Suomen vahvin nainen 2018 Annika Karhu sanoo, että naisvaltaisilla aloilla on henkilökemia ongelmia, OLETKO SAMAA MIELTÄ?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008984050.html
Karhu kertoo, että miesvaltaisella alalla parasta on, etteivät miehet ajattele niin tunteella.
– Jos nainen suuttuu, se helposti henkilöityy ja kun joku otetaan hampaisiin, sitä jyrsitään niin kauan, että saadaan ärsyke pois. Se on valitettava tosiasia.
Mitä sinä olet mieltä? Oletko samaa mieltä, että naisvaltaisilla aloilla on helposti henkilökemia ongelmia, jotka aiheuttavat ongelmia?
Kommentit (249)
Täyttä asiaa! Olen tämän huomannut hoiva-alalla ja sote-aloilla.
Hyvä, että joku uskalsi tämän salatun tabun ottaa esille!
Meille nuorille naisen aluille varsinkin vaikeita paikkoja.
Mun on vaikeaa lukea tätä ketjua naisena. Rehellisesti sanottuna luin aikanaan insinööriksi välttääkseni naisvalta-alan.
Aika vanhanakaista tämä naiset vs. miehet ajattelu, aivan kuin olisimme sukupuolen perusteella jotenkin homogeenistä sakkia. No emme ole, molempiin sukupuoliin mahtuu monenlaista tallaajaa, eivätkä kaikkien kohdalla voida edes nähdä juuri mitään sukupuolieroja, ulkoisia sellaisia lukuunottamatta tietenkin.
Olen naisvaltaisella alalla töissä, on muutamia miehiä naisjoukon keskellä, oman havaintoni mukaan osa miehistä on oikein mukavia, eikä näy mitään eroa sukupuoleen tai muuhunkaan. Mutta ne vanhemman sukupolven miehet, siis juuri he jotka äidin tissiltä asti kasvatettu miehiksi vaikka väkisin: Heissä näen sellaista "kukkona tunkiolla"-piirettä hyvin usein, huokuu sellainen ajattelu, että he on täällä naisten keskellä nyt jöötä pitämässä ja nostamassa statustaan. Vanhemman sukupolven naiset, siis ne jotka on kasvatettu hihitteleviksi kilteiksi tytöiksi, antavat tuollaisen kukkoilun vain tapahtua.
Itse sitten esim. en voi sietää tuota, kyllä me ihan tasa-arvoisia työpaikalla ollaan ja olenkin sitten tosi ärsyttävä kukkoilijoiden mielestä tietenkin, kun en pidäkkään heidän juttujaan hauskana tai katso läpi sormien kun maha pystyssä äijjät makaa jossain sohvalla ja antaa muiden tehdä kaikki työt.
Oli miten oli, niin kaikki me ollaan muovauduttu hyvin paljon jo lapsuudessa täyttämään tiettyjä rooleja, kannattaisikin ennemmin tarkkailla, että onko eroa nuoremman sukupolven ja vanhemman sukupolven välillä, nyt kun useimmissa (ei kaikissa) kodeissa päästään pikkuhiljaa siitä lapsen kasvattamisesta tiettyyn sukupuolirooliin.
Kuten moni muukin on todettu, mielestäni työpaikan ilmapiiriin on esihenkilöllä iso vaikutus, meillä hän esim. istuu toimistossa lukitun oven takana eikä tippaakaan kiinnosta mitä työntekijöille kuuluu ja miten he työnsä tekevät: Tottakai se aiheuttaa sitten sellaista, että joku tekee vähemmän, siitä ei voi sanoa esihenkilölle, joten miksi munkaan pitäisi sen enempää tehdä? Kaikki ihmiset kun eivät ole niin tyhmiä, että raataisivat itsensä henkihieveriin jotta työkaveri saa ottaa vähän lepoa ja olla tekemättä. Ja kun esihenkilöä ei kiinnosta nämä tapahtumat ja esim. tekeekö joku työnsä, niin aika kaoottista puuha on, suorastaan naurettavaakin, jos olisi sellainen työ missä näkyisi selvästi työnjälki, niin olisi esihenkilö saanut potkut jo ajat sitten.
Ehkä olisi ihan hyvä, että kähinnöinnin sijaan hoitoalallakin vaan jätettäisiin asioita tekemättä jos on huonoa johtamista. Luulen että tämä juuri motivoinut toisilla aloilla hankkimaan pätevämpiä johtajia: Kun työntekijät oikeasti tarvitsevat johtamista, tai muuten ei työt tule tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on kahdenlaisia ihmisiä toiset ovat kokeneet aloituksen tilanteen ja toiset tietävät tilanteen mutta valehtelevat että ei ole koskaan nähnyt ja huutaa mutta kun miehet. On aika epätoivoinen yritys tällä kertaa kääntää naisten tekoja ja toimintaa miesten syyksi tai ainakin peitellään naisten tekoja miesten teoilla
Työpaikkakiusaamista on myös tutkittu ja todettu, ettei ole sukupuolisidonnainen. Syyt ovat moninaiset. Miesvaltaisten organisaatioitten kiusaamista voi olla vaikea tunnistaa, koska täytyyhän nyt läppää kestää.
Kiusaamisen tutkiminenkin on vähän kyseenalaista, kun kokemus kiusaamisesta tai sen puuttumattomuudesta voi olla mitä milloinkin henkilöstä riippuen. Erittäin subjektiivista.
Itse asiassa ei se ole, koska toistuva epäasiallinen kohtelu on kiusaamista ihan lain mukaan. Se aiheuttaa uhrille kärsimystä jotka hän ja mahdollisesti muutkin työyhteisössä voivat näyttää toteen. Ohje on, että kirjaa ylös tapahtumat ja johtajan vastuu on siitä edespäin se saada loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on kahdenlaisia ihmisiä toiset ovat kokeneet aloituksen tilanteen ja toiset tietävät tilanteen mutta valehtelevat että ei ole koskaan nähnyt ja huutaa mutta kun miehet. On aika epätoivoinen yritys tällä kertaa kääntää naisten tekoja ja toimintaa miesten syyksi tai ainakin peitellään naisten tekoja miesten teoilla
Työpaikkakiusaamista on myös tutkittu ja todettu, ettei ole sukupuolisidonnainen. Syyt ovat moninaiset. Miesvaltaisten organisaatioitten kiusaamista voi olla vaikea tunnistaa, koska täytyyhän nyt läppää kestää.
Kiusaamisen tutkiminenkin on vähän kyseenalaista, kun kokemus kiusaamisesta tai sen puuttumattomuudesta voi olla mitä milloinkin henkilöstä riippuen. Erittäin subjektiivista.
Itse asiassa ei se ole, koska toistuva epäasiallinen kohtelu on kiusaamista ihan lain mukaan. Se aiheuttaa uhrille kärsimystä jotka hän ja mahdollisesti muutkin työyhteisössä voivat näyttää toteen. Ohje on, että kirjaa ylös tapahtumat ja johtajan vastuu on siitä edespäin se saada loppumaan.
On se, koska joidenkin ihmisten mielestä on epäasiallista kohtelua esim. se ettei tehdä aina juuri kuin he haluaisivat. Monenlaiseen on työuralla tullut törmättyä ja kaikki jotka kokevat tulleensa kiusatuiksi, eivät todellakaan ole oikeasti olleet minkäänlaisen kiusaamisen kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se, koska joidenkin ihmisten mielestä on epäasiallista kohtelua esim. se ettei tehdä aina juuri kuin he haluaisivat. Monenlaiseen on työuralla tullut törmättyä ja kaikki jotka kokevat tulleensa kiusatuiksi, eivät todellakaan ole oikeasti olleet minkäänlaisen kiusaamisen kohteena.
Vaikeita ihmisiä ja huonoja henkilökemioita on aina, mutta oikeaa työpaikkakiusaamista on tutkimusten mukaan Suomessa kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikeaa lukea tätä ketjua naisena. Rehellisesti sanottuna luin aikanaan insinööriksi välttääkseni naisvalta-alan.
Sama. Olen tehnyt myös kaikkeni välttääkseni naisia.