Arvostetaanko kotiäitiyttä Suomessa?
Katselin amerikkalaista ohjelmaa, ja miten onkaan erilainen yhteiskunta. Päivähoito ei ole puoli-ilmaista, ei ole koulukuljetuksia tai kouluruokaa, vaan äiti hoitaa kaiken. Tekee lasten kanssa kouluprojektit, vie harrastuksiin, tekee suunnilleen kaikki kotityöt jne. Joskus toki koti-isiäkin mutta useimmiten yhä edelleen se on kotiäiti.
Välillä näkyy artikkeleita tavallisista suomalaisista perheistä, jotka ovat miehen työn vuoksi muuttaneet Usaan ja nainen on sen aikaa ollut kotirouvana. Voi kun löytäisin sen viimeisimmän artikkelin - nainen oli tosi tyytyväinen, hänellä oli aikaa hoitaa kaikki perheen asiat ja illat olivat vapaita yhdessäololle. Mies oli muistaakseni jollain yliopistolla töissä.
Siellä ollaan hyvin konservatiivisia, osittain kotiäiti-kulttuuri juontaa perinteisistä arvoista. Mutta siellä kotiäidin tehtäviä pidetään oikeasti työnä. Jonkun täytyy ne tehdä, ja se joka tekee, niin ainakin puheissa äidin työtä arvostetaan.
Miksi Suomessa se tuntuu olevan ihan toisin? Joskus 60-luvulla oli vielä kotiäitejä, ja 70-luvullakin (esim oma äitini). Mutta nyt ei enää riitä että on vain kotiäiti. Sitä ei pidetä minään. Töihin ruvetaan patistamaan vaikka lapsi on vielä vaipoissa. Jokaisen kuuluisi käydä töissä, ja sen lisäksi hoitaa koti. Lapsethan nyt hoitaa itse itsensä - täällä arvostetaan sitä että lapset kulkevat itse joka paikkaan, kavereille ja harrastuksiin, ja tekevät läksytkin itsenäisesti.
Ja samaan aikaan todella moni nainen on rättipoikkiväsynyt ruuhkavuosien aikaan. Onko tasa-arvo nyt sitten toteutunut oikein? Jokainen nainen voi töissä käydä, päivähoidon ansiosta, mutta kaatuuko se kotityöt ja lasten asiat silti vain äitien niskaan? Naisten väsymisestä ei puhuta, kun kotitöitä ja lastenhoitoa ei jotenkin edes lasketa työksi. Neuvoloista lähtien vähätellään sitä väsymistä, vaikka nainen hoitaisi kaiken yksin. Ilman ketään apuna.
Naiset myös käyttävät tutkitusti enemmän tunteja kotitöihin kuin miehet.
Miksi tässä on tällainen vinouma?
Yhdessä lehtiartikkelissa suomalainen kotiäiti (juristi-pariskunta) kertoi tehneensä kotona kaiken, ruoanlaitosta remonttitarjouksiin. Miehen palkasta maksettiin myös naisen eläkerahastoa. Lapsia taisi olla kolme. Ja kotiäitiys jatkui noin 20 vuotta, kunnes nuorimmainenkin muutti kotoa. Sitten tämä nainen perusti yrityksen.
Tällaisesta vain kuulee tosi harvoin nykypäivänä.
Feminismi puhuu aidosta valinnan mahdollisuudesta. Oletteko te saaneet aidosti valita sen mitä halusitte, uran vai perheen, vai molempien yhdistelmän, vai oliko joku muu mikä sen valinnan lopulta teki (ympäristön painostus, taloudelliset syyt, työttömyys?)
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sanottiin jo 1960 luvulla kotiäitejä leivoksia syöviksi turkiseläimiksi. Muistan hyvin. Aina on ollut raakaa ja julmaa kielenkäyttö Suomessa eikä ole muuttunut miksikään.
Joo, näin minäkin muistelen. Ja sitä ennen "kotiäidit" olivat yleensä maatalon emäntiä ja lapset menivät siinä muiden töiden ohessa. Eli eipä Suomessa ole ikinä ollut mitään kotiäitikulttuuria.
Kyllä etenkin kaupungeissa on aina ollut kotiäitejäkin, joiden homma on ollut nimenomaan vain se lastenhoito ja kodinhoito, jos olivat varakkaita niin oli myös keittiöpiika tms. Jos lapsia tuli yksi joka vuosi, niin missä välissä olisi töissä käynytkään?
Toki kaupunkilaiset olivat vähemmistö, mutta on väärin sanoa, ettei kotiäitejä olisi ollut lainkaan.
Kaari Utrio kirjoittaa naisen historiasta mielenkiintoisella tavalla, ihan hänen fb-sivullaankin.
Naisen osa oli mennä naimisiin, tehdä lapsia, kunnes kuoli lapsivuoteeseen. Ja kuolleen vaimon tilalle mies tarvitsi jonkun hoitamaan jo olemassaolevat lapset; uusi pikkurouva siis, hoitamaan jo olemassa olevat lapset, ja tekemään lisää lapsia (ehkäisyä ei tunnettu tai se oli epävarmaa). Kaikissa säätyluokissa oli näin. Porvareilla ja torppareilla.
Uusi vaimo otettiin nopeasti edellisen kuoltua, ja nimenomaan lasten takia ja ruokaa ja vaatteita laittamaan. Uusi vaimo otettiin siis ensisijaisesti kotiäidiksi.
Torpparin rouva saattoi toki joutua myös lypsyhommiin ja villaa kehräämään, nehän olivat naisten töitä siinä kotipiirissä.
Epäuskoisena luen, miten kuvitellaan, ettei ennen ollut kotiäitejä. Ettekö osaa kuvitella, miten iso työ on ollut lapsikatraassa, ilman mitään nykyajan apuvälineitä, ilman valmisvaatteita, ilman valmisruokia, ilman jääkaappeja tai pakastimia?
Kaikki tehtiin itse, isollekin lapsilaumalle, aivan kaikki. Kyllä ennen todellakin on ollut kotiäitejä. Ei ollut AIKAA käydä töissä kodin ulkopuolella.
Köyhimmät esim leskeksi jääneet naiset tekivät töitä, taaperot mukana helmoissaan (kuvia nähnyt esim kalanperkuunaisista jossain tehtaassa) tai ottivat kotiin muiden pyykkiä pestäväksi jne. Siinäpä sitä ihannetta, lastenhoidon ja työnteon yhdistämistä käytännössä.
En väitä, etteikö olisi ollut kotiäitejä, mutta ei niin paljon, että olisi ollut kotiäitikulttuuri kuten käsittääkseni esim. Saksassa on. Käsitän itse kotiäitiyden nimenomaan toiminnaksi, jossa toimitaan kotona lasten ehdoilla, esim. menot järjestetään päiväunien mukaan. Tämä on erittäin kaukana menneistä ajoista, jolloin lapset tietysti hoidettiin kotona, mutta lapset olivat käytännössä sivuasia. Lapsia tuli koska ei ollut ehkäisyä ja ei niiden takia emäntä jättänyt lehmiä lypsämättä. Onhan olemassa näitä tarinoita, joissa lapset saatettiin sitoa vaikka puuhun peltotöiden ajaksi, koska ei kukaan voinut töiltään vahtia lasta. Eli ratkaisevaa ei ole se, onko lapsi kotona vai kodin ulkopuolella hoidossa vaan se, ollaanko kotona lapsen takia vai ei. Tietysti voin kuvitella, että silloin muinoinkin on ollut aidosti lapsiaan rakastavia äitejä, jotka ovat kaikessa ajatelleet lapsensa parasta, mutta tämä nyt oli sattumankauppaa, yhtä lailla ne lapset kuitenkin kotona olivat.
Joka vielä kuvittelee, ettei ole ollut kotiäitikulttuuria, niin voisi lukaista vaikka tämän gradun.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/25696/URN_NBN_fi_jyu-2010…
Siinä kuvaillaan sitä murroskohtaa, 1960-70-lukua, kun yhä useampi perheenäiti lähti töihin kodin ulkopuolelle.
Siis lähtökohta oli aiemmin, että äiti on kotona. Muutos oli se, että äideistä yhä useampi lähti töihin. Puhuttiin ansioäideistä ja kotiäideistä.
Lyhyt lainaus gradusta sivulta neljä:
"1950-lukua on joissakin tutkimuksissa pidetty kotiaitiyden kulta-aikana. Perhetta ja aitien tyota perheen hoitajan arvostettiin 1950-luvulla aikaisempaa enemman. 1960-luvun kuluessa naisten kodin ulkopuolinen tyossakaynti kuitenkin lisaantyi vuosi vuodelta, ja seurauksena kotiaitien maara vaheni ja naisen rooli perheessa muuttui."
80+ vuotiaissa naisissa on paljon sellaisia, joilla on aivan surkea eläke. Takuueläke tuli joku aika sitten, joka nosti näiden naisten tulotasoa hieman. Eläkeläisnaisista jopa 73% saa takuueläkettä.
Miksi niin monella ikänaisella on huono eläke, että saavat vain tämän minimin, takuueläkkeen? Ehkä olivat pitkään kotona lasten kanssa?
https://tutkimusblogi.kela.fi/arkisto/5130
Jutelkaa tämän ikäpolven naisten kanssa.
No tuli kyllä mieleeni, että mummoillani taisi olla lähinnä joku kansaneläke, olivat olleet maatalon emäntiä. En tästä tiedä, mutta eikös ne tilat olleet isäntien, ei sitä emäntien työtä laskettu miksikään. Mutta todellakaan eivät kotiäitejä olleet. Äitini oli tällaisen sisarussarjan vanhin tyttö, kyllä riitti pikkusisarusten hoitamista, kun äitinsä hoiti tilan töitä.
En nyt ehdi tuota gradua lukea, kiitos siitä, katson kyllä kun ehdin, mutta jotenkin oikopäätä ajattelin, että ne naisten IHANTEET ja todellisuus oli eri asiat. Naistenlehtien naiset nykyisinkin ovat eri asia kuin me tavikset. Kotiäiti ja sen jälkeen kotirouva oli varmaan monen maalaislikan haave, mutta tiedä monellako onnistui. Mutta kiitos tosiaan vaivannäöstä sen linkin suhteen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kotiäiti ja koen valitettavasti monien muiden pienten lasten äideiltä arvostuksen puutetta jostain ihme syystä. Olen kuullut monia kertoja joko suoraan tai rivien välistä, että minunkin pitäisi mennä töihin, jotta saan sisältöä elämääni, haastetta uraan, ja miehen pitäisi väen väkisin olla kotona hoitovapaalla, että hän oppisi jotain elämästä. Ihmettelen paljon tätä asennetta, miksei meidän anneta elää näin miten haluamme, kun olemme kummatkin hyvin tyytyväisiä järjestelyyn. Lisäksi sukulaiset kyselee tosi paljon, että millois minä olen menossa töihin.
En siinä ole mielestäni mitään vikaa jos haluaa olla kotiäiti. Pidä kuitenkin mielessä että jos tulee ero tulevaisuudessa, mikä on valitettavan yleistä niin voi jäädä aika tyhjän päälle. Silloin pitää taas maksaa kaikesta ja jos on ollut avioehto niin ei ole omaisuuttakaan kertynyt, jos mies on maksanut kaiken. Mitä olen kuullut eroista niin ne on yleensä aika rumia. Vaikea mennä takaisin työelämään enää jos on monta vuotta ollut taukoa, karua mutta näin se on. Tai vaikka pääseekin takaisin työelämään niin ei se palkka ole sama kuin toisilla joilla on vuosien kokemus. Myös eläke on pieni.
Tämän asian jokainen täysjärkinen kotiäidiksi jäävä hoitaa ajoissa kuntoon.
Kiinnostaisi tietää miten tämä käytännössä hoituu. Minulla on esim. vapaaehtoinen eläkevakuutus, tulen saamaan siitä joitain satalappusia kuukaudessa. Eivät kaikki kotiäitiperheiden isät ole mitään miljonäärejä, kyllä tällaisessa perheessä aika usein eletään aika niukasti. En tarkoita välttämättä kituuttaen, mutta en käsitä miten kotiäidille voidaan mitään ihme sijoituksia tai säästöjä siinä tilanteessa hankkia vastaisen varalle. Siis ihan uteliaisuudesta kysyn, en v*ttuillakseni tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta suomessa saisi vaikka seisoa käsillään kotona koko ikänsä, kunhan se ei tapahdu verovaroin. Lisääntyminen aina ihan oma ja vapaaehtoinen arvovalinta.
Ihan vapaasti voi nytkin jokainen valita, jompi kumpi jää kotiin ja toinen töissä ja hoitaa kustannukset, siitä vaan mikä estää? Jos ei ole varaa niin sitten turha vinkua.
Siinä tapauksessa pitää palata myös perheverotukseen ja hyvittää perheille se, että eivät käytä päivähoitoa (kulut yhteiskunnalle noin 1300 euroa kuussa) tai iltiksiä tai kesäleirejä.
Miksi pitäisi ja mistä kassasta? Ne työssä käyvät vanhemmat tuo myös veroja valtiolle, itse esimerkiksi maksan enemmän kuin tuon 1300€ kuussa veroa. Ja maksan sen jälkeenkin, kun lapseni eivät tarvitse päivähoitoa.
No kiva että maksat sen jälkeenkin. Lapsen aiheuttamat kulut eivät suinkaan jää siihen päivähoitoon.
Lapsihan menee kouluun, jatko-opintoihin, käyttää terveydenhuollon palveluita jne. Päivähoito on yhteiskunnan kaikkein halvimmin järjestetty palvelu. Ja sekin maksaa kunnalle sen 1300.
Peruskoulu maksaa enemmän per lapsi.
Nettoveronmaksaja et ole vielä pitkään aikaan, ellet sitten perusta rahasampo-yritystä.
Ja onhan sitä paljon muitakin kuluja, mihin veroja tarvitaan, kuin ne lasten palvelut. Mutta ei siitä nyt sen enempää, ei suoraan liity aiheeseen.
Tässä puhuttiin kotiäideistä ja tuotiin esille, että kotiäideille pitäisi hyvittää rahaa siitä, kun heidän lastensa hoitoon ei mene päivähoidon kustannuksia. Niin mun pointti oli, että ei pidä, koska he eivät myöskään tuota veroeuroja toisin kuin ainakin osa heistä, joiden lapsi on hoidossa.
Nuo kaikki muut kustannukset koskevat myös kotiäidin lasta, eivät liity vertailuun. Ja loppupeleissä yhteiskunnalle on ehdottoman elintärkeää, että niitä lapsia syntyy, vaikka heistä elämänsä alkupuolella onkin paljon kustannuksia. Ilman lapsia ei ole tulevaisuuden työvoimaa eikä veroeuroja.
Lisään täältä ihan sivusta, että ainahan lapsella on myös isä.
Kotiäidin puoliso (todennäköisesti) maksaa veroja aika rutkasti, kun kerran yksin pystyy elättämään koko perheen.
Ei se poista sitä, että kotiäidin osalta ne verot jää saamatta.
Eikä ole mitään takeita, että ne puolison maksamat verot ovat erityisen suuret. Voivat olla, voivat olla olematta. Ihan niin kuin työssäkäyvissäkin perheissä.
Niin, ihan kuten kaikilla. Mikä pointti?
JUURI SE POINTTI, ETTÄ IHAN KUTEN KAIKILLA. ELI ETTÄ EI OLISI OIKEIN HYVITTÄÄ KOTIÄIDEILLE SITÄ, ETTÄ HEIDÄN LAPSENSA EIVÄT OLE PÄIVÄHOIDOSSA.
Onko näin vaikeaa lukea viesti suhteessa siihen edelliseen, johon se on kommentti? Ilmeisesti!
Mutta se sun argumenttisi kuivuu kasaan tolla faktalla.
Kyllä kotiäideille vallan hyvin voisi maksaa korvausta siitä että he tekee työn, josta muille maksetaan. Tottakai.
ÖÖ, miten?
Kotiäiti jättää itse tuottamatta veroeuroja yhteiskunnalle. Se potentiaalinen kovatuloisempi mies ei tätä korvaa, koska tosiaan ihan kahden työssäkäyvänkin perheissä on kovatuloisia kansalaisia. Ja kotiäitien puolisot eivät sitä aina ole. Eli: he ovat ihan kuten kaikki muutkin, mutta jättävät omat verotulonsa tuottamatta.
Tästä syystä heidän ei tulisi saada hyvitystä siksi, että heidän lapsensa ei ole kustannuksena päivähoidossa. Kun samaan aikaan he itse jättävät ne veroeuronsa maksamatta.
Ymmärrätkö nyt, vai pitääkö selittää vielä uudemman kerran?
Tuskinpa kovin moni tuottaa niitä verotuloja niin paljon että voisi sanoa omat kunnalliset palvelunsa maksavansa. Vallan hyvin kotihoidetuille lasten hoitajalle voisi maksaa tehdystä työstä (korvauksena siitö ettei kuluta hoitomaksuja) sen 3v. jälkeenkin.
Tuo 3v. raja on ihan naurettava. Sit taas lapsen ollessa ekalla ja tokalla maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kotiäiti ja koen valitettavasti monien muiden pienten lasten äideiltä arvostuksen puutetta jostain ihme syystä. Olen kuullut monia kertoja joko suoraan tai rivien välistä, että minunkin pitäisi mennä töihin, jotta saan sisältöä elämääni, haastetta uraan, ja miehen pitäisi väen väkisin olla kotona hoitovapaalla, että hän oppisi jotain elämästä. Ihmettelen paljon tätä asennetta, miksei meidän anneta elää näin miten haluamme, kun olemme kummatkin hyvin tyytyväisiä järjestelyyn. Lisäksi sukulaiset kyselee tosi paljon, että millois minä olen menossa töihin.
En siinä ole mielestäni mitään vikaa jos haluaa olla kotiäiti. Pidä kuitenkin mielessä että jos tulee ero tulevaisuudessa, mikä on valitettavan yleistä niin voi jäädä aika tyhjän päälle. Silloin pitää taas maksaa kaikesta ja jos on ollut avioehto niin ei ole omaisuuttakaan kertynyt, jos mies on maksanut kaiken. Mitä olen kuullut eroista niin ne on yleensä aika rumia. Vaikea mennä takaisin työelämään enää jos on monta vuotta ollut taukoa, karua mutta näin se on. Tai vaikka pääseekin takaisin työelämään niin ei se palkka ole sama kuin toisilla joilla on vuosien kokemus. Myös eläke on pieni.
Kiinnostaisi tietää miten tämä käytännössä hoituu. Minulla on esim. vapaaehtoinen eläkevakuutus, tulen saamaan siitä joitain satalappusia kuukaudessa. Eivät kaikki kotiäitiperheiden isät ole mitään miljonäärejä, kyllä tällaisessa perheessä aika usein eletään aika niukasti. En tarkoita välttämättä kituuttaen, mutta en käsitä miten kotiäidille voidaan mitään ihme sijoituksia tai säästöjä siinä tilanteessa hankkia vastaisen varalle. Siis ihan uteliaisuudesta kysyn, en v*ttuillakseni tms.
Kuinka moni työssä käyvä on eron varalta miljonääri?
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin mietin, että mitä erityistä arvostamista se vaatii? Jäät kotiin tekemään ruokaa ja siivoamaan sekä kaitsemaan lapsia. Käytät vain koko päivän siihen mitä työssäkäyvä äiti tekee muutamassa tunnissa iltaisin.
Älä puhu noin ajattelemattomasti!
Kun lapset hoidetaan kotona silloin äiti hoitaa, tekee ruoan, syöttää, siivoaa ja pesukone käy lakkaamatta sekä pukee useamman kerran päivässä eli sisään ja ulos monta kertaa kun pissattaa, janottaa tms. lisäksi kuuntelee ja selittää loputtomasti asioita ja käy kaupassa lastensa kanssa usein vankkureiden kanssa. On siis koko päivän lasten tasolla ja jos on eri-ikäisiä ei pääse minnekään jo päiväunienkin takia. Lapset myös saattavat sairastaa vuoronperään.
Ja monellako kotiäidillä on avulias tukiverkko apunaan, vaikka siihen kun lapset sairastaneet päiväkausia ja lopuksi viimeisenä se äiti itse sairastuu mutta hoivatyö jatkuu.
Tässä tapauksessa isä toisella paikkakunnalla työssä.
Aikanaan kotiäidit saattoivat myös jakaa sanomalehtiä aamuyöstä, että siitä vaan hauskuuttamaan itseään!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kotiäiti sekä Briteissä että Yhdysvalloissa. Kummassakaan emme ole saaneet valtiolta mitään tukia, tosin Briteissä oli pieni lapsilisä, Yhdysvalloissa ei sitäkään.
Ulkomailla kukaan ei näe vaivaa eikä tule kommentoimaan kotiäitejä/työssäkäyviä äitejä. Jokainen saa tehdä mitä haluaa.
Suomessa kotiäitejä ei arvosteta ja puututaan ihmisten valintoihin kritisoiden.
Suomessa ei todellakaan arvosteta kotiäitejä ja kommentoidaan ilkeästi. Kerran lomalla Suomessa menin anomaan jotain korttia. Virkailija kyseli tietojani ja kun päästiin kohtaan ammatti vastasin kotiäiti. Virkailija sanoi Laitan tähän sitten työtön.
Myös jokunen pienen lapsen äiti Suomessa sanoi suoraan, että pääsee paljon helpommalla töissä kun kotona. Ehtii kuulemma pitää rauhassa ruokatunnit ja kahvitunnit.
Tämä on niin totta, aivot voi keskittyä siihen yhteen työjuttuun kerrallaan ja kaffeen voi rauhassa juoda keskustellen aikuisten kanssa.
Tiedän äidin, joka itki ilosta kun pääsi oikeisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kotiäiti sekä Briteissä että Yhdysvalloissa. Kummassakaan emme ole saaneet valtiolta mitään tukia, tosin Briteissä oli pieni lapsilisä, Yhdysvalloissa ei sitäkään.
Ulkomailla kukaan ei näe vaivaa eikä tule kommentoimaan kotiäitejä/työssäkäyviä äitejä. Jokainen saa tehdä mitä haluaa.
Suomessa ei todellakaan arvosteta kotiäitejä ja kommentoidaan ilkeästi. Kerran lomalla Suomessa menin anomaan jotain korttia. Virkailija kyseli tietojani ja kun päästiin kohtaan ammatti vastasin kotiäiti. Virkailija sanoi Laitan tähän sitten työtön.
Myös jokunen pienen lapsen äiti Suomessa sanoi suoraan, että pääsee paljon helpommalla töissä kun kotona. Ehtii kuulemma pitää rauhassa ruokatunnit ja kahvitunnit.
Saahan USAssa työssä käyvä veroedut kotiäidistä ja lapsista, ja kotirouvastakin, jos ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö USAssa muka makseta spousal supportia? Mun miehelle maksetaan supportia joka kuu mun kuluja kattamaan, mulle henk.koht. könttänä kahdesti vuodessa. Ne rahat mä sijoitan.
miksi niitä yh sossunpummeja pitäisi arvostaa?
Pitäisiköhän perustaa vanhempien iltapäiväkerho. Voisivat tulla töiden jälkeen tai kotoota lepäämään kerhoon, väsyneitten vanhempien kerho. Saisivat nukkua, lepäillä, puuhata mieleistä tai heille voisi lukea vaikka kirjaa. Pari tuntia heistä huolenpitoa.
Minun mielestä symppis idea. Ainut vaan että kerho olisi lapsi vapaa alue, miettiä kuka katsoo lapsia kerhon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta suomessa saisi vaikka seisoa käsillään kotona koko ikänsä, kunhan se ei tapahdu verovaroin. Lisääntyminen aina ihan oma ja vapaaehtoinen arvovalinta.
Ihan vapaasti voi nytkin jokainen valita, jompi kumpi jää kotiin ja toinen töissä ja hoitaa kustannukset, siitä vaan mikä estää? Jos ei ole varaa niin sitten turha vinkua.
Siinä tapauksessa pitää palata myös perheverotukseen ja hyvittää perheille se, että eivät käytä päivähoitoa (kulut yhteiskunnalle noin 1300 euroa kuussa) tai iltiksiä tai kesäleirejä.
Miksi pitäisi ja mistä kassasta? Ne työssä käyvät vanhemmat tuo myös veroja valtiolle, itse esimerkiksi maksan enemmän kuin tuon 1300€ kuussa veroa. Ja maksan sen jälkeenkin, kun lapseni eivät tarvitse päivähoitoa.
No kiva että maksat sen jälkeenkin. Lapsen aiheuttamat kulut eivät suinkaan jää siihen päivähoitoon.
Lapsihan menee kouluun, jatko-opintoihin, käyttää terveydenhuollon palveluita jne. Päivähoito on yhteiskunnan kaikkein halvimmin järjestetty palvelu. Ja sekin maksaa kunnalle sen 1300.
Peruskoulu maksaa enemmän per lapsi.
Nettoveronmaksaja et ole vielä pitkään aikaan, ellet sitten perusta rahasampo-yritystä.
Ja onhan sitä paljon muitakin kuluja, mihin veroja tarvitaan, kuin ne lasten palvelut. Mutta ei siitä nyt sen enempää, ei suoraan liity aiheeseen.
Tässä puhuttiin kotiäideistä ja tuotiin esille, että kotiäideille pitäisi hyvittää rahaa siitä, kun heidän lastensa hoitoon ei mene päivähoidon kustannuksia. Niin mun pointti oli, että ei pidä, koska he eivät myöskään tuota veroeuroja toisin kuin ainakin osa heistä, joiden lapsi on hoidossa.
Nuo kaikki muut kustannukset koskevat myös kotiäidin lasta, eivät liity vertailuun. Ja loppupeleissä yhteiskunnalle on ehdottoman elintärkeää, että niitä lapsia syntyy, vaikka heistä elämänsä alkupuolella onkin paljon kustannuksia. Ilman lapsia ei ole tulevaisuuden työvoimaa eikä veroeuroja.
Lisään täältä ihan sivusta, että ainahan lapsella on myös isä.
Kotiäidin puoliso (todennäköisesti) maksaa veroja aika rutkasti, kun kerran yksin pystyy elättämään koko perheen.
Tai se kotiäiti osaa olla myös tarkka rahankäytössä, otaksun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö USAssa muka makseta spousal supportia? Mun miehelle maksetaan supportia joka kuu mun kuluja kattamaan, mulle henk.koht. könttänä kahdesti vuodessa. Ne rahat mä sijoitan.
Mitä tarkoitat? Eläkkeellä ollessa maksetaan tietenkin eläkettä, mutta ei kai työikäiselle makseta. Veroissa toki huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Eläkkeellä ollessa maksetaan tietenkin eläkettä, mutta ei kai työikäiselle makseta. Veroissa toki huomioidaan.
Niin, ja erotilanteessa suurempi tuloinen voi halutessaan maksaa tukea toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spousal supportista puhutaan. Se on raha, jota maksetaan toisen (yleensä miehen) palkan lidänä ja/tai puolisolle suoraan kattamaan kuluja, jos hän on kotiäiti tai -rouva. Kaliforniassa ainakin ennen on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spousal supportista puhutaan. Se on raha, jota maksetaan toisen (yleensä miehen) palkan lidänä ja/tai puolisolle suoraan kattamaan kuluja, jos hän on kotiäiti tai -rouva. Kaliforniassa ainakin ennen on maksettu.
Eikä siis liity eroon vaikka sana on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan tällaisestä käytännöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ehkä sitä ei sit USAssa ole. Sais kyllä olla joka paikassa. Olen sijoittamut enemmän rahaa -vaikka sitä eläkettäni varten- noilla kun koskaan olisin Suomessa varmasti sijoittamut palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ehkä sitä ei sit USAssa ole. Sais kyllä olla joka paikassa. Olen sijoittamut enemmän rahaa -vaikka sitä eläkettäni varten- noilla kun koskaan olisin Suomessa varmasti sijoittamut palkastani.
Voihan perheen sisäisissä järjestelyissä olla vaikka minkälaista supporttia, mutta ei perustu mihinkään lakiin. Tai jos jollakin yrityksellä on tällainen käytäntö.