Varakas täti ei suostu maksamaan lasten syntymäpäivämatkaa ja autoa
Vanhin lapseni täyttää syksyllä 18 ja nuoremmat 10 vuotta. Vanhin lapsi toivoo lahjaksi autoa, käytetty riittää, ei tarvitse olla mitenkään hieno tai uusi, kunhan auto toimii. Nuoremmat taas haluaisivat New Yorkiin, se on ollut jo pitkään unelmana, poika on kova NHL-fani ja haluaisi pelin nähdä paikan päällä. Itse olen pienituloinen yh ja en tietenkään noin kalliita lahjoja pysty hankkimaan. Täti ja/tai tädin aikuinen tytär voisi lähteä lasten kanssa matkalle, itselleni en siis tietenkään edes odota matkaa.
Täti (eli sisareni) on korkeasti koulutettu, ollut aina hyvätuloisessa työssä. Ulkomailla oli vuosia ja palkat sai verottomana eli rahaa siis riittää. Myös miehensä on hyvätuloinen. Heillä on velaton talo, hieno kesämökki, sijoitusasuntoja, hienot autot jne.
Tuntuu niin väärältä että täti ei halua tarjota lapsille asioita, joista ovat unelmoineet jo niin pitkään. Jos itselläni olisi rahaa noin paljon niin kyllä mieluusti käyttäisin sitä ja tarjoaisin lähipiirilleni asioita joita he haluaisivat. Hautaanko aikoo rahat viedä mukanaan?
Ymmärrän kyllä että itse olen syyllinen siihen että minulla ei ole asiat noin hyvin. En ole hankkinut rahakasta ammattia, käynyt kouluja niin pitkälle jne. Mutta miksi siitä pitää rangaista myös lapsiani?
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ilmaisin itseni jotenkin huonosti. En todellakaan ole töykeä tai muiden siivellä eläjä. Siltikään mielestäni ei ole kohtuuton pyyntö tällaiset lahjatoiveet. Varsinkin kun vanhin täyttää 18 vuotta ja nuoremmillakin on 10-vuotispäivä. Monille annetaan lahjaksi tietokoneita ym. kallista, ei nämä meidän toiveet sen kalliimpia ole. Pojan toivoman auton ei tarvitse olla edes kallis, hänelle riittää että auto toimii. Sellaisen saa jo tuhannella eurolla.
ap
Oma poika justiinsa osti auton joka toimii alle 500 eurolla. Rahat säästi siihen itse
Kas tällä tavalla se homma toimii kun on kasvatus ja elämänhallinta kunnossa. Esimerkillinen nuorukainen. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan toi auto: pitäisikö siskon kustantaa myös jatkossa sen kulut? Tuskin se 18 vuotias itse maksaa? Tonnilla ei juuri löydä autoa, joka ei tarttis satojen eurojen remonttia aika pian. Suosittelen, että nuori liisaa auton, maksaa alkaen noin 200 euroa kk + vakuutukset. Siinä sitten oppii mitä on autoilun kulut.
Minä taas suosittelen, että rahattomat ei ostostele mitään turhia asioita, joihin heillä ei ole varaa juuri nyt. Holtittomasta olemattoman rahan tuhlauksesta seuraa pikavippi- ja velkakierre ja sitten ei enää pämpätä.
Ap siskolleen: Sisko maksa meidän matka ja pojan auto
Sisko: En
Ap lapsilleen: Täti lupasi maksaa matkan ja auton lahjaksi
Lapset: Jeeeeee
Ap tulee palstalle: Varakas täti ei suostu maksamaan
Vierailija kirjoitti:
Ap siskolleen: Sisko maksa meidän matka ja pojan auto
Sisko: En
Ap lapsilleen: Täti lupasi maksaa matkan ja auton lahjaksi
Lapset: Jeeeeee
Ap tulee palstalle: Varakas täti ei suostu maksamaan
Näin kävi kuppausyritys, mutta ameba-aivoinen, hävytön tampio ap ei tajunnut/uskonut selkeää kieltoa "EI".
Hei ap, sul on tässä nyt huikean pitkä ketju, niin tuuhan kertomaan, kuin kävi siskos kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, sul on tässä nyt huikean pitkä ketju, niin tuuhan kertomaan, kuin kävi siskos kanssa.
Jätä se siskotätisi jo rauhaan ja lopeta tuo kerrassaan hävytön yksipuolinen ja ansaitsematon riistäminen.
Jännityksellä olen odottanut päiväkausia miten tässä käy ja nytkö meidät jätetään pimentoon?
Voisi ap tulla kertomaan, että luki ajatuksella ketjun kaikki avuliaan kasvattavat viestit ja otti niistä opikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tulin vielä takaisin ketjuun kun tuli mieleen että joskus aikoinaan luin Sirpa Selänteen haastattelusta että hän esimerkiksi ostaa siskoilleen kalliita laukkuja yms. mihin siskoilla ei itse olisi varaa. Haluaa näin ilahduttaa heitä. En vieläkään ymmärrä mitä outoa siinä on jos siskoni maksaisi meidän matkan. Enkä mitenkään röyhkeästi ole matkaa pyytämässä vaan se on ennen kaikkea lasten toive. Laskelman teen sitä varten että voin kertoa siskolleni että mitä matka maksaa ja kenties yhdessä vielä miettiä onko jotain missä voisi säästää. Ja aion siis tehdä paikan päällä kuluvista rahoistakin suunnitelman (nämä siis maksaisin itse) että tietää minkä verran kaikki maksaa jne.
Siskoni on usein raha-asioista puhuessamme todennut että hänellä kun ongelma on enemmänkin se että mitä rahoilla tekee eikä se että mihin rahat riittää. Niin oudolta tuntuu että rahoja säilöisi mieluummin tileillä/sijoituksissa kuin että haluaisi ilahduttaa omia sukulaislapsia. Kun sitä rahaa riittää vaikka yhden matkan maksaisikin.
ap
Puheet on puheita, mutta totuus voi olla muuta. Yksi (ja toinen, jne) matka, yksi (ja toinen, jne) auto ei lopu.
On provo tai ei, niin rikkaat eivät ole millään tavalla velvollisia rahoittamaan kenenkään toiveita.
Niin siis eikö se täti alunperin kieltäytynyt maksamasta noita? Ja nyt sitten maksaakin? Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin vielä takaisin ketjuun kun tuli mieleen että joskus aikoinaan luin Sirpa Selänteen haastattelusta että hän esimerkiksi ostaa siskoilleen kalliita laukkuja yms. mihin siskoilla ei itse olisi varaa. Haluaa näin ilahduttaa heitä. En vieläkään ymmärrä mitä outoa siinä on jos siskoni maksaisi meidän matkan. Enkä mitenkään röyhkeästi ole matkaa pyytämässä vaan se on ennen kaikkea lasten toive. Laskelman teen sitä varten että voin kertoa siskolleni että mitä matka maksaa ja kenties yhdessä vielä miettiä onko jotain missä voisi säästää. Ja aion siis tehdä paikan päällä kuluvista rahoistakin suunnitelman (nämä siis maksaisin itse) että tietää minkä verran kaikki maksaa jne.
Siskoni on usein raha-asioista puhuessamme todennut että hänellä kun ongelma on enemmänkin se että mitä rahoilla tekee eikä se että mihin rahat riittää. Niin oudolta tuntuu että rahoja säilöisi mieluummin tileillä/sijoituksissa kuin että haluaisi ilahduttaa omia sukulaislapsia. Kun sitä rahaa riittää vaikka yhden matkan maksaisikin.
ap
Puheet on puheita, mutta totuus voi olla muuta. Yksi (ja toinen, jne) matka, yksi (ja toinen, jne) auto ei lopu.
Ap haluaa siis auttaa siskoaan rahan käytössä, koska sisko ei tiedä, mitä rahoillaan tekisi.
Auton osto lahjaksi on huono idea, koska auton arvo laskee ja siitä on käyttökulujakin. Vakuutusmaksut ynnä muu vielä lisäksi.
Minusta sinä ap kuulostat hyväsydämiseltä ja hienolta ihmiseltä. Olethan paitsi kasvattanut omat lapsesi, niin myös aikanaan auttanut siskoasi hänen lapsiensa kasvattamisessa.
Mielestäni sisko on nyt kyllä kiittämätön ja ajattelematon. Kuinka kehtaakin!
Rikkaalle on ihan pikkujuttu kustantaa sukulaisilleenkin välillä jotain. Siitä tulee kaikille hyvä mieli ja kaikki pääsevät näin solidaarisesti nauttimaan niistä rahoista. Mitä ihmettä siskosi muka niillä yksikseen tekee. Kuten jo sanoitkin, niin hän ei itsekään tiedä, joten minusta sinä olet kovin avulias, kun koetat näin keksiä hänelle sopivia ja järkeviä sijoituskohteita.
Ja koska rahaa kerran riittää, niin ei kannata esikoisen tyytyä siihen halvimpaan malliin. Nykyisin suositaan sähköutoja, joten kulutuksen kannalta järkevämpää hankkia heti sellainen.
Haluaisitko itsekin sinne reissuun mukaan? Älä suotta jättäydy pois, vaan tehkää yhteinen elämysmatka!
Tai jos toivekohteesi on joku eri, niin minusta olisi vain kohtuullista, että sisko kustantaisi sinulle jonkin oman matkan siksi aikaa. Johonkin all-inclusive hotelliin hemmotteluhoitoineen. Olet todellakin sen ansainnut!
Tsemppiä, älä anna periksi!
Nyt vasta luin koko ketjun kunnolla läpi.
Hyvä ap! Olit jo näköjään itsekin innestut siitä New Yorkin matkasta! Siitä tulee varmaan ihana kokemus teidän perheelle. Älä laske liian tarkkaan kuluja, niitä lisämenoja tulee kuitenkin ja yllättäviä käänteitä, joten kyllä siskosi ymmärtää, kun pyydät reilusti enemmän. Ihanaa kun lapsilla on tuollainen täti!
Vierailija kirjoitti:
On provo tai ei, niin rikkaat eivät ole millään tavalla velvollisia rahoittamaan kenenkään toiveita.
Eivät ketkään varallisuudestaan tai muistakaan spekseistä huolimatta ole velvollisia sponsoroimaan ketään.
Kylläpä tuli paha mieli aloittajan puolesta. Itsekäs ja pihi on tuo täti.
Jos minä olisin noin rikas, niin tottakai jakaisin lahjoja ja rahaa sukulaisille ja ystäville. Naapureillekin ja kaikille, joiden näkisin tarvivan. Jos rahaa on noin paljon, niin sehän on vain sellainen symbolinen ele se maksaminen. Itselle pikkujuttu, mutta lahjan saajalle iso asia.
Lokille löytyy näköjään ymmärtäjiä tai sitten ovat trolleja. Jälkimmäinen vaihtoehto olisi parempi. 😒
AP - miten siskosi kanssa kävi? Suostuiko painostuksen alla?
Jännä. Täti muka kieltäytynyt mutta sitten taas joissain viesteissä tädin kanssa ei olla edes puhuttu asiasta vaan sitä vasta suunnitellaan.
0/5