Mikä on ollut itsellesi suurin yllätys siinä, kun ikää on tullut lisää?
Kommentit (1417)
Että pitkään istuessa ihan tosissaan kangistuu ja ylösnoustessa pari ensimmäistä askelta vaappuu kuin pingviini.
Että oppisi arvostamaan vakautta, kotia ja rauhaa.
Että tunnen itseni edelleen yhtä nuoreksi ellen nuoremmaksi kuin kolmikymppisenä. Tai oikeastaan vielä paremmaksi, koska epävarmuus ja arkuus ovat vuosien aikana hävinneet eikä ole enää tarvetta esittää vanhempaa kuin on uskottavuuden takia.
Toinen iso asia on fyysinen kunto, joka on parempi kuin koskaan. Aikaisemmin ajattelin, että ihminen alkaa rapistua ja on suurinpiirtein kiikkustuolissa verenpainelääkkeineen viisikymppisenä, mutta porhallan vieläkin täysillä ja lihakset erottuu.
Kolmas on, tadaa: miehet ja seksi. Vasta neljänkymmenen jälkeen puhkesin kukkaan ja aloin saada todella paljon huomiota miehiltä. Luulin, että miehiä kiinnostaa vain parikymppiset. Seksi on paljon parempaa kuin nuorena. Mieheni on minua 14 vuotta nuorempi ja niin hyvännäköinen adonis, etten olisi pari-kolmekymppisenä edes uskaltanut katsoa niin komeaa miestä päinkään.
N52
Se, että se vaikka ikää karttuu, sisälläni asuu aina vaan se sama pikkutyttö, joka ei taida koskaan kasvaa aikuiseksi. Ennen häpesin lapsenomaista puolta itsessäni, mutta en enää.
Se, miten ajankulu tuntuu koko ajan vain kiihtyvän. Vuosi humpsahtaa ohi, ettei huomaakaan. Vuodet.
N46
Vierailija kirjoitti:
Tää ei sinänsä ole yllätys, mutta asia, jota en nuorempana tullut ajatelleeksi. Jossain kohtaa miehet lakkaavat katsomasta perääsi. Ne harvat kerrat kun mies kadulla katsoo silmiin, hän kääntää katseensa nopeasti pois. Olen 45-vuotias nainen, joten ei kai tässä mitään ihmeellistä ole.
Mites te muta naiset olette asian kokeneet?
Varmasti tuo on edessä päin, mutta vielä sitä ei ole tapahtunut. Päin vastoin miehet, myös nuoret, kiinnittävät paljonkin huomiota. N 44
Olen 43 ja yllätyksenä on tullut se, että lähes jokaisella ikätoverilla on jonkunlaista terveydellistä kremppaa, itsellänikin. Tapaamiset alkaa monesti terveyskuulumisien päivityksellä. Jotenkin ajattelin tällaisten tulevan vasta vähän vanhempana!
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä paljon noita nuoria naisia pyörii tossa vierellä
ei ollut tätä ongelmaa parikymppisenä mutta nyt kun 35 niin wow kaikki tarjolla
Itseä on yllättänyt se kuinka moni on päässyt johtotason tehtäviin ilman, että osaavat yhtään mitään. Tai se kuinka monelle aikuiselle yksinkertainenkin ongelma on lähes mahdoton ratkaista.
En nyt sanoisi että yllätys, sillä ihan odotinkin sitä. Tuntuu, että koko ajan opin lisää ja ymmärrän asioista enemmän. Nuorena sitä oli kovin sinisilmäinen monenkin asian suhteen, mutta nyt ei enää.
Kaikkia varmaan on nuorempana ihmetyttänyt se, kun aikuiset puhuvat, että sejase asia oli ennen paremmin - no nyt teen tuota ihan samaa omien kaverieni kanssa, huvittavaa :)
Se, että ei kiinnosta ollenkaan mitä muut ajattelevat ja osaa elää vain itselleen. Itsetunto vaan paranee sitä myöden kun ulkonäkö hiljalleen rapistuu. Se, että ulkonäön rapistuminen on kuitenkin erityisen kova pala. Se, että seksihalut lisääntyneet 109% ja osaa antautua ja nauttia siitä aivan eri tavoin kun parikymppisenä.
Arvot ovat muuttuneet. Ei arvosta työtä vaan vapaa-aikaa. Työn sisällöllinen merkitys kasvaa, ei ulkokuori tai tittelit. Rohkeus, itsevarmuus ja seksihalut lisääntyneet. On hyvä huomata muutos itsessään. Olen muutoin sama kuin parikymppisenä, mutta olen kasvanut ja kehittynyt ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ei kiinnosta ollenkaan mitä muut ajattelevat ja osaa elää vain itselleen. Itsetunto vaan paranee sitä myöden kun ulkonäkö hiljalleen rapistuu. Se, että ulkonäön rapistuminen on kuitenkin erityisen kova pala. Se, että seksihalut lisääntyneet 109% ja osaa antautua ja nauttia siitä aivan eri tavoin kun parikymppisenä.
Todellakaan ei kiinnosta enää mitä muut ajattelevat, vaan on oppinut elämään omannäköistä elämää ja seisomaan ratkaisujensa takana. On ihan ok, jos ei halua lapsia. On ihan ok, jos ei ole omakotitaloa eikä kartano-Volvoa. On ihan ok, jos haluaa pitää välivuoden, elää asuntovaunussa ja reissata ympäri Eurooppaa. On ihan ok, vaikkei olekaan saanut sitä unelmien työpaikkaa. On ihan ok, vaikkei elämä olekaan kulkenut sillä tavalla kuin joskus kuvitteli.
Seesteisyys! Maailma menee menojaan, minä omiani, hyvä näin. Enää ei ahdista, nuorena ahdisti mikä milloinkin. Elämä tosiaan muuttuu paremmaksi. N43
Se, ettei vanheneminen haittaakaan ja että elämä on mukavampaa, kun on tullut iän tuomaa itsevarmuutta. Olen näin nelikymppisenä paljon enemmän sinut itseni kanssa kuin nuorempana. Yllätyksenä tuli myös, miten pihalla nykytekniikasta alkaa olla, kun nuorempana sitä tuntui olevan sen aallonharjalla. Välillä tuntuu, että 5-vuotiaani on paljon näppärämpi eri laitteiden kanssa kuin mitä olen itse.
Omilla aivoillaan ajattelu. Enää ei mene mukaan siihen kaikkeen, mitä meille syötetään.
Esim. seksistä on jankattu vuosikymmeniä ja konsensus tuntuu edelleen olevan se, että parisuhteessa on oltava hyvää seksiä, tai se on VIALLINEN. No ei ole. Terveisin 15v tällaisessa parisuhteessa ollut, hellyyttä ja läheisyyttä on riittämiin :)
Kun täytin 65 niin iski monta kremppaa kuin napista ois painanu.
Hammas hajosi, kaihi piti leikata silmistä, selkä kipuilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei sinänsä ole yllätys, mutta asia, jota en nuorempana tullut ajatelleeksi. Jossain kohtaa miehet lakkaavat katsomasta perääsi. Ne harvat kerrat kun mies kadulla katsoo silmiin, hän kääntää katseensa nopeasti pois. Olen 45-vuotias nainen, joten ei kai tässä mitään ihmeellistä ole.
Mites te muta naiset olette asian kokeneet?Varmasti tuo on edessä päin, mutta vielä sitä ei ole tapahtunut. Päin vastoin miehet, myös nuoret, kiinnittävät paljonkin huomiota. N 44
Minä en näin nelikymppisenä mieti enää koko asiaa. Olin nuorempana varsin näyttävä ja kaunis ja sain kyllä osani huomiosta silloin ihan riittämiin. Ihan kaunis olen mielestäni vieläkin, mutta enää ulkonäkö saati huomionhakuisuus ei ole samalla tavalla keskiössä kuin nuorempana ja epävarmempana.
Ei tullut ylipainoiselle tyypillistä mahaa vaikka muut sanoi aina 5 vuoden välein parikyt vuotta sitten että "kyllä ne kilot alkaa kertymään."
Kanki on edelleen kivi kova vaikka olen jo 35 rajapyykin ylittänyt.
Ei kai täs muuta..