Helsingin päiväkodit kriisissä. Millä mielellä vanhemmat asiasta?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009040949.html
Hesari uutisoi, että ryhmiä perustetaan väliaikaisten ja vaihtuvien sijaisten varaan. Mitään pysyvyyttä ei enää ole ja henkilöstöä pakenee yhä enemmän ja enemmän alalta pois. Varhaiskasvatuksesta on jäljellä enää seinät.
Millä mielellä te vanhemmat olette vieneet lapsia päiväkotiin viime aikoina? Onko lapsi jo kärsinyt jatkuvista muutoksista? Kertokaa kokemuksia!
Itseä hämmästyttää, miten naisvaltaista alaa kohdellaan täydessä kriisitilanteessakin kuin silkkaa paskaa: palkat ei vaan millään nouse, lapsia on liikaa ja työntekijöille ei saada kunnon lakisääteisiä taukojakaan päivään. Ihme orjatyötä, en ihmettele joukkopakoa.
Kommentit (453)
Päiväkotien ennennäkemättömän kuormituksen takia valitsimme taaperollemme perhepäivähoidon. Kunnallisen perhepäivähoidon.
Opettajankoulutuksen suorittaneen maisterin.
Hän työskentelee omassa kotonaan (vain lyhyt kävelymatka meiltä) neljän lapsen kanssa. Perhepäivähoitopäivänsä vaikuttavat rauhallisilta, kiireettömiltä ja aidosti varhaiskasvatussuunnitelmaa toteuttavaksu eheytetyllä, laaja-alaisen osaamisen näkökulmalla.
Hakekaa te muutkin ensisijaisesti kunnalliseen perhepäivähoitoon päiväkodin sijasta, ja pyytäkää tekin että hoitaja on korkeakoulutettu ja mieluiten opettajankoulutus, kuten meille osui kohdallemme täällä pk-kehyskunnassa (en nimeä pienehköä kuntaamme tässä ääneen).
Eskari takaisin vapaaehtoiseksi!! Meillä lapset kävivät pakkoeskarin, joka oli päiväkodin tiloissa. Vanhemmat vuorotyössä ja olipa kiva se vastahakoinen esikoinen raahata päiväkotiin niinäkin päivinä, kun muu vanhemmilla arkivapaa, ja pikkuvelikin sai jäädä hoidosta kotiin. Turhaa sanon minä.
Kaiken huipuksi eskarivuosi on halvempi kuin kokopäivähoito, koska eskari on maksuton. Hyvä meille vanhemmille, mutta lovi kunnan lompakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Eskari takaisin vapaaehtoiseksi!! Meillä lapset kävivät pakkoeskarin, joka oli päiväkodin tiloissa. Vanhemmat vuorotyössä ja olipa kiva se vastahakoinen esikoinen raahata päiväkotiin niinäkin päivinä, kun muu vanhemmilla arkivapaa, ja pikkuvelikin sai jäädä hoidosta kotiin. Turhaa sanon minä.
Kaiken huipuksi eskarivuosi on halvempi kuin kokopäivähoito, koska eskari on maksuton. Hyvä meille vanhemmille, mutta lovi kunnan lompakkoon.
Se oliskin kiva kun kouluun tulisi lapsia, jotka ei osaa suomea sanaakaan tai eivät osaa ottaa ruokaa ruokalassa.
Muuttakaa Mikkeliin, täällä kaikki on kunnossa😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on olleet aina kriisissä, ainakin henkilökunnan suhteen.
Nyt tilanne kai pahentunut entisestään, yli 900 opettajanpaikkaa täyttämättä ja lastenhoitajienkin satoja. Kuka siellä nyt sitten lapsia hoitaa vai mennäänkö vaarallisesti alimiehityksellä?? Uskaltaako joku viedä lapsensa päiväkotiin, jos on yksi aikuinen hoitamassa? :-O
Eikun pakkolakia väsäämään, kuten hoitajilla( sarkasmia)👍
Terveiset Norjasta. Meidän päiväkotimme sai vuosittaisessa, vanhempien kyselykaavakkeeseen perustuvassa arviossa yleisarvosanan 4.7/5 (viisi paras).
Miten Suomessa kaikki voikin olla niin pielessä? Eipä ole ikävä.
Vantaalla joka toinen päivä uusi aikuinen vastassa. En liioittele. Välillä tulee kesken päivän tekstari, jossa pyydetään hakemaan lapsi aiemmin henkilöstöpulan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä voin vanhempana tehdä? On ihan turhaa alkaa räyhätä ja valittaa asiasta ryhmän työntekijöille ja päiväkodin johtajalle. Ei he voi vaikuttaa mihinkään. Sanojaa mitä minun pitää tehdä, jotta tilanne muuttuu?
Otat aktiivisesti yhteyttä ylempiin tahoihin kunnassa, kunnes joku vastaa. Keräät muiden vanhempien nimiä, jne. Toki siis, jos sinulle on ok jättää lapsesi niille satunnaisille sijaisille ja ylityöllistetyille vakkareille, niin ei toki tarvitse tehdä mitään. Kukin arvottaa asiat eri tavoin omassa elämässään. Ymmärrä kuitenkin se, että sinunkin lapsesi päiväkodissa on paljon hetkiä ja päiviä, jossa lastasi kasvatetaan alimiehityksellä.
Tottakai tarvittaessa vanhempien tehtävä on tehdä aviin ilmoitus, jos huomaa selkeitä väärinkäytöksiä mutta kyllä teidän hoitajien pitää ihan itse niitä ilmoituksia tehdä, koska vanhemmilla ei ole tosiallista mahdollisuutta nähdä mitä siellä päiväkodissa oikeasti tapahtuu. Tämä on teidän velvollisuutenne lapsia kohtaan. Meille vanhemmille valehdellaan ja kaunistellaan ja jätetään kertomatta, eipä siis voi paljoa raportoida.
Valehteluun ja kaunisteluun "rohkaistaan" ylemmältä taholta. Tilanne on järkyttävä, kun ei saa vanhemmille kertoa totuutta.
Jokainen valehteleva ja tilannetta kaunisteleva työntekijä on "ylemmän tahon" rikostoveri. Turhaan yritätte sälyttää vastuuta omasta rehellisyydestänne/epärehellisyydestänne heille.
Hieno kuvaus aina 1900-luvulle asti maatalon emännän roolista ( ja joskus kaupungissakin) Yhtä hoidat ja 7 roikkuu hihassa. Erona, että sinä pistät putiikin kiinni työajan päätteeksi ja lähdet kotiin, emäntä veti yö/päivävuoroa 24/7, lehmät ja kodinhoito päälle. Ei ole omat lapset ei, sinulla. Työ on silti sama. Palkkaus on syvältä, sitä ei kiistäminen, sanoo salaa johtajakin. Ja olisihan se hienoa, jos säilytyspaikan sijaan saisi lapselleen turvallisen hoitopaikan, vanhempi tuumaa.
Kysymys on kai varsin syvään uurtuneesta kulttuurisesta arvostuksista lasten- ja kodinhoitoon.
Miten muutamme arvostuksen kehityksen? Emme halua setiä vuosisadan alusta kertomaan, kuinka asiat tehdään (naisten kustannuksella) halvalla ja helposti, niin kuin ne aina ovat olleet. Vakat hyvät, vaatikaa parempaa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olisitte valmiita maksamaan hoidosta vaikka 6 lapsen ryhmässä? Olen Vakaope ja mietin yksityisen ryhmän pitämisestä, jos saisi saman palkan kuin nyt.
Vastaan itse hoitajana. Olen siis yks.pph. Ryhmässäni on neljä lasta ja kovasti tunkea olisi lisää. Hoitomaksuni on 800e/kk/lapsi ja tähän saa kunnan maksaman palvelusetelin. Isoin hoitomaksu taitaa olla tällä hetkellä max 377e. Sen ovat vanhemmat valmiita maksamaan, ainakin täällä.
Luulen, että palkkani on isompi kuin vakaopen. Eli tällä hetkellä 3200e.
Ja en ole edes koulutettu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan vakaope -ajoiltani sen jatkuvan, fyysisen väsymyskiputilan, jossa elin päivittäin. Suurimpana syynä oli juuri tuo kunnollisen ja palauttavan tauon puute. koko päivä jäätävää haipakkaa ja tulipalojen sammutteluja, välillä kotiin nukkumaan ja taas sama paska alkaa alusta. Olin niin väsynyt, että kasvoissani tuntui koko ajan kummallista kipua, en oikein osaa edes selittää sitä.
Nyt olen koulun puolella erkkaopena ja johan on resurssit ihan eri luokkaa. Virallista taukoa ei edelleenkään ole, mutta johonkin väliin kyllä aina ujutan kahvihetken. Lomat myös palauttavat ihan eri tavalla nyt ja niiden ajankohta on aina tiedossa etukäteen, toisin kuin vakassa! Siellä työntekijällä ei ole mitään arvoa.
Eikö jokin laki määritä että taukoja pitää olla?
Laki määrä lepotauon eli ns. ruokatauon, mutta sinneppäs on tehty porsaanreikä "Jos työaika vuorotyössä tai jaksotyössä on kuutta tuntia pidempi, on työntekijälle annettava vähintään puoli tuntia kestävä tauko tai tilaisuus aterioida työn aikana."
Tätä porsaanreikää on iätkaiket hyödynnetty varhaisaskasvatuksessa niin, että työntekijät velvoitetaan esimerkkiruokailemaan lasten kanssa, jolloin sitten täyttyy tuo lain vaatima "annettava tilaisuus aterioida työn aikana".
Joten lakia tulkitaan niin, ettei mitään lain vaatimaa taukoa ole yhtäkään päiväkodeissa, mutta kvtessin mukainen yksi 10 minutin kahvitauko on.
Vaihtoehtohan on selvä, työajan pidennys sillä puolella tunnilla, niin saa syödä rauhassa. Omaa aikaahan se muillakin on.
Ihan lain mukaan työaikaan kuuluu vain yksi 10 min tauko. Ruokailu on joko esimerkkiruokailu, puoli tuntia omaa aikaa tai nopea ruokailu työn lomassa. Päiväkodissa on esimerkkiruokailu useimmilla. Jos on pikainen ruokailu, ei saa poistua työpaikalta ja täytyy lähteä hommiin vaikka kesken syömisen, jos on tarvis. Päiväkodissa olisi mahdottomuus, että opet ja hoitajat lähtisivät puoleksi tunniksi omaa aikaa viettämään.
Vierailija kirjoitti:
Hieno kuvaus aina 1900-luvulle asti maatalon emännän roolista ( ja joskus kaupungissakin) Yhtä hoidat ja 7 roikkuu hihassa. Erona, että sinä pistät putiikin kiinni työajan päätteeksi ja lähdet kotiin, emäntä veti yö/päivävuoroa 24/7, lehmät ja kodinhoito päälle. Ei ole omat lapset ei, sinulla. Työ on silti sama. Palkkaus on syvältä, sitä ei kiistäminen, sanoo salaa johtajakin. Ja olisihan se hienoa, jos säilytyspaikan sijaan saisi lapselleen turvallisen hoitopaikan, vanhempi tuumaa.
Kysymys on kai varsin syvään uurtuneesta kulttuurisesta arvostuksista lasten- ja kodinhoitoon.
Miten muutamme arvostuksen kehityksen? Emme halua setiä vuosisadan alusta kertomaan, kuinka asiat tehdään (naisten kustannuksella) halvalla ja helposti, niin kuin ne aina ovat olleet. Vakat hyvät, vaatikaa parempaa kohtelua.
Täällähän olin vasta ketju siitä, että mitä nykyiset aikuiset on saaneet lapsena tehdä sellaista, mikä ei nykyään käy päinsä. Siitä ketjusta kävi varsin selväksi, että lasten on ennen annettu aika paljolti tolskata omillaan ja lähinnä hyvällä tuurilla on siitä lapsuudesta selvitty.
Toisinsanoen, todellakaan ei ole ennenmuinoin maatilan emännän hihassa roikkunut seitsämän lasta, kyllä ne lapset on komennetty pihalle leikkimään ja isommat katsoneet pienempiensä perään, jopa ihan vauvojenkin.
Eli se siitä kunniakkaasta entisaikojen äitiydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan vakaope -ajoiltani sen jatkuvan, fyysisen väsymyskiputilan, jossa elin päivittäin. Suurimpana syynä oli juuri tuo kunnollisen ja palauttavan tauon puute. koko päivä jäätävää haipakkaa ja tulipalojen sammutteluja, välillä kotiin nukkumaan ja taas sama paska alkaa alusta. Olin niin väsynyt, että kasvoissani tuntui koko ajan kummallista kipua, en oikein osaa edes selittää sitä.
Nyt olen koulun puolella erkkaopena ja johan on resurssit ihan eri luokkaa. Virallista taukoa ei edelleenkään ole, mutta johonkin väliin kyllä aina ujutan kahvihetken. Lomat myös palauttavat ihan eri tavalla nyt ja niiden ajankohta on aina tiedossa etukäteen, toisin kuin vakassa! Siellä työntekijällä ei ole mitään arvoa.
Eikö jokin laki määritä että taukoja pitää olla?
Laki määrä lepotauon eli ns. ruokatauon, mutta sinneppäs on tehty porsaanreikä "Jos työaika vuorotyössä tai jaksotyössä on kuutta tuntia pidempi, on työntekijälle annettava vähintään puoli tuntia kestävä tauko tai tilaisuus aterioida työn aikana."
Tätä porsaanreikää on iätkaiket hyödynnetty varhaisaskasvatuksessa niin, että työntekijät velvoitetaan esimerkkiruokailemaan lasten kanssa, jolloin sitten täyttyy tuo lain vaatima "annettava tilaisuus aterioida työn aikana".
Joten lakia tulkitaan niin, ettei mitään lain vaatimaa taukoa ole yhtäkään päiväkodeissa, mutta kvtessin mukainen yksi 10 minutin kahvitauko on.
Vaihtoehtohan on selvä, työajan pidennys sillä puolella tunnilla, niin saa syödä rauhassa. Omaa aikaahan se muillakin on.
Ihan lain mukaan työaikaan kuuluu vain yksi 10 min tauko. Ruokailu on joko esimerkkiruokailu, puoli tuntia omaa aikaa tai nopea ruokailu työn lomassa. Päiväkodissa on esimerkkiruokailu useimmilla. Jos on pikainen ruokailu, ei saa poistua työpaikalta ja täytyy lähteä hommiin vaikka kesken syömisen, jos on tarvis. Päiväkodissa olisi mahdottomuus, että opet ja hoitajat lähtisivät puoleksi tunniksi omaa aikaa viettämään.
Niin minäkin luulin, mutta käyppäs lukaisemassa tarkemmin, kahvitauot eivät ole lakisääteisiä, vaan nimenomaan se lepotauko on: Joko tunnin mittainen keskellä työpäivää oleva tauko, joka on täysin omaa aikaa, että saa poistua työpaikalta TAI työn ohessa kiireisesti pidetti 30 minuutin lepotauko, jolloin ei saa poistua työpaikalta.
Tauko on myöskin nimeltään lepotauko, eikä ruoaktauko.
Tilanne on kauhistuttava. En ikinä uskaltaisi enkä haluaisi jättää pientä lastani tuollaiseen orpokotiin. En myöskään suostuisi tuollaisissa oloissa työskentelemään. Äänestäisin jaloillani, sekä lapsen vanhempana että työntekijänä.
Me lähdimme pois. 45min Hkistä pieni paikkakunta, josta ostimme talon. Päiväkoti jossa oli koko ajan samat turvalliset ja tutut työntekijät ja pienet ryhmät. Nyt lapset koululaisia. Koulussa kivat aikuiset, oppikirjat ja ne päiväkodista tutut kaverit ja -perheet. Koulumatkaa 200m. Vieressä järvi, uimahalli ja harrastuskentät. Rauhallista asua.
Me valitsimme näin ja kuljemme me aikuiset työmatkaa, jotta lapset saavat hyvän ja turvallisen lapsuuden.
Kun lapset muuttavat joskus omilleen, muutamme ehkä takaisin kaupunkiin ja kulttuurin pariin, mutta nyt mennään lasten ehdoilla.
Suosittelen lämpimästi muillekin lapsiperheille ja myös työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olisitte valmiita maksamaan hoidosta vaikka 6 lapsen ryhmässä? Olen Vakaope ja mietin yksityisen ryhmän pitämisestä, jos saisi saman palkan kuin nyt.
Vastaan itse hoitajana. Olen siis yks.pph. Ryhmässäni on neljä lasta ja kovasti tunkea olisi lisää. Hoitomaksuni on 800e/kk/lapsi ja tähän saa kunnan maksaman palvelusetelin. Isoin hoitomaksu taitaa olla tällä hetkellä max 377e. Sen ovat vanhemmat valmiita maksamaan, ainakin täällä.
Ja en ole edes koulutettu mitenkään.
Tästähän joutuu kuitenkin maksamaan ensin yel:n (yrittäjän työeläkemaksu), joka taitaa olla noin 25% ja lopustakin vielä veron, vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
No mitä voin vanhempana tehdä? On ihan turhaa alkaa räyhätä ja valittaa asiasta ryhmän työntekijöille ja päiväkodin johtajalle. Ei he voi vaikuttaa mihinkään. Sanojaa mitä minun pitää tehdä, jotta tilanne muuttuu?
Muuta nyt herranjumala pois sieltä!!! Samalla rahalla asuu hyvin toisaalla, lapset saavat hoitoa ja normaalin lapsuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole edes koulutettu mitenkään.Tästähän joutuu kuitenkin maksamaan ensin yel:n (yrittäjän työeläkemaksu), joka taitaa olla noin 25% ja lopustakin vielä veron, vai kuinka?
Maksan minimi yel-maksuja eli noin 200e/kk. Verotus on suurinpiirtein samanlainen kuin palkansaajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta nyt herranjumala pois sieltä!!! Samalla rahalla asuu hyvin toisaalla, lapset saavat hoitoa ja normaalin lapsuuden.
Edelleen, ei tuo ole vain Helsingin ongelma, kyllä se tulee leviämään muuallekkin, viitteitä alkaa näkymään jo ainakin isommilla paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oliskin kiva kun kouluun tulisi lapsia, jotka ei osaa suomea sanaakaan tai eivät osaa ottaa ruokaa ruokalassa.
Lapseni oli päiväkodin eskarissa, ei siellä ruokaa ruokalassa opittu ottamaan, kattila tuotiin ns. aulatilaan ja ruoka jaettiin siinä, maito ja leipä oli pöydässä.
Muuten hyvä, mutta en kyllä ymmärrä miten seksuaalinen suuntautuminen tähän liittyy? Olisit jättänyt tuollaisen kohdan kirjoituksestasi kokonaan pois.