8/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Jos tilanne on se, että lapsen ryhmän aikuiset vaihtuvat joka päivä, pitää ehkä harkita päiväkodin vaihtoa.

luuleko äippä että päiväkodin vaihto onnituu noin vaan,

Vierailija
9/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä hämmästyttää vanhempien apatia! Sori, mutta minulle itselleni EI TODELLAKAAN olisi ok, että minun lastani hoidettaisiin ja kasvatettaisiin jatkuvalla, laittomalla alimiehityksellä ja että lapseni ympärillä pyörisi päivittäin vaihtuvia, kouluttamattomia sijaisia. Jotain tuntemattomia tyyppejä, useilla ei edes taustoja tarkistettu millään tavoin. Kenen mielestä tämä on millään tasolla ok? 

Ja kaupan päälle tieto siitäm, etää ne pari vakituistakin tyyppiä siellä ovat alipalkattuja ja väsyneitä. Sitten se oma, rakas lapsi vaan dumpataan sinne sekaan. :-O

Vierailija
10/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä hämmästyttää vanhempien apatia! Sori, mutta minulle itselleni EI TODELLAKAAN olisi ok, että minun lastani hoidettaisiin ja kasvatettaisiin jatkuvalla, laittomalla alimiehityksellä ja että lapseni ympärillä pyörisi päivittäin vaihtuvia, kouluttamattomia sijaisia. Jotain tuntemattomia tyyppejä, useilla ei edes taustoja tarkistettu millään tavoin. Kenen mielestä tämä on millään tasolla ok? 

Ja kaupan päälle tieto siitäm, etää ne pari vakituistakin tyyppiä siellä ovat alipalkattuja ja väsyneitä. Sitten se oma, rakas lapsi vaan dumpataan sinne sekaan. :-O

Ja sitten kun ei siihen suostu, saa kaikki kimppuunsa.

Minä en suostunut laittamaan esikoista huonoon päiväkotiin ja aivan kaikki haukkuivat kilvan, miten vaarannan lapsen kehityksen ja blaablaa.

Vierailija
11/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia ei kiinnosta kunhan saavat vaan pilttinsä pois käsistä niin ovat tyytyväisiä. Sitäpaitsi vanhemmille ei kerrota vaikka olisi ollut miljoona läheltä piti tilannetta ja yksi ainoa hoitaja.

Vierailija
12/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne olivat aikoinaan myös varhaiskasvatuksen opettajat, jotka ajoivat subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta, koska ajattelivat että tällöin heiltä eivät työt lopu. Olisi vaan pitänyt ensin katsoa, että resurssit on kunnossa ja alkaa vasta sen jälkeen haalia lisää lapsia sinne autuaaksitekevään varhaiskasvatukseen. Popparit on ollut mullakin kupissa jo siitä asti, kun hyvin toiminut päivähoito muutettiin varhaiskasvatuksessa.

Vierailija
13/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Jos tilanne on se, että lapsen ryhmän aikuiset vaihtuvat joka päivä, pitää ehkä harkita päiväkodin vaihtoa.

luuleko äippä että päiväkodin vaihto onnituu noin vaan,

Ja mitä se vaihto auttaa? :-D On toki vielä muutama talo, jossa on pysyvää henkilöstöä, mutta harvoissa näin enää on.

Vierailija
14/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likka tekee lastenhoitajan työtä ja sanoi että eiliselle oli Seure hakenut pelkästään Vantaalle 73 sijaista, siis lastenhoitajan sijaista! Se on älytön määrä poissaoloja vakkareilta!

Vierailija
15/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista alalla... jolla on huippu palkat ja vähän työtä 🙂

Vierailija
16/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne lastenpalveluihin jatkossakaan saada mitään lisärahaa, päinvastoin. Helsingissäkin puhutaan siitä, että voisiko ryhmäkokoja entisestäänkin kasvattaa ja leikata päiväkodeista ja kouluista. Siitähän se johtuu, että meillä on niin helvetisti vanhuksia ja työnvieroksujia elätettävänä ja lisäksi maakunnat kuppaavat Stadia aivan huolella. Ei meidän lapsille riitä rahaa, kun pitää maksella Ristijärven mummojen hoitoja. 

Vierailija
17/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan vakaope -ajoiltani sen jatkuvan, fyysisen väsymyskiputilan, jossa elin päivittäin. Suurimpana syynä oli juuri tuo kunnollisen ja palauttavan tauon puute. koko päivä jäätävää haipakkaa ja tulipalojen sammutteluja, välillä kotiin nukkumaan ja taas sama paska alkaa alusta. Olin niin väsynyt, että kasvoissani tuntui koko ajan kummallista kipua, en oikein osaa edes selittää sitä. 

Nyt olen koulun puolella erkkaopena ja johan on resurssit ihan eri luokkaa. Virallista taukoa ei edelleenkään ole, mutta johonkin väliin kyllä aina ujutan kahvihetken. Lomat myös palauttavat ihan eri tavalla nyt ja niiden ajankohta on aina tiedossa etukäteen, toisin kuin vakassa! Siellä työntekijällä ei ole mitään arvoa.

Vierailija
18/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olen Seuren listoilla ja katselen sitä lastenhoitajien sijaisten tarvetta mitä keikkalistalla on... ei kiitos. En mene enää päiväkotiin, vaan teen keikkaa muille aloille. Muistan kun sijaisena jouduin usein yksin koko kirkuvan lapsiryhmän (21 lasta) samaan huoneeseen ja jätettiin sinne lasten kanssa tunniksi. Toisessa päikyssä jouduin pukemaan yksin kaikkien ryhmien lapset ulos. Olin vaan yksin siinä eteisessä jossa käskettiin olla ja aina kun sain yhden ryhmän autettua mulle laitettiin toinen.... huh mitä hommaa. Sekä vaka että sote tulevat romahtamaan. Päättäjiä ei kiinnosta nämä alat.

Vierailija
19/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, olen Seuren listoilla ja katselen sitä lastenhoitajien sijaisten tarvetta mitä keikkalistalla on... ei kiitos. En mene enää päiväkotiin, vaan teen keikkaa muille aloille. Muistan kun sijaisena jouduin usein yksin koko kirkuvan lapsiryhmän (21 lasta) samaan huoneeseen ja jätettiin sinne lasten kanssa tunniksi. Toisessa päikyssä jouduin pukemaan yksin kaikkien ryhmien lapset ulos. Olin vaan yksin siinä eteisessä jossa käskettiin olla ja aina kun sain yhden ryhmän autettua mulle laitettiin toinen.... huh mitä hommaa. Sekä vaka että sote tulevat romahtamaan. Päättäjiä ei kiinnosta nämä alat.

Terveydenhuoltohan on romahtamassa myös. Psykiatriaa ei käytännössä saa juurikaan enää, yhä useampi lapsikin jää ilman hoitoa. Lastensuojelu ei saa mistään sossuja tai ohjaajia. Ei meillä vaan ole rahaa tähän tai ihmisiä, jotka suostuvat työskentelemään näillä aloilla. 

Vierailija
20/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei enää päiväkoti ikäisiä lapsia.