Onko iän myötä (esim. 40 v. -> ) lihominen väistämätön ilmiö?! Miten pidät painosi kurissa, keski-ikäinen?
Niin monessa ketjussa sanotaan, ettei voi mitään, painoa vaan tulee sitä mukaa kuin ikääkin. Omassa kaveripiirissä tämän kyllä huomaakin.
Mutta mitä on tehtävissä - vaiko ei mitään? Itsellä tavoitteena, ettei paino nouse yli 59 kg:n, olen 166 cm pitkä ja muutaman vuoden päästä juhlin viisikymppisiäni.
Kommentit (309)
Suomalaiset on kyllä vastenmielisen näköistä porukkaa pallovatsoineen. Alle 30veet on kuin mitä lie sumopainijoita nykyään.
Olen aivan 100-prosenttisen vakuuttunut, että tähän vaikuttaa pääasiassa perimä ja suolistobakteerit.
N59, 160 cm, 50 kg (ja täysin itsekuriton, eli aina olen syönyt mitä haluan ja kuinka paljon haluan)
Olen 53 vee paino sama kuin 33 vee
Paino EI Nouse iän myötä itsestään,
Aineenvaihdunta EI laske itsestään vaan ihminen liikkuu vähenmän ja syö enemmän =tulos on näkyvissä.
Vierailija kirjoitti:
Räkänaurua kaikille itseään pettäville jotka uskovat että ikä toisi ylipainon mukanaan. Ei se mene niin, te possut vaan syötte liikaa.
Ota selvää asioista! On tieteen vahvistama tosiasia, että vaihdevuosien jälkeen naisten aineenvaihdunta hidastuu, mikä altistaa lihomiselle. Miksi sinun pitää ilkkua tällaistakin asiaa, get a life! :)
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta EI laske itsestään vaan ihminen liikkuu vähenmän ja syö enemmän =tulos on näkyvissä.
Saisiko linkin tai muuta evidenssiä kuin ilmeisesti yhden ihmisen kokemus. Tässä mustatuntuu-tiedon tilalle tutkittua tietoa:
https://yle.fi/uutiset/3-10401726
"Vaihdevuodet kerryttävät kilon rasvaa vuodessa ja löysyttävät naisen lihakset – lihaslegenda Kike Elomaakin joutuu taistelemaan läskiä vastaan
Estrogeenitason laskulla on havaittu olevan laajempia vaikutuksia naisen hyvinvointiin kuin aiemmin on uskottu."
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan mitä mieli tekee, mutta vain silloin kun on aidosti nälkä ja vain sen verran, että nälkä lähtee. Ei tulisi mieleenkään mättää esim. kokonaista pizzaa kerralla. Kolmasosa riittää. En harrasta erikseen urheilua, juon alkoholia silloin kun haluan, en vieroksu sipsejä tai suklaata tms. vaikka en joka päivä enkä edes joka kuukausi moisia syökään. Kävelen kyllä lähes kaikkialle. Ikää 42 ja BMI alle 20. Ja kyllä, on lapsia, eikä ole jäänyt mitään raskauskiloja.
Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Syö vähemmän kuin kulutat, kuten tässäkin ketjussa on monesti jo todettu. Ei mitään tekemistä iän kanssa.
Onhan, kuten itse sanoit! Vanhemman ihmisen aineenvaihdunta hidastuu, joten hän KULUTTAA vähemmän kuin ennen. Hänen pitää siis syödä vähemmän kuin ennen, jottei liho, mutta kuitenkin kulutuksensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sulla ole vielä vaihdevuosien vaikutus näkyvissä kunnolla, odottele kymmenen vuotta, palaa sitten palstalle kertomaan, paljonko painat. Viisikymppinen on aika lailla eri asia kuin kuusikymppinen, olen havainnut.
Vierailija kirjoitti:
Olen 8-vuotiaasta saakka miettinyt lähes joka hetki painonhallintaa ja pyrkinyt siihen, joten katson hoikkuuden olevan täysin omin ansioin saavutettu ja saavutettavissa iästä riippumatta. Täysin prioriteettikysymys (paitsi jos ihminen on niin sairas ettei siksi onnistu). N42
vähän sääli, että hoikkuus on sun prioriteetti yksi. jo 8-vuotiaasta!! millainen tämä maailma oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään väistämätöntä, että paino nousee vaihdevuosien jälkeen.
Mielestäni parhaiten normaalipainossa auttaa pysymään kasvispainotteinen ruokavalio, karkeista, mehuista, limuista, sipseistä ja leivonnaisista luopuminen sekä aterioiden kohtuulliset annoskoot. Mitään karkki- tai herkuttelupäiviä ei kannata pitää, vaan totutella terveelliseen ruokavalioon ja hankkia mielihyvä muilla keinoin.
Rasittavaa liikuntaa kannattaa harrastaa vähintään 2 kertaa viikossa, mieluummin enemmän. Itsensä kannattaa punnita usein, ja tehdä pienestäkin painonnoususta korjausliikkeitä. Myöskin kannattaa olla ainakin päällisin puolin tietoinen eri elintarvikkeiden kaloripitoisuuksista, jotta osaa tehdä oikeanlaisia valintoja.
Näillä konsteilla pysyy normaalipainossa.
N 58
Hyvä, jos olet löytänyt itsellesi sopivan tavan. Minulle tuo kuulosti liian tiukkapipoiselta. Jos syö terveellisesti ja pieniä annoksia, miksi olisi tarve jatkuvasti käydä vaa'alla?
Mulla ei ole vaakaa, mutta jos hameen vyötärö alkaa kiristää, tajuan kyllä, että on tullut painoa lisää ja rupean vähentämään syömistä.
Nuorempana aina liikkeessä ja menossa kavereiden kanssa pitkin päiviä, kiinnitti huomiota ulkonäköön kun halusi olla hyvässä kunnossa ja että energiaa riittää, fyysistä työtä kuten siivoojana, puutarhurina.
Vanhemmiten kotihiiri, lapsiperhearki, toimistotyö, ylipäätään ruokien annoskoot maailmanlaajuisesti kasvaneet. Kyllä alkoi kiloja tulla!
Ja kyllä sitten rupesi paino putoamaankin, kun lisäsi arkiliikuntaa, vaihtoi työpisteen istumisesta seisomiseen, ja alkoi pitää huolta monipuolisesta syömisestä. Pienet, yksittäiset asiat alkaa huomaamatta nostaa painoa, mutta suuntaa voi aina muuttaa!
N48
Jyväskylän yliopistossa on seurattu useamman vuoden ajan noin tuhatta vaihdevuosi-iässä olevaa naista. Tutkimuksen mukaan menopaussi kiihdyttää ikääntymiseen liittyvä ilmiöitä. Aiemmissa tutkimuksissa vaihdevuosien havaittu nopeuttavan esimerkiksi luuston haurastumista eli osteoporoosia. Nyt huomattiin estrogeenin vähenemisen edistävän myös vanhenemiseen kuuluvaa lihasten heikkenemistä ja rasvan kertymistä kehoon.
– Normaalistikin ikääntymisessä tapahtuu heikkenemistä, mutta naisilla tapahtuu noin viiden kympin iässä selvä notkahdus, toteaa akatemiatutkija Eija Laakkonen Jyväskylän yliopiston Gerontologian tutkimuskeskuksesta.
Moni syyttää keski-iän lihomisestaan hidastunutta aineenvaihduntaa. Vaihdevuosien aikana kehon ydinlämpötila laskee jopa kokonaisen asteen verran ja lepoaineenvaihdunnan toiminnot muuttuvat verkkaisemmiksi. Jyväskylän yliopistossa tutkitaan nyt, onko ilmiö pysyvä vai meneekö se ohitse vaihdevuosien jälkeen.
– Lisäksi tutkitaan, mitä tapahtuu liikunnan aikaiselle aineenvaihdunnalle. Saadaanko siihen samanalainen buusti kuin aikaisemminkin vai hidastuuko kehon reagointi liikuntaan, Laakkonen listaa.
Myös kuntosaliohjaajana toiminut Kike Elomaa on huomannut, että keski-ikäisen naisen treenissä ja painon pudotuksessa näkyvää tulosta ei tule nopeasti. Kunnon kohoamisen voi kuitenkin huomata muilla tavoilla, eikä painon kanssa kannata Elomaan mielestä nipottaa.
– Jos vanhempi ihminen on ihan laiha luikku ja treenaa jumalattomasti, ulkomuoto kärsii. Vaikka olisi pikkuisen ylipainoa, mutta olet hyvässä kunnossa, niin ole huoleta, Elomaa julistaa.
Koko jutun linkki vielä kerran:
Minä painoin teini-ikäisenä (13-19v) enemmän kuin nykyään. Että ei se paino aina väistämättä nouse iän myötä.
N46
Ei ole väistämätöntä. Yleensä kyse on hiljalleen kehittyvästä insuliiniresistenssistä ja siitä, että kehon rasva-aineenvaihdunta menee sekaisin jatkuvan hiilarien syömisen seurauksena. Elimistö kompensoi ongelmia, mutta hiljalleen kilot alkaa kertyä. Osalla tilanne menee niin pitkälle, että diagnosoidaan 2-tyypin diabetes.
Heräsin itse pieneen painonnousuun, ja tipautin ylimääräiset pois pätkäpaastolla. Lisäksi aloin keskittyä enemmän lihaskuntotreeniin. Kun lihasmassa hupenee ikääntyessä, aineenvaihdunta kärsii. Onneksi tilanne on korjattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta EI laske itsestään vaan ihminen liikkuu vähenmän ja syö enemmän =tulos on näkyvissä.Saisiko linkin tai muuta evidenssiä kuin ilmeisesti yhden ihmisen kokemus. Tässä mustatuntuu-tiedon tilalle tutkittua tietoa:
https://yle.fi/uutiset/3-10401726
"Vaihdevuodet kerryttävät kilon rasvaa vuodessa ja löysyttävät naisen lihakset – lihaslegenda Kike Elomaakin joutuu taistelemaan läskiä vastaan
Estrogeenitason laskulla on havaittu olevan laajempia vaikutuksia naisen hyvinvointiin kuin aiemmin on uskottu."
Toi on uutisartikkeli, ei tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räkänaurua kaikille itseään pettäville jotka uskovat että ikä toisi ylipainon mukanaan. Ei se mene niin, te possut vaan syötte liikaa.
Ota selvää asioista! On tieteen vahvistama tosiasia, että vaihdevuosien jälkeen naisten aineenvaihdunta hidastuu, mikä altistaa lihomiselle. Miksi sinun pitää ilkkua tällaistakin asiaa, get a life! :)
Minkä tieteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasella on 3/4 kasviksia, liikun keskimäärin vähän reilun tunnin päivässä (8-9 tuntia viikossa) pyöräillen ja kävellen niin, että hengästyn ja hikoilen useimpina kertoina.
Syön myös herkkuja, nyt kesällä jäätelöä lähes joka päivä...
Kunnon määrä kuntoilua ja perus-arkiruoan keveys, siinä se taitaa olla. Ikää 52.
Syön vegaaniruokaa, liikun 3-5 h päivässä, en syö herkkuja.
Paino 100 kg, että ei se kaikille ole noin helppoa.
Todennäköisintä proteiinin puute.Pienemmät lihakset=pienempi kalorikulutus.
Lihakset tosiaan on pienentyneet sairastelun myötä, se on totta. Sykemittari näyttää 3700 kulutusta päivälle, fatsecret 1800 syötyä kalori ja päälle 400% aktiivisuutta. Vaihtelee toki päivittäin. Nyt sain tyroksiinin ja näyttäisi että olisi menossa paino alaspäin sen avulla. Paino nousi humahduksessa 25 kg kun kilpparia leikattiin pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42 ja aina ollut hoikka. Olen huomannut, että ylipainoiset ystäväni syövät todella suuria määriä ruokaa. Jotkut heistä harrastavat liikuntaa, jotkut eivät, mutta ylipaino pysyy. Eli yksinkertaisesti: sopiva ruuan määrä on syy miksi minulle ei liikapainoa ole kertynyt.
Syövätkö yhtään kasviksia tai salaattia ilman majoneesia? Sisältääkö ruoka paljon sokeria ja hiilareita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin hämilläni jos 40 vuotiaana olen ylipainoinen koska nyt 30 vuotiaana olen alipainoinen
Mutta entäs kun olet 50 vuotta?
Niinpä. Jos joku olisi minulle sanonut kolmekymppisenä, että olen viisikymppisenä lihava, olisin nauranut etten varmasti ikinä. Luulin, että itse voi 100 prosenttisesti vaikuttaa omaan painoon. En luule enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri on tutkittu, että aineenvaihdunta hidastuu vasta 60-vuotiailla. Lihomiseen vaikuttaa eniten lihasmassan katoaminen. Erittäin hyvä tapa estää painonnousua on lihaskuntoharjoittelun aloittaminen/jatkaminen.