Mikä on ollut itsellesi suurin yllätys siinä, kun ikää on tullut lisää?
Kommentit (1417)
Yllättänyt miten omat ajatukset muuttuneet. Nuorena vihasin suuresti kaikkia uskontoja. Nyt ymmärrän, että usko voi olla turva monelle ihmiselle. Minusta tuli ateisti jo lukioiässä, ja silti iän myötä tullut psykologista ymmärrystä niitä ihmisiä kohtaan, jotka ajattelevat toisin.
Yhteiskuntakriittisyys myös vähentynyt iän myötä. Olin nuorena vahvasti sitä mieltä, että yhteiskunnan tuilla elävät ihmiset ovat hyödyttömiä. Yhteiskunnan ei pitäisi maksaa tukia kenellekään, se oli oma ajatus. Vaan kuinka vuodet ovatkaan muuttaneet käsitystä. Kun on ollut tuttuja, ihan kunnollisia ihmisiä, jotka tahattomasti joutuneet työttömiksi ja vaikeuksia saada työpaikkaa. Tunnen myös pari työkyvytöntä, sairauksien vuoksi, ja kauhulla todennut, että minun ikäisiä ihmisiä, hyviä tyyppejä, joille vain sattui käymään huonosti. Työskentelen itse tällä hetkellä julkisella sektorilla, eli olen sikäli itsekin yhteiskunnan tuella elävä, kun palkka maksetaan verovaroin. Miten nuorena olikin niin ahdasmielinen, se on mysteeri, mutta onneksi saanut kehittyä ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyynistyminen liittynee tosiaan masennukseen joka voi tulla iästä riippumatta etenkin tässä tilanteessa kun viime vuodet on olleet kaikille raskaita... Koronaa, sotaa, inflaatiota, etc... Vinkkinä myöskin iästä riippumatta on ymmärtää ruoan merkitys. Sillä mitä syömme ja millä kehomme ruokimme on valtava merkitys kaikelle toiminnallemme, ajattelullemme ja voinnillemme. Ensin ruokavalio kuntoon ja sitten joka päivään liikuntaa ja hyvää tekeviä asioita. Kiitollisuuspäiväkirjan pitoa. Lopulta näet vain kaiken hyvän ja nautit aivan kaikesta tässä ainoassa elämässä. Lupaan.
Tosiaan välillä on varsinkin aamulla suorastaan vaikea olo. Tuntuu tosi ahdistavalle ihan kaikki. Sydän hakkaa ja ajatus edessä olevassa päivästä tuntuu tosi vaikealle. Ei mitään erityistä vaikeaa tiedossa vaan ihan jokainen asia tuntuu hankalalle ja ei yhtään kiinnostavalle. Toivoo, että saisi nukkua niin ei tunne mitään.
Kannattaa hakea apua. Noin suuri ahdistuneisuus ei ole normaali tila. Avun hakeminen mieluummin ennemmin kuin liian myöhään. Saatat tarvita terapiaa myös ja kun se ei hetkessä etene, niin tilannetta ei pitäisi päästää liian pahaksi.
Tämä on jotenkin hiipinyt hiljalleen. Ei itse enää tiedä, että onko normaalia vai ei. Olen ajatellut, että liittyy vain ikään, mutta ei se taida normaalia olla. Kuitenkin tunne on välillä todella vahva. Sellainen outo ahdistuneisuus ja mikään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vihervasemmisto saa edelleenkin vapaasti mellastaa oikeusvaltioksi itseään julistavan Suomen politiikassa.
Millaisesta aikajanasta nyt puhut tässä? Vihervasemmisto kun on aika uusi käsite, sekä ilmiö.
Nimenomaan. Minä en 50+ vuotiaana edes tiedä, mitä tuo vihervasemmisto-termi oikeastaan tarkalleen tarkoittaa. Ei minun lapsuudessa ja nuoruudessa ollut mitään vihervasemmistolaisten termiä. Oli vasemmisto, keskusta ja oikeisto. Puolueet sitten jakautui näihin.
Meillä isä oli elämänsä loppuun saakka Kokoomuksen miehiä ja äiti maatalon tyttönä keskustalainen. Minä en ole itse sitoutunut mihinkään puolueeseen, mutta kokoomusta en ole äänestänyt kuin kerran ja silloin oli presidentinvaalit, mikä on aika lailla eri tilanne, kun presidentti on tavallaan erillään puolueensa päätöksistä.
Sama. Koen tuon vihervasemmisto-termin sisäisesti ristiriitaisena koska viisikymppisenä ihmisenä olen tottunut siihen että talouspolitiikka on se mikä määrää puolueen suunnan. Ja talouspoliittisesti vihreät ovat oikealla, vasemmisto vasemmalla. En ymmärrä mitä tarkoittaa vihervasemmisto, mutta toisaalta ei kiinnostakaan. Nykyään ei minulla ole enää minkäänlaista puoluekantaa. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa.
Se yllätti, ettei mitään vaivoja tullutkaan. Aina luin keskustelupalstoilta, että elimistö räjähtää paskaksi sillä sekunnilla, kun täyttää 30.
M42
Vierailija kirjoitti:
Se yllätti, ettei mitään vaivoja tullutkaan. Aina luin keskustelupalstoilta, että elimistö räjähtää paskaksi sillä sekunnilla, kun täyttää 30.
M42
Mä myös yllätyin tästä. Odotin että viimeistään nelikymppisenä olisi suunnilleen liikuntakyvytön, mutta nyt 47-vuotiaana olo kropassa on ihan sama kuin 16-vuotiaana. Jopa mitat on aika lähellä samoja. Ei ole yhtään kolotusta eikä kipua. Spagaati onnistuu, samoin silta, kärrynpyörä yms. Enkä ole koskaan erityisesti edes urheillut.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyksenä on tullut iän myötä eli nykypäivänä rasistisuus valkoihoisia vastaan.
Päättäjämme ,(EK. ) noudattavat tätä rankasti. Eliitti säästetään. Meillä on tämän ansiossta kova sukupuutto päällä. -Äskettäin tuli uudet lukemat.
I were in grocery and so called alko. Wondering why wine bottle seem to look smaller than in May. Have u noticed same?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M42
Mä myös yllätyin tästä. Odotin että viimeistään nelikymppisenä olisi suunnilleen liikuntakyvytön, mutta nyt 47-vuotiaana olo kropassa on ihan sama kuin 16-vuotiaana. Jopa mitat on aika lähellä samoja. Ei ole yhtään kolotusta eikä kipua. Spagaati onnistuu, samoin silta, kärrynpyörä yms. Enkä ole koskaan erityisesti edes urheillut.
No ei ole kyllä enää sama olo kuin 16-vuotiaana. 50vee on semmoinen rajapyykki, siitä alkaa alamäki.
Ballerinat erikseen. Itse 53vee ukko, ihan kohtuukunto vielä eikä sairauksia, mutta kyllä nivelissä alkaa jo tuntua. Tenniskyynärpää tulee herkästi jos esim kiillottaa autoa.
Yhteiskunta on keski-ikäisvihamielinen. Kaikki kiva on tarkoitettu nuorille. Myös työpaikat.
Ajan myötä vaan pahenee. Vanhusvihamielisyys on huipussaan.
Vanhusten hoito on retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
I were in grocery and so called alko. Wondering why wine bottle seem to look smaller than in May. Have u noticed same?
Pay a visit to Specsavers.
Että en kestä enää huonoa kohtelua yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pay a visit to Specsavers.
No I needed. There were very smart young men ready to look with me bottles. So young and handsome. I like to put them those bottles.
Se, miten julkinen terveydenhuolto kohtelee.
Olet heille p askaa paketissa, kelvoton, tyhmä, tarpeeton roska, joka joutaa k uolla mahdollisimman nopeasti, häiritsemästä muita. Ja tämä ei ole liioittelua. Pikemminkin kaunistelua.
Oikeita tutkimuksia ei tehdä, eikä löydöksiä hoideta. Virallisesti oletetaan, että henkilöllä on vain muisti ongelmia. Ei kuunnella ollenkaan, eikä välitetä. Vaikka HUS:ssa olisi tehty tutkimuksia, ei niitä noteerata terveyskeskuksessa. Tämä on heillä pitkäaikainen tietoinen valinta, eikä liity osaamattomuuteen, Tämä on minusta julmaa. Eihän ihminen lakkaa olemasta ihminen, kun ikää tulee.
Miten elämänlaatu on huonontunut. Totaalinen yksinäisyys ja masennuksen seurauksena kaikki autoimmuunisairaudet, jotkin vakavimmasta päästä. Mihinkään et saa apua, et edes yksityiseltä silmälääkäriltä.
Olet yksin, joka suhteessa. Yksin ilman apua tai tukea.
No melkein kaikki on yllättänyt. Teini-iässä ajatteli, että kolmekymppisenä elämä on suunnilleen ohi ja elää samanlaista - teinin silmin ankeaa - elämää kuin omat vanhemmat siihen aikaan elivät. Eikä kyllä 1970-luvun lopulla osannut kuvitellakaan, että käytännöllisesti katsoen kaikilla tulee olemaan tietokoneet kodeissaan ja päiväkoti-ikäisilläkin on taskussaan vekotin, jolla voi soittaa, katsoa elokuvia jne. Eli ylipäätään arkielämään liittyvän teknologian kehittyminen on yllättänyt.
Jos nyt omaa itseäni mietin, niin eniten on ehkä yllättänyt se, että joka ikävuosikymmenellä tunnen eläväni elämäni parasta aikaa. Olen nyt 60+ ja vaikka kaikenlaista kremppaa jo onkin, niin sairastuin varsin nuorena nivelreumaan ja sen vuoksi en oikeastaan edes muista, miltä tuntuu, jos ei ole lainkaan kipuja ja kolotuksia.
Useasti olen ihmetellyt sitä miten nopeasti vuodet ovat menneet.
Sitä ihmettelen kun 50-60 -vuotiaat uskoo tosissaan että 20:llä nuorilla on jotain seurusteluntapaista mielessä, saati vihjailevat katseet tai vihellykset naisille on tosissaan tarkoitettu. Ihmettelen niitä 40-naisia, jotka kehuu saavansa vieläkin ihailevia katseita nuorilta miehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M42
Odota 10-15 vuotta.
Ajattelin miten tyhmiä ihmiset on(suurin osa ainakin), nyt vanhana todennut että se on todellakin niin.
Nimenomaan. Minä en 50+ vuotiaana edes tiedä, mitä tuo vihervasemmisto-termi oikeastaan tarkalleen tarkoittaa. Ei minun lapsuudessa ja nuoruudessa ollut mitään vihervasemmistolaisten termiä. Oli vasemmisto, keskusta ja oikeisto. Puolueet sitten jakautui näihin.
Meillä isä oli elämänsä loppuun saakka Kokoomuksen miehiä ja äiti maatalon tyttönä keskustalainen. Minä en ole itse sitoutunut mihinkään puolueeseen, mutta kokoomusta en ole äänestänyt kuin kerran ja silloin oli presidentinvaalit, mikä on aika lailla eri tilanne, kun presidentti on tavallaan erillään puolueensa päätöksistä.