Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se ylen tt-tukea käsittelevä kolumni oli harhaanjohtava

Vierailija
29.07.2022 |

Tässä korjauksia
- tt-tuen saaja saa tienata 150€/kk ilman että sitä vähennetään
-tt-tuen saaja saa ottaa avustuksia vastaan 50-100€/kk ilman että sitä vähennetään
-tt-tuesta saa säästää, eikä sitä vähennetä

- tt-tuen saajan sähkölaskut, kotivakuutuslaskut ja terveydenhoitomenoista koituvat laskut hyvitetään. Tt-tuen saaja saa myös suoraveloituksen apteekkiin reseptilääkkeitä varten
- tt-tuen saajalla on mahdollista saada töydentävää toimeentulotukea yllättäviin hankintoihin, esim jos imuri tai muu elintärkeä kodinkone menee rikki
-lasten harrastekuluihin saa hakea töydentävää tukea, ja yleensä se myös myönnetään, mikäli ei ylitä 350€ vuodessa.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä apteekin maksusitoumuksista ja ilmaisista lääkkeistä intoilijat.

Nämä vaativat juuri sen Kelan myöntämän päätöksen.

Joillekin se on mahdollista, kyllä. Riippuu sen ihmisen tilanteesta.

Mutta se on vain eräs tapaus monista.

On väärin antaa kuva, että KAIKKI tt-tuen saajat saavat myös AUTOMAATTISEN maksusitoimuksen apteekkiin.

Kuten sanoin jokainen tt-tukipäätös on sen yksittäisen ihmisen elämäntilanteeseen tehty päätös.

Se ei päde jonkun toisen ihmisen tt-tukipäätöksen kanssa yksi yhteen.

Jos henkilö A on saanut sen apteekin maksusitoumuksen niin henkilö B ei sitä ole saanut.

Jos henkilö C on saanut silmälasien ostoon maksusitoumuksen niin henkilö D ei ole saanut.

Jos henkilö E saa tt-tukea 200 euroa niin henkilö F ei sitä summaa saa. Jne...

Kelan sivuilla kerrotaan vain kriteereistä yleisesti. Mitä VOI olla mahdollista saada.

Ihan samoin kun esimerkiksi autokaupat saattavat kertoa omista eduistaan ja lainoistaan

Niissäkin jokainen asiakas tutkitaan yksittäisesti ja autoliike määrittelee mitä etuja tai lainoja kenellekin annetaan ja annetaanko joilkekin yhtään mitään.

Vierailija
62/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteistä ei ole vielä kielletty. Laittakaa joka kuukauden "tilipäivänä" kymppi tai kaksi vaikka kirjekuoreen kaapin perälle. Kesän alussa sitten ostaa vaikka ne Linnanmäkirannekkeet käteisellä. Projektia pitää olla olla ja pieni säästäminen kannattaa. Vaikka olisi syrjäytynyt, esim kesäleirin tai konsertin odotus rytmittää elämää hyvin. Ja aina uusi tavoite edellisen täyttyessä.

Tästähän tässä juuri on kysymys, että kun kerran voi ongelmitta säästää käteisellä, niin eikö saman tien voitaisi luopua tilillä olevienkin rahojen syynäämisestä? Tuohan juuri on älytöntä kikkailua, että täytyy vain oppia oikeat tavat sumplia toimeentulotukikäytäntöjen kanssa, jotta voi kiertää sitä-tai-tätä pykälää. Ja virkailijat itsekin ovat antaneet ohjeeksi, että lahjat kannattaa antaa käteisellä. Tämä tuntuu olevan puolivirallinen käytäntö, jolloin koko rahalahjoitusten kyttääminen on lähinnä näennäistoimenpide, jossa narahtavat vain tyhmät tai tietämättömät, kun osaavammat kikkailevat rahansa käteisellä. Ihan yhtä hyvin voitaisiin luopua tällaisten huomioimisesta kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mutta kun Kela ei noudata lakia!

Mä en saa MITÄÄN harkinnan varaista yhtään mihinkään. Ei edes sänkyyn.

Jos tienaan jotain kaikki viedään!

Senttikin jos tulee s-bonusta sekin viedään!

M*muille sen sijaan ostetaan 50 tuuman älyteeveen!

Harkinnan varaista saa vaan somput, smugut ja hiekkikset. Muiden on turha hakea, se on tehty mahdottomaksi vaikka olisi siihen ihan oikeutettu.

Vierailija
64/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 150 euroa on silloin jos käy töissä ja hakee tt-tukea.

Työtulovähennys on 150 euroa.

Ei muusta tulosta.

Ei koko sähkölaskua makseta vaan se laskennallinen osa.

On ihan laskennallinen juttu. Jos esimerkiksu pystyt maksamaan eläkkeestä muut menosi, mutta sähkälasku on vaikka 40 euroa yli tuon tt-tuen omavastuuosuuden, niin se ylimenevä erotus / osuus maksetaan.

Jotkus saavat tt-tukea vain muutaman kympin.

Vain ne joilla on aivan minimitulot, eli tuo noin 500 euroa jää tuloista käteen niin silloin korvataan sähkö ja asuminen ym. Mutta mielestäni sähkölaskussakin on joku Kelan oma laskennallinen raja. Ainakin kun on sähkölämmitys niin ei kokonaan korvata vaan määrätty osuus lämmityssähköstä.

Ei suinkaa ole noin yksiselitteistä kuin aloittaja kirjoittaa.

Sitäpaitsi jokainen tapaus on erilainen, ei ole mitään yhdenmukaista siinä mielessä, koska jokaisen hakijan elämäntilanne, tulot, asumistyyppi jne. vaikuttaa.

Ei voi verrata kahta tapausta suoraan keskenään elle ne tapaukset ole 100 % samanlaiset.

Todella harvoin ovat, tuskin koskaan.

Kirjoitat epätosia asioita. En edes jaksa korjata. Mene, ja lue kelan sivuilta

Mikäs noissa oli väärin?

Kelan sivuilta voit ihan itse käydä lukemassa

Olen tuon kirjoittajja, jota syytettiin epätosien kirjoittamisesta.

Voin sanoa, että moni sellainen ihminen, joka ei ole koskaan saanut tt-tukea tai edes joutunut näiden tt-tukiasioiden ja vastaavien kanssa omassa elämässään tekemisiin niin luulee kaikenlaista jos pelkästääm lukee Kelan sivuja.

Siellähän tosiaan luetellaan mitä tukia on mahdollusta saada. Kerrotaan hyvinkin lasjasti ja monipuolisesti. Asiaa tuntematon voi tosiaan luulla, että sehän on loppumaton ja ehtymätön pajatso, sen kun vasn hakee tuota ja tuota, tuokin voisi minulle sopia.

Puhumattakaan siitä, mitä "luulee" jos on vielä pieni tai isompi kateudenpoikanen sisimmässäån tai kuullut jonkun kertovan satuja ja liioiteltuja juttuja.

Mielestäni nuo kirjoittamani asiat eivät olleet epätosia. Pyydänkin nyt tämän väitteen sanojan itse kertomaan mikä kohta tai asia oli epätotta.

Jos väittää jotain niin pitää myös perustella.

Ulkopuolisen on helppo mutuilla.

Minä koin vastaavaa yrittäjävuosinani: minulle ladeltiin pitkä lista erilaisia yritystukia, vähennyksiä, helpotuksia ja jotakin silloista naisyrittäjätukeakin, joita kuulemma sain, ja jollen saanut, olin kuulemma niin tyhmä, etten osannut hakea.

Minun tapauksessani vain starttiraha olisi ollut mahdollinen, mutta sille annettiin ehdoksi se, että olisin pystyttänyt toimistoni jonnekin Kehä kolmosen ulkopuolelle järjestettyyn tilaan. Koska toimisto oli kotonani Helsingissä ja työni tein asiakkaideni omissa tiloissa Helsingissä, starttirahaa ei tietenkään kannattanut anella.

Penniäkään en saanut yhteiskunnan tai minkään muunkaan varoista, mutta yrittäjyyttä tuntemattomien mielestä olin tukikuppaaja ja riistoporvari sillä perusteella, että Verohallinnon ja vastaavien sivuilla sanottiin niin.

Vierailija
65/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis.. toimeentulotuki on viimesijainen lyhytaikainen tuki että ihminen pysyy hengissä. Jos pystyy säästämään sitä saa liikaa eikä tarvitse!

Vierailija
66/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Olen ollut tt-tuen asiakas viimeiset 6 vuotta. Tuota tuesta saa säästää kohtaa, en kyllä usko. Tarkoitatko, että jos olisin 6 vuoden aikana säästänyt toimeentulotuestani vaikka 6000€ tililleni, saisin sitä edelleen?

Saa säästää, jos pystyy nostamaan rahat tililtä ja laittamaan ne patjan väliin joo. Mutta tilillä ei saa näkyä mitään.

Vierailija
67/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiesittekö että yksityisyrittäjäkin saa tarvittaessa toimeentulotukea heikosti menestyvän yrityksen vuoksi?, Kaikki yrityksen paperit ja tiliotteet kelalle ja Kela maksaa.olen itse vierestä seurannut asiaa ja tämän asian voitte tarkistaa kelan sivuilta.

Vielä asiana erikseen 1 miljardi on pelkästään Valtiokonttori maksanut nyt kustannustukea yrittäjille ja paljonko koronatukea maksanut ELY ja businesfinland ja kaupungit erikseen ,käykääpä katsomassa.

Vierailija
68/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tiesittekö että yksityisyrittäjäkin saa tarvittaessa toimeentulotukea heikosti menestyvän yrityksen vuoksi?, Kaikki yrityksen paperit ja tiliotteet kelalle ja Kela maksaa.olen itse vierestä seurannut asiaa ja tämän asian voitte tarkistaa kelan sivuilta.

Vielä asiana erikseen 1 miljardi on pelkästään Valtiokonttori maksanut nyt kustannustukea yrittäjille ja paljonko koronatukea maksanut ELY ja businesfinland ja kaupungit erikseen ,käykääpä katsomassa.

Minä kävin muutama vuosi sitten hakemassa juuri tuon paperin Tikkurilan Kelan hyllyltä, kun sitä ei tietokoneilla ollut. En muuten saanut toimeentulotukea enkä mitään muutakaan. Vasta, kun koko omaisuus oli mennyttä ja minä sähkö- yms. -laskujeni vuoksi ulosotossa, pääsin sosiaaliviranomaisten hoteisiin. Oli jo liian myöhäistä, ja loppuikäni olen sossun asiakas.

Lue sinä sieltä Kelan sivuilta ihan mitä lystäät, tollo.

Vierailija
69/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis.. toimeentulotuki on viimesijainen lyhytaikainen tuki että ihminen pysyy hengissä. Jos pystyy säästämään sitä saa liikaa eikä tarvitse!

Toimeentulotuki on tarkoitettu muuhunkin kuin vain siihen, että pystyy sinnittelemään juuri ja juuri hengissä. On ihan tuen tarkoituskin, että sillä ostetaan myös muuta kuin ruokaa ja lääkkeitä.

Vierailija
70/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Olen ollut tt-tuen asiakas viimeiset 6 vuotta. Tuota tuesta saa säästää kohtaa, en kyllä usko. Tarkoitatko, että jos olisin 6 vuoden aikana säästänyt toimeentulotuestani vaikka 6000€ tililleni, saisin sitä edelleen?

Jep, jos kykenisit näyttämään, että sinulla ei ole muita tuloja ja tuo tosiaan on säästetty nimenomaan toimeentulotuesta.

Älä anna väärää tietoa.

"Sosiaalihuollon asiakkaan pankkitilillä olleet säästöt, jotka olivat kertyneet muun ohella aiemmin myönnetystä perustoimeentulotuesta, voitiin ottaa huomioon käytettävissä olevina varoina määriteltäessä hänen oikeuttaan perustoimeentulotukeen myöhemmiltä kuukausilta."

https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1631179979332…

Kertokaas, miksi tt-asiakkaan säästöjä ei saisi huomioida hänän käytettävänä olevina varoina? Eli miksi yhteiskunnan pitäisi jakaa entiseen malliin tukia henkilölle, joka pystyy itsekin maksamaan menojaan? Mahdotonta ymmärtää sitä ajattelun vinoumaa, että työtä tekevien pitäisi veroillaan lihottaa työttömien tt-tukia nauttivien pankkitilejä!

Vierailija
71/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työtä tekevien pitää elättää näitä tuottamattomia ja kustantaa niille kaikki?

Vierailija
72/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös menneinä vuosina pieni yritys, yksin olin siinä toiminimellä

Kaikenlaisia yritystukia oli tarjolla ja niinpä meninkin kyselemään jopa minäkin saisin.

Minulle selitettiin, kylläkin ihan osaaottavaisesti, että niin, jos yritykseni toimialana olisi tuo tai tuo tai sitten jos tekisin jonkun laajennuksen suuntaan tuo tai tuo (johon en yksin pystynyt) niin minulla olisi oikeus johonkin niistä esiteryistä tuista.

Lopputulema oli, että mikään tuki ei osunut kohdalleen minun tapauksessani.

Ilman jäin, vaikka niitä tosiaan esiteltiin eri julkaisuissa ja netissäkin yrittäjille.

Tämä sama ilmiö on vallalla kun joku ulkopuolinen lukee Kelan sivuja.

Tai joutuu ensimmäisen kerran itse asioimaan siellä.

Vierailija
73/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin yrittäjille maksaa, joillekin ei.

Sama juttu kuin yksityisihmiselläkin: tapauskohtaista.

Vierailija
74/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on tosiaan se taso, ettei edes kelan sivuilta linkitettyjä määrittelyjä uskota, niin en ihmettele yhtään, että teillä on kela virkailijoiden kanssa ongelmia

Valitettavasti yhteiskuntamme päättäjät on niin tottunyt esittämään asiat tietyillä tavoilla (eli valehtelemaan) kansalle että pitää katsoa miten asiat toimii käytännössä eikä vaan uskoa mainospuheita sellaisenaan.

Esim. Avoimia työpaikkoja ei ole oikeasti kahta sataa tuhatta vaikka työministeriö noita lukujaan jokapaikassa jankuttaakin. Samoin aktiivimallit ja muukaan työttömän kyykyttäminen ei lisää työpsikkoja muualle kuin ehkä työkkäriin.

Samoin tt:n maksamiset toimii ihan omien käytäntöjensä mukaan eikä sitä voi suoraan päätellä jostain weppisivun yleisohjeesta mikä se talon sisäinen ja ratkaiseva maksamisohje on.

Vierailija
75/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työtä tekevien pitää elättää näitä tuottamattomia ja kustantaa niille kaikki?

Sillä työttömällä voi olla pitkä työura takana. Miksi aina luullaan että työtön ei ole ikinä ollut töissä?

Vierailija
76/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa tttuesta saa säästää vaikka etelänmatkan mutta jos olisin tttuella niin en uskaltaisi säästää tilille koska en luota siihen että sitä ei jossain kohden katsottaisi varallisuudeksi.

Vierailija
77/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää määritelmä on jäänyt ajat sitten käytännöstä jälkeen koska noi muut perustuet on jääneet hintatasosta jälkeen ja kaikkein köyhimpien on useimmiten pakko hakea myös toimeentulotukea.

Poliitikoilla ei tietenkään ole kiirettä korjata systeemiä koska tt:n hakeminen on hakijalle hyvin byrokraattista (iso kasa liitteitä ja selvityksiä) sekä nöyryyttävää kun tilit ja menit ja tavallisia laskuja, lääkärilaskuja yms. kyylää läpi joku ulkopuolinen.

Eli siis just oikeanlaista kansalaisen kyykytystä tietynlaisen poliitikon mielestä.

Noita näyttää olevan varsinkin demareissa joka työkkärin ja sosiaaliministeriön systeemejä yleensä on hallitsemassa ministerinä ja alan lakeja tuunaamassa.

Vierailija
78/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Kela voitti eikä tt-tuensaaja.

Oikeus voitti ja huijari hävisi.

Vierailija
79/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä työttömällä voi olla pitkä työura takana. Miksi aina luullaan että työtön ei ole ikinä ollut töissä?

Koska se "työtön jolla pitkä työura takana"-tapaus on valitettavan harvinainen poikkeus. Pitkään palkkatyötä tehneellä on ansiosidonnainen työttömyyskorvaus eli hyvät tulot ja muutakin omaisuutta, jolla maksaa omat elämiskulunsa. Pitäisikö heillekin silti antaa tt-tukea?

Vierailija
80/126 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se "työtön jolla pitkä työura takana"-tapaus on valitettavan harvinainen poikkeus. Pitkään palkkatyötä tehneellä on ansiosidonnainen työttömyyskorvaus eli hyvät tulot ja muutakin omaisuutta, jolla maksaa omat elämiskulunsa. Pitäisikö heillekin silti antaa tt-tukea?

Riippuu omaisuudesta. Jos kyseessä on omistusasunto ja auto, en näkisi mitään syytä, miksi tulojen romahdettua hänelle ei maksettaisi toimeentulotukea. En sinänsä vaatisi edes kesämökkiä myyntiin ennen tuen myöntämistä, vaikka nykyisin kyllä tehdään niin. Sen sijaan jotain sijoitusasuntoja voitaisiin pitää realisoitavana omaisuutena - tosin harvemmin asuntosijoittaja toimeentulotukea varmaan hakisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi