Varakas täti ei suostu maksamaan lasten syntymäpäivämatkaa ja autoa
Vanhin lapseni täyttää syksyllä 18 ja nuoremmat 10 vuotta. Vanhin lapsi toivoo lahjaksi autoa, käytetty riittää, ei tarvitse olla mitenkään hieno tai uusi, kunhan auto toimii. Nuoremmat taas haluaisivat New Yorkiin, se on ollut jo pitkään unelmana, poika on kova NHL-fani ja haluaisi pelin nähdä paikan päällä. Itse olen pienituloinen yh ja en tietenkään noin kalliita lahjoja pysty hankkimaan. Täti ja/tai tädin aikuinen tytär voisi lähteä lasten kanssa matkalle, itselleni en siis tietenkään edes odota matkaa.
Täti (eli sisareni) on korkeasti koulutettu, ollut aina hyvätuloisessa työssä. Ulkomailla oli vuosia ja palkat sai verottomana eli rahaa siis riittää. Myös miehensä on hyvätuloinen. Heillä on velaton talo, hieno kesämökki, sijoitusasuntoja, hienot autot jne.
Tuntuu niin väärältä että täti ei halua tarjota lapsille asioita, joista ovat unelmoineet jo niin pitkään. Jos itselläni olisi rahaa noin paljon niin kyllä mieluusti käyttäisin sitä ja tarjoaisin lähipiirilleni asioita joita he haluaisivat. Hautaanko aikoo rahat viedä mukanaan?
Ymmärrän kyllä että itse olen syyllinen siihen että minulla ei ole asiat noin hyvin. En ole hankkinut rahakasta ammattia, käynyt kouluja niin pitkälle jne. Mutta miksi siitä pitää rangaista myös lapsiani?
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Liikaa aiheita missä trollailla aplla :)
En voi mitään sille jos jotkut ei ymmärrä lukemaansa. Miten joku voi saada käsityksen että tarkoitan hotellin hintaa kun kirjoitan lennoista?
ap
Minulla ei ole omia lapsia ja tuloni ovat aivan tavalliset, en ole rikas, mutta palkasta jää mukavasti kuitenkin käyttöön. Olen käynyt sisarusten lasten kanssa usein matkoilla. Yleensä ollut yksi tai kaksi lasta mukana. Itse olen tarjonnut nämä matkat ja lasten vanhemmat kyllä välillä maksavat myös matkoista ja antavat käyttörahaa, mutta olen aina sanonut, että ei tarvitse jos ei ole varaa.
Minusta on ihana matkustaa lasten kanssa, kuitenkin jos matkustaisin yksin niin hotelli olisi yhdelle lähes aina samanhintainen kuin kahdelle ja yksin syöminen ravintolassa on minulle vaikeaa niin kivaa kun on seuraa.
Sisarukseni ja heidän lapsensa kyllä auttavat minua muissa asioissa. Minulla ei esim. ole autoa kun en ole kokenut tarpeelliseksi niin saan heiltä usein kyydin jos on joku meno tai käyvät puolestani kaupassa, jottei tarvitse raahata isoja kasseja. Teini-ikäiset lapset auttavat puhelinvalinnoissa ja muutenkin kaikissa teknisissä asioissa, tietokoneongelmissa, joista en ole niin perillä, meillä on tosi mutkattomat ja läheiset välit ja lapset käyvät usein minun luona.
Moni ihmettelee miksi tarjoan lapsille matkoja, mutta kun matkailu on itselleni henkireikä ja lapset ovat olleet kivaa matkaseuraa. Olen kuitenkin ollut lasten kanssa läheinen syntymästä asti ja se lapsen ilo on jotain niin ihanaa, kun voi tarjota lapselle elämyksiä, oli se sitten matka tai elokuvareissu tai uuden puseron ostaminen.
Tässä toki se ero, että itse lasten vanhemmat ovat aina sanoneet, että ei tarvitse jos en halua tai jos haluan käyttää rahat muuhun ja ovat aina kaikesta kiitollisia, vaikka veisin lapsen vaan elokuviin.
Mutta mielelläni autan lapsia ja tarjoan heille elämyksiä, ei minulla ole mitään muutakaan järkevämpää mihin käyttää rahojani, ja mieluummin käytän rahoja nyt kuin, että säästäisin kaiken ja myöhemmin muut maksaisivat peirntöveroja. Toki voisin sisustaa kalliimmin tai muuta vastaavaa, mutta itselleni se lasten ilahduttaminen tuottaa vaan niin paljon paremman mielen.
Uskon myös, että sisarusten lapset ovat minulle tulevaisuudessakin läheisiä ja nytkin jo aina sanovat, että kerro vaan jos on jotain missä voi auttaa, vaikka se olisi vain kukkien kastelua jos olen pidemmän aikaa kotoa pois.
Ovat ihania lapsia, joiden elämässä olen mielelläni mukana.
Ap, kai teillä on passit ennestään? Jos ei, niin neljän hengen passeistakin tulee melkoisesti kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ilmaisin itseni jotenkin huonosti. En todellakaan ole töykeä tai muiden siivellä eläjä. Siltikään mielestäni ei ole kohtuuton pyyntö tällaiset lahjatoiveet. Varsinkin kun vanhin täyttää 18 vuotta ja nuoremmillakin on 10-vuotispäivä. Monille annetaan lahjaksi tietokoneita ym. kallista, ei nämä meidän toiveet sen kalliimpia ole. Pojan toivoman auton ei tarvitse olla edes kallis, hänelle riittää että auto toimii. Sellaisen saa jo tuhannella eurolla.
ap
Kenelläkään muulla kuin lasten vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta kustantaa lasten lahjoja. Ja toiveesi ovat törkeitä kaikessa ahneudessaan. Oletko lisäksi miettinyt, kuka sen auton kulut ( verot, vakuutukset, bensat, huollot) maksaa? Tätikö? Koska sinulla ja pojalla ei selvästikään ole niihin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli kaivella vielä tämä ketju esiin. Olen se, joka maksaa veljen ja veljen lasten kuluja. Tasan ei mene aina syntymälahjat. Veljelläni on ollut psyykkisiä haasteita nuoresta pitäen ja on iloinen, kun voi ja jaksaa tehdä jotakin työtä. Työstä ei paljon makseta. Miksi ihmeessä en auttaisi veljeäni, jonka kanssa on yhdessä kasvettu? Miksi sanoisin hänelle, että tienaa omat rahasi ja tee asioita, mihin palkkasi riittää? Ehkä se olisi kerran kesällä risteily tai Lintsi. Sillä välinkö menisin matkoille ja mökille aina vain oman perheen kanssa, hyvällä omalla tunnolla? Sydämeni itkee, jos ajattelenkin tuota vaihtoehtona.
Kyllä suomalaisessa ajattelussa on todella paljon petrattavaa. Ei ole ihme, että ne köyhät masentuu ja tappaa itsensä, aina vaan enenevissä määrin. Kukaan ei välitä, ei edes oma läheinen sukulainen.
Aloittaja saattaa olla provo mutta siitä viis. Mieluummin uskoisin, että ne lukuisat häntä haukkuneet olisivat provoja, koska niiden määrä on suuri.
Jos nyt joku tuntee piston sydämessä, että lähisuvussa on se surkea mt-ongelmainen lähiömutsi tenavineen, niin please, ajatelkaa ennen kun tuomitsette. Luuri käteen ja puhelu ja ehdotatte, että viette vaikka heidät kaikki syömään yhdessä.
Eli sulle ois siis ihan ok, että veljesi tulisi pyytämään sulta rahaa perheensä kalliiseen lomamatkaan? Ja sinua ei haluta matkalle mukaan ainoastaan maksat laskut.
Ja kyseessä ei edes olisi halpis reissu etelän lämpöön vaan monen tonnin kaukomatka (mihin ei läheskään kaikkilla työssäkäyvilläkään ole varaa).
Vaadi, että siskosi maksaa matkan, tai hän ei enää koskaan saa nähdä sinua tai lapsiasi. Kannattaa myös korottaa vaatimusta, koska hän ansaitsee sen ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen. Minä pyytäisin sen verran rahaa, että riittää lentoihin, 5 tähden hotelliin ja käyttörahaa ainakin 5 000 €. Katsoin, että halvin 5 tähden hotelli (The Frederick Hotel Tribeca) on noin 4000 € 8 yöltä. Eli voisit pyytää noin 12 000 €.
Täti ei varmasti ole varakas sen vuoksi, että voi kustantaa sinun lapsesi unelmat :)
Tädillä on oikeus päättää, kuinka hän varansa käyttää :)
Tee tästä lapsillesi oiva opetus, että nyt on hyvä alkaa tekemään töitä oman onnensa eteen. Eli patista hakemaan kesätöitä tai keksimään keino, miten he saavat koottua niin paljon rahaa, etä voivat toteuttaa unelmansa. Teet suuremman palveluksen näin laittamalla lapset tekemän töitä unelmansa eteen, kuin laittamalla itsesi tai jonkun muuten varakkaan tädin maksamaan lastesi unelmat. He voivat hyötyä siitä myöhemmin tulevaisuudessa. :)
Tsemppiä!
Olen aikaisemminkin täällä sanonut, että miksi lisääntyä, jos ei ole varaa?!!!!
Olisit jättänyt nuoremmat tekemättä, niin ehkä tilanteesi olisi parempi, eikä sinun tarvitsisi olla lähes sairaalloisen kateellinen siskosi perheelle.
Mä en pysty antamaan sympatiaa ihmisille jotka valittavat huonoa taloustilannettaan, jos siihen on kuitenkin parhaimmassa tapauksessa väännetty kolme tai useampi rakkauslapsi. Jos talous on tiukalla, niin siihen soppaan ei tehdä lisää ihmisiä. Yhteiskunnalla eikä kenelläkään muullakaan ole velvollisuutta kustantaa harrastuksia, matkustelua ym.
Ap, mitä siskosi tuumasi suunnitelmastanne?
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä siskosi tuumasi suunnitelmastanne?
Ei millään hyväksikäytettävän tuumimisilla/väärillä mielipiteillä liene merkitystä, kunhan kaivaa kuvettaan.
Ap:t n u s s i i, muut maksaa ja se on kuulkaa ihan oikein kun eihän nyt lapsia saa rankaista, j(m)aksettava on.
Jos ap on ihan tosissaan, mitä minun mielessäni aiheesta pyörii:
Kuinka paljon kymmenenvuotiaat saavat irti New Yorkista. Tuon ikäiset eivät vielä englantia juuri osaa. Ei mitään Broadway-näytelmiä heille, telkkukin jää ymmärtämättä. Ja tuskin ihan mäkkärin takia kannattaa lähteä Nykkiin. Yksin lapsia ei uskalla jättää, eli illat menevät hotellissa nyhjätessä. Ja jos ei ole varaa kunnon hotelliin tai ravintoloihin, shoppailukin jää vähemmälle. Ja New York ei ole halpa paikka.
Miten on ap:n ja vanhemman pojan kielitaito? Kävelemällä kyllä pääsee hotellin lähiympäristöön, mutta onnistuuko taksin käyttö, tai metrolla kulkeminen. Ja tiedättekö missä on turvallista kulkea.
Lätkämatsiin pääsyyn en luottaisi. Lippujen hinnat ovat varmasti korkeat. Jos niitä edes on saatavilla kotipeliin, joka sattuisi juuri tuolle lomaviikolle.
Parempi olisi säästää rahaa, ja odottaa muutama vuosi. Sillojn nuoremmat lapset jo osaavat englantia vähän paremmin. Ja enkä kannattaa etsiä viikonlopun pakettimatkaa tms. Ja miettikää ennen matkaa, mitä haluatte nähdä ja tehdä, ja sille budjetti. Halvassa hotellissa istuminen ei kannata.
Ja miten läheiset välit teillä kaikilla on tädin kanssa? Oletteko jatkuvassa yhteydessä ja ystäviä, vai kutsutaanko täti kylään vain pari kertaa vuodessa, synttäreiden ja joululahjojen kanssa. Millaisia lahjoja lapset saavat tädiltä yleensä?
Tädin käyttäminen rahapussina ja matkalla lastebvahtina ei ole OK. Jos ap ei lahtisi mukaan, täti olisi lasten kanssa 24/7, eli ei vapaailtoja tädille.
Onnea matkaan..
Niin. Sulla ei ole lapsia, apn mielikuvitussiskolla on. Eikö ois aika outoa jos tämä mielikuvitussisko ottaisi apn mielikuvituslapsen reissuun seuraksi ei omaa lastaan tai ostaisi auton mielikuvitussiskonsa mielikuvituslapselle eikä omalle mielikuvituslapselleen?
kuinka täynä itteensä voi olla. voi lapsi parat kun on tommosen äitin saanu
Oli provo tai ei, mutta jos olisin tätisi ja sattuisin lukemaan tätä ketjua, katkaisisin välit saman tien. En tuollaisen lokkeilijan kanssa haluaisi olla tekemisissä, joka kuvittelee, että kun on vuosia sitten vahdittu lapsia (joista btw olisit voinut halutessasi kieltäytyä), niin vastavuoroisesti minun pitäisi maksaa pentusi reissut ja autot.
Kuka ne käyttörahat nykiin kustantaisi? Täti? Kuka maksaa auton bensat, verot, katsastukset yms yms. Täti? Ei ole noin yksinkertaista toisten rahoilla elellä kuin kuvittelet. Toivottavasti täti rajaa teidät testamentista edes pois. Tökeröä, minkälainen ihminen olet, ap.
Multa tultiin pyytää aika härskisti rahaa lasten kuullen juuri ap:n miettimällä tavalla. Sanoin vaan, että nyt tädille on tullut ihan odottamattomia rahavaikeuksia eikä voi millään maksaa. Kyllä ne lapset sen ymmärsivät. No ei mulla mitään rahavaikeuksia ollut, mutta ärsytti todella miten härskisti yritettiin sitä rahaa pyytää.
Liikaa aiheita missä trollailla aplla :)