Onko iän myötä (esim. 40 v. -> ) lihominen väistämätön ilmiö?! Miten pidät painosi kurissa, keski-ikäinen?
Niin monessa ketjussa sanotaan, ettei voi mitään, painoa vaan tulee sitä mukaa kuin ikääkin. Omassa kaveripiirissä tämän kyllä huomaakin.
Mutta mitä on tehtävissä - vaiko ei mitään? Itsellä tavoitteena, ettei paino nouse yli 59 kg:n, olen 166 cm pitkä ja muutaman vuoden päästä juhlin viisikymppisiäni.
Kommentit (344)
Keski-ikäisestä lähtien on otettava aivan eri tyyli syömiseen ja juomiseen. Kasvisruokaa niin paljolti kuin pystyy, kermat ja juustot vähiin sekä makkarat pois, alkoholi ja sokeri minimiin, hedelmiä ja marjoja, täysjyvätuotteita, leipomiset voi unohtaa, itsetehty ruoka, vettä ruuan kanssa sekä janojuomaksi, suklaat ja muut karkit mahdollisimman vähiin jne. Eli kun syömisestä ja juomisesta tähän ikään mennessä koitunut ilo on poissa, niin tie on oikea. Vanha ihminen ei voi syödä mitään. Sevverran on pakko, että hengissä pysyy. Kaikki läski vanhana on ikuista. Älä kerrytä sitä, koska vaatteet joutuu muutenkin vaihtamaan koko ajan isommiksi, kun keho muuttuu.
Olen 43v, vaakaa en omista, mutta sopivasti on pakaroissa pyöreyttä ja vyötärö on kapea. En ole enää xs- kokoa, mutta ei se tämän ikäisenä näyttäis ollenkaan hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 43v, vaakaa en omista, mutta sopivasti on pakaroissa pyöreyttä ja vyötärö on kapea. En ole enää xs- kokoa, mutta ei se tämän ikäisenä näyttäis ollenkaan hyvältä.
Jaa, mä oon 48 ja olen xs-kokoa, ja oon ainakin kuvitellut että se näyttää hyvältä. Mulla on kapea vyötärö, litteä maha, mutta takapuolessa ja reisissä on muhkeutta. B-kuppi. Samankokoinen olen ollut aina, mutta viime vuosina olen syönyt kurinalaisemmin niin maha on litistynyt. Harrastan juoksua ja salia.
Ero tosin on aika pieni. Kilo lihasta kuluttaa 10-15 kcal/vrk, rasvakudos n. kolmanneksen tuosta. Jos siis saat 5 kg lihasta ja laihdutat 5 kg rasvakudosta, lisäät energiankulutusta 34-50 kcal/vrk.