Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen vahvin nainen 2018 Annika Karhu sanoo, että naisvaltaisilla aloilla on henkilökemia ongelmia, OLETKO SAMAA MIELTÄ?

NuoriNaisenAlkuMietteliäänä
07.08.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008984050.html

Karhu kertoo, että miesvaltaisella alalla parasta on, etteivät miehet ajattele niin tunteella.

– Jos nainen suuttuu, se helposti henkilöityy ja kun joku otetaan hampaisiin, sitä jyrsitään niin kauan, että saadaan ärsyke pois. Se on valitettava tosiasia.

Mitä sinä olet mieltä? Oletko samaa mieltä, että naisvaltaisilla aloilla on helposti henkilökemia ongelmia, jotka aiheuttavat ongelmia?

Kommentit (249)

Vierailija
201/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu kun jatkuvasti saa lukea aloituksia naisten kokemasta työpaikkakiusaamisesta, kuppikunnista, huonosta johtamisesta ja nyt kun asia esitetään näin että juuri naisvaltaisella aloilla on näitä ongelmia, niin yhtäkkiä nämä samat naiset kirjoittaa täällä että ei pidä paikkaansa ja kääntävät asiaa, niin että miesvaltaisilla aloilla on enemmän tätä.

Miehet ei pidä draamasta pääosin, se on fakta.

Siksi ei juoruta töissä ja jos kaveri tekee virheen siitä sanotaan kaverille suoraan, ei esimiehelle.

Eli annetaan kaverin itse korjata virhe viemättä sitä ylempiin portaisiin ja puhutteluihin.

Ei ne varmaan ole samoja naisia. Itse olen työpaikassa, jossa enemmistö on naisia ja ilmapiiri on hyvä, eikä ketään kiusata. Miesten kiusaamista ei yleensä edes havaita, koska se on läppää, joka pitää vain kestää.

Tämä sun työpaikka on varmasti koulu, koska "ketään ei kiusata". Oma lapsenikin on tällaisessa koulussa, jossa virallinen totuus on, että "ketään ei kiusata" ja "kiva koulu" ja "nollatoleranssi", mutta totuus on jotain aivan muuta. En ihmettele yhtään, jos nämä aikuiset naiset eivät huomaan kiusaamista missään tai kenenkään taholta, koska on helpompi vain olla näkemättä / kuulematta / myöntämättä.

Aika surullinen maailmankuva tämä, ettei edes ole olemassa paikkoja, joissa ei kiusata.

Hyvin useinhan kiusaaja ei tunnista olevansa edes kiusaaja! Hän ei näe sitä tuskaa jota aiheuttaa toistuvasti toiselle, ei pidä sitä niin vakavana. Johtajan rooli onkin tärkein puuttumisessa ja kiusaamisen lopettamisessa.

Vierailija
202/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten kesken esiintyy aina dominointia, se on normaalia. Jotkut ovat johtajaluonteita ja niitä seurataan. Yleensä hierarkiassa alempana olevat miehet tyytyvät osaansa, homma toimii. Ei ketään suljeta kokonaan ulos porukasta. Naisilla tämä ei toimi näin, vaan naiset nimenomaan puukottavat selkään ja kaikin keinoin yrittävät sulkea kilpailijjansa kaikista sosiaalisista piireistä pilaamalla tämän ei halutun naisen maineen.

Onneks minun yläpuolella ei ole hierarkiassa kukaan, ois kyllä kauhean alistettu olo muutoin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, mutta naiset ainakin kertovat kokevansa kiusaamista enemmän naisvaltaisilla aloilla.

-Naiset kertovat miehiä useammin, että he ovat työpaikallaan kiusaamisen kohteena. Myös eräillä naisvaltaisilla aloilla kuten sosiaali- ja terveysaloilla ja opetusalalla työskentelevät kokevat keskimääräistä useammin työpaikkakiusaamista. HS

Joo. Yksi syy voi olla se, että miesvaltaiset alat kuten poliisi, armeija, raksat, ym ovat miesten maailmaa, jossa arvostetaan kovuutta, machoillaan ja äijäillään ja ollaan johtajia, ja nössöt valittaa. Siellä työpaikan kulttuuri ei hyväksy heikkoutta tai ongelmien nostamista esille. Etenkään jotain tunnepuolen ongelmia. Moni ei osaa edes nimetä, tai kuvailla, että miksi työpaikka vituttaa. 

Vierailija
204/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu kun jatkuvasti saa lukea aloituksia naisten kokemasta työpaikkakiusaamisesta, kuppikunnista, huonosta johtamisesta ja nyt kun asia esitetään näin että juuri naisvaltaisella aloilla on näitä ongelmia, niin yhtäkkiä nämä samat naiset kirjoittaa täällä että ei pidä paikkaansa ja kääntävät asiaa, niin että miesvaltaisilla aloilla on enemmän tätä.

Miehet ei pidä draamasta pääosin, se on fakta.

Siksi ei juoruta töissä ja jos kaveri tekee virheen siitä sanotaan kaverille suoraan, ei esimiehelle.

Eli annetaan kaverin itse korjata virhe viemättä sitä ylempiin portaisiin ja puhutteluihin.

Ei ne varmaan ole samoja naisia. Itse olen työpaikassa, jossa enemmistö on naisia ja ilmapiiri on hyvä, eikä ketään kiusata. Miesten kiusaamista ei yleensä edes havaita, koska se on läppää, joka pitää vain kestää.

Tämä sun työpaikka on varmasti koulu, koska "ketään ei kiusata". Oma lapsenikin on tällaisessa koulussa, jossa virallinen totuus on, että "ketään ei kiusata" ja "kiva koulu" ja "nollatoleranssi", mutta totuus on jotain aivan muuta. En ihmettele yhtään, jos nämä aikuiset naiset eivät huomaan kiusaamista missään tai kenenkään taholta, koska on helpompi vain olla näkemättä / kuulematta / myöntämättä.

Aika surullinen maailmankuva tämä, ettei edes ole olemassa paikkoja, joissa ei kiusata.

Hyvin useinhan kiusaaja ei tunnista olevansa edes kiusaaja! Hän ei näe sitä tuskaa jota aiheuttaa toistuvasti toiselle, ei pidä sitä niin vakavana. Johtajan rooli onkin tärkein puuttumisessa ja kiusaamisen lopettamisessa.

Kiusaaja tietää kyllä mitä tekee. Jos asia päätyy käsittelyyn, niin uhriutuu ja kääntää asiat toisinpäin. Mutta kyllä ne tietävät, mitä tekevät.

Vierailija
205/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten kesken esiintyy aina dominointia, se on normaalia. Jotkut ovat johtajaluonteita ja niitä seurataan. Yleensä hierarkiassa alempana olevat miehet tyytyvät osaansa, homma toimii. Ei ketään suljeta kokonaan ulos porukasta. Naisilla tämä ei toimi näin, vaan naiset nimenomaan puukottavat selkään ja kaikin keinoin yrittävät sulkea kilpailijjansa kaikista sosiaalisista piireistä pilaamalla tämän ei halutun naisen maineen.

Ihan naurettava analyysi täynnä virheitä.

- Dominointia esiintyy sukupuolesta riippumatta. Jopa lapsilla.

- Ei johtajaksi pyrkivä ole aina muiden mielestä hyvä tyyppi, tai hyvä johtamaan. Se saattaa olla ihan kusipäinen sosiopaatti.

- Ei muut aina tyydy osaansa.

- Ja todellakin suljetaan erilaiset pois porukasta. 

Miehet puhuvat miesvaltaisissa paikoissa niin paljon paskaa selän takana että hämmästyisit. On se tässäkin ketjussa jo monen taholta kerrottu. Sinä vain naisena et ole päässyt kuulemaan kaikkea, koska olet yksi niistä, jotka on suljettu ydinporukan ulkopuolelle. 

Vierailija
206/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pahimmat paikat, missä olen ollut töissä, on ollut sairaalat ja päiväkodit. Naisia 100% jotain muutamia lääkäreitä lukuun ottamatta. Nevör ögen. 

Vierailija
207/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehet draamailla osaa, mutta jostain syystä tätä faktaa ei haluta ikinä tuoda esiin. Otetaan nokkiin pikkujutuista ja kotona sitten jupistaan, mitä se ja se kehtasi sanoa ja märehditään koko ilta.

No kai sitä nyt kotona sentään saa purkaa paineita. Sitten se on perseestä jos aletaan siellä työpaikalla aiheuttamaan draamaa.

Vierailija
208/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä höpönlöpöä. Ja pick me -naiset komppaa. 🙄 samanlaisia mulkkuja ja selkäänpuukottajia ja juoruämmiä ne miehetkin osaa olla kuin naisetkin. Miehillä vielä korostuu väkivallan uhka työyhteisössä keskenään, olen ihan itse omin korvin kuullut sitä järkyttävää uhkailua ja huutoa. Itseäni alkoi pelottaa aidosti.

Tämä. Miesten selkäänpuukottamiset ovat vain tervettä kilpailua ja jos nainen tekee saman miehelle niin on hankala työntekijä.

Mitä sillä selkäänpukottamisella sitten milloinkin tarkoitetaan? Kyllä mieskin voi selän takana sanoa jostakin että paska tyyppi, mutta se ei tarkoita sen kummempaa, se on vain mielipide. Naiset taas monesti alkavat masinoimaan muitakin sitä yhtä tyyppiä vastaan tai järjestämään jotain kieroilua joka vaikeuttaa koko yhteisön työskentelyä.

Vierailija
209/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanalaumassa johtajakanat nokittelevat muita kanoja. Siis omasta mielestä johtajakanat. Se voi ilmetä vaikka millaisena muitten alempien kanojen kyttäämisenä ja asioihin sotkeutumisena ja kaikenlaisena kotkotuksena... koot koot.

Niin ja miehethän ei KOSKAAN mieti että kuka on johtaja ja alfauros joka on muiden yläpuolella. 🙄🙄 Youtubekin on täynnä videoita tästä miesten laumahierarkiasta ja miten olla alfa. Koot koot...

Ne videot on aivan naurettavia, poikien pelleilyä. Ei ainakaan kukaan aikuinen mies ajattele mitään alfoja ja beetoja. Hierarkia syntyy työpaikalla erilaisista asemista ja siinä se.

Vierailija
210/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä höpönlöpöä. Ja pick me -naiset komppaa. 🙄 samanlaisia mulkkuja ja selkäänpuukottajia ja juoruämmiä ne miehetkin osaa olla kuin naisetkin. Miehillä vielä korostuu väkivallan uhka työyhteisössä keskenään, olen ihan itse omin korvin kuullut sitä järkyttävää uhkailua ja huutoa. Itseäni alkoi pelottaa aidosti.

Tämä. Miesten selkäänpuukottamiset ovat vain tervettä kilpailua ja jos nainen tekee saman miehelle niin on hankala työntekijä.

Mitä sillä selkäänpukottamisella sitten milloinkin tarkoitetaan? Kyllä mieskin voi selän takana sanoa jostakin että paska tyyppi, mutta se ei tarkoita sen kummempaa, se on vain mielipide. Naiset taas monesti alkavat masinoimaan muitakin sitä yhtä tyyppiä vastaan tai järjestämään jotain kieroilua joka vaikeuttaa koko yhteisön työskentelyä.

Olen eri, mutta mun mielestä selkäänpuukottaminen on;

- ollaan edessä päin mukavaa, mutta takana päin puhutaan joko tosi rumasti tai levitetään valetta. Ja rumasti puhuminen ei mun mielestä ole sitä, että "aina toi Mikko jättää tiskit kahvihuoneen pöydälle", vaan esim. ämmittelyä tai toisen älykkyyden kyseenalaistamista, "kyllä on tyhmä jätkä se Mikko, aina tulee räkä poskella selittään jotain pskaa".

- mennään salaa puhumaan työkaverista pomolle jotakin, mikä ei pidä paikkaansa tai mikä ei sinulle kuulu. Tähän voi olla monia tarkoitusperiä.

- sabotoidaan toisen töitä tai ongelman tullessa heitetään toinen bussin alle vaikka on tehty projektia yhdessä. Tehdään yhdessä, mutta otetaan kaikki kunnia itselle.

Vierailija
211/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on aina niitä vanhempia naisia... Katkeria kun elämä on jo ehtoopuolella ja jäänyt ehkä jtn kokematta, oma ulkonäkö rypistyy, elämästä puuttuu jotain, leipääntyneitä työhönsä.

Vierailija
212/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistäminen on aina vaarallista, mutta patriarkaalisessa kulttuurissa on miehiä vuosisatojen ajan pakotettu toimimaan yhdessä henkilökemioista piittaamatta. Esimerkiksi armeijassa, mutta myös muissa ns. vanhoissa "miesten" ammateissa. Ei ole auttanut vaikka kuinka pitäisi jotain paskana tyyppinä, heinätyöt on pitänyt hoitaa ja tukit uittaa.

Vierailija
213/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä myytti, että miehillä ei ole niin paljon tunteita, on vahingollinen molemmille sukupuolille. Kaikilla ihmisillä on tunteet. Se on normaalia, jopa terveen ihmisen merkki. Tunteita ei aina voi säädellä, mutta voi säädellä niiden ilmaisemista. Töissä erityisesti. Se on paljon helpompaa, jos itse tunnistaa omat tunnetilansa.

Ei kai kukaan ajattelekaan etteikö miehillä olisi tunteita. Siitä voidaan sitten keskustella että kuinka paljon ja vahvasti niitä kannattaa ilmaista.

Vierailija
214/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistäminen on aina vaarallista, mutta patriarkaalisessa kulttuurissa on miehiä vuosisatojen ajan pakotettu toimimaan yhdessä henkilökemioista piittaamatta. Esimerkiksi armeijassa, mutta myös muissa ns. vanhoissa "miesten" ammateissa. Ei ole auttanut vaikka kuinka pitäisi jotain paskana tyyppinä, heinätyöt on pitänyt hoitaa ja tukit uittaa.

Olen eri,

Päteehän tuo tänäkin päivänä — pitäähän työt saada tehtyä, vaikkei toisesta niin tykkäisikään.

Haluaisin lisätä aiempaan viestiini, jossa hetki sitten listasin ajatuksiani selkäänpuukottamisesta; en laske selkäänpuukottamiseksi sitä, että joku ihminen ei pidä minusta ja yrittää sietää minua silminnähden vain hammasta purren. Selkäänpuukottamiseen liittyy mielestäni aina jonkinlainen kaksinaamaisuus. Siksihän se on selkäänpuukottamista, ei edestä päin.

Ihan vaan jos jollekin jäi epäselväksi.

Vierailija
215/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä jos ei henkilökemiat kohtaa, saattaa tulla ruumiita, jos vähän otetaan muutama paukku liikaa. 

Opiskeluaikana kaikkien tyttökaverit olivat muijia tai akkoja, sekä omat että muiden, miesten puheissa siis ja kyllä niistä muuten puhuttiin. 

Vierailija
216/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti ja yleensäkin kaikenlainen pakkososialisointi otetaan aivan liian vakavasti. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista ketään vastaan, jos ei halua olla mukana kohottamassa kuvitteellista "tiimihenkeä". Tosin miehenä naisvaltaisella alalla ihan ok olla, kun ummistaa sopivasti silmiä ja korvia. Aniharvoin naisilla on kanttia ottaa miestä hampaisiinsa. Jupinoita saattaa olla selän takana, mutta eipä niistä tarvitse välittää.

Eli käytännössä työpaikkasi huono ilmapiiri johtuu --- sinusta.

Ei, vaan sinunkaltaisistasi tyypeistä jotka kuvittelevat että pystyvät ohjailemaan kaikkia sosiaalisella manipulaatiolla.

-eri

Vierailija
217/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri,

Päteehän tuo tänäkin päivänä — pitäähän työt saada tehtyä, vaikkei toisesta niin tykkäisikään.

Haluaisin lisätä aiempaan viestiini, jossa hetki sitten listasin ajatuksiani selkäänpuukottamisesta; en laske selkäänpuukottamiseksi sitä, että joku ihminen ei pidä minusta ja yrittää sietää minua silminnähden vain hammasta purren. Selkäänpuukottamiseen liittyy mielestäni aina jonkinlainen kaksinaamaisuus. Siksihän se on selkäänpuukottamista, ei edestä päin.

Ihan vaan jos jollekin jäi epäselväksi.

Näin itsekin näen asian. Kaikista ei voi pitää, mutta voi käyttäytyä heitäkin kohtaan asiallisesti. Jos pitää purkaa höyryjä, parempi se tehdä jollekin tilanteesta täysin ulkopuoliselle.

Vierailija
218/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet katsovat miesten jalkapalloa, mutta eivät naisten eli missä vika?

Siksi ettei se ole oikeaa jalkapalloa vaan jotain väkisin väännettyä kun naisilla pitää olla kaikkea mitä miehilläkin. Lisäksi peliä ei saa arvostella eikä kommentoida vapaasti. Jos kehuu niin reaktio on "painu sinä limasikasetä v ttuun". Jos arvostelee niin "hyiik! Naisvihaa!"

Niin ja miksi miesten pitäisi katsoa naisten jalkapalloa kun naisetkaan eivät sitä katso. Sen takia lipputuloja ei tule, miesten pitää kustantaa naisten liigat ja silti vingutaan kun naispelaajille ei makseta yhtä paljon.

Vierailija
219/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole samaa mieltä.

Olen ollut hoitoalalla, jossa suurin osa naisia ja sitten rakennusalalla, jossa suurin osa miehiä, niin ero ei ole sukupuolisidonnainen, vaan ihmisten persoona.

Ainakin rakennusalalla miehet puukottavat härskisti toisiaan ja ovat hirveän kateellisia, jos kaveri menestyy paremmin tai saa enemmän palkkaa.

Ja työkokemusta 30v.

Ollaan näköjään pyöritty eri miesporukoissa. Kateutta ei ole. Kahnausta voi aiheuttaa hierarkian löytyminen. Tuo ei ole aina sama kuin organisaatioon määritelty päätäntärakenne.

Aivan, miehethän eivät ole kateellisia, muuten vaan pitää aina mittailla kenellä on pisin pili, kuka saa eniten ja kenellä nopein auto tai uusimman mallinen mikä vehje tahansa....

Aina on näitä pilin ja auton esittelijöitä, mutta se ei tarkoita että kukaan olisi heille kateellinen. Naisten takiahan noita varmaan esitellään, ajatellaan että siitä se lähtee. Lähteekö?

Vierailija
220/249 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesvaltaisilla työpaikoilla on joskus rumaa ja raakaa. T. Insinööri vuosikymmenien kokemuksella. Esimerkkinä että niille hyvä kättä naisille bsrryaanvselän takana ja puhutaan joskus hyvin tylysti. Sukupuoleton henkilö yhdestä on ihan siitä näteimmästä päästä. Miesten suusta siis.

Uskon tämän vaikka en olekaan insinööri. Mutta mieheni on ja olen kuullut miten todella rumasti hänen jotkut työkaverinsa haukkuvat naistyökavereitaan.

Ihan kaikella tavalla ja hulluinta on se että se kohdistuu myös ulkonäköön aivan kuin sillä olisi jotain tekemistä osaamisen kanssa.

Olen tullut siihen tulokseen että mies aina ensisijaisesti katsoo naista ihan joka tilanteessa sillä silmällä että onko tämä pantava.

No tottakai katsoo. Mutta sitä ei sotketa työasioihin.