Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti minut täysin pulaan vauvan kanssa

Vierailija
09.07.2022 |

Miehelle tuli viime viikolla kova flunssa, oli kolme päivää täysin sängyn pohjalla ja siitä vielä perjantain ja viikonlopun toipilaana. Minä perhevapaalaisena kotona vauvan kanssa. Vein miehelle teetä, keittoa ja parasetamolia sänkyyn. No, viime sunnuntaina sitten tauti alkoi jyllätä minullakin. Reilu 38 astetta kuumetta, nenä tukossa, heikotti. Siitä kaksi päivää niin myös vauva luonnollisesti sairastui. Mies ei suostunut jäämään töistä pois hoitaakseen vauvaa, että olisin saanut levätä (kuten hän sai ollessaan sairaana). Sanoi, ettei voi olla enää oman saikun jälkeen pois, Pomo ei tykkää. Tavallaan ymmärrän paineen, mutta ei kovin reilu tilanne minua kohtaan. Mies on siis ns ihan tavallisessa toimistotyössä, ei esim pelasta ihmisiä työkseen.

Olin ihan jaksamisen rajoilla itse sairaana ja hoidin tukkoisen vauvan siinä samalla. Vauva halusi olla sylissä koko ajan tietysti kipeänä.
Homma huipentui torstaina siihen, että minulla puhkesi kaiken huipuksi kauhea migreeni. En voi ottaa migreenilääkettä imetyksen takia eikä sitä olisi kotona ollutkaan kun en ole sitä raskauden aikanakaan voinut käyttää. Oksensin ja tärisin vessassa, aura siihen päälle. Vauva huutaa olohuoneessa. En ole koskaan tuntenut oloani yhtä avuttomaksi ja kamalaksi. Soitin tietysti miehelle, että tulee kotiin auttamaan. Ei meinannut millään uskoa, että tilanne on niin paha. Vasta kun sanoin erää soitan ambulanssin niin suostui lähtemään töistä ja tuli alkuiltapäivästä kotiin. Minä makasin loppupäivän sängyssä, Mies toi vauvan imetykselle ,mutta muuten hoisi hänet. Perjantaina eli eilen oloni oli vähän parempi, mutta flunssainen edelleen ja kuin jyrän alle jäänyt.

Kauheaksi tilanteen tekee se, että miehen lapsuuden ystävän häät ovat tänä viikonloppuna. Oli sovittu, että mies lähtee Perjantaina jo puolen päivän aikaan ajamaan juhlapaikkakunnalle ja tulee sunnuntaina kotiin. On odottanut juhlia tammikuusta lähtien. Minun ja vauvan oli tarkoituskin jäädä kotiin, koska en tunne tätä kaveriporukkaa hyvin eikä huvittanut lähteä pienen vauvan kanssa matkaamaan isoon tapahtumaan koronan takia. Oletin, että mies ymmärsi torstain tilanteesta, että osanotto täytyy perua ja hänen täytyy jäädä hoitamaan vauvaa ,jotta minä pystyn toipumaan. Eilen aamulla kuitenkin vähätteli asiaa ja sanoi lähtevänsä kun olihan minun migreeni hellittänyt jo. Vauva on edelleen kipeä, nukkuu max kahden tunnin pätkissä, minulla voimat aivan loppu ja flunssa edelleen.

No mies siis lähti eilen. Meidän ainoalla autolla. Kävi pikaisesti kaupassa, jääkaappi ammottu tyhjyyttä. Koti aivan sekaisin, pyykkivuori eteisessä ja minun olo aivan kauhea edelleen. Meillä oli kauhein riita tähän astisen suhteen aikana. Nyt mietin mitä teen, olo on petetty. Olisi ollut helpompi kuulla vaikka miehen pettäneen kuin että tahallaan jättää minut täysin pulaan tilanteessa, jossa olen ihan avuton ja poikki. Perusteli asiaa sillä että juhlat ovat hänelle tärkeät ja töistä ei voinut olla paineen takia pois kun juuri oli oma saikku alla. Joo uskon ja ymmärrän tämäkin puolen, mutta eihän tämä kaikki voi minun päälleni kaatua?

Emme ole mitään teinejä. Miehellä on vastuullinen työ, meillä on omistusasunto jne. Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta. Nyt tuntuu etten edes tunne koko ihmistä enää. Anteeksi avautuminen vauvapalstalla, en tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (1874)

Vierailija
81/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän satu.

Vierailija
82/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kuvitteli jäädessään hoitovapaalle 2-vuotiaan kanssa, että tekee remonttia samalla :). Totuus selvisi sille 2 päivässä. Eli jättäkää niitä miehiä vaikka viikonlopuksi hoitovastuuseen jo pienen vauvan kanssa. Maidot voi pumpata pakkaseen valmiiksi, imetys on vain tekosyy omia vauva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tavaton. Yhdelle on kuume ja päänsärky paha ja toinen jaksaa koko perheen hoitaa. Vauvasta pidät yksinkin huolta. Kyllä mies saa mennä ehdottomasti toverinsa häihin, vai vaaditko häiden siirtämistä.

Olet jo parempaan päin, ja jaksoit uskomattoman pitkän teksitinkin kirjoittaa. Ei hätää, tilaa pitsaa kotiin ja käy aina pitkällesi kun voit.

Hyvä tavaton YKSI viikonloppu elämässä 24 tuntia vuorokausi, jos et jaksa olla lapsen kanssa olet kovasti voimaton ja heikko henkilönä. Ei miehesi sinun tilannettasi ole kriittisenä pitänyt, en minäkään. Soita ambulanssa jos on tarve, tai pyydä tuttava hakemaan ruokaa.Kyllä sinun miehesi on ihan kunnon mies. Nyt vain TÄNÄ yhtenä viikonloppuna sattui niin paljon samaan aikaan.

Vain yksi viikonloppu. Äläkä pilaa miehesi iloa olla kaverinsa häissä. Usko , että olet kykenevä - se sinun pitää oppia. On vakavampia asioita elämässä, ja niistä pitää selvitä.

Äläkä vihoittele miehellesi!

Jos tilanne olisi toisin päin, kaltaisesi ihminen syyttäisi silti naista. "Mies kotona kipeänä pienen kipeän vauvan kanssa ja äiti lähtee pitämään hauskaa"

Vai mitä?

Minä en näe mitään asiaa ruveta syyttämään toista omaa miestään tai vaimoaan. Oma kiukuttelu on sitten toista mitä ajatuksissa kulkee. Yksin jääminen on kai Ap oletettu kohtalo, ei jaksa muutamaa päivää olla yksin lapsen kanssa kotona. Jälkipuinti tuolla asenteella luo vain riitaa perheeseen.

Ole kestävä ja vahva ja hoida itsesi kuntoon ja lapsi myös. On sinulla tuttavia varmasti, jotka auttavat.

Vielä kerran ei yksi viikonloppu ole kuin hiukkanen ihmisen elämässä. Kuumeita sa flunssia tulee kyllä uudelleen.

Miten ihmeessä olette te muut selviytyneet kun lapsi oli vasta syntynyt? Pitikö mukana olla koko hovin väki hoitamassa?

Kuinkas teillä passataan perheen isäntää?

Vierailija
84/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuriapu, Mannerheimin lastensuojeluliiton kotiapu?

Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa kuumetta oli 40 astetta, hoidettavana vauva ja kaksi alle kouluikäistä ja mies ulkomailla. Olin niin huonossa kunnossa, etten uskaltanut mennä yläkertaan lastenhuoneisiin, joten vanhemmat lapset saivat hoitaa itse itsensä ja vauvan hoidin parhaan kykyni mukaan. Isommat lapset pärjäsivät paahtoleivällä, muroilla ja maidolla sekä mehulla. Vauva sai maitoa.

Mies oli kyllä huolissaan, kun vanhin lapsista vastasi puhelimeen ja sanoi, että ei äiti jaksa nyt puhua, kun se on niin kipeä. Hän soitti sitten naapurin katsomaan, missä mennään.

Vierailija
85/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä puoliso voi jäädä hoitamaan lasta tilapäiselle hoitovapaalle, jos toinen huoltaja on estynyt sairauden takia hoitamasta lasta. Työnantaja voi edellyttää sairaustodistuksen. Pomo ei tykkää on kyllä ihan paskapuhetta. Elämässä sattuu ja tapahtuu.

Ei se mitään paskapuhetta ole, moni saa tuta sen viimeistään yt-neuvottelujen jälkeen.

Työelämässäkin sattuu ja tapahtuu.

Vierailija
86/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä puoliso voi jäädä hoitamaan lasta tilapäiselle hoitovapaalle, jos toinen huoltaja on estynyt sairauden takia hoitamasta lasta. Työnantaja voi edellyttää sairaustodistuksen. Pomo ei tykkää on kyllä ihan paskapuhetta. Elämässä sattuu ja tapahtuu.

Ei se mitään paskapuhetta ole, moni saa tuta sen viimeistään yt-neuvottelujen jälkeen.

No syytäkin perheellisen miehen vaihtaa työnantajaa, jos meno on sellaista, ettei omaa vauvaa saa hoitaa, jos vauvan äiti makaa migreenissä pimeän vessan lattialla.

Vierailija
87/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miehesi työnantajan olisi maksettava miehesi palkka, miehen hoitaessa lasta, kun lapsenne sairastaa, vaikka sinä olet kotona? Ei se nyt ihan niin mene.

Mihin tää maa on menossa, kun 2/3 alanuolittaa tätä.

Tässä faktaa:

Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut vanhemmat eivät saa yhtäaikaisesti jäädä hoitamaan sairastunutta lasta. Tämä koskee myös tilanteita, joissa toinen vanhemmista on ollut yövuorossa ja toisella vanhemmista on aamuvuoro.

Vierailija
88/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa.

Vierailija
89/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No syytäkin perheellisen miehen vaihtaa työnantajaa, jos meno on sellaista, ettei omaa vauvaa saa hoitaa, jos vauvan äiti makaa migreenissä pimeän vessan lattialla.

Migreeni on kovasti kyseenalainen. Päänsärky menee ohi. Jos migreeni on todella lääkärin toteama, niin ok. Muuten tavallinen pitkälläänolo riittää.

Vierailija
90/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroa.

Hei, nyt ei pidä tehdä tuollaista päätöstä. Kauhistus, elämässä on tapahtumia, jotka ovat pahempia, ei eroaminen muuta tilannetta parempaan.

Vierailija
91/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miehesi työnantajan olisi maksettava miehesi palkka, miehen hoitaessa lasta, kun lapsenne sairastaa, vaikka sinä olet kotona? Ei se nyt ihan niin mene.

Tässä faktaa:

Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut vanhemmat eivät saa yhtäaikaisesti jäädä hoitamaan sairastunutta lasta. Tämä koskee myös tilanteita, joissa toinen vanhemmista on ollut yövuorossa ja toisella vanhemmista on aamuvuoro.

Sä oot nyt ihan kujalla. Ei tässä kukaan hoida sairasta lasta. Vaan lapsen äiti olisi perhevapaalta saikulla, jolloin kukaan ei nostaisi mitään perhevapaarahoja ko. päiviltä. Isällä on silloin oikeus tilapäisesti nostaa (koska äiti on estynyt, lääkärintodistus toki tarvitaan).

Vierailija
92/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä faktaa:

Entä kun toinen vanhemmista on sairas?

Vierailija
93/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen olo, ettei tästä selvitä ihan helpolla. Kun jouduin anelemaan puhelimessa miestä kotiin torstaina migreenissä, ajattelin, että onko tämä edes todellista vai onko tää joku piilokamera. Miten voi lähemmäs nelikymppinen ihminen olla noin itsekäs!

Ap

Lainaus.

Ei sinulla ole niin huono olo kuin yrität miehellesi ja meille esittää. Kykenet tänne kirjoittamaan. Huolehtisit asioista ITSE, Ei aina voi odottaa toisen venyvän, häät on häät ja ne juhlitaan. Sitten toisen kerran menet sinä perheen ainoalla autolla sukulaistesi luo. Voi hyvä tavaton.

Soita anopille ja kysy mitä hän tekisi sinun asiassasi. Anoppi kyllä tulee auttamaan tai omat vanhempasi. Niistä kun et ole puhunut mitään.

Voisitko sinä tämän kommentin kirjoittaja kertoa minkä ikäinen olet ja miten olet itse menestynyt vaikkapa työelämässä? Vai oletko ollut kotiäitinä joskus 70-luvulla? Ei nimittäin ihan kuvasta nykyisiä arvoja ja ajatusmaailmoja nämä sinun kommenttisi. Nykyään nainen on miehen kanssa tasavertainen ja tähän ajatusmaailmaan ovat yleensä kasvaneet myös tämän päivän nuoret vanhemmat.

Vierailija
94/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kyllä pystyy hoitamaan kuumeessa, mutta migreeni on kokonaan toinen asia. Silloin pitäisi miehen kyetä huomaamaan, että tarvitset ihan aidosti apua. Pyykki- ja tiskivuoret eivät ole katastrofi, niistä selvitään vkl:n yli kertakäyttöastioilla jne.

Olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että jos lapsiperheessä tulee toiselle vanhemmista jokin poikkeuksellinen meno, se pitäisi pystyä mahdollistamaan kaikin keinoin. Tämä siksi, että arki on raskasta kaikille osapuolille ja jokin kauan odotetun asian peruuntuminen voi katkaista kamelin selän eli toisen jaksamisen. Siksi ainakin itse ja mieheni olemme molemmat olleet valmiita kärsimään toisen menojen takia. Olen esim jäänyt 39 asteen kuumeessa kolmen lapsen kanssa yksin kotiin, että mies sai mennä odottamalleen reissulle. Hän on myös toiminut useasti laittaen minun etuni oman etunsa edelle. 

Mutta kuten sanoin jo yllä, kova migreeni on kokonaan toinen asia kuin flunssa tai kovakin kuume. Silloinj täytyy olla toisella ymmärrys siitä, että toinen tarvitsee apua. 

Vierailija
95/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kyllä se vauva hoituu jos ei itse ihan kuoleman kielissä ole. En odottaisi miehen jäävän tuossa tilanteessa töistä pois.

Häistä... no, en tiedä miten tärkeät ovat. Olen hoitanut itse kipeänä kolmea kipeää lasta sen ajan kuin perus flunssa kaikilla kesti. Mies teki ennen töihin lähtöä ruuat perheelle valmiiksi ja illalla siivosi kotiin tultuaan. Vähintäänkin sen tyyppistä toimintaa odottaisin jos meinaisi juhliin lähteä. Vaikea uskoa, että kuitenkaan lähtisi, koska haluaa yleensä varmistaa, että kotona kaikki on hyvin. Jotainhan voi aina sairastaessa sattua, pienen vauvan kohdalla erityisesti.

Vierailija
96/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää lisää! Saadaan ap n kuviteltu tarina ja kiukku uusiin lukemiin. Tuntuu uppoavan.

Vierailija
97/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tavaton. Yhdelle on kuume ja päänsärky paha ja toinen jaksaa koko perheen hoitaa. Vauvasta pidät yksinkin huolta. Kyllä mies saa mennä ehdottomasti toverinsa häihin, vai vaaditko häiden siirtämistä.

Olet jo parempaan päin, ja jaksoit uskomattoman pitkän teksitinkin kirjoittaa. Ei hätää, tilaa pitsaa kotiin ja käy aina pitkällesi kun voit.

Hyvä tavaton YKSI viikonloppu elämässä 24 tuntia vuorokausi, jos et jaksa olla lapsen kanssa olet kovasti voimaton ja heikko henkilönä. Ei miehesi sinun tilannettasi ole kriittisenä pitänyt, en minäkään. Soita ambulanssa jos on tarve, tai pyydä tuttava hakemaan ruokaa.Kyllä sinun miehesi on ihan kunnon mies. Nyt vain TÄNÄ yhtenä viikonloppuna sattui niin paljon samaan aikaan.

Vain yksi viikonloppu. Äläkä pilaa miehesi iloa olla kaverinsa häissä. Usko , että olet kykenevä - se sinun pitää oppia. On vakavampia asioita elämässä, ja niistä pitää selvitä.

Jos tilanne olisi toisin päin, kaltaisesi ihminen syyttäisi silti naista. "Mies kotona kipeänä pienen kipeän vauvan kanssa ja äiti lähtee pitämään hauskaa"

Vai mitä?

Minä en näe mitään asiaa ruveta syyttämään toista omaa miestään tai vaimoaan. Oma kiukuttelu on sitten toista mitä ajatuksissa kulkee. Yksin jääminen on kai Ap oletettu kohtalo, ei jaksa muutamaa päivää olla yksin lapsen kanssa kotona. Jälkipuinti tuolla asenteella luo vain riitaa perheeseen.

Ole kestävä ja vahva ja hoida itsesi kuntoon ja lapsi myös. On sinulla tuttavia varmasti, jotka auttavat.

Vielä kerran ei yksi viikonloppu ole kuin hiukkanen ihmisen elämässä. Kuumeita sa flunssia tulee kyllä uudelleen.

Miten ihmeessä olette te muut selviytyneet kun lapsi oli vasta syntynyt? Pitikö mukana olla koko hovin väki hoitamassa?

Tottakai hänen pitää kestää ja olla vahva. Se on selvä. Mutta hänen ei tarvitse sietää miehen käytöstä lisäksi. Pihalle tuollainen itsekäs vapaamatkustaja, joka kuormittaa vielä pientä vauvaansa hoitavaa sairastavaa puolisoaan törkeällä kohtelullaan.

Vierailija
98/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä faktaa:

Sä oot nyt ihan kujalla. Ei tässä kukaan hoida sairasta lasta. Vaan lapsen äiti olisi perhevapaalta saikulla, jolloin kukaan ei nostaisi mitään perhevapaarahoja ko. päiviltä. Isällä on silloin oikeus tilapäisesti nostaa (koska äiti on estynyt, lääkärintodistus toki tarvitaan).

Siitä saikusta ap ei kyl oo puhunut mitään. Valitti vaan kotona huonoa oloa. Ja tulihan se mies kuitenkin kotiin.

Mutta noin muuten työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa siitä, että puoliso sattuu sairastumaan.

Vierailija
99/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai mitä?

Kuinkas teillä passataan perheen isäntää?

Passataan passataan ja minulla kun on aikaa teen kotityötkin ja laitan ruuan. Pihatyöt myös teen suurelta osin. Nainen olkoon elämässään itsenäinen. Vaihdan myös talvirenkaat naisena.

Nyt on avuttomuus iskenyt. Mies ei sairautensa takia kykene kaikkea tekemään mitä haluaisi. Teillä ei taida olla tonttia, joka pitää hoitaa ja iso talo myös.

Töihin vaan ja sitten välillä istumaan rauhallisesti.

Usein on kyse työn rytmittämisestä ja asioiden rationalisoinnista ja PRIORISOINNISTA.

Nainen kykenee, jos on halua tekemään kotityöt. Varsinkin kun on äitiyslomalla ja myös töissä käyvä kykenee kerrostaloasunnon siivoamaan ja ruuat tekemään.

Vierailija
100/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe 2.0 on kuin palkinto kaikesta aiemmasta. Miehellä nuoremmat lapset, omat jo teinejä. Miehen lapsi oksentaa yöllä. Käännän kylkeä ja muistutan hyvästä hygieniasta. Aamulla mies soittaa töihin ettei ole tulossa. Tuon toki Jaffaa kotimatkalla lapselle mutta jos aamukahvipalvelu tökkii niin jaffapalvelukin lakkaa toimimasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi