Suomen vahvin nainen 2018 Annika Karhu sanoo, että naisvaltaisilla aloilla on henkilökemia ongelmia, OLETKO SAMAA MIELTÄ?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008984050.html
Karhu kertoo, että miesvaltaisella alalla parasta on, etteivät miehet ajattele niin tunteella.
– Jos nainen suuttuu, se helposti henkilöityy ja kun joku otetaan hampaisiin, sitä jyrsitään niin kauan, että saadaan ärsyke pois. Se on valitettava tosiasia.
Mitä sinä olet mieltä? Oletko samaa mieltä, että naisvaltaisilla aloilla on helposti henkilökemia ongelmia, jotka aiheuttavat ongelmia?
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ja yleensäkin kaikenlainen pakkososialisointi otetaan aivan liian vakavasti. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista ketään vastaan, jos ei halua olla mukana kohottamassa kuvitteellista "tiimihenkeä". Tosin miehenä naisvaltaisella alalla ihan ok olla, kun ummistaa sopivasti silmiä ja korvia. Aniharvoin naisilla on kanttia ottaa miestä hampaisiinsa. Jupinoita saattaa olla selän takana, mutta eipä niistä tarvitse välittää.
Eli käytännössä työpaikkasi huono ilmapiiri johtuu --- sinusta.
Millä tavalla? Ei erityisen huono ilmapiiri ole, mutta parempi välillä ettei kuuntele kahvipöytäkeskusteluja, ellei loanheitto toisten selän takana ole se oma juttu. En puutu tällaisiin ja edes teeskentele olevani ystävä, mutta hommani hoidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisilla aloilla on paljon marttyyrityyppejä, jotka haluavat tehdä itsestään korvaamattomia ja jotka ovat sitten salaa katkeria siitä, kuinka muut eivät tee mitään. Tekisivät toki, jos heidän annettaisiin tehdä mutta tätä marttyyri ei tajua. Toinen ilmapiiriä huonontava ryhmä ovat naiset, joiden elämä on pääasiassa naisen roolin suorittamista ja jotka siksi ärsyyntyvät vähänkin erilaisemmista naistyökavereista. Yleensä nämä naiset ovat puuttumassa herkästi toisten yksityisasioihin ja yrittävät saada vedettyä nämä samaan jamaan kanssaan. Asia erikseen ovat persoonallisuushäiriöiset ym. mutta heiltä löytyy yhtä lailla miesvaltaisilta ja fifty-fifty -työpaikoilta.
Jos kumpikin näistä ryhmistä puuttuu työpaikalta, voi naisvaltainen työyhteisö olla todella virkistävä ja hengeltään avoin. Myös johtamisella on paljon merkitystä siinä, millaiseksi työyhteisön henki muodostuu. Jos pomo on kovin epävarma ja yrittää kumarrella kaikkiin suuntiin, moni turhautuu siitä ja saattaa itse alkaa työpaikan pikkupomoksi. Toisaalta kovin joustamaton ja autoritäärinen johtamistyyli ei sekään toimi, vaan kylvää sekä turhautuneisuutta että pelkoa työyhteisöön.
Naiset ottaa liikaa töitä ja on sitten marttyyrina kun ei ehdi edes lomalle ja päivät venyy ym. Ja juuri näiden uhriutujien takia ei esim. saada lisää työvoimaa, kun valittavat vaan selän takana burnouttia mutta pomoille mielistellään ja otetaan kiltisti lisää duunia ja tehdään töitä illat ja viikonloputkin. Sitten paheksuvat kun joku avaa suunsa tai ei ole valmis omistamaan kaikkea vapaaaikaansakin työlle.
Itse fyysisellä alalla ja meillä tuo näkyy niin, että otetaan niitä ylitöitä muka ilolla vastaan ja pomon selän takana valitetaan, kun kroppaan sattuu ja särkee. Siitä sitten marttyyreina pitkille saikuille, kun ollaan niin paljon joustettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun jatkuvasti saa lukea aloituksia naisten kokemasta työpaikkakiusaamisesta, kuppikunnista, huonosta johtamisesta ja nyt kun asia esitetään näin että juuri naisvaltaisella aloilla on näitä ongelmia, niin yhtäkkiä nämä samat naiset kirjoittaa täällä että ei pidä paikkaansa ja kääntävät asiaa, niin että miesvaltaisilla aloilla on enemmän tätä.
Miehet ei pidä draamasta pääosin, se on fakta.
Siksi ei juoruta töissä ja jos kaveri tekee virheen siitä sanotaan kaverille suoraan, ei esimiehelle.
Eli annetaan kaverin itse korjata virhe viemättä sitä ylempiin portaisiin ja puhutteluihin.Ei ne varmaan ole samoja naisia. Itse olen työpaikassa, jossa enemmistö on naisia ja ilmapiiri on hyvä, eikä ketään kiusata. Miesten kiusaamista ei yleensä edes havaita, koska se on läppää, joka pitää vain kestää.
Tämä sun työpaikka on varmasti koulu, koska "ketään ei kiusata". Oma lapsenikin on tällaisessa koulussa, jossa virallinen totuus on, että "ketään ei kiusata" ja "kiva koulu" ja "nollatoleranssi", mutta totuus on jotain aivan muuta. En ihmettele yhtään, jos nämä aikuiset naiset eivät huomaan kiusaamista missään tai kenenkään taholta, koska on helpompi vain olla näkemättä / kuulematta / myöntämättä.
Jos kukaan ei ole raportoinut tai kertonut kiusaamisesta, niin miten se löydetään. Uudet työntekijätkin aina kehuvat ilmapiiriä ja heidät otetaan hyvin vastaan. Olen ollut myös paikassa, jossa oli klikkejä ja kiusaamista, niin luulen erottavani, jos sellaista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ja yleensäkin kaikenlainen pakkososialisointi otetaan aivan liian vakavasti. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista ketään vastaan, jos ei halua olla mukana kohottamassa kuvitteellista "tiimihenkeä". Tosin miehenä naisvaltaisella alalla ihan ok olla, kun ummistaa sopivasti silmiä ja korvia. Aniharvoin naisilla on kanttia ottaa miestä hampaisiinsa. Jupinoita saattaa olla selän takana, mutta eipä niistä tarvitse välittää.
Millä tavalla? Ei erityisen huono ilmapiiri ole, mutta parempi välillä ettei kuuntele kahvipöytäkeskusteluja, ellei loanheitto toisten selän takana ole se oma juttu. En puutu tällaisiin ja edes teeskentele olevani ystävä, mutta hommani hoidan.
Selvästi halveksit naispuolisia kollegojasi etkä edes yritä olla osa tiimiä. Miten kiva sinusta olisi olla työpaikalla ryhmässä, josta joku ajattelee että "eipä sinusta kannata välittää"? Miten luulet että käytöksesi ja asenteesi vaikuttavat tiimihenkeen (jota et sitäkään et pidä arvostettavana asiana)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi halveksit naispuolisia kollegojasi etkä edes yritä olla osa tiimiä. Miten kiva sinusta olisi olla työpaikalla ryhmässä, josta joku ajattelee että "eipä sinusta kannata välittää"? Miten luulet että käytöksesi ja asenteesi vaikuttavat tiimihenkeen (jota et sitäkään et pidä arvostettavana asiana)?
Ei minulla ole kollegoja. Tottakai halveksin tuollaista käytöstä, koska asiat eivät liity työn tekemiseen millään tavalla, vaan ovat 100 % henkilökohtaisia. Ei se silti tarkoita, etten itse osaisi olla hiljaa ja käyttäytyä asiallisesti, mutta yhteisistä viikonloppuriennoista on turha haaveilla.
Oli miten oli, mutta naiset ainakin kertovat kokevansa kiusaamista enemmän naisvaltaisilla aloilla.
-Naiset kertovat miehiä useammin, että he ovat työpaikallaan kiusaamisen kohteena. Myös eräillä naisvaltaisilla aloilla kuten sosiaali- ja terveysaloilla ja opetusalalla työskentelevät kokevat keskimääräistä useammin työpaikkakiusaamista. HS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole kollegoja. Tottakai halveksin tuollaista käytöstä, koska asiat eivät liity työn tekemiseen millään tavalla, vaan ovat 100 % henkilökohtaisia. Ei se silti tarkoita, etten itse osaisi olla hiljaa ja käyttäytyä asiallisesti, mutta yhteisistä viikonloppuriennoista on turha haaveilla.
Juu, onhan se helppo istua muita halveksuen omassa norsunluutornissaan ja sitten syyttää muita huonosta ilmapiiristä.
Ellei sinulla ole kollegoja niin eikä ole edes työkavereita? Keitä ne muut ovat jotka siellä työpaikalla pyörivät?
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli, mutta naiset ainakin kertovat kokevansa kiusaamista enemmän naisvaltaisilla aloilla.
-Naiset kertovat miehiä useammin, että he ovat työpaikallaan kiusaamisen kohteena. Myös eräillä naisvaltaisilla aloilla kuten sosiaali- ja terveysaloilla ja opetusalalla työskentelevät kokevat keskimääräistä useammin työpaikkakiusaamista. HS
Naiset nyt yleensä kertovat asioista suoraan, miehet ehkä häpevät niin paljon etteivät kerro rehellisesti tilanteestaan työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Miesten kesken esiintyy aina dominointia, se on normaalia. Jotkut ovat johtajaluonteita ja niitä seurataan. Yleensä hierarkiassa alempana olevat miehet tyytyvät osaansa, homma toimii. Ei ketään suljeta kokonaan ulos porukasta. Naisilla tämä ei toimi näin, vaan naiset nimenomaan puukottavat selkään ja kaikin keinoin yrittävät sulkea kilpailijjansa kaikista sosiaalisista piireistä pilaamalla tämän ei halutun naisen maineen.
Eli toisin sanoen naiset ovat narsistisia sosiopaatteja, jotka pitää kurissa vain miesten väkivalta. Ja sitähän me käytämme siinä vaiheessa kun woke menee liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset nyt yleensä kertovat asioista suoraan, miehet ehkä häpevät niin paljon etteivät kerro rehellisesti tilanteestaan työpaikalla.
Just toisin päin homo.
Olen kokenut miesvaltaisen työpaikan hieman helpompana kaltaiselleni introvertille. Minä en halua työkavereista mitään ystäviä ja en koskaan kerro mitään sen suurempaa henkilökohtaisista asioistani töissä. Miehet ovat tämän hyväksyneet eivätkä yritä udella, toisin kuin naiset, joilla tuntuu olevan lähes pakonomainen tarve tietää kaikki työkavereistaan.
Miehet katsovat miesten jalkapalloa, mutta eivät naisten eli missä vika?
Siksi ettei se ole oikeaa jalkapalloa vaan jotain väkisin väännettyä kun naisilla pitää olla kaikkea mitä miehilläkin. Lisäksi peliä ei saa arvostella eikä kommentoida vapaasti. Jos kehuu niin reaktio on "painu sinä limasikasetä v ttuun". Jos arvostelee niin "hyiik! Naisvihaa!"
En ole samaa mieltä.
Olen ollut hoitoalalla, jossa suurin osa naisia ja sitten rakennusalalla, jossa suurin osa miehiä, niin ero ei ole sukupuolisidonnainen, vaan ihmisten persoona.
Ainakin rakennusalalla miehet puukottavat härskisti toisiaan ja ovat hirveän kateellisia, jos kaveri menestyy paremmin tai saa enemmän palkkaa.
Ja työkokemusta 30v.
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä.
Olen ollut hoitoalalla, jossa suurin osa naisia ja sitten rakennusalalla, jossa suurin osa miehiä, niin ero ei ole sukupuolisidonnainen, vaan ihmisten persoona.
Ainakin rakennusalalla miehet puukottavat härskisti toisiaan ja ovat hirveän kateellisia, jos kaveri menestyy paremmin tai saa enemmän palkkaa.
Ja työkokemusta 30v.
Ollaan näköjään pyöritty eri miesporukoissa. Kateutta ei ole. Kahnausta voi aiheuttaa hierarkian löytyminen. Tuo ei ole aina sama kuin organisaatioon määritelty päätäntärakenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä.
Ja työkokemusta 30v.Ollaan näköjään pyöritty eri miesporukoissa. Kateutta ei ole. Kahnausta voi aiheuttaa hierarkian löytyminen. Tuo ei ole aina sama kuin organisaatioon määritelty päätäntärakenne.
Aivan, miehethän eivät ole kateellisia, muuten vaan pitää aina mittailla kenellä on pisin pili, kuka saa eniten ja kenellä nopein auto tai uusimman mallinen mikä vehje tahansa....
Tässä ketjussa mainittiinkin marttyyrityyppi. Tuntuu olevan yleinen naisvaltaisilla aloilla. Minun entinen kollega oli tuollainen marttyyri ja oli töitä tekemässä tasan tarkkaan klo 7.20 ja jäi vielä tekemään ylitöitä neljän jälkeenkin, kun muut lähti pois. Ei siinä mitään, jos tykkää tehdä töitä, mutta hän rasitti meitä muita syyttämällä toisia tuottamattomiksi työntekijöiksi, kun hän teki eniten. Hän myös kellotti muiden vessatauot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä.
Ja työkokemusta 30v.Ollaan näköjään pyöritty eri miesporukoissa. Kateutta ei ole. Kahnausta voi aiheuttaa hierarkian löytyminen. Tuo ei ole aina sama kuin organisaatioon määritelty päätäntärakenne.
Aivan, miehethän eivät ole kateellisia, muuten vaan pitää aina mittailla kenellä on pisin pili, kuka saa eniten ja kenellä nopein auto tai uusimman mallinen mikä vehje tahansa....
Sekoitat kilpailuvietin ja kateuden. Toinen on passiivista märehtimistä, toinen on suorittamista.
PS. En tiedä missä porukoissa te pilejä mittailette, mutta tuo ei ole normaalia toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen koulutukseltani teknikko ja amk-insinööri, eli kaksi miesvaltaisen alan koulutusta. En suostu uskomaan, että olen ainoa, jolla on tällaisia kokemuksia, laitan nyt vain muutaman esimerkin. Nämä on sekä koulutuksista että töistä ja ammattieni takia voitte päätellä, että enimmäkseen olen ollut miesvaltaisilla työpaikoilla ja nämä on miesten touhua
- omistajaportaan jäsenet ovat niin huonoissa väleissä keskenään, etteivät voi olla samaan aikaan konttorilla, lopulta yksi savustettiin ennen aikaiselle eläkkeelle
- porukalla otetaan yksi silmätikuksi ja aletaan nauraa tälle sarkasmiksi naamioidun kiusaamisen turvin, ne miesporukoissa viihtyvät naiset on olleet ihan pahimmasta päästä
- se, että haukutaan sitä, joka ei ole paikalla, on todellakin yleistä! Myös sitä naista, joka viihtyy miesten kansas, haukutaan. Tämä ei monia miellytä, mutta tämä on vain totta.
- arvostellaan toisten tyttöystävät (tämä enemmän siellä nuorisopuolen koulutuksessa) päästä varpaisiin
Mieheni ex-työpaikalla ei ollut kuin yksi nainen. Se nainen oli siellä pitkäaikaisin, miesten kesken ovi kävi huonon johtamisen ja huonon hengen vuoksi.
- toivotaan toisille aidosti pahaa ja tarkoitetaan sitä, yksi mies, 35, toivoi mm. toisen miehen, 45, kuolemaa. Ainoa syy että nämä olivat erilaisia persoonia ja tämä vanhempi oli rauhallinen ja paljon mukavampi kuin tuo nuorempi. Nuorempi äijämäinen vain halusi ottaa tyylikkäästi pukeutuvan silmätikuksi, kun oli päättänyt tämän olevan homo, joita hän vihasi, vaikka ei edes ollut.
itse uskon, että jos yhtäkkiä miehiä olisi samanlaisessa yhteisössä kuin joku sairaala, missä kellään ei ole omaa työpistettä ja asiakaspalvelu on jatkuvaa, siellä tulisi jo ruumiita, sillä en usko, kokemukseen perustuen, että iso miesporukka on yhteistyökykyistä tuollaisesas yhteisössä. Omat kokemukseni eivä tole samasta paikasta vaan vuosien varrelta muutama yksittäinen esimerkki. Voisin kirjoittaa noista kirjan. Itsekin olin nuorena hölmömpi ja vasta aikuisena tajusin, miten ilkeitä osa jo sen ensimmäisen koulutuksen aikana toisille oli.
Nro 135 komppaa takaisinpäin.
Aggression näyttäminen on miehille ollut "aina" täysin sallittua ihan joka muodossa ja se näkyy myös monissa työyhteisöissä.
Kuten kerroin että oma huono työyhteisö oli sellainen, että vapaa-ajalla nyrkit heiluivat. Sitä ei pidetty minään. Välienselvittelyhän kuuluu miehille (nyrkein?!).
Töissä ne huonot välit sentään oli "vain" vittuilua ja nolaamista, työkeikoilta pois jättämistä, ja osalla saikuttamista, kun eivät jaksaneet.
Ihan silkkaa ilkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä.
Missä porukassa ei muka ollut yhtään kateutta? Seurakunnassako olit töissä? (sehän oli myös aikoinaan miesvaltainen työpaikka!)
Kyllä minä tunnen ihan kymmenittäin kateellisia ihmisiä, miehiä ja naisia, osa on aivan suoraan kadehtivia kun joku saa enemmän, osa vähän peitellymmin.
Mulla päinvastaiset kokemukset. Paras ryhmähenki ja auttamisen kulttuuri on silloin, kun työpaikalla ei ole ainoatakaan miestä. Yksikin mies porukassa vaikuttaa heti aiheuttavan työmotivaation heikkenemistä, kahvitaukojen venymistä ja ihmeellistä selän takana puhumista.