Mies jätti minut täysin pulaan vauvan kanssa
Miehelle tuli viime viikolla kova flunssa, oli kolme päivää täysin sängyn pohjalla ja siitä vielä perjantain ja viikonlopun toipilaana. Minä perhevapaalaisena kotona vauvan kanssa. Vein miehelle teetä, keittoa ja parasetamolia sänkyyn. No, viime sunnuntaina sitten tauti alkoi jyllätä minullakin. Reilu 38 astetta kuumetta, nenä tukossa, heikotti. Siitä kaksi päivää niin myös vauva luonnollisesti sairastui. Mies ei suostunut jäämään töistä pois hoitaakseen vauvaa, että olisin saanut levätä (kuten hän sai ollessaan sairaana). Sanoi, ettei voi olla enää oman saikun jälkeen pois, Pomo ei tykkää. Tavallaan ymmärrän paineen, mutta ei kovin reilu tilanne minua kohtaan. Mies on siis ns ihan tavallisessa toimistotyössä, ei esim pelasta ihmisiä työkseen.
Olin ihan jaksamisen rajoilla itse sairaana ja hoidin tukkoisen vauvan siinä samalla. Vauva halusi olla sylissä koko ajan tietysti kipeänä.
Homma huipentui torstaina siihen, että minulla puhkesi kaiken huipuksi kauhea migreeni. En voi ottaa migreenilääkettä imetyksen takia eikä sitä olisi kotona ollutkaan kun en ole sitä raskauden aikanakaan voinut käyttää. Oksensin ja tärisin vessassa, aura siihen päälle. Vauva huutaa olohuoneessa. En ole koskaan tuntenut oloani yhtä avuttomaksi ja kamalaksi. Soitin tietysti miehelle, että tulee kotiin auttamaan. Ei meinannut millään uskoa, että tilanne on niin paha. Vasta kun sanoin erää soitan ambulanssin niin suostui lähtemään töistä ja tuli alkuiltapäivästä kotiin. Minä makasin loppupäivän sängyssä, Mies toi vauvan imetykselle ,mutta muuten hoisi hänet. Perjantaina eli eilen oloni oli vähän parempi, mutta flunssainen edelleen ja kuin jyrän alle jäänyt.
Kauheaksi tilanteen tekee se, että miehen lapsuuden ystävän häät ovat tänä viikonloppuna. Oli sovittu, että mies lähtee Perjantaina jo puolen päivän aikaan ajamaan juhlapaikkakunnalle ja tulee sunnuntaina kotiin. On odottanut juhlia tammikuusta lähtien. Minun ja vauvan oli tarkoituskin jäädä kotiin, koska en tunne tätä kaveriporukkaa hyvin eikä huvittanut lähteä pienen vauvan kanssa matkaamaan isoon tapahtumaan koronan takia. Oletin, että mies ymmärsi torstain tilanteesta, että osanotto täytyy perua ja hänen täytyy jäädä hoitamaan vauvaa ,jotta minä pystyn toipumaan. Eilen aamulla kuitenkin vähätteli asiaa ja sanoi lähtevänsä kun olihan minun migreeni hellittänyt jo. Vauva on edelleen kipeä, nukkuu max kahden tunnin pätkissä, minulla voimat aivan loppu ja flunssa edelleen.
No mies siis lähti eilen. Meidän ainoalla autolla. Kävi pikaisesti kaupassa, jääkaappi ammottu tyhjyyttä. Koti aivan sekaisin, pyykkivuori eteisessä ja minun olo aivan kauhea edelleen. Meillä oli kauhein riita tähän astisen suhteen aikana. Nyt mietin mitä teen, olo on petetty. Olisi ollut helpompi kuulla vaikka miehen pettäneen kuin että tahallaan jättää minut täysin pulaan tilanteessa, jossa olen ihan avuton ja poikki. Perusteli asiaa sillä että juhlat ovat hänelle tärkeät ja töistä ei voinut olla paineen takia pois kun juuri oli oma saikku alla. Joo uskon ja ymmärrän tämäkin puolen, mutta eihän tämä kaikki voi minun päälleni kaatua?
Emme ole mitään teinejä. Miehellä on vastuullinen työ, meillä on omistusasunto jne. Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta. Nyt tuntuu etten edes tunne koko ihmistä enää. Anteeksi avautuminen vauvapalstalla, en tiedä mitä pitäisi tehdä.
Kommentit (1874)
Kaupoissa kulkiessa kuulee vauvaperheiden ja lapsiperheiden yhdessä keskustelevan asioista. Kaikki tuntuu yhdessä tekemiseltä. Miettivät mitä ostavat yhdessä. Sitten keskustelevat ihan normaaleuista asioista, en ymmärrä mistä sellaiset kahnaukset oikein tulevat.
Alkoholi on kyllä hieman kyseenalainen asia, mutta molemmat puoliskot jouvat mielensä mukan. Siitä saattaa tulla riitaa. Tuntuu, että asioista keskustellaan perheissä, eikä mökötetä.
Vierailija kirjoitti:
Huh, musta ei ois ikinä miehen kanssa asujaksi, tai siltä tuntuu kun kuulee tälläsiä juttuja. Ei sillä, en kyllä haluakaan, kun en ole ikinä seurustellut enkä taida edes olla miehistä kiinnostunut. Jos aion hankkia lapsen, se on sitten itsellisenä hedelmöityshoitojen kautta. Pitää vaan olla kunnolliset suunnitelmat ennen sitä, turvaverkostot selvittää jne
Siis sinä uskot näihin jokapäiväisiin mie svihaprovoihin täällä.
Ap sai taas mammat sekaisin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei migreeniin auta toisen ihmisen läsnäolo, ja onko migreeni todella lääkärin toteama? Olisi soittanut ambulanssin ja mennyt päivystykseen lapsen kanssa, siellä olisi hoidettu hänet.
Migreeniä 40 v sairastaneena: kyllä kyrsii tuollaiset vähättelevät kommentit. Toki migreeneitä on erilaisia, mutta ihan tavallinenkin migreeni voi hyvin olla h***tinmoinen kohtaus. Eikä vain "pää on kipeä". Ja pahimmillaan voi todella luulla kuolevansa, ei pysty puhumaan, pelottavia puutumisoireita, jopa halvausoireita. Meille migreenipotilaille nämä ovat ihan tuttuja, silti tosi pelottavia ja silloin toisen ihmisen läsnäolo on erityisen suotavaa. Tietää soittaa sen ambulanssin, jos tietyt oireet kestävät yli 20 min. Ja ihan siinä lievemmässäkin kohtauksessa on tosi kiva, kun joku vähän hellii, tuo vaikka mehua ja otsalle kylmän kääreen, kun vuoteesta noustessa pää räjähtää. Ja antaa nukkua pari tuntia vailla huolta vauvasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei migreeniin auta toisen ihmisen läsnäolo, ja onko migreeni todella lääkärin toteama? Olisi soittanut ambulanssin ja mennyt päivystykseen lapsen kanssa, siellä olisi hoidettu hänet.
Meinaat että migreenin vuoksi tulee ambulanssi paikalle? Tai että päivystys on joku vauvahoitola, kun äidillä on migreeni? Kyllä tuo menis niin, että sossu soittais isälle, että tulepas hoitamaan vauvas ja perheelle napsahtaisi varmaan lasu-asiakkuus.
Se mitä tuossa tilanteessa luultavasti kannattaa tehdä on yrittää selvitä viikonlopusta lapsen kanssa. Jos mies sanoo, että menee häihin niin silloin se menee. Ei kannata tuhlata häneen sen enempää energiaa. Teet niinkuin yksinhuoltaja tekisi tuossa tilanteessa. Mies on hyödytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani tulisivat muuten auttamaan, mutta emme uskalla flunssan takia, vaikka koronatestit olivat negatiivisia. Kyllä on äitinä näköjään huonot kortit, kun oikeutta perustarpeisiin (lepääminen sairaana) ei ole... Olen järkyttynyt, että mies lähti juhliin. Tai luultavasti jos olisi jäänyt flunssani alettua kotiin hoitamaan vauvaa, niin en olisi mennyt niin huonoon kuntoon ja saanut migreenikohtausta, jos olisi saanut levätä siis eikä kauheaa univelkaa olisi kertynyt.
Miehelle periaatteessa on oikeus etätyöhön, mutta oman saikkunsa takia ja koska olisi kuitenkin joutunut kotona hoitamaan sairasta vauvaa, niin ilmeisesti onnistunut. Tämän ymmärrän siinä mielessä, että eihän työn teosta mitään tule jos kuumeinen ja tukkoinen vauva hoidettavana samalla. Minulla on itselläni hyvä työ johon palaan vanhempainvapaan jälkeen, eli meidän talous ei ole miehen työstä pelkästään riippuvainen. Hän vaan arvostaa työtään korkealle ja varmaan kuvittelee olevansa kovinkin tärkeä henkilö siellä.
Ap
Järkyttynyt kun mies lähti häihin 😂😂😂 siinäkö on sun elämän järkyttävin hetki? Viimeksi koulussa kun jakolasku ei mennyt tasan?
Etkö ymmärrä, miten väsynyt on lähemmäs 40v ihminen, kun valvoo sairaan vauvan kanssa (siinä ei paljoa uskalla edes nukkua, jos kovin pieni vauva, jolla vaikka nenä tukossa, ne kun ei suun kautta hengitä), ja vielä itse sairastaa päälle. On ollut varmasti vuorokausia hyvin pienillä unilla. Lyön vetoa, että jos mies olisi samassa tilanteessa, mies ei nousisi sängystä. On se aika hurjaa, että lähtee bilettämään ja meinaa, että kyllä se vaimo vielä pari vuorokautta yöheräilee vauvan kanssa sairaana.
Vastuuton mies.
No miksi piti hankkia vauva mummoiässä jos ei jaksa heräillä? Voi kertoa että yövalvomista ja "järkyttäviä hetkiä" on luvassa 20 vuoden taipaleelle vielä paljon lisää. Sellaisia ne lapset on, ja myöhemmin valvot kun teini ei tule kotiin. Totta, kun mummoiässä hankitaan lapsia niin teini-iän koittaessa on jo 60 vuotta mittarissa..siinäpä sitten valvot ja ramppaat pitkin kyliä poimimassa kännäävää nuorisoa. Vai meinaatko että juuri sinun teinisi ei tietenkään sellaista harrasta ollenkaan?
Miten yksinhuoltajat hoitavat tilanteen, jossa ovat flunssassa tai mahataudissa? Entä jos migreeni iskee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen olo, ettei tästä selvitä ihan helpolla. Kun jouduin anelemaan puhelimessa miestä kotiin torstaina migreenissä, ajattelin, että onko tämä edes todellista vai onko tää joku piilokamera. Miten voi lähemmäs nelikymppinen ihminen olla noin itsekäs!
Ap
Lainaus.
Ei sinulla ole niin huono olo kuin yrität miehellesi ja meille esittää. Kykenet tänne kirjoittamaan. Huolehtisit asioista ITSE, Ei aina voi odottaa toisen venyvän, häät on häät ja ne juhlitaan. Sitten toisen kerran menet sinä perheen ainoalla autolla sukulaistesi luo. Voi hyvä tavaton.
Soita anopille ja kysy mitä hän tekisi sinun asiassasi. Anoppi kyllä tulee auttamaan tai omat vanhempasi. Niistä kun et ole puhunut mitään.
Voisitko sinä tämän kommentin kirjoittaja kertoa minkä ikäinen olet ja miten olet itse menestynyt vaikkapa työelämässä? Vai oletko ollut kotiäitinä joskus 70-luvulla? Ei nimittäin ihan kuvasta nykyisiä arvoja ja ajatusmaailmoja nämä sinun kommenttisi. Nykyään nainen on miehen kanssa tasavertainen ja tähän ajatusmaailmaan ovat yleensä kasvaneet myös tämän päivän nuoret vanhemmat.
Nainen ei ole miehen kanssa tasavertainen, vaikka kuinka sitä yritätte itsellenne uskotella. Missä asiassa naiset ovat miesten veroisia? Nykyajan miesoletetut nuoret on kastroitu naisten luoman päiväkoti-, koulu- ja kasvatusjärjestelmän vuoksi täysiksi nössöiksi, jotka itkevät ja ovat toimintakyvyttömiä. Parisuhteet eivät enää onnistu, kun miesten pitää olla jotain kotiäitejä ja naiset vaativat itselleen asioita, joihin he eivät ole kykyjensä vuoksi oikeutettuja.
Tämä on juuri sitä mitä minä naisena en ymmärrä. Naiset ja kyllä ovat miehetkin nykyään avuttomia. Mitä se sellainen tasa-arvo on, että lastenhoito ja vaipanvaihto pitää olla perusasiana. Kyllä perheessä on järjestämistä, asunnon ostoa, omakotitalon rakentamista, autoakin voisi osata korjata, ja siirrellä painavia tavaroita ja veroilmoituksia ja raskaita voimia vaativia tehtäviä. Naiset eivät tätä tee, eivät kun se ruuanlaitto tai astianpesukoneen tyhjennyt on muka tasa-arvoa.
Ei tämä näin mene. Meillä osataan molemmin puolin tehdä asioita ja raskaita töitä myös.
Kyllä nuori sukupolvi pitäisi saada käsittämään , asioiden ja miehen ja naisen voimien erilaisuus. Ei riitä fitness salilla käynti vaan tärkeää on hyötyliikunta.
Ne, joilla ei koskaan ole ollut migreeniä, eivät ymmärrä sitä, että migreeni tekee ihmisestä täysin toimintakyvyttömän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä puoliso voi jäädä hoitamaan lasta tilapäiselle hoitovapaalle, jos toinen huoltaja on estynyt sairauden takia hoitamasta lasta. Työnantaja voi edellyttää sairaustodistuksen. Pomo ei tykkää on kyllä ihan paskapuhetta. Elämässä sattuu ja tapahtuu.
Eli sairas on sairauslomalla (tässä tapauksessa äiti) ja puoliso tilapäisellä hoitovapaalla. Terve ei voi jäädä saikulle.
Juuri näin. Ihme kuvitelmaa, ettei perhevapaalta voisi olla saikulla. Kyllä ne äiditkin voi sairastaa! Ei se työssäkäyvä tietenkään ole saikulla, vaan se sairas. Toisen on kuitenkin oltava lasta hoitamassa (eli tilapäinen hoitovapaa), kun perheessä pieni lapsi, joka ei ole kodin ulkopuolella hoidossa ja vakituinen hoitaja (tässä äiti), on sairaslomalla.
Tilapäistä hoitovapaata ei saa, jos perheen toinen aikuinen on jo hoitovapaalla tai äitiys/vanhempainvapaalla. Jos haluaa sairastumisen takia osittaiselle hoitovapaalle, pitää sairastuneen keskeyttää hoitovapaansa. Tilapäinen hoitovapaa on palkallista aikaa eikä työnantajan tarvitse sitä myöntää ap:n tapauksessa.
Sen sijaan voi kokeilla palkatonta poissaoloa pakottavista perhesyistä, jolloin työnantaja voi vaatia ap:n sairaudesta lääkärintodistusta perusteluksi poissaololle.
Vierailija kirjoitti:
Miten yksinhuoltajat hoitavat tilanteen, jossa ovat flunssassa tai mahataudissa? Entä jos migreeni iskee?
Samalla tavalla kuin ap nyt. Ero on siinä, että muu lähipiiri usein tarjoaa yh:lle herkemmin apua kuin parisuhteessa olevalle, kun olettavat puolison auttavan.
Pointti onkin se, että ap on jo kuten yh. Sama erota. Ei sitten ota ne miehen tekemiset enää päähän, elarit napsahtaa tilille ja isäviikonloppuina ja isän vuosilomilla on omaa aikaa (olettaen että isä sentään lomailee lastensa kanssakin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että migreenin vuoksi tulee ambulanssi paikalle? Tai että päivystys on joku vauvahoitola, kun äidillä on migreeni? Kyllä tuo menis niin, että sossu soittais isälle, että tulepas hoitamaan vauvas ja perheelle napsahtaisi varmaan lasu-asiakkuus.
Isä voisi ottaa sen vauvan mukaan kaverin häihin eli siellä kysellä, kuka hoitaisi vauvaa, kun vaimolla on migreeni eikä se millään voi, yritti estää minuakin lähtemästä, mutta minäpä otin vauvan mukaan. Sillä on vähän nuhaa, ei muuta, joten tehdäänkö hoitorinki? Ja kas, siellä kaverit ja kavereitten vaimot hoitaa vauvaa ja naureskelee ap:n miehelle, että tätäkö se migreenivaimo ei sitten jaksa hoitaa, kannattaisko sun vaihtaa terveempään tapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti niin traagisesti, kyllä ambulanssi olisi niin sairaan kuljettanut päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen olo, ettei tästä selvitä ihan helpolla. Kun jouduin anelemaan puhelimessa miestä kotiin torstaina migreenissä, ajattelin, että onko tämä edes todellista vai onko tää joku piilokamera. Miten voi lähemmäs nelikymppinen ihminen olla noin itsekäs!
Ap
Lainaus.
Ei sinulla ole niin huono olo kuin yrität miehellesi ja meille esittää. Kykenet tänne kirjoittamaan. Huolehtisit asioista ITSE, Ei aina voi odottaa toisen venyvän, häät on häät ja ne juhlitaan. Sitten toisen kerran menet sinä perheen ainoalla autolla sukulaistesi luo. Voi hyvä tavaton.
Soita anopille ja kysy mitä hän tekisi sinun asiassasi. Anoppi kyllä tulee auttamaan tai omat vanhempasi. Niistä kun et ole puhunut mitään.
Voisitko sinä tämän kommentin kirjoittaja kertoa minkä ikäinen olet ja miten olet itse menestynyt vaikkapa työelämässä? Vai oletko ollut kotiäitinä joskus 70-luvulla? Ei nimittäin ihan kuvasta nykyisiä arvoja ja ajatusmaailmoja nämä sinun kommenttisi. Nykyään nainen on miehen kanssa tasavertainen ja tähän ajatusmaailmaan ovat yleensä kasvaneet myös tämän päivän nuoret vanhemmat.
Nainen ei ole miehen kanssa tasavertainen, vaikka kuinka sitä yritätte itsellenne uskotella. Missä asiassa naiset ovat miesten veroisia? Nykyajan miesoletetut nuoret on kastroitu naisten luoman päiväkoti-, koulu- ja kasvatusjärjestelmän vuoksi täysiksi nössöiksi, jotka itkevät ja ovat toimintakyvyttömiä. Parisuhteet eivät enää onnistu, kun miesten pitää olla jotain kotiäitejä ja naiset vaativat itselleen asioita, joihin he eivät ole kykyjensä vuoksi oikeutettuja.
Tämä on juuri sitä mitä minä naisena en ymmärrä. Naiset ja kyllä ovat miehetkin nykyään avuttomia. Mitä se sellainen tasa-arvo on, että lastenhoito ja vaipanvaihto pitää olla perusasiana. Kyllä perheessä on järjestämistä, asunnon ostoa, omakotitalon rakentamista, autoakin voisi osata korjata, ja siirrellä painavia tavaroita ja veroilmoituksia ja raskaita voimia vaativia tehtäviä. Naiset eivät tätä tee, eivät kun se ruuanlaitto tai astianpesukoneen tyhjennyt on muka tasa-arvoa.
Ei tämä näin mene. Meillä osataan molemmin puolin tehdä asioita ja raskaita töitä myös.
Kyllä nuori sukupolvi pitäisi saada käsittämään , asioiden ja miehen ja naisen voimien erilaisuus. Ei riitä fitness salilla käynti vaan tärkeää on hyötyliikunta.
Mitä ihmettä?! Olen nainen ja osaan kyllä itse ostaa asuntoni ja huollattaa autoni. Mun veroasiat ei kellekään miehelle kuulu, taloa ei ole pakko itse rakentaa (ja enemmin minä siitä olisin selviytynyt kuin ex-mieheni). Olen ollut jo 2v sinkkuna ja mitään sellaista ei ole tarvinnut nostaa, mistä en itse olisi selvinnyt. Tai jos onkin, ei tarvi olla parisuhteessa kantoavun kanssa.
t. kahden lapsen sinkkuäiti
Tämä on taas tämän satutädin "mitä minä teen" tarinoita, huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin ap nyt. Ero on siinä, että muu lähipiiri usein tarjoaa yh:lle herkemmin apua kuin parisuhteessa olevalle, kun olettavat puolison auttavan.
Pointti onkin se, että ap on jo kuten yh. Sama erota. Ei sitten ota ne miehen tekemiset enää päähän, elarit napsahtaa tilille ja isäviikonloppuina ja isän vuosilomilla on omaa aikaa (olettaen että isä sentään lomailee lastensa kanssakin).
Näen tilanteen aika eri tavalla. Mies vaikuttaa ihan hyvältä isältä. Toki itsekin pidän migreeniä niin pahana tautina, että lähtisin auttamaan. Flunssaa taas niin pienenä, että en missään tapauksessa pyytäisi puolisoa perumaan hänelle tärkeää menoa. Pyykki -ja tiskivuoria en noteeraisi. Ne ehtii kyllä hoitamaan. Tämä on enemmän arvoero ja naiset ilmeisesti kuvittelevat, että heidän näkemyksensä on ainoa oikea.
Christiiina kirjoitti:
Ne, joilla ei koskaan ole ollut migreeniä, eivät ymmärrä sitä, että migreeni tekee ihmisestä täysin toimintakyvyttömän.
Migreeni on todettava lääkärin kautta. Päänsärky on eri asia, samoin toistuva päänsärky. Voi johtua silmistä tai muista korjattavista asioista.
Täällä kirjoitetaan, että Ap:n olisi pitänyt pyytää apua sukulaisilta tai tuttavilta. Miksi hänen, kun oli muutenkin tiukoilla?? Miksi lapsen isä ei järjestänyt kotiin lisäapua, jos ei itse pystynyt siellä olemaan?
Etkö ymmärrä, miten väsynyt on lähemmäs 40v ihminen, kun valvoo sairaan vauvan kanssa (siinä ei paljoa uskalla edes nukkua, jos kovin pieni vauva, jolla vaikka nenä tukossa, ne kun ei suun kautta hengitä), ja vielä itse sairastaa päälle. On ollut varmasti vuorokausia hyvin pienillä unilla. Lyön vetoa, että jos mies olisi samassa tilanteessa, mies ei nousisi sängystä. On se aika hurjaa, että lähtee bilettämään ja meinaa, että kyllä se vaimo vielä pari vuorokautta yöheräilee vauvan kanssa sairaana.
Vastuuton mies.