Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko iän myötä (esim. 40 v. -> ) lihominen väistämätön ilmiö?! Miten pidät painosi kurissa, keski-ikäinen?

Vierailija
09.07.2022 |

Niin monessa ketjussa sanotaan, ettei voi mitään, painoa vaan tulee sitä mukaa kuin ikääkin. Omassa kaveripiirissä tämän kyllä huomaakin.

Mutta mitä on tehtävissä - vaiko ei mitään? Itsellä tavoitteena, ettei paino nouse yli 59 kg:n, olen 166 cm pitkä ja muutaman vuoden päästä juhlin viisikymppisiäni.

Kommentit (309)

Vierailija
221/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aamu aamupaino ja jos homma on lipsumassa niin sitten päivä kevyempää syömistä.

Ja myös vuosi vuodelta vähemmän syömistä ylipäätään.

Joka päivä 45min kovatehoista liikuntaa.

Näillä on paino pysynyt kurissa.

Vierailija
222/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla painoa alkoi kertyä vasta vähän yli kuusikymppisenä, tosin olen saanut sen hillittyä noin kymmeneen kiloon, mutta sekin on liikaa, minulle. Ja aina olen ollut hoikka ja syönyt mitä tahansa ja keho on ollut vaivaton ja ketterä. Ja sitten tapahtuu tällaista! :(

No, miten hallita ja hillitä. Vähemmän herkkuja, siitä on alettava. Ei suklaata kuin pieni määrä kerrallaan eikä sitäkään joka päivä. Samana päivänä ei voi syödä esim. syödä kahvin kanssa pullaa, syödä suklaata puoli levyä ja juoda yhden oluen. (Olut on hyvin lihottavaa, vaikka joisi vain pullon päivässä, jos tekee sen joka päivä. Nykyään, jos otan joskus alkoholia, otan kuivaa kuohuviiniä.)

Sitten peruna vaikuttaa myös kertyvän tuonne vatsan alueelle. Valkoista leipää en syö koskaan, vaan aina ruisleipää. Jos syön pastaa mitä teen harvoin, käytän täysjyvätuotteita.

Olen ollut kasvissyöjä 35 vuotta, mutta näkyy painoa tulevan tässä vaiheessa kasvissyöjällekin.

Näkyy olevan myös niin, että ennaltaehkäisy olis parempi, nimittäin ne saadut kilot näkyy lähtevän hyvin hitaasti pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka aamu aamupaino ja jos homma on lipsumassa niin sitten päivä kevyempää syömistä.

Ja myös vuosi vuodelta vähemmän syömistä ylipäätään.

Joka päivä 45min kovatehoista liikuntaa.

Näillä on paino pysynyt kurissa.

Jep, syömisiä pitää katsoa. Mutta en tiedä tarviiko oikeasti vähentää, vanhempana vaan alkaa jotenkin maistua herkut. Kunnon täyttävä ruoka ja pulla aina kahvien kanssa ei vaan voi toimia, täytyy totuttaa itsensä nälkään.

Vierailija
224/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ole löytänyt muuta keinoa kuin paastoaminen.

Ärsyttää että kilot kertyy HETI jos alkaa syödä suomalaisen ateriarytmin mukaan. Ihmettelen miten ihmiset voi syödä 5 kertaa päivässä 3 tunnin välein.

Ainoa tapa on 16h pätkäpaaston noudattaminen. Nyt keväällä lopetin ja 4kg noussut paino. Pitkään saa taas niitä kiloja pudotella. Ja pudottamiseen ei riitä paasto. Vaan täytyy jättää rasvat ja sokerit pois 6vkoa vähintään että saa kilot pois. Ja sitten jaksaa noudattaa paastoa ettei tule takaisin.

En ole vielä onnistunut pitämään tuota 6vkon dieettiä ja ärsyttää tosi paljon kun puuttuu itsekuri siihen.

Mulla paino alkaa nousta heti, jos alan syömään aamupalan.

Mun ei tarvitse jättää rasvaa, vaan lisätä sitä ja karsia hiilareista. Ja tuo pätkäpaasto 16:8 on ihan pakollinen.

Onneksi mun päälle ja kropalle käy mainiosti pätkäpaasto, lchf ruoka ja kahdesti päivässä syöminen. Mitä sitä hyvää konseptia pilaamaan.

Työterveyshoitaja oli pyörtyä kun kerroin, etten syö aamupalaa enkä välttämättä vielä lounastakaan, vaan aloittelen kiinteät joskus iltapäivällä. Syön kahdeksan tunnin aikana kahdessa erässä päivän kalorit ja muuten vain vettä/teetä/kahvia. En syö viljaa, en siemenöljyjä enkä kevyttuotteita vaan täysrasvaista juustoa, kermaa, munia ja voita sekä rasvaisia lihoja, sopivasti kasvikuntaa. Laittoi mokoma verikokeisiin, koska ihan varmasti on oltava kolesterolia ja diabetesta nyt ainakin, ja maksa sekä munuaiset hädissään. No eipä ollut, vaan kaikki ihan niin kuin kuuluukin, eli viitearvoissa. Verenpainekin normaali.

Vierailija
225/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ihmiset vaan tuppaavat paisumaan. Makea maistuu, samoin alko. Siitä se lähtee.

Ikä 65, pituus   171, paino 56 kg. 3 vaihtelun kilon sisällä on  ollut viimeiset  20 v. Kohta tippuu kilon, pari kun saa lihakset jalan leikkauksen jälkeen  lopullisesti kuntoon. Alkaa treenit tosissaan puolen  vuoden tauon jälkeen 

Tietty sipsejä en syö ja muuta roskaruokaa harvoin. Pitsat saa jäädä muille

Omat elintavat sen määrittelee, lihooko

Vierailija
226/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla painoa alkoi kertyä vasta vähän yli kuusikymppisenä, tosin olen saanut sen hillittyä noin kymmeneen kiloon, mutta sekin on liikaa, minulle. Ja aina olen ollut hoikka ja syönyt mitä tahansa ja keho on ollut vaivaton ja ketterä. Ja sitten tapahtuu tällaista! :(

No, miten hallita ja hillitä. Vähemmän herkkuja, siitä on alettava. Ei suklaata kuin pieni määrä kerrallaan eikä sitäkään joka päivä. Samana päivänä ei voi syödä esim. syödä kahvin kanssa pullaa, syödä suklaata puoli levyä ja juoda yhden oluen. (Olut on hyvin lihottavaa, vaikka joisi vain pullon päivässä, jos tekee sen joka päivä. Nykyään, jos otan joskus alkoholia, otan kuivaa kuohuviiniä.)

Sitten peruna vaikuttaa myös kertyvän tuonne vatsan alueelle. Valkoista leipää en syö koskaan, vaan aina ruisleipää. Jos syön pastaa mitä teen harvoin, käytän täysjyvätuotteita.

Olen ollut kasvissyöjä 35 vuotta, mutta näkyy painoa tulevan tässä vaiheessa kasvissyöjällekin.

Näkyy olevan myös niin, että ennaltaehkäisy olis parempi, nimittäin ne saadut kilot näkyy lähtevän hyvin hitaasti pois.

Peruna on paljon parempi kuin valkoinen vehnätuote ( pasta, leipä ) ja valkoinen riisi. Perunassa on monta hyödyllistä   ominaisuuutta,  on kuitua,  useita vitamiineja, sinkkiä, jodia

Vierailija
227/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna on paljon parempi kuin valkoinen vehnätuote ( pasta, leipä ) ja valkoinen riisi. Perunassa on monta hyödyllistä   ominaisuuutta,  on kuitua,  useita vitamiineja, sinkkiä, jodia

Perunaakin parempi on muut kasvikset. Perunassa ei paljonkaan hyödyllistä ole.

Vierailija
228/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoon Biogaia Gastrus maitohappobakteeria (Yliopiston) apteekista. On eläinkokeissa pitänyt laboratoriohiiret hoikkina vaikka niille on syötetty sama lihotusdieetti.

Vierailija
229/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkija kirjoitti:

Ostoon Biogaia Gastrus maitohappobakteeria (Yliopiston) apteekista. On eläinkokeissa pitänyt laboratoriohiiret hoikkina vaikka niille on syötetty sama lihotusdieetti.

Ei siihen mitään apteekkituotteita tarvita. Syö hapanmaitotuotteita ja muita hapatettuja ruoka-aineita.

Vierailija
230/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakostakin lihoo siinä 30v korvilla, kun elämä loppuu.

Miesten katseet loppuu iäkkäällä naisella, ei mitää väliä miltä näyttää.

Syöminen korvaa miesten huomion ja tuo hyvän olon.

N 36 ja 101kg 162cm

Vierailija
231/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisistä ruoka-aineista keskustelu on aivan turhaa. Syöminen on hallittava kokonaisuutena jos haluaa varmistaa hoikkana pysymisen. Esim. kukaan ei pysy hoikkana siten että päättää olla syömättä vaikka perunaa. N42

Vierailija
232/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ihmiset vaan tuppaavat paisumaan. Makea maistuu, samoin alko. Siitä se lähtee.

Ikä 65, pituus   171, paino 56 kg. 3 vaihtelun kilon sisällä on  ollut viimeiset  20 v. Kohta tippuu kilon, pari kun saa lihakset jalan leikkauksen jälkeen  lopullisesti kuntoon. Alkaa treenit tosissaan puolen  vuoden tauon jälkeen 

Tietty sipsejä en syö ja muuta roskaruokaa harvoin. Pitsat saa jäädä muille

Omat elintavat sen määrittelee, lihooko

Vau, mun paino vaihdellut 35kg sisällä viimiset 20v.

Harmillisesti paino nousi yli 90kg, kun täytin 30v

Ja nyt paino alaa ykkösellä..

Pitäisi kai saada joku syy laihduttaa, mutta ei mikää asia motivoi. Hedonismi voittaa aina.

N37 98kiloa

Vierailija
233/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäisistä ruoka-aineista keskustelu on aivan turhaa. Syöminen on hallittava kokonaisuutena jos haluaa varmistaa hoikkana pysymisen. Esim. kukaan ei pysy hoikkana siten että päättää olla syömättä vaikka perunaa. N42

Ei niin, eikä kukaan sellaista ole väittänytkään.

Vierailija
234/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään väistämätöntä, että paino nousee vaihdevuosien jälkeen.

Mielestäni parhaiten normaalipainossa auttaa pysymään kasvispainotteinen ruokavalio, karkeista, mehuista, limuista, sipseistä ja leivonnaisista luopuminen sekä aterioiden kohtuulliset annoskoot. Mitään karkki- tai herkuttelupäiviä ei kannata pitää, vaan totutella terveelliseen ruokavalioon ja hankkia mielihyvä muilla keinoin.

Rasittavaa liikuntaa kannattaa harrastaa vähintään 2 kertaa viikossa, mieluummin enemmän. Itsensä kannattaa punnita usein, ja tehdä pienestäkin painonnoususta korjausliikkeitä. Myöskin kannattaa olla ainakin päällisin puolin tietoinen eri elintarvikkeiden kaloripitoisuuksista, jotta osaa tehdä oikeanlaisia valintoja.

Näillä konsteilla pysyy normaalipainossa. 

N 58

Hyvä, jos olet löytänyt itsellesi sopivan tavan. Minulle tuo kuulosti liian tiukkapipoiselta. Jos syö terveellisesti ja pieniä annoksia, miksi olisi tarve jatkuvasti käydä vaa'alla? 

Monet sanovat, että tietävät vaatteista, milloin ovat lihoneet. Luin joskus, että vaatekokojen väli on noin 10 kg (riippuu tietenkin vaatteesta). 10 kg on paljon vaikeampi pudottaa kuin kilo-pari. 

Kannattaa siis punnita itsensä usein, jotta huomaa pienenkin painonnousun -> helpommin pudotettavissa.

Myös joissain lehtijutuissa on mainittu normaalipainoisia tutkittaessa on havaittu, että monella juuri punnitseminen on paras keino hallita painoa. Suosittelen.

Lehtijutut on lehtijuttuja, viihdettä.

Nuo lehtijutut olivat populaariversioita tieteellisistä tutkimuksista.

Vierailija
235/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässäkin ketjussa väännetään yksittäisistä ruoka-aineista tai ruokavalioista. N42

Vierailija
236/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tarina minulla kuin muutamalla muullakin: Itse sain painon laskusuuntaan jättämällä pois lähes kokonaan leivän, sokerin, perunan ja pastan. Mikään muu laihdutustapa ei ole toiminut minulla. Nyt mahdun samoihin housuihin kuin ennen lapsia. Liikun myös paljon. En ole ehdoton syömisten suhteen enää, vaan voin syödä kakkua, jos sitä tarjotaan. Olen sitten sen jälkeen tiukemmalla ruokavaliolla. Vaikka joitakin ärsyttää näiden samojen juttujen hokeminen, niin kirjoitan siksi, että itseäni harmitti, etten ollut aiemmin tajunnut, miten paljon huonoa hiilihydraatit tekivät minun elimistölleni. Suolisto oli huonossa kunnossa, veriarvot huonot, diabetes lähtötelineissä, koko kroppa turvoksissa. Moni sanoi minulle, ettei uskoisi minun olevan 50-vuotias. Tunnenkin olevani paremmassa kunnossa kuin pariinkymmeneen vuoteen.

Vierailija
237/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään väistämätöntä, että paino nousee vaihdevuosien jälkeen.

Mielestäni parhaiten normaalipainossa auttaa pysymään kasvispainotteinen ruokavalio, karkeista, mehuista, limuista, sipseistä ja leivonnaisista luopuminen sekä aterioiden kohtuulliset annoskoot. Mitään karkki- tai herkuttelupäiviä ei kannata pitää, vaan totutella terveelliseen ruokavalioon ja hankkia mielihyvä muilla keinoin.

Rasittavaa liikuntaa kannattaa harrastaa vähintään 2 kertaa viikossa, mieluummin enemmän. Itsensä kannattaa punnita usein, ja tehdä pienestäkin painonnoususta korjausliikkeitä. Myöskin kannattaa olla ainakin päällisin puolin tietoinen eri elintarvikkeiden kaloripitoisuuksista, jotta osaa tehdä oikeanlaisia valintoja.

Näillä konsteilla pysyy normaalipainossa. 

N 58

Hyvä, jos olet löytänyt itsellesi sopivan tavan. Minulle tuo kuulosti liian tiukkapipoiselta. Jos syö terveellisesti ja pieniä annoksia, miksi olisi tarve jatkuvasti käydä vaa'alla? 

Monet sanovat, että tietävät vaatteista, milloin ovat lihoneet. Luin joskus, että vaatekokojen väli on noin 10 kg (riippuu tietenkin vaatteesta). 10 kg on paljon vaikeampi pudottaa kuin kilo-pari. 

Kannattaa siis punnita itsensä usein, jotta huomaa pienenkin painonnousun -> helpommin pudotettavissa.

Myös joissain lehtijutuissa on mainittu normaalipainoisia tutkittaessa on havaittu, että monella juuri punnitseminen on paras keino hallita painoa. Suosittelen.

Lehtijutut on lehtijuttuja, viihdettä.

Nuo lehtijutut olivat populaariversioita tieteellisistä tutkimuksista.

Ne ovat silti vain lehtijuttuja.

Vierailija
238/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet kasvisruokavalion olevan kevyempää? Ehkä saat ravinnosta liian vähän proteiinia.

Vierailija
239/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässäkin ketjussa väännetään yksittäisistä ruoka-aineista tai ruokavalioista. N42

No, tämän ketjun aihe on sellainen, että väistämättä keskustellaan ruuasta, ruokavalioista, syömisistä.

Mistä sinä haluaisit keskustella tässä ketjussa?

Vierailija
240/309 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tämän ketjun aihe on sellainen, että väistämättä keskustellaan ruuasta, ruokavalioista, syömisistä.

Mistä sinä haluaisit keskustella tässä ketjussa?

Asioista jotka oikeasti ratkaisevat siinä, kuka pysyy hoikkana ja kuka ei. N42

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä