Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen vahvin nainen 2018 Annika Karhu sanoo, että naisvaltaisilla aloilla on henkilökemia ongelmia, OLETKO SAMAA MIELTÄ?

NuoriNaisenAlkuMietteliäänä
07.08.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008984050.html

Karhu kertoo, että miesvaltaisella alalla parasta on, etteivät miehet ajattele niin tunteella.

– Jos nainen suuttuu, se helposti henkilöityy ja kun joku otetaan hampaisiin, sitä jyrsitään niin kauan, että saadaan ärsyke pois. Se on valitettava tosiasia.

Mitä sinä olet mieltä? Oletko samaa mieltä, että naisvaltaisilla aloilla on helposti henkilökemia ongelmia, jotka aiheuttavat ongelmia?

Kommentit (249)

Vierailija
181/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä höpönlöpöä. Ja pick me -naiset komppaa. 🙄 samanlaisia mulkkuja ja selkäänpuukottajia ja juoruämmiä ne miehetkin osaa olla kuin naisetkin. Miehillä vielä korostuu väkivallan uhka työyhteisössä keskenään, olen ihan itse omin korvin kuullut sitä järkyttävää uhkailua ja huutoa. Itseäni alkoi pelottaa aidosti.

Missä työssä tuommoiseen olet törmännyt?

Ehkä jossain duunarihommissa voi ne amiskan kiusaaja pojat olla tuollaisia, mutta en usko, että toimistotöissä törmää tuollaisiin alkukantaisiin miehiin, joiden äö ei ole kovin korkea alunperinkään.

Duunarihommilla ei ole merkitystä koska itse olet jotain muuta? Eiköhän yli puolet miehistä ole duunareita joten asia on aika yleinen. Kiusaamista tosin taitaa olla kaikissa yhteiskuntaluokissa.

Vierailija
182/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä asiaa. 💪

Itsekkin kouluttaudun miespuoliselle alalle juuri tämän takia, kun olen nähnyt ne naisvaltaiset alat liiankin hyvin.

Hyvä Annika, että uskalsit ottaa tabu aiheen esille. 💪

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole samaa mieltä.

Olen ollut hoitoalalla, jossa suurin osa naisia ja sitten rakennusalalla, jossa suurin osa miehiä, niin ero ei ole sukupuolisidonnainen, vaan ihmisten persoona.

Ainakin rakennusalalla miehet puukottavat härskisti toisiaan ja ovat hirveän kateellisia, jos kaveri menestyy paremmin tai saa enemmän palkkaa.

Ja työkokemusta 30v.

Ollaan näköjään pyöritty eri miesporukoissa. Kateutta ei ole. Kahnausta voi aiheuttaa hierarkian löytyminen. Tuo ei ole aina sama kuin organisaatioon määritelty päätäntärakenne.

Missä porukassa ei muka ollut yhtään kateutta? Seurakunnassako olit töissä? (sehän oli myös aikoinaan miesvaltainen työpaikka!)

Kyllä minä tunnen ihan kymmenittäin kateellisia ihmisiä, miehiä ja naisia, osa on aivan suoraan kadehtivia kun joku saa enemmän, osa vähän peitellymmin. 

Seurakunnat ovat vuosikymmeniä olleet huonoimmassa maineessa kiusaamisen suhteen.

Vierailija
184/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä asiaa. 💪

Itsekkin kouluttaudun miespuoliselle alalle juuri tämän takia, kun olen nähnyt ne naisvaltaiset alat liiankin hyvin.

Hyvä Annika, että uskalsit ottaa tabu aiheen esille. 💪

Mikä tabu? Tätähän jauhetaan jatkuvasti, samalla kun miesten hommista suljetaan silmät tappouhkauksista alkaen.

Vierailija
185/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä totta ja tuollaiset kiusaamiskokemukset jättävät pysyvät jäljet ihmiseen. Miksi meillä on niin paljon mielenterveyden ongelmia sekä saikkuja? Tähän pitäisi puuttua!

Onko se ok, että henkilöstö kokee henkistä väkivaltaa, pelkoa ja stressiä? Kuinka selviän huomisesta kun työkaverit inhoavat, ja jättävät ulkopuolelle.

Vierailija
186/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, naisvaltaisilla aloilla nyt on kiireisintä ja stressaavinta. Koodarit tms. it-miehet istuvat kotona kalsareissaan etätöissä.

Vierailija
187/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Jatkuvaa draamaa, silloinkin kun kaikki on hyvin töiden puolesta.

Parin viikon kokeilujaksolla sairaalassa voin suoradtaan pahoin ilmapiirin vuoksi. Tiesin, että tähän hommaan en jää. Eräskin jopa itki pukuhuoneessa, että hän on nyt noiden hampaissa. Ikinä missään en ole niin ahdistunutta oloa nähnyt. Ha, ja niiden pitäisi tietää jo koulutuksenkin perusteella psyykestäkin jotain.

Sairaalassa vietetty aika ensimmäisen synnytyksen jälkeen oli silmiä avaava.

Olin siihen asti itsekin uskonut, että naisvaltaisilla työpaikoilla on hyviä ja yhteistyökykyisiä tyyppejä, toisia kannustetaan ja autetaa niin paljon kuin pystytään.

Mutta. Maitohuoneen vieressä oli hoitajien taukotila. Ei ollut edes ovea siinä välissä. Ne jutut, joita hoitajat puhuivat toisistaan olivat niin hirveitä että aloin välttelemään Maitohuoneen parhaan kykyni mukaan. Missään en ole kuullut niin hirveää kielenkäyttöä.

Monenlaista olen silti kuullut. Työskentelin ammattikoulussa opettajana ennen perhevapaille jäämistä. Ei sekään mikään ihmisystävällinen paikka ollut. Siirryin toisenlaiseen työhön perhevapaiden jälkeen.

Siellä koulussa pahin kiusaaja ja rääväsuu oli eräs toimiston miehistä. Ihan hirveä tyyppi. Minulle hän teki mm. sellaista kiusaa, että perui luokkahuoneeni siivouksia, sanoi muille opettajille että luokastani saa käydä hakemassa työvälineitä, koska en niitä tarvitse. Kerran vietiin videotykki kun olin sitä käyttämässä opetukseen 🤯 Kaikkia aivan ihmeellisiä juttuja...

Vierailija
188/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökemia ym. ongelmia on aina siellä, missä kaksi naista tapaa toisensa.

Vierailija
189/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika laillahan ne "miesten kanssa hyvin toimeentulevat" naiset ovat itsekin mukana siinä kiusaamisporukassa, jossa se yksi mies otetaan silmätikuksi. Täällä jo mainittiinkin esimerkkinä rakennusala. En ole suoraan rakennusalalla, mutta paljon tekemisissä rakennusalan porukan kanssa ja se on kyllä aika paha, konflikteja riittää. 

Jos jo lähtökohtaisesti päättää, ettei tule toimeen naisten kanssa, sitten on varmasti peiliin katsomisen paikka. Tämähän on just outoa käytöstä itsessään, päättää, ettei tule toimeen 50 % ihmisten kanssa, tuntematta heitä itseään lainkaan. Pitäisin tällaista yhteistyökyvyttömyytenä, kun ei edes haluta yrittää pelkän sukupuolen perusteella. 

Minä en kouluttautunut miesvaltaiselle alalle siksi, että olisin halunut miesvaltaiseen työpaikkaan, vaan ainoastaan siksi, että pidän alastani. Siksi ehkä suhtaudunkin aika lailla neutraalimmin enkä katso kiusaamista, miesten juoruilua ja toisilleen v*ttuilua sormien läpi, ihaile miehiä pelkän sukupuolen vuoksi tai ole sinisilmäinen miesten keskinäisille ongelmille. T. insinööri, nainen

Vierailija
190/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on useista naisvaltaisista työpaikoista, joissa kollegat ja esihenkilötkin ovat naisia, enkä ole törmännyt aloittajan kuvaamaan ilmapiiriin. Pari mutristelijaa/kadehtijaa on tullut kohdattua mutta yksittäisinä tapauksina he eivät aiheuta ongelmia.

Vierailija
191/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiskollegoilta vain puuttuu se jokin, ovat turn off.

Vierailija
192/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se muutos lähtee jokaisesta teistä naisesta jotka tässä naisvaltaisia aloja haukutte. Peilistä löytyy syyllinen. Ja olette ihan yhtä naisia kuin nämä mollaamanne naiset, vaikka tässä sellaista omaa erinomaisuutta hyvänä jätkänä yritättekin tuoda esiin.

Itse olen ollut useissa naisvaltaisissa työpaikoissa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa vaan päinvastoin olen viihtynyt hyvin ja myös hoitoalalla.

Vierailija
193/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena miesten alalla on helppoa, koska on aina se erityinen. Naisvaltaisella alalla sitä on vain yksi monista.

Miesten aloilla naiseen suhtaudutaan ensisijaisesti naisena, vasta sitten työntekijänä. Silloin on koko ajan eri tavalla kohdeltu kuin miehet. Miesten aloilla naisilla on oma erityinen identiteettinsä, johon kuuluu se oletus, että naisten aloilla ollaan jotenkin alempiarvoisia.

Kyllä-miesvaltaisilla aloilla nainen on erityinen-erityisen tyhjänpäiväinen ja ylitsekäveltävä, erityisesti, jos hän on älykkäämpi ja osaavampi kuin työpaikkansa miehet.

Tämähän se aina on naisten selitys joka asiaan, ovat vain aina niin paljon parempia ja älykkäämpiä etteivät pärjää :D

Miehet porukalla ylikävelevät osaavan naisen.

Siitä syystä johtoasemaan päässyt nainen on usein erityisen v****mainen. On ollut pakko.

Vierailija
194/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesvaltaisilla työpaikoilla on joskus rumaa ja raakaa. T. Insinööri vuosikymmenien kokemuksella. Esimerkkinä että niille hyvä kättä naisille bsrryaanvselän takana ja puhutaan joskus hyvin tylysti. Sukupuoleton henkilö yhdestä on ihan siitä näteimmästä päästä. Miesten suusta siis.

Uskon tämän vaikka en olekaan insinööri. Mutta mieheni on ja olen kuullut miten todella rumasti hänen jotkut työkaverinsa haukkuvat naistyökavereitaan.

Ihan kaikella tavalla ja hulluinta on se että se kohdistuu myös ulkonäköön aivan kuin sillä olisi jotain tekemistä osaamisen kanssa.

Olen tullut siihen tulokseen että mies aina ensisijaisesti katsoo naista ihan joka tilanteessa sillä silmällä että onko tämä pantava.

Vierailija
195/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, naisvaltaisilla aloilla nyt on kiireisintä ja stressaavinta. Koodarit tms. it-miehet istuvat kotona kalsareissaan etätöissä.

Höpöhöpö. Mulla on shortsit jalassa ja vaimokin etänä.

Vierailija
196/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kiusaaminen vähenee, kun ihmiset vaihtavat nykyään useammin työpaikkaa. Kiusaajat ovat yleensä niitä, jotka ovat olleet pitkään samassa paikassa. Usein heidän ammattitaitonsa saattaa kaivata pientä päivittämistä, mitä eivät itse tajua. Näistä tulee muiden kyttääjiä ja ottavat pomon paikkaa. Työkaverin tehtävä ei ole kytätä muiden työtahtia tai -aikaa. Se on pomon tehtävä. Usein muut luulevat, ettei alisuoriutumista ole seurattu, vaikka henkilön kanssa olisi keskusteltu monta kertaa. Hyvä pomo ei tosiaan kerro näistä keskusteluista muille, eikä piikittele ketään julkisesti.

Vierailija
197/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu kun jatkuvasti saa lukea aloituksia naisten kokemasta työpaikkakiusaamisesta, kuppikunnista, huonosta johtamisesta ja nyt kun asia esitetään näin että juuri naisvaltaisella aloilla on näitä ongelmia, niin yhtäkkiä nämä samat naiset kirjoittaa täällä että ei pidä paikkaansa ja kääntävät asiaa, niin että miesvaltaisilla aloilla on enemmän tätä.

Miehet ei pidä draamasta pääosin, se on fakta.

Siksi ei juoruta töissä ja jos kaveri tekee virheen siitä sanotaan kaverille suoraan, ei esimiehelle.

Eli annetaan kaverin itse korjata virhe viemättä sitä ylempiin portaisiin ja puhutteluihin.

Ei ne varmaan ole samoja naisia. Itse olen työpaikassa, jossa enemmistö on naisia ja ilmapiiri on hyvä, eikä ketään kiusata. Miesten kiusaamista ei yleensä edes havaita, koska se on läppää, joka pitää vain kestää.

Tämä sun työpaikka on varmasti koulu, koska "ketään ei kiusata". Oma lapsenikin on tällaisessa koulussa, jossa virallinen totuus on, että "ketään ei kiusata" ja "kiva koulu" ja "nollatoleranssi", mutta totuus on jotain aivan muuta. En ihmettele yhtään, jos nämä aikuiset naiset eivät huomaan kiusaamista missään tai kenenkään taholta, koska on helpompi vain olla näkemättä / kuulematta / myöntämättä.

Jos kukaan ei ole raportoinut tai kertonut kiusaamisesta, niin miten se löydetään. Uudet työntekijätkin aina kehuvat ilmapiiriä ja heidät otetaan hyvin vastaan. Olen ollut myös paikassa, jossa oli klikkejä ja kiusaamista, niin luulen erottavani, jos sellaista on.

Havainnoimalla. Tunnistetaan valta-asetelmia, havainnoidaan kommunikaatiota, kehityskeskusteluissa osataan tulkita vähän rivienkin välistä, tyky-päivänä havainnoidaan juttuja, tehdään työilmapiirikartoituksia, mahdollistetaan anonyymi tapa nostaa asioita esiin. Ei ainoa tapa ole se, että joku kertoo suoraan, että "minua kiusataan". Ei monikaan uskalla kertoa.

Vierailija
198/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole samaa mieltä.

Olen ollut hoitoalalla, jossa suurin osa naisia ja sitten rakennusalalla, jossa suurin osa miehiä, niin ero ei ole sukupuolisidonnainen, vaan ihmisten persoona.

Ainakin rakennusalalla miehet puukottavat härskisti toisiaan ja ovat hirveän kateellisia, jos kaveri menestyy paremmin tai saa enemmän palkkaa.

Ja työkokemusta 30v.

Ollaan näköjään pyöritty eri miesporukoissa. Kateutta ei ole. Kahnausta voi aiheuttaa hierarkian löytyminen. Tuo ei ole aina sama kuin organisaatioon määritelty päätäntärakenne.

Ainoassa miesvaltaisessa työpaikassa, missä olen ollut pidempään, oli ainoastaan esimiesvastaisuutta. Vaikutti enemmänkin yhdistävän kuin erottavan muuta porukkaa. Esimiehelle ei varmasti ollut kovin mukavaa, koska hän oli aivan asiallinen. Kolmessa naisvaltaisessa työpaikassa on kaikissa ollut vähintään kaksi kuppikuntaa, jotka ovat enemmän tai vähemmän napit vastakkain.

Vierailija
199/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu kun jatkuvasti saa lukea aloituksia naisten kokemasta työpaikkakiusaamisesta, kuppikunnista, huonosta johtamisesta ja nyt kun asia esitetään näin että juuri naisvaltaisella aloilla on näitä ongelmia, niin yhtäkkiä nämä samat naiset kirjoittaa täällä että ei pidä paikkaansa ja kääntävät asiaa, niin että miesvaltaisilla aloilla on enemmän tätä.

Miehet ei pidä draamasta pääosin, se on fakta.

Siksi ei juoruta töissä ja jos kaveri tekee virheen siitä sanotaan kaverille suoraan, ei esimiehelle.

Eli annetaan kaverin itse korjata virhe viemättä sitä ylempiin portaisiin ja puhutteluihin.

Ei ne varmaan ole samoja naisia. Itse olen työpaikassa, jossa enemmistö on naisia ja ilmapiiri on hyvä, eikä ketään kiusata. Miesten kiusaamista ei yleensä edes havaita, koska se on läppää, joka pitää vain kestää.

Tämä sun työpaikka on varmasti koulu, koska "ketään ei kiusata". Oma lapsenikin on tällaisessa koulussa, jossa virallinen totuus on, että "ketään ei kiusata" ja "kiva koulu" ja "nollatoleranssi", mutta totuus on jotain aivan muuta. En ihmettele yhtään, jos nämä aikuiset naiset eivät huomaan kiusaamista missään tai kenenkään taholta, koska on helpompi vain olla näkemättä / kuulematta / myöntämättä.

Aika surullinen maailmankuva tämä, ettei edes ole olemassa paikkoja, joissa ei kiusata.

Vierailija
200/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä naiset jotka työpaikoilla kiusaavat, syrjivät jne ovat yleensä narsistista tai antisosiaalista ainesta. Heille muiden lyttääminen tuo vallantunnetta ja kiksejä, sadisteja kun ovat. Sama juttu koulumaailmassa. Osa on sitten heikon itsetuntosta vuoksi hännystelijöitä.