Miksi yh-isä on sankari, mutta yh-äiti lähinnä luuseri?
Kommentit (103)
Ehkä tämä liittyy siihen, että kun perusajatus on, että miehestä ei ole mihinkään, etenkään lasten kanssa, niin kun joku siitä suoriutuu niin se on aplodien paikka.
Tätä voisi aloittaa korjaamaan sillä, että lopetetaan miesten jatkuva mollaaminen ja alaspäin painaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on jo monta kertaa sanottu, että ainoa tuki, jonka saa sillä perusteella, että on yh, on lapsilisän yh-korotus, joka on 60 euroa. Itse en ainakaan saa mitään muuta tukea ja päiväkotimaksutkin maksan ihan korkeimman maksun mukaan (koska tienaan yksinkin niin paljon, että korkein maksu napsahtaa).
Mua niin riepoo tuo huutelu, että yh:t elää tuilla. Sillä, että on yh, ei ole mitään tekemistä tuilla elämisen kanssa. Tuilla elää myös parisuhteissa olevia henkilöitä.
Siis sinä olet jankannut, että ainoa tuki, joka on nimetty yksinhuoltaja-tueksi on yh-korotus. Mutta todellisuudessa yksinhuoltajat saavat esimerkiksi asumislisää aivan eri summia kuin etävanhemmat vaikka molemmat olisivat vastuussa lapsesta yhtä paljon. Siinä on kaksi yhtä paljon lapsesta vastuussa olevaa ihmistä, joka toinen kulkee tittelillä yh ja saa paljon enemmän tukia. Oli sitten mies tai nainen. Samoin elatustuen saa yh vaikka lapset olisivat yhtä paljon molemmilla vanhemmilla, yh saa elatustuen ja lapsilisät.
Tietenkään kaikki yh:t eivät saa muuta kuin lapsilisät yh-korotuksella ja elatustuet (mitä kumpiakaan edes yhtä paljon lapsia huoltava etähuoltaja ei siis todellakaan saa), mutta osa yksinhuoltajista kyllä todellakin saa toimeentulotuet ja asumislisät lasten mukaan (mitä edes yhtä paljon lapsista huolehtiva toinen vanhempi ei niitäkään saa lasten mukaan vaikka olisi käytännössä yhtä yh kuin se virallinen yh).
Jotenkin kummallista, että väkisin pitää väittää ettei sillä olisi mitään merkitystä kuka on lapsen yksinhuoltaja kun yh:t saavat vain 60 e kuussa valtiolta... Useat yh:t ei ole oikeasti YKSINhuoltajia vaan 50/50-huoltajia, jotka saavat tukia sen mukaisesti kuin olisivat YKSINhuoltajia eivätkä 50/50-huoltajia (ja todellakin enemmän kuin 60 e kuussa)
Tilanteessa, jossa lapsella on isäkin, se elatusmaksu on sen isän osuus lapsen elatukseen osallistumisesta. Osallistuvathan parisuhteessakin elävät isät lastensa elättämiseen! Ei se ole mikään tuki, minkä se nainen saa.
Lapsesta on todella kuluja, jos ette tienneet. Ihan vaikka siitä lähtien, että lastenhuoneenkin neliöt pitää maksaa. Päiväkotimaksu n. 300e/lapsi. Lapsen sairaskuluvakuutus. Uudet goretexit joka kevät ja syksy, talvihaalarit, kengät, vaatteet, ruoka, harrastukset. Se, että joku isä maksaa jotain vaikkapa 300e/kk elatusmaksua (ja monet maksaa paljon vähemmän), ei todellakaan riitä kattamaan puolia lapsen kuluista.
Miksei 600 €/kk riitä lapsen kuluihin, kun esimerkiksi perustoimeentulotuki on tuota vähemmän?
Miksi lapsen pitäisi elää jollain perustoimeentulotuen tasolla, kun hänellä on kaksi hyvätuloista vanhempaa? Tienaan siis niin paljon, että maksan mm. täyden maksun päivähoidosta. t. yh (tuo keltä kysyit)
Eihän lapsi eläkään. Perustoimeentulotuessa on huomioitu paljon sellaisia menoja, joita lapsella ei ole. Kun lapsen menoihin annetaan enemmän rahaa kuin yksin asuvalle aikuiselle, lapsen elintaso on merkittävästi parempi.
No mutta olisi se erikoista, jos lapsen isältä ei 7000 euron bruttopalkasta irtoaisi edes 300 euroa lapselleen. Että kun kysyttiin, että miksei 2x300euroa riitä lapsen kuluihin, niin vastaus on, että elämme huomattavasti korkeammalla elintasolla. Itse tienaan 8000e/kk. MInimielari on vissiin jotain 150e luokkaa (en jaksa kaivaa)? Siihen nähden pidän tuota exän maksamaa 300 euroa suhteellisen pienenä summana.
Minkä summan ovat siis elareiksi oikeudessa määränneet noista 7000 euron tuloista?
Emme ole olleet oikeudessa. Suurin osa ei ole. Ihan elarilaskuri täytettiin netissä ja siitä tuli summa. N. 300 euroa. Ja siihen vaikuttaa toki laskevasti myös mun hyvät tulot, eli jos mun tulot olisi vähemmän, niin summa olisi toki varmasti enemmän.
Jos sinä siis itse olet suostunut tuohon 300 euroon, niin minkä takia siitä täällä vingut?
Jotkut eivät voi edes kuvitella, että lapset ovat isänsä kanssa. Meillä esimerkiksi on lapset "puoliksi", niin nämä juoruilevat, että lapseni ovat aina silloin lastenkodissa, kun eivät ole minulla. Vaikka he ovat siis isällään. Tosi outoa.
Joillain ei vaan järki riitä käsittämään kaikkea, taikka elämänkokemus on niin kapea, että eivät kykene käsittämään mitään omista kokemuksista poikkeavaa, kuten vaikka sitä, että mieskin voi huolehtia lapsista.