Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen vahvin nainen 2018 Annika Karhu sanoo, että naisvaltaisilla aloilla on henkilökemia ongelmia, OLETKO SAMAA MIELTÄ?

NuoriNaisenAlkuMietteliäänä
07.08.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008984050.html

Karhu kertoo, että miesvaltaisella alalla parasta on, etteivät miehet ajattele niin tunteella.

– Jos nainen suuttuu, se helposti henkilöityy ja kun joku otetaan hampaisiin, sitä jyrsitään niin kauan, että saadaan ärsyke pois. Se on valitettava tosiasia.

Mitä sinä olet mieltä? Oletko samaa mieltä, että naisvaltaisilla aloilla on helposti henkilökemia ongelmia, jotka aiheuttavat ongelmia?

Kommentit (249)

Vierailija
221/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on aina niitä vanhempia naisia... Katkeria kun elämä on jo ehtoopuolella ja jäänyt ehkä jtn kokematta, oma ulkonäkö rypistyy, elämästä puuttuu jotain, leipääntyneitä työhönsä.

Olen tällainen vanhempi nainen ja ei tulisi mieleenkään kiusata ketään. Meitä saa kuitenkin nimitellä ja kiusata vain sen takia, että olemme olemassa. Tuosta listasta ainakin minuun pätee vain se, että ulkonäkö rapistuu, mutta se what. Elämä on myös rennompaa, kun ei tarvitse rynnätä töistä kesken päivän hakemaan lasta päiväkodista, eikä tarvitse koskaan tehdä ruokaa, jos ei halua. Elämässä oli todella paljon enemmän stressiä silloin, kun lapset asuivat kotona.

Vierailija
222/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten kesken esiintyy aina dominointia, se on normaalia. Jotkut ovat johtajaluonteita ja niitä seurataan. Yleensä hierarkiassa alempana olevat miehet tyytyvät osaansa, homma toimii. Ei ketään suljeta kokonaan ulos porukasta. Naisilla tämä ei toimi näin, vaan naiset nimenomaan puukottavat selkään ja kaikin keinoin yrittävät sulkea kilpailijjansa kaikista sosiaalisista piireistä pilaamalla tämän ei halutun naisen maineen.

Onneks minun yläpuolella ei ole hierarkiassa kukaan, ois kyllä kauhean alistettu olo muutoin,

En minäkään ole koskaan miehenä tunnustanut jonkun "johtajuutta" tai seuraillut tätä kuin alamainen. Olen kyllä huomannut että sellaisiakin tyyppejä on, se on kummallista leikkiä. Kuin pikkupojat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin on. Työpaikat joissa on pelkästään naisia tai joissa on suurin osa naisia ovat järjestään olleet ikäviä kyräilyn ja paskanpuhumisen pesiä.

Vierailija
224/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä höpönlöpöä. Ja pick me -naiset komppaa. 🙄 samanlaisia mulkkuja ja selkäänpuukottajia ja juoruämmiä ne miehetkin osaa olla kuin naisetkin. Miehillä vielä korostuu väkivallan uhka työyhteisössä keskenään, olen ihan itse omin korvin kuullut sitä järkyttävää uhkailua ja huutoa. Itseäni alkoi pelottaa aidosti.

Tämä. Miesten selkäänpuukottamiset ovat vain tervettä kilpailua ja jos nainen tekee saman miehelle niin on hankala työntekijä.

Mitä sillä selkäänpukottamisella sitten milloinkin tarkoitetaan? Kyllä mieskin voi selän takana sanoa jostakin että paska tyyppi, mutta se ei tarkoita sen kummempaa, se on vain mielipide. Naiset taas monesti alkavat masinoimaan muitakin sitä yhtä tyyppiä vastaan tai järjestämään jotain kieroilua joka vaikeuttaa koko yhteisön työskentelyä.

Olen eri, mutta mun mielestä selkäänpuukottaminen on;

- ollaan edessä päin mukavaa, mutta takana päin puhutaan joko tosi rumasti tai levitetään valetta. Ja rumasti puhuminen ei mun mielestä ole sitä, että "aina toi Mikko jättää tiskit kahvihuoneen pöydälle", vaan esim. ämmittelyä tai toisen älykkyyden kyseenalaistamista, "kyllä on tyhmä jätkä se Mikko, aina tulee räkä poskella selittään jotain pskaa".

- mennään salaa puhumaan työkaverista pomolle jotakin, mikä ei pidä paikkaansa tai mikä ei sinulle kuulu. Tähän voi olla monia tarkoitusperiä.

- sabotoidaan toisen töitä tai ongelman tullessa heitetään toinen bussin alle vaikka on tehty projektia yhdessä. Tehdään yhdessä, mutta otetaan kaikki kunnia itselle.

Varmasti molemmissa sukupuolissa on pyrkyreitä, jotka ovat valmiita heittämään työkaverin bussin alle päästäkseen itse eteenpäin tai jos on tiukka paikka ja töiden jatko uhattuna. Yleensä kyllä miesten keskuudessa pidetään ämmämäisenä käytöksenä sellaista, että otetaan kunnia toisen töistä. Sitä ei katsota hyvällä.

Sitten on tietysti vielä aidot psykopaatit erikseen, hehän menestyvät työelämässä koska ovat täysin jarruttelemattomia.

Vierailija
225/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä höpönlöpöä. Ja pick me -naiset komppaa. 🙄 samanlaisia mulkkuja ja selkäänpuukottajia ja juoruämmiä ne miehetkin osaa olla kuin naisetkin. Miehillä vielä korostuu väkivallan uhka työyhteisössä keskenään, olen ihan itse omin korvin kuullut sitä järkyttävää uhkailua ja huutoa. Itseäni alkoi pelottaa aidosti.

Tämä. Miesten selkäänpuukottamiset ovat vain tervettä kilpailua ja jos nainen tekee saman miehelle niin on hankala työntekijä.

Mitä sillä selkäänpukottamisella sitten milloinkin tarkoitetaan? Kyllä mieskin voi selän takana sanoa jostakin että paska tyyppi, mutta se ei tarkoita sen kummempaa, se on vain mielipide. Naiset taas monesti alkavat masinoimaan muitakin sitä yhtä tyyppiä vastaan tai järjestämään jotain kieroilua joka vaikeuttaa koko yhteisön työskentelyä.

Yleistäminen on aina vaarallista, mutta patriarkaalisessa kulttuurissa on miehiä vuosisatojen ajan pakotettu toimimaan yhdessä henkilökemioista piittaamatta. Esimerkiksi armeijassa, mutta myös muissa ns. vanhoissa "miesten" ammateissa. Ei ole auttanut vaikka kuinka pitäisi jotain paskana tyyppinä, heinätyöt on pitänyt hoitaa ja tukit uittaa.

No sepä se, homma pitää saada hoidettua vaikkei pitäisikään vieruskaverista. Voi olla että muksitaan jopa turpaan, mutta sitten hoidetaan hommat kuitenkin.

Vierailija
226/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten kesken esiintyy aina dominointia, se on normaalia. Jotkut ovat johtajaluonteita ja niitä seurataan. Yleensä hierarkiassa alempana olevat miehet tyytyvät osaansa, homma toimii. Ei ketään suljeta kokonaan ulos porukasta. Naisilla tämä ei toimi näin, vaan naiset nimenomaan puukottavat selkään ja kaikin keinoin yrittävät sulkea kilpailijjansa kaikista sosiaalisista piireistä pilaamalla tämän ei halutun naisen maineen.

On erikoista, että minä en ole koskaan törmänny tähän "dominointiin" miespuolisten työntekijöiden keskuudessa. Tosin nuorissa alle 25-vuotiaissa sitä saattaa esiintyä mutta ei enää vanhemmissa. Poikkeuksena pomot jotka ovat usein todella k*sipäitä iästä riippumatta.

m38v

Vierailija
227/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kahdenlaisia ihmisiä toiset ovat kokeneet aloituksen tilanteen ja toiset tietävät tilanteen mutta valehtelevat että ei ole koskaan nähnyt ja huutaa mutta kun miehet. On aika epätoivoinen yritys tällä kertaa kääntää naisten tekoja ja toimintaa miesten syyksi tai ainakin peitellään naisten tekoja miesten teoilla

Vierailija
228/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on kahdenlaisia ihmisiä toiset ovat kokeneet aloituksen tilanteen ja toiset tietävät tilanteen mutta valehtelevat että ei ole koskaan nähnyt ja huutaa mutta kun miehet. On aika epätoivoinen yritys tällä kertaa kääntää naisten tekoja ja toimintaa miesten syyksi tai ainakin peitellään naisten tekoja miesten teoilla

Työpaikkakiusaamista on myös tutkittu ja todettu, ettei ole sukupuolisidonnainen. Syyt ovat moninaiset. Miesvaltaisten organisaatioitten kiusaamista voi olla vaikea tunnistaa, koska täytyyhän nyt läppää kestää.

Vierailija
229/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkakiusaamista on myös tutkittu ja todettu, ettei ole sukupuolisidonnainen. Syyt ovat moninaiset. Miesvaltaisten organisaatioitten kiusaamista voi olla vaikea tunnistaa, koska täytyyhän nyt läppää kestää.

Miehet ei ota joka läppää henkilökohtaisena loukkauksena josta aiheutuu pitkä kestoinen ongelma joka vaatii kostamista ja selkään puukottamista niin kuin naiset. Läppä on läppää vaikka ei se ole samanlaista läppää kun itse harrastaa. Miehet kestävät ja sietävät huomattavasti enemmän asioita kuin naiset jotka ottavat kaiken henkilökohtaisena loukkauksena joka täytyy kostaa

Vierailija
230/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä ja tutkittu sekin, että eniten työpaikkakiusaamista on meillä täällä Suomessa.

Vierailija
231/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun mainitsemiesi ihmistyyppien lisäksi täällä on myös:

- ihmisiä, jotka täysin yksisilmäisesti ylistävät miehiä, "miehet ei koskaan, miehet ei tee sellaista"

- ihmisiä, jotka kokevat tärkeäksi vastata edellä mainitulle jotakin. Ja nämä ihmiset kyllä ymmärtävät ongelmian koskevan myös naisia, mutta eivät jaksa tuollaista puusilmäisyyttä.

Jos joku sanoisi sulle, että auringonotossa on vain hyviä ominaisuuksia, niin kai sä siihen jotakin haluaisit sanoa ihan ilman mitään erityistä agendaakaan.

Vierailija
232/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mainitsemiesi ihmistyyppien lisäksi täällä on myös:

- ihmisiä, jotka täysin yksisilmäisesti ylistävät miehiä, "miehet ei koskaan, miehet ei tee sellaista"

- ihmisiä, jotka kokevat tärkeäksi vastata edellä mainitulle jotakin. Ja nämä ihmiset kyllä ymmärtävät ongelmian koskevan myös naisia, mutta eivät jaksa tuollaista puusilmäisyyttä.

Jos joku sanoisi sulle, että auringonotossa on vain hyviä ominaisuuksia, niin kai sä siihen jotakin haluaisit sanoa ihan ilman mitään erityistä agendaakaan.

Itse en alkaisi puuttumaan ja kommentoimaan asioihin mistä en mitään tiedä. Sekin ero on miehillä ja naisilla

Vierailija
233/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei ota joka läppää henkilökohtaisena loukkauksena josta aiheutuu pitkä kestoinen ongelma joka vaatii kostamista ja selkään puukottamista niin kuin naiset. Läppä on läppää vaikka ei se ole samanlaista läppää kun itse harrastaa. Miehet kestävät ja sietävät huomattavasti enemmän asioita kuin naiset jotka ottavat kaiken henkilökohtaisena loukkauksena joka täytyy kostaa

Olen työssäni kohdannut useita miehiä, joista sitä läppää on heitetty vuosikausia ja ovat vain kestäneet. Aika raskaasti ovat kokeneet kiusaamisen, mutta samalla kokevat, ettei asialle voi tehdä mitään koska pitää kestää.

Vierailija
234/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitäisi jotenkin sietää ja ymmärtää epäasiallista käytöstä. Ja ihmisen omasta tilanteesta riippuu, mikä läppä menee liian pitkälle.

Vierailija
235/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäni kohdannut useita miehiä, joista sitä läppää on heitetty vuosikausia ja ovat vain kestäneet. Aika raskaasti ovat kokeneet kiusaamisen, mutta samalla kokevat, ettei asialle voi tehdä mitään koska pitää kestää.

Mitä teet työksesi jos työsi takia olet tavannut paljon ongelmaisia miehiä?

Vierailija
236/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on aina niitä vanhempia naisia... Katkeria kun elämä on jo ehtoopuolella ja jäänyt ehkä jtn kokematta, oma ulkonäkö rypistyy, elämästä puuttuu jotain, leipääntyneitä työhönsä.

Olen tällainen vanhempi nainen ja ei tulisi mieleenkään kiusata ketään. Meitä saa kuitenkin nimitellä ja kiusata vain sen takia, että olemme olemassa. Tuosta listasta ainakin minuun pätee vain se, että ulkonäkö rapistuu, mutta se what. Elämä on myös rennompaa, kun ei tarvitse rynnätä töistä kesken päivän hakemaan lasta päiväkodista, eikä tarvitse koskaan tehdä ruokaa, jos ei halua. Elämässä oli todella paljon enemmän stressiä silloin, kun lapset asuivat kotona.

Minä en väitä että kaikki vanhemmat naiset olisivat tuollaisia, mutta kun itse olen ollut useammassa naisvaltaisessa työpaikassa, niin 99% nämä mädät omenat, kiusaajat sun muut olleet vanhempia naisia.

Vierailija
237/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei ehkä nosta kissaa pöydälle siellä töissä, mutta se ei tarkoita että "kestävät ja sietävät". Omassa työpaikassani ne kiusatut miehet mm ottivat ns turhaa saikkua niin paljon kuin sai (muistaakseni 60 vrk vuodessa), ja joivat paljon. Töissä kyllä pidettiin suu kiinni. Ihan ymmärrettävästi tilanne oli kestämätön, kun kiusaajana oli parin työkaverin lisäksi myös esimies. 

Jos työ on paskaa, niin helpotuksena viikonloppuna vedetään pää täyteen ja pahimmassa tapauksessa pätkitään muita pataan. Pomolle tai työkaverille ei uskalleta sanoa niin kotona saa perhe kuulla kunniansa.

Suomessa on isoja ongelmia, alkon, väkivallan, lähisuhdeväkivallan, ja itsemurhalukujen kanssa. Ja kaikissa näissä miehet ovat yliedustettuina. Ihan helvetinmoista tuubaa väittää että "miehet kestävät huomattavasti enemmän kuin naiset". Joopajoo. Todella moni mies ei näytä kyllä kestävän, on valtavasti niitä joilla on henkisesti paha olo. 

Vierailija
238/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet työksesi jos työsi takia olet tavannut paljon ongelmaisia miehiä?

Työterveys. Eivät he mitään ongelmaisia ole, mutta tuollaista raakaa peliä näyttää olevan monella ns. miestyöpaikalla.

Vierailija
239/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en väitä että kaikki vanhemmat naiset olisivat tuollaisia, mutta kun itse olen ollut useammassa naisvaltaisessa työpaikassa, niin 99% nämä mädät omenat, kiusaajat sun muut olleet vanhempia naisia.

Oman havaintoni mukaan kiusaaja on usein todella pitkään samassa paikassa ollut ammattiosaamisessaan hiukan jämähtänyt henkilö. Pahin tapaus oli 30 vuotta samassa työssä ollut mies.

Vierailija
240/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei ehkä nosta kissaa pöydälle siellä töissä, mutta se ei tarkoita että "kestävät ja sietävät". Omassa työpaikassani ne kiusatut miehet mm ottivat ns turhaa saikkua niin paljon kuin sai (muistaakseni 60 vrk vuodessa), ja joivat paljon. Töissä kyllä pidettiin suu kiinni. Ihan ymmärrettävästi tilanne oli kestämätön, kun kiusaajana oli parin työkaverin lisäksi myös esimies. 

Jos työ on paskaa, niin helpotuksena viikonloppuna vedetään pää täyteen ja pahimmassa tapauksessa pätkitään muita pataan. Pomolle tai työkaverille ei uskalleta sanoa niin kotona saa perhe kuulla kunniansa.

Suomessa on isoja ongelmia, alkon, väkivallan, lähisuhdeväkivallan, ja itsemurhalukujen kanssa. Ja kaikissa näissä miehet ovat yliedustettuina. Ihan helvetinmoista tuubaa väittää että "miehet kestävät huomattavasti enemmän kuin naiset". Joopajoo. Todella moni mies ei näytä kyllä kestävän, on valtavasti niitä joilla on henkisesti paha olo. 

Tämä liippasi aika läheltä. Isäni jäi varhaiseläkkeelle työpaikkailmapiiristä seuranneista pitkittyneistä uniongelmista ja alkoholismista johtuen (siitä voi olla montaa mieltä, kumpi oli muna ja kana, uni vai holi). Virallisesti toki mt-diagnoosi eli se eteni niin pahaksi. Miesvaltaisessa yksikössä.

Olen myös itse miettinyt, miksi joissakin työpaikoissa voidaan heittää itseä kohtaan rankkaakin läppää ja se on ollut silti todella hauskaa, ja miksi jossain paikoissa neutraalimmatkin negatiiviset puheet aiheuttavat kylmät väreet ja ikävän olon. Mä luulen, että se johtuu siitä, että kun sä _tiedät_, että ne muut arvostaa sua arjessa ihmisenä ja kollegana, niin sä tiedät sen olevan "hyväntahtoista veetuilua". Siitä ei pitäis koskaan jäädä sellaista oloa, että "hetkinen, mitäs toi nyt oli, oliks se tosissaan, mitä se ajaa takaa". Kun sitä arvostusta ei ole tai se ei näy, niin kyllähän se kiusaamisen puolelle menee. Se ei ole silloin mitään rakentavaa ilmapiirin kohotusta. Olen itse tullut kiusatuksi koulussa, joten mun pitäisi olla pikemminkin yliherkkä kaikelle, mutta kyllä mä osaan erottaa, milloin musta "välitetään veetuillen" ja milloin on huonommat aikeet.